Kawasaki ZXR750

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
har en -89a som jag haft isär motorn på i vinter får hoppas den funkar i sommar och att jag lyckas ta kortet också =))
 

KK-72

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Sölvesborg
Hoj
zxr 750-89
Kul att det ialla fall finns några som kör zxr.
Jag har en -89a, väntar bara på några ventilshims så jag kan sätta ihop den igen, och så ska jag byta olja o filter.
Kanske premiärtur till helgen!
 

Ringen83

Sugen på kortet nu
Gick med
28 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1991 Kawasaki ZXR 750
Härligt att det finns en hel del som kör denna underbara hoj:tummenupp
Köpte min förra året, övningskör fortfarnande dock men har njutit en hel del av den.
Nu blir det dags för en liten säsongs service med oljebyte, nya stift o filter. Någon som har koll på hur mycket olja det ska vara i? och vilken olja som passar sig bäst!?
Har en från ´91.
 

KK-72

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Sölvesborg
Hoj
zxr 750-89
Ja, enligt Haynes-manualen ska det vara 3,5 liter olja när man byter filtret också. Själv kör jag med Shell 10-40 helsyntet, funkar bra!
 

slezi

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Vellinge
Hoj
BMW K1200R
Brytaren till stödet fungerar inte

Jag har en zxr 750 från -91 och märkte häromdan att jag kan köra ivägg med stödet nere,det finns en brytare där som verkar inte fungera.
Har ni några tips på hur jag skall kolla upp den?Behöver den fungera när man besiktar hojen?
MVh Slezi
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Jag har en zxr 750 från -91 och märkte häromdan att jag kan köra ivägg med stödet nere,det finns en brytare där som verkar inte fungera.
Har ni några tips på hur jag skall kolla upp den?Behöver den fungera när man besiktar hojen?
MVh Slezi

Enligt elschemat är det en 1-polig brytare som ska vara sluten när stödet är uppe, prova att summra eller resistansmäta brytaren när den är bortkopplad från övriga elsystemet.

Har ingen orginal mekbok till den modellen så det går tyvärr inte att se om stödet verkligen ska förhindra körning men enligt det lilla som står i Haynes-boken så stoppar stödbrytaren bara startmotorn.

Här har du Haynes mek-bok om du behöver den, ska kolla om jag hittar en orginalbok: http://dl.dropbox.com/u/5418730/Kawasaki-Zxr750_89-96_Haynes.pdf (högerklicka länken, spara)

Har aldrig hört talas om att dom kollar den funktionen på besiktningen men slå dom en signal och hör.

EDIT: Hittade en Tysk orginalbok och det ser ut som brytaren ska förhindra körning om stödet är nere när man släpper ut koppling med växel i.
 
Last edited:

slezi

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Vellinge
Hoj
BMW K1200R
Tack för svaret
Idag har den fungerat,den stänger av motorn om du släpper upp kopplingen med stödet nere. Skall mäta upp brytaren till helgen
Slezi
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
tjoho, dags att min också hamnar här då.

funkar fint, bortsett ifrån att 4:ans växel inte funkar (hoppar ur så fort man ger gas MEN jag kan fortfarande motorbromsa på 4:an)

stormtrivs med hojen, passar min körstil/kropp ypperligt.
 

Bifogat

  • IMG_0049.jpg
    IMG_0049.jpg
    182.2 KB · Visningar: 133
  • IMG_3685.jpg
    IMG_3685.jpg
    87.7 KB · Visningar: 163

slezi

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Vellinge
Hoj
BMW K1200R
Jag märkte att vatten tempen går knappt upp i den första blåa fältet,hur långt upp är det på era hojar? Börjar mistänka att termostaten inte stänger som den ska
Slezi
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
Jag märkte att vatten tempen går knappt upp i den första blåa fältet,hur långt upp är det på era hojar? Börjar mistänka att termostaten inte stänger som den ska
Slezi

min temp går upp först vid krypkörning/ stadskörning, dock tar det ett litet tag. bara jag kör ligger den precis ovanför markeringen för arbetstemp
 

slezi

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Vellinge
Hoj
BMW K1200R
Ok. Då är frågan bara var arbetstemperaturen är? Hur långt upp på mätaren är det?
Jag har testat att jorda kablen till mätaren och mätaren går upp så mätaren är rätt,då återstår tempgivaren eller termostaten. Har ni nogot tips på hur man kan testa givaren ? eller termostaten?
Slezi
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
Ok. Då är frågan bara var arbetstemperaturen är? Hur långt upp på mätaren är det?
Jag har testat att jorda kablen till mätaren och mätaren går upp så mätaren är rätt,då återstår tempgivaren eller termostaten. Har ni nogot tips på hur man kan testa givaren ? eller termostaten?
Slezi

har du ringt till någon kawa verkstadå kollat med dem?
hur ser din temp mätare ut ? min är indelad med 3 sträck ( botten, kall/arbetstemp, sen ett långt mellanrum upp till übervarm/ stäng av motorn idiot)
 

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Upplands väsby
Hoj
ZXR-750 1992
Hej köpte en 92 men det verkar som hojen inte va så problemfri som det stod i annonsen...
har haft den i 2 dagar och känner att på 1-2an när jag ger gas känns det som kedjan kuggar över på nåt sätt det känns så...
kan det bero på att kedjan är väldigt slak och att drivpaketet är oxå slut.

kan oxå nämna att 1an och 2an går att varva ur och motorbromsa utan att lådan protesterar eller växlarna hoppar ur....

hjälp mig med lite tips....
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
Hej köpte en 92 men det verkar som hojen inte va så problemfri som det stod i annonsen...
har haft den i 2 dagar och känner att på 1-2an när jag ger gas känns det som kedjan kuggar över på nåt sätt det känns så...
kan det bero på att kedjan är väldigt slak och att drivpaketet är oxå slut.

kan oxå nämna att 1an och 2an går att varva ur och motorbromsa utan att lådan protesterar eller växlarna hoppar ur....

hjälp mig med lite tips....


hade samma problem med min. spände kedjan sen var problemet borta. ska stå på svingen på en svart etikett om jag inte minns helt fel (gör det på min iallafall) glöm inte bort att spänna kedjan när den är som mest spänd, annars kommer den bara fortsätta att slaka efter med tiden ( om du spänner när kedjan är som mest slak kommer den att sträckas ut mer i det läge då den är som mest spänd).

Skulle inte det funka får du nog byta drivpaket. funkar inte det vetifan vad du kan göra.
 

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Upplands väsby
Hoj
ZXR-750 1992
Tack för tipset ska spänna kedjan i morgon...
en annan sak jag funderar över är kamkedjespännaren var sitter den nånstans... tycker att det rasslar från motorns kortsida (höger sida om man sitter på) har hört att det kan rassla ifrån spännaren är det komplicerat att spänna eller t.o.m byta den... om man spänner hur vet man hur mycket man ska spänna.?????

mycket undrar man.... men jag är glad eftersom hojen är i fantastisk originalskick..... och har 4400 mil på mätaren har kollat med sbp och besiktningsprotokollen ljuger inte.....


tack för svar och tips......
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
Tack för tipset ska spänna kedjan i morgon...
en annan sak jag funderar över är kamkedjespännaren var sitter den nånstans... tycker att det rasslar från motorns kortsida (höger sida om man sitter på) har hört att det kan rassla ifrån spännaren är det komplicerat att spänna eller t.o.m byta den... om man spänner hur vet man hur mycket man ska spänna.?????

mycket undrar man.... men jag är glad eftersom hojen är i fantastisk originalskick..... och har 4400 mil på mätaren har kollat med sbp och besiktningsprotokollen ljuger inte.....


tack för svar och tips......

köp en haynes reperations/verkstads manual. köpte en på nilssonsmc för 400 spänn.
 

slezi

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Vellinge
Hoj
BMW K1200R
Sidåstöd

Nu har jag rivit ner hojen och kollat på brytaren till sidåstödet,det är inget fel på den. Har köpt ett verkstadshandbok och där finns det elchema så jag får gräva lite djupare i det. Jag ser att kablen går i säkringsboxen där även signalen från neutral läget går in,det jag inte förstår ännu är hur den vet att jag släpper upp kopplingen (finns det en brytare där?)
Nu skall jag mätta vid säkringsboxen och se så det inte är kabelbrått,annars måste jag öppna boxen,det skall finnas en massa dioder i den enligt ritningen. Nån som har varit inne i den och pilat?
 

Ms C Hook

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki ZXR 750 -89
Ytterligare problem med hojen nu! Gjorde ett byte av gaffeloja, men får nu inte rätt på mängden. Hur mycket säger instruktionsböckerna att den ska ha?
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Ytterligare problem med hojen nu! Gjorde ett byte av gaffeloja, men får nu inte rätt på mängden. Hur mycket säger instruktionsböckerna att den ska ha?

-89 borde vara H-modell.

Har en länk till manualen tidigare i tråden.
 

Bifogat

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    46.3 KB · Visningar: 130

Ms C Hook

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki ZXR 750 -89
Tack så mycket för svaret! :) Tycker dock fortfarande att den är för mjuk med 450 ml... Slår nästan igenom om jag bromsar fullt. Blir nog till att finjustera och klia sig i huvudet denna helgen!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top