Indraget körkort

dragster17

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690
vad kommer hända?? Fick mitt kort indraget pga fortkörning 31 km/h för fort på 70 väg(bilkörning) indraget på 2 månader, (har haft tre till fortkörningsböter senaste året) MEN det som hände va att jag skulle BARA ta bilen och handla grejer då mitt körkort va återkallat(bara en vecka kvar till jag skulle få tillbax det) och då skå klart kom snuten och frågade efter körkort? Otur? Japp. Nu har jag oxå åkt dit för grov olovlig körning. VAd blir min dom förrutom den första boten på 4000kr för 31 km/h och det senaste blir dagsböter men hur blir det med kortet? hur många månader lär det dröja innan jag får tillbax det?
thanx
 

Ozzi

Guest
Otur?!? knappast...dummhet skulle jag kalla det, med ditt register skulle jag vara glad om jag fick tillbaka det efter 6mån.:va
 

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Ort
Västervik
Hoj
Blade -98
Scinner goes moraltant ;)

Hörrö din jävla blådåre, det fattar du väl att du inte kan köra i 101km/h på 70-väg. Du kan fan ta livet av nån :D Sakta GENAST ner! Du ska vara glad om du NÅGONSIN får tillbaka ditt körkort :rofl
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
det är väl den första olovliga körningen du gör så den är inte grov,det är en formulering polismannen trott och den ska du få väck för den är både dyr och jobbig.bort med det erkännandet:tummenupp
minst 6 månaders indragning på grov och då blir det omtagning automatiskt.dessutom minst 12 mån på länsstryrelsens konsekvensstraff.det tar de dessutom 1.5 år att bestämma sig för hur dum du var även om du sista halvåret ringer dagligen och frågar.kostar med 21000 före skatt 14100 för grov olovlig och då var smädelse av polisman gratis:)
 

Ozzi

Guest
det är väl den första olovliga körningen du gör så den är inte grov,det är en formulering polismannen trott och den ska du få väck för den är både dyr och jobbig.bort med det erkännandet:tummenupp
minst 6 månaders indragning på grov och då blir det omtagning automatiskt.dessutom minst 12 mån på länsstryrelsens konsekvensstraff.det tar de dessutom 1.5 år att bestämma sig för hur dum du var även om du sista halvåret ringer dagligen och frågar.kostar med 21000 före skatt 14100 för grov olovlig och då var smädelse av polisman gratis:)

Det är vad jag vet 12mån+. indragning som innebär att man måste ta om kortet, blir det indraget på 12mån. så klarar man sig från att ta om det.
 

Katte.N

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
StockholM
Hoj
Hojlös
Kan man få fängelse för Grov olovlig körning.
Och man kör som Mc Bud, hur funkar det om lappen ryker. Kan man
ändå köra, eller ryker kortet+jobbe??
 

Ozzi

Guest
Kan man få fängelse för Grov olovlig körning.
Och man kör som Mc Bud, hur funkar det om lappen ryker. Kan man
ändå köra, eller ryker kortet+jobbe??

Naturligtvis kan du fortsätta som mcbud, ditt yrke har ju inget med ditt körkort att göra.(ironi)
 

almost_famous

Adrenaline Mc/Mcbudet Sthlm
Gick med
14 Jul 2006
Ort
saltsjöboo
Hoj
nej
Kan man få fängelse för Grov olovlig körning.
Och man kör som Mc Bud, hur funkar det om lappen ryker. Kan man
ändå köra, eller ryker kortet+jobbe??

Självklart får han inte fortsätta köra hoj under denna period men ev så kan föraren få sitta på en yamaha aerox 50cc med ryggsäck och skämmas tills lappen är tillbaks :) Sen är det upp till arbetsgivaren (och även föraren iofs om man känner att det är värt väntan och sälja bingolotter i 3 månader eller likn)om föraren inte har fast anställning att avgöra om det är värt att "ha kvar" killen beroende på indragningstiden.. typ så :)
 

Katte.N

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
StockholM
Hoj
Hojlös
Men jag hade läs att om man blir av med lappen så kan Cheifen skriva nån sorts brev att jag behöver kortet till arbetet. Sen skickar men det nånstans?
Sant elr??
 

Ozzi

Guest
Funkade förr, idag ska du nog ha MYCKET behjärtansvärda skäl för att det ska fungera.
Länsstyrelsen var det man skickade till.
 

almost_famous

Adrenaline Mc/Mcbudet Sthlm
Gick med
14 Jul 2006
Ort
saltsjöboo
Hoj
nej
Men jag hade läs att om man blir av med lappen så kan Cheifen skriva nån sorts brev att jag behöver kortet till arbetet. Sen skickar men det nånstans?
Sant elr??

Jo för att få kortare indragningtid som man skickar till länstyrelsen som har hand om ärendet. hur mycket det spelar in vet jag inte men beror nog mycket på hur pass mycket man "fuckat till det"
 

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Landskrona
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Men jag hade läs att om man blir av med lappen så kan Cheifen skriva nån sorts brev att jag behöver kortet till arbetet. Sen skickar men det nånstans?
Sant elr??

ibland kan det gå till så men tror knappast dem ger tillbaka kortet om man fått det indraget från första början sen kör utan att fått tillbaka det då är ju något fel.
Klara han sig i näsan två månader utan ansöka om det så kan han nog klara sig utan det i 6 månader tilll. Oftast är det endast lastbilschaufförer eller dyl som kan få detta undantaget
 

Katte.N

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
StockholM
Hoj
Hojlös
Undrar va man får för
1.Grov olovlig körning .
2.Vårdslöshet i trafiken.
3.Fort körning.
4.Stannar inte på Polis Mans tecken.
5.Framförande av ett avställt fordon.
:angel
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Men jag hade läs att om man blir av med lappen så kan Cheifen skriva nån sorts brev att jag behöver kortet till arbetet. Sen skickar men det nånstans?
Sant elr??
Ja, alla har rätt att skriva ett yttrande. Där kan arbetsgivaren intyga hur viktigt det är att den åtalade får behålla sitt kort. Oftast tas ingen hänsyn till detta men ibland går det. Det skall tydligen vara en stor fördel om det drabbar tredje part, exempelvis om du jobbar som distriktssjuksköterska och arbetsgivaren inte kan ersätta i en handvändning.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
det är väl den första olovliga körningen du gör så den är inte grov,det är en formulering polismannen trott och den ska du få väck för den är både dyr och jobbig.bort med det erkännandet:tummenupp
minst 6 månaders indragning på grov och då blir det omtagning automatiskt.dessutom minst 12 mån på länsstryrelsens konsekvensstraff.det tar de dessutom 1.5 år att bestämma sig för hur dum du var även om du sista halvåret ringer dagligen och frågar.kostar med 21000 före skatt 14100 för grov olovlig och då var smädelse av polisman gratis:)

Näe, det räknas automaiskt som grovt om kortet är indraget..
Sen kan ju nån moderator flytta tråden till en vettigare del i forumet.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top