Tips på bra och prisvärd olycksfallsförsäkring?

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Tips på olycksafalls försäkring som täcker motorsport mottages tacksamt.

Vore bra om den inte svider allt för mycket i börsen med.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Fast med tanke på din höga ålder så är det ju tveksamt om du får ut några pengar. Hur ska du tex bevisa att det där lårbensbrottet blev till när du vurpa med hojen till följd av att du drömde om att en dag bli lika snabb som mig. Och inte när du halkade och tabbade greppet om rulatorn när du skulle ut å hämta tidningen.

Men om du nu tycker det är värt att försäkra den där fosilen du går omkring i så har även jag hört att Trygg hansa hade en bra försäkring.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Fast med tanke på din höga ålder så är det ju tveksamt om du får ut några pengar. Hur ska du tex bevisa att det där lårbensbrottet blev till när du vurpa med hojen till följd av att du drömde om att en dag bli lika snabb som mig. Och inte när du halkade och tabbade greppet om rulatorn när du skulle ut å hämta tidningen.

Men om du nu tycker det är värt att försäkra den där fosilen du går omkring i så har även jag hört att Trygg hansa hade en bra försäkring.

Står troligen inget i försäkringen att den inte täcker promenader med rulator så det borde vara lugnt:tummenupp
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Fast med tanke på din höga ålder så är det ju tveksamt om du får ut några pengar. Hur ska du tex bevisa att det där lårbensbrottet blev till när du vurpa med hojen till följd av att du drömde om att en dag bli lika snabb som mig. Och inte när du halkade och tabbade greppet om rulatorn när du skulle ut å hämta tidningen.

Men om du nu tycker det är värt att försäkra den där fosilen du går omkring i så har även jag hört att Trygg hansa hade en bra försäkring.

:skrattaåt Haha, bidrog till morgonens första leende här!
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
...

Men om du nu tycker det är värt att försäkra den där fosilen du går omkring i så har även jag hört att Trygg hansa hade en bra försäkring.

När jag pratade med Trygg Hansas försäkringsrådgivare täckte INTE deras försäkring träning eller tävling på motorcykel. Dock så täckte den vanlig bankörning om man inte tävlar.

Detta var iofs 07 så det kan ju ha ändrats.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
När jag pratade med Trygg Hansas försäkringsrådgivare täckte INTE deras försäkring träning eller tävling på motorcykel. Dock så täckte den vanlig bankörning om man inte tävlar.

Detta var iofs 07 så det kan ju ha ändrats.

Säj du de...Jag frågade om det täckte motorsport och RR och fick svaret JA. Men som du säjer det kanske inte gällde tävling och träning då.
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Gruppförsäkringar brukar inte ha så många klausuler mot olika sporter, dessutom är de billiga. Kan du inte få en genom din arbetsgivare eller fackförening så kontakta en fristående försäkringsmäklare/försäkringsförmedlare.
 

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Ort
gefle
Hoj
r6
Olycksfallsförsäkringar är som alla andra försäkringar, säljarna ljuger (eller vet inte bättre) om vilken täckning dom har, så precis som med mc-försäkring får man nog läsa igenom sitt försäkringsbrev innan man skriver på.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Säj du de...Jag frågade om det täckte motorsport och RR och fick svaret JA. Men som du säjer det kanske inte gällde tävling och träning då.

Spelar det någon roll om man har extra försäkring?
Försäkringsbolagen kommer hänvisa till licensförsäkringen i första hand.

Då alla licensförare har den, och den gäller vid tävling och träning för tävling.. är dom ju helgarderade och slipper dom betala ut extra.
Det är ialla fall min erfarenhet.
//
Benny
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Säj du de...Jag frågade om det täckte motorsport och RR och fick svaret JA. Men som du säjer det kanske inte gällde tävling och träning då.

Det är alltid samma visa känns det som. Vissa svarar JA och vissa svarar NEJ när man frågar om det täcker RR. Vi läste igenom försäkringsspecen och det stod under "undantag" at det inte gällde för körning på bana vid träning och tävling. Dvs har du jicens så kommer de att hävda att det var träning.

Så läs igenom försäkringsbrevet och kolla exakt vad det står.

Jag har någon gruppförsäkring via facket som skall täcka RR. Kostar 19kr/månad har jag för mig men det är inte så höga försäkringsbelopp.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Skandia Liv har få undantag från sin försäkring.

Jag har skriftligt från min handläggare att försäkringen han sålt gäller de aktiviteter jag håller på med. ,

50pbb 120kr/månad

/ Jens
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag kollade med olika bolag 2007 och hittade LF till slut som var ett av få bolag som täckte tävlingar och träningar. Har fått ut ersättning av dem utan problem, till och med för utrustningen.

Licensförsäkringen är usel.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Östgöta Brandstodsbolag (LF) har en bra försäkring. Jag fick den inkluderad i hemförsäkringen, den går på 900 kr/år. :tummenupp

När jag var med i facket hade jag IF Metalls gruppförsäkring, den var klockren, den kostade nog inte ens 200 kr om året och gällde för allt utom extrema kampsporter.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag har bränt av några telefonsamtal idag - de enda jag fått klockrena svar av var Länsförsäkringar (Västmanland) - det enda undantaget är kampsporter, träning/tävling enduro är inga problem, heller inte banträffar med stora bågen.

Kul handläggare vars son tävlade i enduro med, så det blev ett givande samtal - till skillnad från Folksam, TH, IF... :huvet

/J
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Skumt att dom har kampsport som undantag, ungefär samma skaderisk som curling :rofl

Låter iofs som en god ide att skaffa sig en extra försäkring :tummenupp
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
va jag har hittad är det bara länsförsäkringar som täcker banåkning. maxersätning 4,280000 kr. kostnad 1970 kr om året kan även bli billigare men då får du såklart oxå mindre betalt vid skada
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
va jag har hittad är det bara länsförsäkringar som täcker banåkning. maxersätning 4,280000 kr. kostnad 1970 kr om året kan även bli billigare men då får du såklart oxå mindre betalt vid skada

Ännu en gång upprepar jag mantrat:

Skandia Liv, 50pbb, 121kr/månad

/ Jens
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Nu har jag inte kollat men 50pbb e väl runt 2mille? 1pbb ca 40k? Då blir den försäkringen mindre än hälften av LF men kostnaden per år skilljer sig inte mkt, 1400kr istället för 1900. Då väljer jag LF o får högre ersättning för skadorna eller sänker maxbeloppet ner till ca 3 mille och får billigare årspremie... :)
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top