Treriksröset and back

toran

Den gudarna älskar dör ung
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Östhammar
Hoj
2002 Honda Hornet 900
Tja

Är oerhört sugen att åka på lite äventyr i sommar.

Jag skulle vilja åka upp till treriksröset med min Hornet 900 (från Östhammar (nära Uppsala)). Frågan är bara eftersom jag aldrig varit i närheten av den övre fjärdedelen av landet ifall det går att ta sig dit på en nästintill sporthoj eller om vägarna är för dåliga? Om det inte finns någon grundläggande problematik så vore det kul med tips på färdväg också.

By the way: Det torkar upp!!!!! :banana


Tobbe
 

bbird

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
kiruna
Hoj
honda
inga problem, du åker hoj till kilpisjärvi i finland..tar en liten båttur över sjön, sen går du ett par kilometer, sen kan du stå i 2 länder samtidigt å pissa på det tredje,,vilket är valfritt
 

toran

Den gudarna älskar dör ung
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Östhammar
Hoj
2002 Honda Hornet 900
maps o packning

inga problem, du åker hoj till kilpisjärvi i finland..tar en liten båttur över sjön, sen går du ett par kilometer, sen kan du stå i 2 länder samtidigt å pissa på det tredje,,vilket är valfritt

Intressant, jag drog en snabbsökning på Google Maps och det var lite svårt att få till någon bra vägbeskrivning där. Någon som har koll på en bra karta att köpa för vägarna i dessa krokar?

Jag har också en fundering på vad man skall ha för packväskor på en Hornet 900? Jag hade nog bara tänkt att spänna fast tält och minimal packning på kutsen men det är såklart bättre att ha lite utrymme så man får med sig lite onödigt skit också ;). Någon som kan tipsa om några bra (gärna bilder)?

T
 

überkill

Guest
Hej Tobbe,

hur sjukt detta än låter har jag samma plan i sommar. Att nå Treriksröset. Har en väninna som bor i Karesuando och kan trakterna där uppe. Vi kan säkert övernatta där också. När har du tänkt ge dig av?
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Jag har kört både hoj o bil i flera år mellan Vilhelmina o Stockholm. Min erfarenhet av vägarna är att helt plötsligt kan man komma in i ett vägarbetsområde med stenkross, dvs mycket grövre sten än på riktiga grusvägar. Dom byggerna kan vara ganska långa typ en halvtimme, inte så kul. Men det är klart att det går att köra över, bara puttra på i lugnt tempo. Jag tror absolut att en Honda hornet funkar för resan.
 

toran

Den gudarna älskar dör ung
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Östhammar
Hoj
2002 Honda Hornet 900
Hej Tobbe,

hur sjukt detta än låter har jag samma plan i sommar. Att nå Treriksröset. Har en väninna som bor i Karesuando och kan trakterna där uppe. Vi kan säkert övernatta där också. När har du tänkt ge dig av?

Cool..

Ja jag har det inte lätt att bestämma detta tyvärr, skall snacka med sambon i helgen så får vi se, men om man ser till semestern så är det är någon av veckorna 27-30, dock kan jag tänka mig att det går att komma loss några veckor senare också.


Men en annan sak om övernattning och färdväg:

Vart utgår du ifrån?

Hur tänker du rörande hur lång tid det skall ta? Är det E4,E8 hela vägen upp som gäller eller tänkte du försöka hitta lite roliga MC-vägar på vägen att planera in?

Jag har egentligen bara en plan som det ser ut nu, och det är att åka till Kiruna och kolla på Esrange en snabbis, jag är lite allmänt intresserad av Astronomi så därav detta.

Här är en vägbeskrivning på GoogleMaps som man kan utgåifrån:
http://www.google.se/maps?f=d&sourc...64.811557,19.907227&spn=8.715195,26.71875&z=6

Övernattning i tält och eller hotel/kompisar på vägen?

Tobbe
 
Last edited:

toran

Den gudarna älskar dör ung
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Östhammar
Hoj
2002 Honda Hornet 900
Jag har kört både hoj o bil i flera år mellan Vilhelmina o Stockholm. Min erfarenhet av vägarna är att helt plötsligt kan man komma in i ett vägarbetsområde med stenkross, dvs mycket grövre sten än på riktiga grusvägar. Dom byggerna kan vara ganska långa typ en halvtimme, inte så kul. Men det är klart att det går att köra över, bara puttra på i lugnt tempo. Jag tror absolut att en Honda hornet funkar för resan.

Bra info, tack!

Personligen så skulle jag bara vilja dra iväg och se vart det tar mig (brukar inte vara så petig med planering), och då lär man ju ta det lite lugnt så att man inte kommer en massa mil fel eller att man hamnar på någon kass "stig" mitt i ingenmansland.

Jag vet inte om jag är dum i hela huvudet men en fråga är ju ifall det finns lätt-tillgängliga bensinmackar och sånt när man kommer långt upp eller om man måste planera in det på ett smart sätt, vore ju jävligt tråkigt om åker tills reserven kickar in och så är det 15mil till närmaste mack!

T
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Bra info, tack!

Personligen så skulle jag bara vilja dra iväg och se vart det tar mig (brukar inte vara så petig med planering), och då lär man ju ta det lite lugnt så att man inte kommer en massa mil fel eller att man hamnar på någon kass "stig" mitt i ingenmansland.

Jag vet inte om jag är dum i hela huvudet men en fråga är ju ifall det finns lätt-tillgängliga bensinmackar och sånt när man kommer långt upp eller om man måste planera in det på ett smart sätt, vore ju jävligt tråkigt om åker tills reserven kickar in och så är det 15mil till närmaste mack!

T

Det har jag aldrig vart problem med bensin för mig men då har ju jag känt till vägen. Kan nog vara smart att fylla tanken vid dom mackarna man passerar. Kanske finns nån statoilkarta eller liknande där man kan se vart man hittar bensin, trist att välja stora vägar bara för att man är rädd att få soppatorsk.
 

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Kan vara en ide att i förväg kolla var ni har bensinmackar. Kryllar inte av dom i de övre trakterna direkt.
Esrange. Jag vet inte hur lätt det är att komma in på ett besök där. Jag åkte dit en gång och där är bara grindar, man ser inget heller.
Sen menar du väl E4 och E10:an?
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ni har inte funderat på att plocka Nordkap när ni ändå är så långt norrut?
Sen har ni ju det överstökat?
 

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
Jag har tänkt ett par år att det skulle vara kul att dra iväg till norrland, men det har inte blivit tillfälle. Jag gör gärna sällskap. Min tanke vara att hålla sig borta från motorvägen. Ta kusten upp och inlandet på vägen ner.
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Kör in till E45an och kör den istället, E4an suger på alla sätt.

Föressten, vad är det som drar med treriksröset, en betongklump mitt ute i en myrjävel, är det nåt att kolla på?
 

toran

Den gudarna älskar dör ung
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Östhammar
Hoj
2002 Honda Hornet 900
Ni har inte funderat på att plocka Nordkap när ni ändå är så långt norrut?
Sen har ni ju det överstökat?

Jo då tanken slog mig när jag såg att det inte var "så långt" dit.

En dum fråga som dyker upp i det sammanhanget är väll hur kallt det är där uppe även om det är högsommar, måste man tänka på att ta med vinterställ och värmehandtag? :)

Treriksröset är det väll ändå rimliga temperaturer men nordkap är ju ytterligare 50 mil rakt uppåt.

Kör in till E45an och kör den istället, E4an suger på alla sätt.

Föressten, vad är det som drar med treriksröset, en betongklump mitt ute i en myrjävel, är det nåt att kolla på?

Det är väll ett ganska tydligt mål i allmänhet som dessutom de flesta känner till och som kan ses som något lite utöver det vanliga att resa till.

Det är väll också så att det är själva resan och inte målet som är grejjen i detta fall, men nog är det lite flashfaktor på det hela :)

Kan vara en ide att i förväg kolla var ni har bensinmackar. Kryllar inte av dom i de övre trakterna direkt.
Esrange. Jag vet inte hur lätt det är att komma in på ett besök där. Jag åkte dit en gång och där är bara grindar, man ser inget heller.
Sen menar du väl E4 och E10:an?

Japp jag kollar upp bensinmackarna och lägga en route där jag har koll på dem.

Jag skall kolla upp det där med Esrange också, inte någon här som jobbar eller pluggar där eller så?
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Har pendlat mellan Umeå och Kiruna en del och bensinmacksplaneringen kan inte påpekas tillräckligt!

Om jag var du skulle jag fundera extra på om E45 är värt det eller inte för den har sina nackdelar i beläggning! E4 må vara tråkig men helt överlägsen om du vill undvika de värsta tjälskotten! E10 (vägen mellan Töre-Kiruna) är så bra som inlandsvägar blir i norra norrland och kan ändå bara jämföras med övre medel i mellansverige!

Hornet funkar nog utan problem men uberkill med R1 kan få det jobbigare! Jag provade tur och retur 40mil med min blade mellan Mora-Sveg (E45:an) och det var INTE kul!
 

Heij

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
BMW F 800GS
Var på treriksröset i sommras, åkte då 45an upp och bitvis var den bara grusväg flera mil i sträck. Angående mackar så hade vi inga problem har räckvidd på lite över 30 mil men tanka när man man paserar en mack så blir det nog inga problem.
Temperaturen kan sjunka ganska lågt även på sommaren vi hade som lägst -1,0 = kallt men tror inte det är någon större skillnad om ni åker hela vägen till nordkap. Fast jag skulle rekomendera att istället fortätta på E 8 norrut efter treriksröset mot norge sen söderut på E 6 mot Narvik. Innan narvik svängav i Bjekvik till E10 och ut på Lofoten länst ute i Moskenäs går det färga till Bodö. Den turen är mycket bättre än Nordkap (lite överreklamerat) sen e det bara att köra söderut i Norge och svänga över till svenska sidan när man känner för det. Här e lite insperation Malmö-Nordkap 2006 http://robin.kowal.dk
 

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Kör man E45:an så är det inga problem att hitta mackar. Den vägen är dessutom betydligt roligare att åka. Speciellt mellan Porjus och Gällivare. Men jag har bara åkt där under vintern senaste åren så jag vet inte hur vägbeläggningen är.
E4/E10:an har det sämre med bensinmackar, dom finns och tankar man bara när man har chans är det inga problem. Vägen är skittrist och på stundtals dålig.
 

toran

Den gudarna älskar dör ung
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Östhammar
Hoj
2002 Honda Hornet 900
Var på treriksröset i sommras, åkte då 45an upp och bitvis var den bara grusväg flera mil i sträck. Angående mackar så hade vi inga problem har räckvidd på lite över 30 mil men tanka när man man paserar en mack så blir det nog inga problem.
Temperaturen kan sjunka ganska lågt även på sommaren vi hade som lägst -1,0 = kallt men tror inte det är någon större skillnad om ni åker hela vägen till nordkap. Fast jag skulle rekomendera att istället fortätta på E 8 norrut efter treriksröset mot norge sen söderut på E 6 mot Narvik. Innan narvik svängav i Bjekvik till E10 och ut på Lofoten länst ute i Moskenäs går det färga till Bodö. Den turen är mycket bättre än Nordkap (lite överreklamerat) sen e det bara att köra söderut i Norge och svänga över till svenska sidan när man känner för det. Här e lite insperation Malmö-Nordkap 2006 http://robin.kowal.dk

Shit Robin, det där såg riktigt nice ut!

Hur lång tid tog det?

Jag skall helt klart kolla upp din route! Tack för infon!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ca 200 mil Sthlm-Nordkap om man kör E45 och lite andra småvägar.
Borde man inte kunna knäcka sträckan tur/retur på en vecka?
 

LosTedos

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Luleå
Hoj
2007- KX 250cc
Kör in till E45an och kör den istället, E4an suger på alla sätt.

Föressten, vad är det som drar med treriksröset, en betongklump mitt ute i en myrjävel, är det nåt att kolla på?

Om du är lite efter eller eventuellt bara lite nollåttig så kanske du behöver en bättre förklaring. Man far inte dit för att titta på betongklumpen !. Man kanske inte gillar myrar heller... Men det kan vara en upplevelse å stå på gränsen mellan 3 länder
 

toran

Den gudarna älskar dör ung
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Östhammar
Hoj
2002 Honda Hornet 900
Ca 200 mil Sthlm-Nordkap om man kör E45 och lite andra småvägar.
Borde man inte kunna knäcka sträckan tur/retur på en vecka?

Ja jag tänker mig nog dryga veckan också inklusive Nordkap (Nordkap borde vara typ 2dagar t o r från Treriksröset).

Men samtidigt känns det viktigt är att inte ligga och toktrycka hela vägen upp, ta ett djupt andetag och sen lika snabbt hem igen.

Jag gillar Heijs route den är lite mer fokuserad på vägen dit (eller hem rättare sagt) än på att bara nå målet tycker jag.. Vore kul med ett svar på hur lång tid det tog dig och om du hade valt någon annan väg så här i efterhand?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top