Helgtur Småland-Västergötland-Värmland

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Tjena
Imorgon åker jag upp och hälsar på farsan i Kristinehamn. Startar från Vetlanda vid lunchtid.

Planerar att åka först västerut mot Sävsjö men svänga av innan norrut mot Bodafors. Fortsätter genom sköna kurvor i nordvästlig riktning genom Bodafors och mot Tenhult. Därifrån suråkning/transportsträcka stora vägen genom Jönköping och mot Habo.

När jag svängt in vänster mot Habo svänger jag av höger/norrut igen mot Hökensås, där finns en trevlig och kurvig väg genom vacker skog. Efter några sköna mil där ska jag svänga österut mot Brandstorp som ligger precis vid Vättern, och därifrån njuta av utsikten över sjön mot Visingsö.

Sedan blir det lite suråkning på 195:an norrut längs Vättern, genom Hjo och Mölltorp. Vid Karlsborg väljer jag 202:an upp till Undenäs där jag svänger av åt höger och här är det kurvigt igen. Kör östra sidan längs sjön Unden, men svänger efter en bit av åt höger mot Askersund (denna avstickare är en liten omväg men väl värd resan), nu är jag i Tiveden. Kommer fram till och svänger vänster upp på väg 205. Det här är klassisk och välkänd hojväg förbi Laxsjöarna, härliga kurvor avlöser varandra. Är man i trakten är denna vägsträcka synd att missa när man kör hoj.

När det roliga är slut har jag kommit fram till Laxå och svänger vänster ut på E 20, som är transportsträcka fram till Finnerödja där jag svänger höger/norrut igen och kör uppåt längs Skagerns östra sida, här är det riktigt sköna kurvor igen. Stannar till i Åtorp, här kan jag välja att köra västerut genom Skottlanda och sedan ta 64:an norrut till Kristinehamn. Eller så kör jag från Åtorp väg 243 norrut och svänger vänster vid Hålunda och kör genom Björneborg och sedan Kristinehamn.

Framme hos farsan blir det god middag och ett glas vin. Blir en fin dag imorgon. :)
 
Last edited:

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
fy fasen så gött det låter. är så avundsjuk på dig och alla er andra med för den delen som kan köra mc nu.
själv har jag knäckt ett finger på högerhanden och kan ej köra mc på ett par veckor. suger så jävla fett.

men hoppas du får en trevlig resa imorgon.
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Det låter som en rejäl o kul resa Carlesson, 205;an upp till laxå är mycket fin, lycka till o se upp med alla helgtrafikanter!

Ja den vägen är kanon! :)

fy fasen så gött det låter. är så avundsjuk på dig och alla er andra med för den delen som kan köra mc nu.
själv har jag knäckt ett finger på högerhanden och kan ej köra mc på ett par veckor. suger så jävla fett.

men hoppas du får en trevlig resa imorgon.

Ajdå, hoppas det läker fort...

Min tur blev mycket lyckad. Körde nästan samma väg hem på söndagen. Jag gillar inte stora raka vägar.
Vägrar köra närmaste vägen ! :yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top