Nyckelbensskada

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Opererade mitt nyckelben efter en krasch med crossen för ca 3 veckor sedan, har för mig att min läkare sa att plattan skulle sitta kvar för gott!?
Har jag missupfattat honom eller gör dom olika, lämnar kvar plattan på vissa eller tar dom alltid ut dom efter att det läkt ihop igen?:confused:

Hos en del låter man plattan sitta då risker/kostnader för omOP inte uppväger fördelen av att ha plattan ute....

Hur bra detta är om man har planer på att även i framtiden krascha är omdebatterat....
 

MC Doktorn

Guest
"Fraktur som har avlöst ett medialt-distalt fragment från navikulare och ledytan mot mediala kuneiforme är till stor del borta.
Det kvarstår ett avsnitt lateralt. Frakturen är dock läkt. Vidare ses frakturer i metatarsalbaser 2 och 3, välläkta men här finns små icke inläkta fragment från plantarsidan av det två mer laterala kuneiformebenen. Det ses viss inkongruens i lederna mellan kuneiformebenen men inga större felställningar"



Varit hos en läkare i uppsala som pratade om att man skulla ta ben från höften och använda som kilar typ. Han räknade med att antal veckor i gips.

Även varit inne igen hos min egen läkare på undersökning och han kom fram till att det var fyra leder som var trasiga. Fått tid nu för operation men inte fått kontakt med han så vet inte hur han ska gå tillväga..

Rejäla skador..
Låter som du har en hel del sekundära skador i lederna i mellanfoten. Skulle tro att bentagningen "bentransplantationen" syftar till att steloperera en del av de onda lederna.
Utredning3en brukar gå till så att man i rtg genomlysning försöker isolera lederna för att lokalbedöva för att skilja vilka leder som ska stelop.
Skadad led med liten rörlighet= Ont. Men skadad stelop led = icke ont.

I regel väntar man åtminstonde ett år efter skadan för att bedöma hur pass mycket som kan läka ihop och bli bra innan man gör nya op.

Lycka till.
 

zzpike

zzpike
Gick med
3 Nov 2006
Ort
skaraborg
Hoj
jawa, minimoto, ktm
Rejäla skador..
Låter som du har en hel del sekundära skador i lederna i mellanfoten. Skulle tro att bentagningen "bentransplantationen" syftar till att steloperera en del av de onda lederna.
Utredning3en brukar gå till så att man i rtg genomlysning försöker isolera lederna för att lokalbedöva för att skilja vilka leder som ska stelop.
Skadad led med liten rörlighet= Ont. Men skadad stelop led = icke ont.

I regel väntar man åtminstonde ett år efter skadan för att bedöma hur pass mycket som kan läka ihop och bli bra innan man gör nya op.

Lycka till.

Tackar..
Gjorde genomlysning förra veckan. Var lite lite svårt för mig att exakt försöka förklara vart smärtorna satt men efter att dom bedövat 4 leder kunde jag för första gången på över 2år gå på foten normalt.
Skön känsla ända till bedövningen släppte.
Under genomlysningen sa han att lederna uppe på fotryggen skulle opereras men att han inte visste om man kunde göra nåt åt dom två lederna som satt långt fram i foten. Fick papper idag så nu blir det operation 9juni. Allt har stått still i över 2år men sen händer allt på en månad.

Står ingen info i kallelsen men får försöka ringa o kolla lite mer om vad dom ska gå tillväga. Hur länge man går gipsad mm.
Är det så du har några länkar till bilder på fötter ,info om steloperation mm så får du gärna skicka pm om det.

Tack för att du tog dig tid MC doktorn.
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Nu är det en till i gänget med deluxation, nämligen jag!
Kraschade med motarden förra onsdagen och fick åka helikopter till KS. Nu var jag tillbaka i förrgår och tog nya röntgenplåtar där det visade sig att något ligament var paj. Jag har också en sån där bula på axeln, runt samma storlek som hos TS(dock känns det som att den varierar lite).
Läkarna vet inte hur de ska göra då luxationen tydligen var något av en kantboll, dvs. de varken rekommenderade eller avrådde från operation. Har pratat med två läkare nu och skulle egentligen ha opererats idag, men pga. av platsbrist så blev det inget. Nu är den förflyttad till måndag istället, men jag blir väldigt osäker efter att ha läst den här tråden.
Jag fick för mig att chanserna till bra läkning var större om man opererade än om man bara lät det vara, men nu vetefan vad jag ska tro...?
Läkningen tycker jag förövrigt verkar gå bra, direkt efter kraschen kunde jag knappt röra armen men nu har jag bara problem när jag tar i eller måste sträcka på mig, t.ex. vid tröjpåtagning. Då måste jag hålla i något för att kunna ha armen uppe, annars gör det sjukt ont.
 
Last edited:

Crille Cop

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 530 EXC
Läkarens råd

Har du fått tala med Jan Nowak så har du haft privilegiet att träffa sveriges största auktoritet på axlar! Jag fick samma skada som du för sex veckor sedan och bedömdes av diverse läkare på Gotland och i Stockholm. Samtliga var i min sons ålder (typ 25...), lät tvärsäkra och gav olika bud...
Mitt råd är att lita på Jans råd - det har jag gjort och låtit bli att operera. Det är mycket som kan gå snett och estetiken ger jag f-n i då jag redan är gift...

Efter fyra veckor kända jag mig rätt ok och tänkte att en liten provtur kunde väl inte skada. Det hade det inte heller gjort om jag bara låtit bli att trilla av baklänges och landa på samma axel. Nu har jag inte bara ont utan är oxå idiotförklarad av min omgivning...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Rejäla skador..

Ah, trådlyft på ett trådlyft men det känns ju onödigt att inte använda de trådar som redan finns.

Highsider för 5 dagar sedan, utöver två fotledsfrakturer (som är ihopskruvade och troligen tömde lagret på skruv i LKPG) har jag en AC-lux grad 5 i höger axel.. Precis som beskrivits tidigare; Det är inte direkt självklart för operation oavsett verkar det som, men jag fick tid om tre dar, dvs totalt 8 dagar efter skadan skedde. Lämpligt att åtgärda så fort som möjligt? (Jag ville få det opererat då jag använder kroppen relativt mycket i arbete och fritid)

Fick även förklarat att "det lilla taket som går ut över leden" (Acromion?) skulle vara brutet men att det läker ihop utan fixering.

Fler som varit i denna sits nyligen? Har uppfattningen/råden ändrats sen tråden startades 2009?

Man har en del lösa benbitar helt enkelt :3freak
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
jag stod på näsan för 2 dagar sedan, hojen skrot och nu ligger man här i sängen med ett nyckelben som är av och ett 8-förband som ska hålla skiten i rätt läge. Det blir ingen operation. Hur länge ska jag räkna med innan jag kan gränsla en sporthoj igen utan smärta?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
jag stod på näsan för 2 dagar sedan, hojen skrot och nu ligger man här i sängen med ett nyckelben som är av och ett 8-förband som ska hålla skiten i rätt läge. Det blir ingen operation. Hur länge ska jag räkna med innan jag kan gränsla en sporthoj igen utan smärta?
Utan smärta tar månader. Uthärdlig smärta och begränsad medicinsk risk 3-4v för en normal fraktur längre vid avancerade.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Ah, trådlyft på ett trådlyft men det känns ju onödigt att inte använda de trådar som redan finns.

Highsider för 5 dagar sedan, utöver två fotledsfrakturer (som är ihopskruvade och troligen tömde lagret på skruv i LKPG) har jag en AC-lux grad 5 i höger axel.. Precis som beskrivits tidigare; Det är inte direkt självklart för operation oavsett verkar det som, men jag fick tid om tre dar, dvs totalt 8 dagar efter skadan skedde. Lämpligt att åtgärda så fort som möjligt? (Jag ville få det opererat då jag använder kroppen relativt mycket i arbete och fritid)

Fick även förklarat att "det lilla taket som går ut över leden" (Acromion?) skulle vara brutet men att det läker ihop utan fixering.

Fler som varit i denna sits nyligen? Har uppfattningen/råden ändrats sen tråden startades 2009?

Man har en del lösa benbitar helt enkelt :3freak

Fick en highsider förra året 3 Juli bröt vänster nyckelben, ett revben, vänster armbåge, vänster axel ur led och bröt vänster stortå.

Har titanplatta med 6 skruvar för nyckelbenet. Resten lämnades utan åtgärd.
Mitt största problem är att lederna & vissa muskler fick sig lite för hårda smällar och därmed generarade "smärtminne" i vissa nerver. (dvs allt är läkt men neverna har inte fattat det och larmar smärta vid vissa situationer)

Jag fick 7dar mellan krash och operationstid.
Enl läkarna spelar det inte så stor roll om det är 3dar eller 10dar ... men bör inte vara mer än 14dar.
Frågade om varför och fick mycket bra svar men pga morfinet jag knaprade inte kommerihåg.

Så 8dar är nog ingen fara alls. (annat än att du ev måste stå ut med extra mycket smärta till operations dagen)

Satt på hojen 2månader senare utan större besvär eller smärtor.
Kunde ha kört tidigare, men det var ju det där med hojens skador som inte blitt åtgärdade tydligen.... (semestrar o div) Slutade med att jag skrotade hojen och köpte en annan. (Trajjan jag har idag)
 

MC Doktorn

Guest
Ah, trådlyft på ett trådlyft men det känns ju onödigt att inte använda de trådar som redan finns.

Highsider för 5 dagar sedan, utöver två fotledsfrakturer (som är ihopskruvade och troligen tömde lagret på skruv i LKPG) har jag en AC-lux grad 5 i höger axel.. Precis som beskrivits tidigare; Det är inte direkt självklart för operation oavsett verkar det som, men jag fick tid om tre dar, dvs totalt 8 dagar efter skadan skedde. Lämpligt att åtgärda så fort som möjligt? (Jag ville få det opererat då jag använder kroppen relativt mycket i arbete och fritid)

Fick även förklarat att "det lilla taket som går ut över leden" (Acromion?) skulle vara brutet men att det läker ihop utan fixering.

Fler som varit i denna sits nyligen? Har uppfattningen/råden ändrats sen tråden startades 2009?

Man har en del lösa benbitar helt enkelt :3freak

En bild säger mer än 1000 ord:)

jag stod på näsan för 2 dagar sedan, hojen skrot och nu ligger man här i sängen med ett nyckelben som är av och ett 8-förband som ska hålla skiten i rätt läge. Det blir ingen operation. Hur länge ska jag räkna med innan jag kan gränsla en sporthoj igen utan smärta?

Mitt tips är 8-10 veckor :), god rehab.
 

Hudik

Guest
Fick en highsider förra året 3 Juli bröt vänster nyckelben, ett revben, vänster armbåge, vänster axel ur led och bröt vänster stortå.

Har titanplatta med 6 skruvar för nyckelbenet. Resten lämnades utan åtgärd.
Mitt största problem är att lederna & vissa muskler fick sig lite för hårda smällar och därmed generarade "smärtminne" i vissa nerver. (dvs allt är läkt men neverna har inte fattat det och larmar smärta vid vissa situationer)

Jag fick 7dar mellan krash och operationstid.
Enl läkarna spelar det inte så stor roll om det är 3dar eller 10dar ... men bör inte vara mer än 14dar.
Frågade om varför och fick mycket bra svar men pga morfinet jag knaprade inte kommerihåg.

Så 8dar är nog ingen fara alls. (annat än att du ev måste stå ut med extra mycket smärta till operations dagen)

Satt på hojen 2månader senare utan större besvär eller smärtor.
Kunde ha kört tidigare, men det var ju det där med hojens skador som inte blitt åtgärdade tydligen.... (semestrar o div) Slutade med att jag skrotade hojen och köpte en annan. (Trajjan jag har idag)

Fem månader mellan skada och operation....nyckelbenet var helt av och felställt (Hudiks fru, nu med titanplatta)
Sex månader sedan operation, fortfarande inte smärtfri trots rehab. Men jag kör hoj :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, jag hade förmodligen himmelens tur och ett rent brott men kunde köra 8 dagar på raken på Gelleråsen 10 dagar efter mitt nyckelbensbrott för tre år sedan. Visst - det var inte i de snabbaste grupperna jag härjade till att börja med, men det funkade faktiskt rätt bra efter ett par tre dagar på banan. Det gjorde inte ont att köra enligt min minnesbild men var rätt stelt och man fick förankra sig ordentligt med knän och lår.

Så - var noga med att hålla förbandet sträckt, jag tyckte det märktes tydligt när benet började läka ihop. Har Du tur och brottet är rent kanske tre veckor kan räcka för att det ska läka ihop hjälpligt. Är brottet komplicerat kan det, som många säger, ta betydligt längre tid...

Lycka till:)

jag stod på näsan för 2 dagar sedan, hojen skrot och nu ligger man här i sängen med ett nyckelben som är av och ett 8-förband som ska hålla skiten i rätt läge. Det blir ingen operation. Hur länge ska jag räkna med innan jag kan gränsla en sporthoj igen utan smärta?
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Ptjaa, jag hade förmodligen himmelens tur och ett rent brott men kunde köra 8 dagar på raken på Gelleråsen 10 dagar efter mitt nyckelbensbrott för tre år sedan. Visst - det var inte i de snabbaste grupperna jag härjade till att börja med, men det funkade faktiskt rätt bra efter ett par tre dagar på banan. Det gjorde inte ont att köra enligt min minnesbild men var rätt stelt och man fick förankra sig ordentligt med knän och lår.

Så - var noga med att hålla förbandet sträckt, jag tyckte det märktes tydligt när benet började läka ihop. Har Du tur och brottet är rent kanske tre veckor kan räcka för att det ska läka ihop hjälpligt. Är brottet komplicerat kan det, som många säger, ta betydligt längre tid...

Lycka till:)

Shit! Inspirerande läsning!...du förtjänar fan en tapperhetsmedalj. Grejjen med mitt brott är att benet är helt av och ligger liksom omlott, som ett kryss ungefär. Ändå vill läkarna att det ska läka ihop av sig själv. Jag verkar inte ha en bula på axeln, så kanske att det hela ligger hyggligt. 8-förbandet gör under. Med det på så känns det nästan som jag skulle kunna sätta mig på en hoj nu (5 dagar efter smällen), men när jag tar av det, för att t ex duscha känns det som hela jag ska ramla ihop. Risken är att den här säsongen är fucked, men å andra sidan kanske jag kan fynda ny hoj och nytt ställ på höstpriser i aug/sep :tungan
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Benbrott är najs, ledband är kass kan man säga med vissa förevändningar.. :)

Nu har jag tyvärr den senare varianten(nyckelbenet är helt dvs) vilket av allt att döma inte är lika välvilligt som skelettet. Blir ev. att hämta delar nånstans i låret eller liknande. Skit samma, så länge det funkar sen.
 
Last edited:

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Aj, det där lät inte kul.
Vad hände? Var det här i Växjö?
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Aj, det där lät inte kul.
Vad hände? Var det här i Växjö?

Blev prejjad av en bil som bytte fil utan att se mig precis innan korsningen på Liedbergsgatan vid Bergendahlska gården. Hojen skrot, nyckelben av och lite traschat knä. Snart på benen igen, men behöver hoj, ställ och hjälm :gnissla
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top