Litet kompakt kök för touringresan?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu har jag sällan haft med mig mitt på motorcykeln, men jag föredrar klassiska Trangia.

Tyvärr hade titanmodellen utgått (kanska lika bra eftersom det fasnade som fan i den) till förmån för hårdanodiserad alu, som dessutom är lättrengjort.

Skippa teflonbeläggning, det är ren dynga och nöts bara loss under transporten.

Några droppar vatten i spriten gör att det inte sotar så jäkligt.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Jag har kört en vecka med ett halvt biltemas trianga (alltså de två byttorna, stekpanna, locket och handtaget) + gasolkök istället för spritköket.

Det fungerade helt ok och ett gasolkök är ett "måste" så slipper man allt sot. biltemas är det bra fart på och är hopfällbar. Rekommenderas på sommaren i alla fall.

Ifall det blåser mycket och är rikigt kallt ute så kyls dock byttorna ned snabbt utan det yttre värme(vind)skyddet (som man måste ha när man kör med sprit) så då får man gassa på gasolen ordenkligt och äta snabbt...

Annars tror jag på triangas brännare (bild 3) eftersom den stoppas in i befintlig värmeskydd så lågan och byttorna får lite vindskydd.

Edit: Gasolflaskan får plats inuti byttorna när man inte använder den. :tummenupp
 

Bifogat

  • 26-491_l.jpg
    26-491_l.jpg
    11.9 KB · Visningar: 106
  • 17-607_l.jpg
    17-607_l.jpg
    28.9 KB · Visningar: 99
  • 2400-GB74%20-1_110x110.jpg
    2400-GB74%20-1_110x110.jpg
    8.2 KB · Visningar: 1,120
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Jag kör Trangia av Hedenhösmodellen, det vill säga sprit och fällring för lägre effekt. Men då är jag bara ute under varma halvåret - på vintern är inte spritkök så ball...
Nackdelen är förstås vikten och att spritflaskan tar mycket plats. Fast sprit brukar ju de flesta ha plats för i packningen, åtminstone på vägen hem. Stroh 80 och så...
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag och frugan körde med mini-trangia ( http://www.terrang.se/ProductInfo?i=TRA-144199 ) i somras. Hade som tidigare i tråden nämnts litet vatten i T-spriten för mindre sotbildning. Funkade finfint tillsammans med den frystorkade maten från Norska REAL ( http://www.getout.se/section.asp?katid=456 ) ! När vi inte åt på annat håll.

Vi klarade oss gott på ett kök till 2 pers.

Ett tips för semesterns längre etapper i solen är att införskaffa en Camel Bak. ( http://www.terrang.se/Products?segment=S10&program=CAM&itemgroup=&sort=&filter=&page=0 ) Klockrent att kunna dricka under färd.
 
Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
helt ärligt skulle jag satsa på ett bensinkök. Fyll på bensin, pumpa upp tryck och elda på! du kan ju sno lite soppa från moppen om du står i obygden utan nånnstanns dom säljer eller fyller gas. Dessutom kan du ju ha 95 i flaska som reserv, känns ju alltid tryggt att komma en mil till om det skulle knipa :tummenupp

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=23026 har ett sånt liknande på vinden, funkar fint :)
 
Last edited:

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hur är effektiviteten på dom olika köken?

Vill ha möjlighet att koka pasta och steka lite korv exempelvis. Inte bara slänga ner lite frystorkat i vatten och koka upp.
Har bara använt klassiskt trianga kök (och det var längesedan) men har för mig att det var väldigt långsamt?

Hur funkar bensinköken med pump? Antar att dom är effektivare?

Biltemas variant kanske man skulle titta närmare på också.
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Kolla på touringbutiken.se under kategorin campingutrustning. Det har bl.a. primusgrejer..
Jag är själv sugen på något av deras kök...
 

Fredrik Å

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2007,BMW,R1200GS 2001,Suzuki DRZ400S
Hej

Jag kör med vanligt Trangia.Använd inte T-röd som bränsle.Det sotar något makalöst.Kör med Tenol istället då blir det inget sot.För att få teflonet att överleva så lägg en diskhandduk mellan stekpannan och köket.
Fredrik
 

Remo

a million miles away
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Hellhole
Hoj
GSX-R1000, -03
Mina tips är följande (dock inte från hojfärder, men från många natur/fjällsvistelser).

Tipsen gäller oavsett om du väljer Trangias kastruller, eller "lösa separata" beroende på packningsstorlek/utrymme. Dock så gillar jag Trangias set med "allt-i-ett" samt vindskydd (där man bara tar med de kastruller man behöver), och dessa set finns i "normal" storlek samt även en mindre modell.

- Skippa t-röd och dess brännare till Trangia, som är långsamma och ineffektiva (kan dock vara med som reservbrännare om gas/bränsle tryter)

- Campar du uteslutande sommartid, kör på gas som är rent, effektivt samt går att reglera vad gäller låga/effekt. Trangia har en vettig "insats-gas-brännare" till sina kök, som ngn här visade på bild.

-Ska du (ngn gång) campa vintertid så gäller bensin- eller fotogenkök (dock lite slaskigt samt krångligt jmf gas, eftersom dessa kök kräver förvärmning). Men vintercamping är nog inte så vanligt på hojturer, men kanske i andra sammanhang och vill man då bara köpa ett kök är valet givet.

För övrigt brinner flygbränsle mkt sämre än fotogen, så det är inte att rekommendera i kök.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har provat mig igenom ett gäng olika kök:

1. Trangia modell Hedenhös med t-röd. Långsamt. Finns numer med gasol också, då är det helt ok.

2. Gasol. Funkar bra om man är i bebyggda områden, men kan vara meckigt att få tag i påfyllning. Effektivt.

3. Multifuel. Också ganska snabbt, men inte riktigt som gasolen. Smidigt att man kan slanga från moppen eller en liten slatt när man ändå står och tankar. Lite pyssligt att tända när man är ovan eftersom brännarens spridare måste förvärmas.
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Trangias klassiska stormkök med gasbrännare alla dagar i veckan.

Riktigt effektivt och en stor gasbehållare räcker ledigt en vecka, och brukar finnas på de flesta mackar.

Jag har använt gas (butan) såväl vinter(Sarek, Kebnekaise mm.) som sommar, för vinterbruk finns det patroner med en annan blandning avsedd för vinterbruk.

Ska du till obygden så är ett kök med multibrännare att föredra.

En varning för bensin/multibränslekök kan vara på sin plats, tänd inte ett sånt kök inne i tältet, det kan flamma upp ganska högt under förvärmningen, nylon brinner bra...
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Trangias gamla kök sotar som sagt var med t-röd. Tenol har jag inte testat men Metanol funkar perfekt utan sot. Stroh-rum är ju synd att elda men jag har gjort det också.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Ni som kör riktig budget touring på hoj med tält och gör eget käk. Vad kör ni för kök? Primus verkar ju ha en del riktigt kompakta.

Finns med både gasoldrivna och dyrare kök som man kan köra på diesel, bensin eller flygbränsle:D

http://www.naturkompaniet.se/Product/ProductList.aspx?id=5670&_path=5665;5670

Så vad använder ni? Eller köper ni helt enkelt pizza:confused:

Om du vill ha ett bra och enkelt kök att ha med dig så kolla in trangia.
är du ensam så räcker ett trangia 27. Jag gillar teflonvarianten då de är lättare att diska och smidigare än att släpa med en massa olja osv, skall du ha teflon så använd plastbestick.

Gasolbrännaren är superbra, speciellt om du vill wooka lite eller vill köra det i tältet, superbra att köra tältet torrt från kondens med om man har gott om gas. Samma gasbehållare kan du ansluta en primus micron lanterna. Det är en lanterna som ger ordentligt med ljus och en hel del värme också om man vill ta tillvara på det i kvällsmörkret.

trangia is the shit !
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
- Skippa t-röd och dess brännare till Trangia, som är långsamma och ineffektiva (kan dock vara med som reservbrännare om gas/bränsle tryter)

- Campar du uteslutande sommartid, kör på gas som är rent, effektivt samt går att reglera vad gäller låga/effekt. Trangia har en vettig "insats-gas-brännare" till sina kök, som ngn här visade på bild.

-Ska du (ngn gång) campa vintertid så gäller bensin- eller fotogenkök (dock lite slaskigt samt krångligt jmf gas, eftersom dessa kök kräver förvärmning). Men vintercamping är nog inte så vanligt på hojturer, men kanske i andra sammanhang och vill man då bara köpa ett kök är valet givet.

Håller med dock några andra tankar/åsikter: Om du använder multifuel så är kemiskt ren bensin (heptan) att rekommendera, finns i färghandeln och är trevligare att ha i närheten av matlagning än pumpbensin. Gas är bra på låga höjder sommartid, för höga höjder rekommenderas multifuel. Dock klarar ju många multifuelkök gas så då kan man använad det som sommarbränsle och ta till krutet när så behövs.
Jag har själv ett primus omnifuel, enligt spec. 3000 W effekt. Smidigt att förvärma så länge det inte är antändabara saker ovanför köket (insidan av tältduken försbinner snabbt!), kokar upp vattnet snabbt och har dubbelreglering av lågan och går därför att använda även för mer kulinariska experiment. Vissa kök har enbart reglering vid anslutningen till bränsleflaskan och det ger en minst sagt digital reglering av effekten där det är "allt eller inget". En nackdel med flertalet multifuelkök är ljudet. Är man på en rastplats längs autobahn spelar det kanske ingen roll men uppe på fjället känns det som en mindre jetmotor.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top