Vilken läderolja till vitt skinn?

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Tja alla!

Detta kanske har utretts förr, men kunde inte hitta någon tråd om det så vi tar det igen, Vad använder ni som har vita ställ för olja/balsam efter ni rengjort stället med lädertvål?

Har ni stött på något medel som får vitt skinn att mörkna/gulna, eller tvärt om, har ni använt ett medel som bevisligen inte får skinnet att mörkna/gulna? Isf. vilket medel?

Sist och kanske mest intressant, någon här på forumet skrev att biltemas produkter var tillverkade av Ekol Professional vilket verkar lovande, då dom är väldigt mycket billigare på Biltema än på MC-butikerna, någon som faktiskt använt biltemas grejer på sitt vita ställ med gott resultat? Står en varning på deras hemsida att skinnoljan kan missfärga ljust skinn, någon som vet om den verkligen gör det?

Lagom kul om nya skinnet skulle bli missfärgat/gult osv :gnissla

/Robban
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Jag har använt Biltemas grejer på mörkt skinn, med gott resultat! :tummenupp Dock undrar jag också vad man ska ha till vitt skinn, råkar ha det på helstället :gnissla

Jaa precis, det känns ju inte som att man vill chansa. Som sagt mörkt skinn tror jag ju allt funkar till, men känns lite mer osäkert med vitt, som dessutom bara är snyggt när det faktiskt är vitt, gulnar det så lär det inte se så kul ut :brinnerup
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jaa precis, det känns ju inte som att man vill chansa. Som sagt mörkt skinn tror jag ju allt funkar till, men känns lite mer osäkert med vitt, som dessutom bara är snyggt när det faktiskt är vitt, gulnar det så lär det inte se så kul ut :brinnerup
Nej, ett skinnställ som skriker inkontinensproblem vill man inte gärna åka omkring i :D
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Nej, ett skinnställ som skriker inkontinensproblem vill man inte gärna åka omkring i :D

:fakta Hahaha nää det har du rätt i.. Nej fan nu måste ni tipsa om bra läderolja, så man slipper ev. "inkontinensincidenter" :skrattaåt
 

combat girl

What u do in life echoes in eternithy
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Skåne
Hoj
letar....
finns meindelwax både svart och ofärgat, som fungerar jättebra på skinnställ. Annars har ni neatfoots oil som finns o köpa i välsorterade hästbutiker.
Vet att jag har svarat på detta förut någonstans i detta enorma forum =)
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Daineses originalrengöring och smörja påverkar inte vitheten. De vätskorna luktar likadant som rengöringen och smörjan för skinnmöbler som finns på... ehh... möbelaffärer.

Googlade litet, den här menar jag: http://leathermaster.iweb.se/archive/dokument/Maxi Midi Mini.pdf

Finns på Stalands, Mio, Cervera bland annat.

Okej det låter ju bra, antar att det inte kan va såå stor skillnad på olika medel för skinnrengöring/underhåll, soffa eller skinnställ borde ju spela mindre roll eg. Kanske man ska testa detta och hoppas på det bästa.. Annars finns ju som sagt Dainese´s egna, men känner på mig att den inte är gratis :gnissla

finns meindelwax både svart och ofärgat, som fungerar jättebra på skinnställ. Annars har ni neatfoots oil som finns o köpa i välsorterade hästbutiker.
Vet att jag har svarat på detta förut någonstans i detta enorma forum =)

Hehe jaa mycket av frågorna här har nog besvarats förut, men inte så lätt att hitta som sagt :tungan .. Känner inte till dessa produkter sen tidigare, men skall definitivt kolla upp dom, har du provat någon av dessa på vitt läder utan problem med missfärgning?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag använder Biltemas på mitt vita ställ för en månad sedan, det är vitt fortfarande. Stället alltså, inte månaden :gnissla

/J
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Jag använder Biltemas på mitt vita ställ för en månad sedan, det är vitt fortfarande. Stället alltså, inte månaden :gnissla

/J

Hehe nää några vita månader vill vi inte veta av, eller mja, då ska det vara colombianskt vit isf :ätapiller :jisses

Okej så inga missfärgningar av det vita säger du, låter bra.

Var och köpte alla tre läderprodukterna på biltema idag, hur ska man använda dom? Börja med tvålen såklart, bara att applicera med trasa på torrt ställ? Behöver tvålen "torkas" bort efter påförande, isåfall med torr eller våt trasa?

Efter tvätt då, behöver stället torka innan man oljar det? Bara slaska på oljan med trasa och se glad ut? Antar att man bör eftertorka, hur länga skall man vänta innan man gör det för att få bästa resultat med oljan?

När sedan oljan är eftertorkad, ska man då även behandla med balsam? Om inte, när skall man i så fall använda det? Skall man använda lädertvålen innan balsamet också, eller kan man ha på det på ett ställ som bara är rengjort med fuktig trasa, typ som ett extra skydd ungefär?

Hmm blir snurrig själv på det här, vore enklast att bara skita i allt, men blir ju nojjig när man hör att skinnet och sömmarna blir försvagade när dom torkar :gnissla
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag brukar bara torka rent stället med bilsvamp eller wettex och en hink ljummen tvållösning. Sedan när det torkat så smörjer jag in det rätt flödigt med läderolja och hänger upp på en galje. Nästa dag torkar jag av det med en bommulstrasa så att man får bort olja som inte sugits in.

Förr använder jag fett, men det är så jobbigt att gnida in så nu kör jag bara olja. Det viktigaste är ju att läder och sömmar är fett, så det är vattenavstötande.

/J
Hehe nää några vita månader vill vi inte veta av, eller mja, då ska det vara colombianskt vit isf :ätapiller :jisses

Okej så inga missfärgningar av det vita säger du, låter bra.

Var och köpte alla tre läderprodukterna på biltema idag, hur ska man använda dom? Börja med tvålen såklart, bara att applicera med trasa på torrt ställ? Behöver tvålen "torkas" bort efter påförande, isåfall med torr eller våt trasa?

Efter tvätt då, behöver stället torka innan man oljar det? Bara slaska på oljan med trasa och se glad ut? Antar att man bör eftertorka, hur länga skall man vänta innan man gör det för att få bästa resultat med oljan?

När sedan oljan är eftertorkad, ska man då även behandla med balsam? Om inte, när skall man i så fall använda det? Skall man använda lädertvålen innan balsamet också, eller kan man ha på det på ett ställ som bara är rengjort med fuktig trasa, typ som ett extra skydd ungefär?

Hmm blir snurrig själv på det här, vore enklast att bara skita i allt, men blir ju nojjig när man hör att skinnet och sömmarna blir försvagade när dom torkar :gnissla
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Finns på välsorterde möbelaffärer för vita skinnsoffor tillexempel.
 

Blade4life

Med liten lem
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Solna
Hoj
Blejd igen...
Om ni söker efter grejorna på biltemas hemsida, skriv "lädervård" så får ni upp alla 3 produkterna
 

combat girl

What u do in life echoes in eternithy
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Skåne
Hoj
letar....
Ikeas soffrengöring och insmörjning...flera tummar upp.

Mitt grön/vita SPIDI ser ut som nytt igen..(hmm köpte det förra säsongen hur kan det bli så jävla skitigt?)
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Jag brukar bara torka rent stället med bilsvamp eller wettex och en hink ljummen tvållösning. Sedan när det torkat så smörjer jag in det rätt flödigt med läderolja och hänger upp på en galje. Nästa dag torkar jag av det med en bommulstrasa så att man får bort olja som inte sugits in.

Förr använder jag fett, men det är så jobbigt att gnida in så nu kör jag bara olja. Det viktigaste är ju att läder och sömmar är fett, så det är vattenavstötande.

/J

Låter ju vettigt, kör nog på nån liknande variant tror jag. Du underhållsbehandlar inte med nån "balsam"? Hur ofta rengör och oljar du ditt ställ på ett ungefär, nån gång per år typ, eller oftare?

TipTop Läderbalsam :nicka

Hmm är det en produkt, vart köper man det?

Ikeas soffrengöring och insmörjning...flera tummar upp.

Mitt grön/vita SPIDI ser ut som nytt igen..(hmm köpte det förra säsongen hur kan det bli så jävla skitigt?)

Jaa ellerhur, fattar inte hur fort skinnet blir smutsigt :gnissla har bara kört med mitt i år (~200 mil) och det har redan massa fläckar som inte går bort med vatten/diskmedel..

Jasså IKEAS är bra skit? fan jag som hunnit köpa biltemas grejer, men får hoppas dom funkar också :va
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Låter ju vettigt, kör nog på nån liknande variant tror jag. Du underhållsbehandlar inte med nån "balsam"? Hur ofta rengör och oljar du ditt ställ på ett ungefär, nån gång per år typ, eller oftare?

Jag tvättar av och oljar in mitt ställ på hösten, när jag ställt in hojen för vintern.
 

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
jöttlabörrj
Hoj
Supkerduke(såld!)
Har använt biltemas prylar på de vita delarna på mitt ställ i fyra år nu och de är fortfarande vita.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Minkolja,på allt skinn.

Finns hos bla. välsorterade skoaffärer eller möbelhandlare.

Inga missfärgningar och vattenavstötande,har det bla. på stolarna i båten,problemfritt trots att man sätter sig med våtdräkten på dom.

Henrik
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Har använt biltemas prylar på de vita delarna på mitt ställ i fyra år nu och de är fortfarande vita.

Precis vad jag ville höra, grymt!.. Nu är det bara att börja kladda då :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top