Nyckelbensskada

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Okay, haft armen låst enligt föreskrivna regler, allvarligt talat, det är klart oskönt. Tog väck eländet till slinga och lät den hänga fritt (som jag fick göra vid ex. dusch) muskelstackarna i armbågsleden var inte alls glada, de behöver stretchas! Här ska tränas! om jag nu inte har ont, det inte gör ont och detta inte är orsakat av att jag tar smärtstillande så gör jag en egen raggarbedömning; det är helt ok att röra underarmen! Blir tokig annars. (Börjar få dåligt tålamod... ) Undrar hur stel jag hade varit efter 4 veckor??!:crash
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Såhär är mitt nyckelben stabiliserat. Snöre och två skjortknappar typ. Fördel; behöver inte tas bort och blir mindre snitt jft med hookplate som jag fick det förklarat.
shoulder-instability-1.jpg
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Trådlyft/uppdatering:

Så, nu har det gått en stund sedan jag kvadda axeln och fick den opererad.
AC-lux är nu åtgärdad, jag har full rörlighet och känner ingen direkt smärta. Har kört hoj i två månader ca, bekymmersfritt. Tränar "normalt" på gymmet men det tar ju så klart ett tag innan all muskulatur är tillbaka.
Inledde med rörelseträning i ca 4 veckor och därefter ökat belastning.

Så till er som nu råkar ut för detta, se till att få den opererad, det är det värt! (Fick "tjata" rätt ordentligt för att få det gjort). Det jag hade var alltså en ac-lux grade 5. Åtgärdades med ett så kallat TightRope och inte hookplate.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Trådlyft/uppdatering:

Så, nu har det gått en stund sedan jag kvadda axeln och fick den opererad.
AC-lux är nu åtgärdad, jag har full rörlighet och känner ingen direkt smärta. Har kört hoj i två månader ca, bekymmersfritt. Tränar "normalt" på gymmet men det tar ju så klart ett tag innan all muskulatur är tillbaka.
Inledde med rörelseträning i ca 4 veckor och därefter ökat belastning.

Så till er som nu råkar ut för detta, se till att få den opererad, det är det värt! (Fick "tjata" rätt ordentligt för att få det gjort). Det jag hade var alltså en ac-lux grade 5. Åtgärdades med ett så kallat TightRope och inte hookplate.

Det tog dig alltså 2 månader innan du kunde sitta på hojen igen efter operationen? Ursäkta en lekman men jag förstår inte vad "vinsten" blev av din operation?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det tog dig alltså 2 månader innan du kunde sitta på hojen igen efter operationen? Ursäkta en lekman men jag förstår inte vad "vinsten" blev av din operation?

Vinsten är att jag har full rörlighet och kan arbeta med händerna över huvudet mm mm.. Arbetskamraten råka ut för exakt samma skada med samma diagnos men blev inte opererad, han kan inte lyfta armen över 120grader (om man utgår från att 0 är hängandes rakt ner). Dessutom syns inget förutom ärren, axlar och nyckelben sitter i samma höjd sett till horisontalplanet. Helt enkelt, jag blev helt återställd.
3 månader tar det (se mc-doktorns inlägg tidigare) om man använder sig av hookplate och den måste därefter opereras ut igen. Slapp jag med detta.
Så vinster är alltså; kortare tid och framförallt återställd och nyckelbenets ledband har vuxit ihop. :yoparty

Just ja, kan sova på den sidan utan märkbara bekymmer nu också.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har inga problem heller med det där trots att mitt nyckelben inte sitter fast.

Kommer iofs inte ihåg hur lång tid det tog att bli ok.

Det kanske har med graden av skada? Fråga inte mig, men min tidigare trasiga axel hängde några cm lägre än den oskadade, typ som i bilderna i första inlägget.
 

Wmc/Husaberg

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Linköping
Hoj
ZX9R -99
Jag ansluter mig till skaran oxå.
Vi slog över framlänges med sidovagnen i våras. Och givetvis så skulle jag vara under vid landning :-(.
Tog tre månader innan jag fick komma till ortopeden och det togs beslut om operation.
Sen var det bara att vänta ytterligare tre månader innan operationen blev av!!!
Ska inte ta upp all bitterhet mm som finns mot sjukvården just nu :mad:

Men nu i fredags så sattes iaf en hookplatta in.

Ni som har gjort det hur var det första tiden?
Får man röra något på armen?
Ska den vara i mitellan konstant eller är det bra att röra lite på den?
Hmm kommer inte ihåg så mycket av vad läkaren sa pga alla smärtstillande.
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
En privat sjukvårdsförsäkring är grejen om man vill få snabb å rätt vård. Dock steg landstinget ett snäpp när dom hade en kösatsning på MR nyss. Min axel skulle fotas. Sjukhuset i Gävle hade 5-7 månaders väntetid. Men pga det ända positiva dom gjort min axel på 10 år så tog det bara 3v å få den fotad på samariterhemmet i Uppsala.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Det kanske har med graden av skada? Fråga inte mig, men min tidigare trasiga axel hängde några cm lägre än den oskadade, typ som i bilderna i första inlägget.

Vinsten är att jag har full rörlighet och kan arbeta med händerna över huvudet mm mm.. Arbetskamraten råka ut för exakt samma skada med samma diagnos men blev inte opererad, han kan inte lyfta armen över 120grader (om man utgår från att 0 är hängandes rakt ner). Dessutom syns inget förutom ärren, axlar och nyckelben sitter i samma höjd sett till horisontalplanet. Helt enkelt, jag blev helt återställd.
3 månader tar det (se mc-doktorns inlägg tidigare) om man använder sig av hookplate och den måste därefter opereras ut igen. Slapp jag med detta.
Så vinster är alltså; kortare tid och framförallt återställd och nyckelbenets ledband har vuxit ihop. :yoparty

Just ja, kan sova på den sidan utan märkbara bekymmer nu också.

Tack för uppdateringen. Rotar lite i gamla trådar och lär mig själv om min egen skada eftersom ingen annan gör det. Har troligen en grad 3-4 och är högst missnöjd med knölen. Fortfarande smärta efter 6 veckor.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu ett år efter op och allt är utmärkt :tummenupp. Hade flax och behövde bara vänta 2 veckor, antar att mitt landsting gilla mig :D
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Bröt vänster nyckelben när jag smällde i måndags.
Verkar inte bli någon operation men är det något jag ska fråga/kräva eller liknande så jag inte hamnar i samma sits som flera andra i den här tråden?
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Bröt vänster nyckelben när jag smällde i måndags.
Verkar inte bli någon operation men är det något jag ska fråga/kräva eller liknande så jag inte hamnar i samma sits som flera andra i den här tråden?

Jag skulle kräva en operation; en ren gissning är att man tänker som med korsbandsrupturer: "De flesta behöver inte ett främre korsband för att leva ett normalt liv".

Problemet med att inte ha ett främre korsband är att du kan inte: Spela vanlig fotboll, hoppa från en brygga med lite fart, köra motorcross osv. M.a.o. det beror på hur man definierar "ett vanligt liv".

Skulle gissa att det är samma visa med självläkt nyckelben, du kan "leva ett normalt liv", men sen blir det problem så fort du ska göra något fysiskt.
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jag skulle kräva en operation; en ren gissning är att man tänker som med korsbandsrupturer: "De flesta behöver inte ett främre korsband för att leva ett normalt liv".

Problemet med att inte ha ett främre korsband är att du kan inte: Spela vanlig fotboll, hoppa från en brygg med lite fart, köra motorcross osv. M.a.o. det beror på hur man definierar "ett vanligt liv".

Skulle gissa att det är samma visa med självläkt nyckelben, du kan "leva ett normalt liv", men sen blir det problem så fort du ska göra något fysiskt.

Jag måste ha lite kött på benen innan jag kräver en operation känner jag.
Ska jag ta reda på var/hur många ställen det är av på?
Kan jag hänvisa till något som gör det lättare för mig att få en operation?

Ligger på karolinska tills på tisdag-onsdag.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Jag måste ha lite kött på benen innan jag kräver en operation känner jag.
Ska jag ta reda på var/hur många ställen det är av på?
Kan jag hänvisa till något som gör det lättare för mig att få en operation?

Ligger på karolinska tills på tisdag-onsdag.

Som MC doktorn skrev finns det olika grader, från 4-6 måste man operera, grad 3 kan man behöva.

Fråga helt enkelt vilken grad av "luxantion" du har.

(Jag är ingen doktor dock)

shoulder_acromioclavicular.jpg
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Som MC doktorn skrev finns det olika grader, från 4-6 måste man operera, grad 3 kan man behöva.

Fråga helt enkelt vilken grad av "luxantion" du har.

(Jag är ingen doktor dock)

shoulder_acromioclavicular.jpg

Måste operera enligt oss själva (4-6) eller att det görs automatiskt?
Jag ska prata med en läkare imorgon, ska nämna det du skrev, tack!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag skulle kräva en operation; en ren gissning är att man tänker som med korsbandsrupturer: "De flesta behöver inte ett främre korsband för att leva ett normalt liv".

Problemet med att inte ha ett främre korsband är att du kan inte: Spela vanlig fotboll, hoppa från en brygga med lite fart, köra motorcross osv. M.a.o. det beror på hur man definierar "ett vanligt liv".

Skulle gissa att det är samma visa med självläkt nyckelben, du kan "leva ett normalt liv", men sen blir det problem så fort du ska göra något fysiskt.

Man kan inte kategorisera sådär. Det är individuellt. Jag själv tvingades operera in nya korsband men tex PG Lundmark körde i princip hela sin enduro-/dakar-karriär utan korsband.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bröt vänster nyckelben när jag smällde i måndags.
Verkar inte bli någon operation men är det något jag ska fråga/kräva eller liknande så jag inte hamnar i samma sits som flera andra i den här tråden?

Nej, man behöver inte operera ett trasigt nyckelben. Klarar du smärtan så kan du tävla imorgon.

Jag körde pajade nyckelbenet under tredjeträningsvarvet på en crosstävling. Klev upp, körde imål och hade därmed utfört obligatoriska tre träningsvarv som krävdes för att starta i tävlingen vilket jag gjorde. Körde två crossheat samma dag med trasigt nyckelben. Körde ytterligare två tävling två helger senare lördag & söndag.

Nyckeln är att köra hojen med benen och var avslappnad i armarna. På crossbanan krävs det bra inställd fjädring. På asfalt krävs det bara lite vilja.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Nej, man behöver inte operera ett trasigt nyckelben. Klarar du smärtan så kan du tävla imorgon.

Jag körde pajade nyckelbenet under tredjeträningsvarvet på en crosstävling. Klev upp, körde imål och hade därmed utfört obligatoriska tre träningsvarv som krävdes för att starta i tävlingen vilket jag gjorde. Körde två crossheat samma dag med trasigt nyckelben. Körde ytterligare två tävling två helger senare lördag & söndag.

Nyckeln är att köra hojen med benen och var avslappnad i armarna. På crossbanan krävs det bra inställd fjädring. På asfalt krävs det bara lite vilja.

Men nu är jag inte intresserad i att åka hoj imorgon/nästa vecka utan jag vill bli fullt återställd.
Smärtan som kommer är nog inga problem heller då jag får ett gäng tabletter för mina andra skador när jag åker hem (när nu det är).

Det verkar inte som att smärtan är det största problemet i den här tråden direkt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men nu är jag inte intresserad i att åka hoj imorgon/nästa vecka utan jag vill bli fullt återställd.

I så fall behöver du ju verkligen inte operera, ett brutet nyckelben läker av sig självt och du kommer inte märka av nåt.

Orecic visar bilder av en skada där ledbandet mellan axel och nyckelben slitits av. Det skiljer sig väsentligt från ett brutet nyckelben. Men man klarar sig utan även dessa, det vet jag eftersom jag saknar dessa på höger axel. Jag kan bli lite tröttare i den axeln om jag kör längre pass på tex cross eller åker skidor. Thats it.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top