Elduro - Enduro med spänning

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Man märker att dagarna är betydligt kortare och att det blir kallare. Fick sitta med dubbla tröjor i garaget ikväll. Som vanligt tar allt längre tid än beräknat. Idag har jag hunnit med att tillverka kablarna som går från batterierna till laddaren, en massa småpill.

6 st batterier:
12 st kablar av olika längd som skall skalas i var ände och rätt sko/stift skall träs på
24 + 12 "vingar" skall klämma fast kabeln och koppartrådarna
24 st klämda skor/stift skall lödas
24 st ändar skall isoleras med krympslang

96 små moment där man får pilla och dona med små saker som får det att krypa i fingrarna. Det är det som tar tid.

Nästa steg är att montera alla dessa kablar på batterierna, dra kablarna så de inte är ivägen, bunta ihop dem, fästa andra änden under tanklocket...

Lite bilder på de senaste dagarnas "slit"
1. Huvudbrytare och kontaktor monterade på en platta som senare skall svetsas fast. Mellan dem sitter 400A säkring. På detta sett slipper jag använda säkringshållaren som tar extra plats och kräver kablar för att koppla ihop.
2. Baksidan av plattan där handtaget för huvudbrytaren sticker ut. På denna sida sitter även knappen som kopplar förbi temperatursensorn, dock ej monterad på bild.
3. Plattan fastsvetsad i ramen bakom där kontrollenheten ska sitta (på bilden ligger kontrollenheten enbart löst på bakramen).
4. Laddare och sladdar. Sladdarna till höger har tagit en kvälls arbete.
5. 56,1 kg på bakhjulet
6. 74,1 kg på framhjulet, totalt 130,2 kg! Det enda som saknas vid vägningen är kylvingar, delar av luftburk (som ska skydda mot stänk från bakhjulet) och kablarna till laddaren. Med andra ord har jag gjort ett bra jobb och trotts allt svetsande och batteriburar i stål har jag inte bara hamnat under min målvikt på 135 kg utan även klarat det med fin marginal! Förhoppningsvis stämmer alla mina andra uppskattningar också.
7. Det senaste elschemat som i nuläget visar hur allt är kopplat (utom laddarna och deras kablar)
 

Bifogat

  • 3.jpg
    3.jpg
    108.5 KB · Visningar: 212
  • 4.jpg
    4.jpg
    77.9 KB · Visningar: 198
  • 5.jpg
    5.jpg
    95.5 KB · Visningar: 264
  • 6.jpg
    6.jpg
    94.9 KB · Visningar: 232
  • 2.jpg
    2.jpg
    83 KB · Visningar: 174
  • 1.jpg
    1.jpg
    84.9 KB · Visningar: 216
  • elschema5.jpg
    elschema5.jpg
    59.2 KB · Visningar: 549
Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Har "programmerat" kontrollenheten igår. Skulle gjorts tidigare men jag fick problem med min USB-RS232 konverterare så jag kunde inte koppla kontrollenheten till datorn. Som tur var lyckades jag låna en från företaget där jag x-jobbar. Sammtidigt har jag tittat bakom plasten på den konverterare jag själv hade och den hade inte bara dåliga lödningar och börjat ärga utan en stor flisa från IC-kretsen var även borta vilket jag tror inte är så bra.

När man programmerar kontrollenheten kan man ställa in vilka egenskaper som ska gälla när man kör. I exemplet nedan kan man se att jag valt att begränsa strömen och maxfarten till hälften. Man kan även ställa in max och min spänning från batterierna, utanför detta intervall stänger kontrollenheten av sig själv. Maxgränsen verkar vara 90V vilket betyder att det borde gå att köra med 7 st batterier (84V nominell spänning), men är batterierna laddade mer än 12,85V kommer det alltså inte att fungera. Detta kanske går att fixa på nåt sätt...

Vidare har jag ställt in att jag använder mig av ett "0-5V" gashandtag, och det går även att ställa in hur kontrollenheten skall tolka signalen från gashandtaget.

Slutligen kan man koppla en dator till kontrollenheten under tiden man kör och logga värden så som spänning, temperatur, trottelposition, utström mm. Dock inget jag ska göra riktigt än.

På lördag planerar jag att provköra hojen för första gången. Jag har förhoppningsvis en assistent som kan hjälpa till att filma när jag bränner kontrollenheten, slungar sönder motorn och kör in i ett elskåp!
 

Bifogat

  • controller.PNG
    controller.PNG
    32.9 KB · Visningar: 193

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Farbannat!

Det verkar som gudarna inte vill att jag ska få klart elhojen, ivf inte vädergudarna. Ingen provkörning idag, inställt pga regn! Förmiddagen var förvisso torr och relativt behaglig, men då stog man av någon anledning på ett varv och tog upp en båt inför vinterförvaring. Jag hoppas på bättre väder imorgon!

Jag har stått en liten stund i garaget och fixat lite innan mörkrets intrång. Svetsat fast ett fäste för på/av/nödstopp-knapp, kapat och monterat kedja, kopplat på alla sladdar för laddning och som vanligt en del annat småpill.


Istället för en film får ni som vanligt nöja er med bilder:
1. Här programmerar jag kontrollenheten.
2. Kontroll av att det fungerar att ladda batterierna
3. Kontakten för att ladda alla batterier kommer sitta under tanklocket på tanken.
4. Kedjan monterad. Något som oroar mig något är att motorn är monterad för långt och drevet hamnar för långt ner så att kedjan kommer ligga mot gummiskyddet för mycket när man kör.
 

Bifogat

  • 4.jpg
    4.jpg
    109.1 KB · Visningar: 238
  • 3.jpg
    3.jpg
    93.1 KB · Visningar: 223
  • 2.jpg
    2.jpg
    119.6 KB · Visningar: 231
  • 1.jpg
    1.jpg
    89.3 KB · Visningar: 180

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Ingen provkörning idag heller. Allt är klart för provkörning, jag har dubbelkollat alla kopplingar och inget verkar vara felkopplat. Då vrider jag på gashandtaget och inget händer...

Av någon anledning ligger utspänningen på konstant 5V oavsett hur man gasar, det borde ligga på 0-5V.

Detta ska vara komponenten som möjligen felar i handtaget. http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/allegromicrosystems/3503.pdf
Den känner av magnetism och reglerar utspänningen efter den. I handtaget sitter även två magneter. Att magneterna skulle vara trasiga tror jag är mindre troligt.
Jag har tittat lite på Elfa efter en ersättare till sensorn och det är möjligt att de har något som kan passa, kostar några tior, men kan tidigast inhandlas på måndag.

1. Sista komponenten på plats, en diod för att slippa bakåtgående strömmar när man slår av tändningen.
2. Allt ihopkopplat och redo för att testas!
3. Skäl 1: Ingen körning pga trasigt(?) handtag
4. Skäl 2: Ingen körning pga regn
 

Bifogat

  • 5.jpg
    5.jpg
    68.8 KB · Visningar: 144
  • 6.jpg
    6.jpg
    101.8 KB · Visningar: 174
  • 7.jpg
    7.jpg
    82.7 KB · Visningar: 202
  • 8.jpg
    8.jpg
    82.5 KB · Visningar: 181

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Jag har varit ute i garaget och kollat lite mer på handtaget. Jag drar slutsatsen att sensorn i handtaget är trasig efter att ha testat sensorn med en separat magnet och den ger samma spänning hela tiden.

På måndag får jag se om jag kan ersätta sensorn med en liknande halleffektswitch.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har varit ute i garaget och kollat lite mer på handtaget. Jag drar slutsatsen att sensorn i handtaget är trasig efter att ha testat sensorn med en separat magnet och den ger samma spänning hela tiden.

På måndag får jag se om jag kan ersätta sensorn med en liknande halleffektswitch.

Jag beundrar ditt tålamod, vid det här laget hade jag meckat ihop någon fullösning på variabel 0-5V källa från nätet, tejpat den på tanken och i regnet både bränt motor och kontroller...

Det är bättre att göra rätt från början, tålamod är en dygd osv...
 

Dr.Bike

Guest
Tagit lite bilder:
1. Kablar med anslutningar

De där kabeldojorna behöver nog nitas med ett riktigt pressverktyg.
Annars stor risk för kabelbrand.
BAra att komma upp å låna på vår avdelning.
Ligger i skåpet närmast min dörr.
Bara så du vet.
 

axbor22

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Örebro
Hoj
-89 YamahaTZR
Du har iochförsig redan mätt upp hall-sensorn, men det kan vara lite lurigt att få rätt värden på mätningen av dem har jag märkt, så ett tips:
Jag har inte erfarenhet av just din controller, men jag har testat ett par kelly controllrar
och där trasslade sig ibland funktionen "high pedal disable", med "throttlerange" (vet ej om du nu har någon sådan). Motorn reagerade inte alls på gaspådrag då throttle rangen var inställd på 10-90% då controllern ansåg att gashandtaget gav mer än 10% i helt av läget.
High pedal disable läste av gashandtaget som att det var vridet och såg till att absolut ingenting hände. När jag justerat throttle rangen att ligga mella 20-90% fungerade allt som det skulle.

Följer ditt bygge med stor glädje och spänning! Roligt, roligt!
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Du har iochförsig redan mätt upp hall-sensorn, men det kan vara lite lurigt att få rätt värden på mätningen av dem har jag märkt, så ett tips:
Jag har inte erfarenhet av just din controller, men jag har testat ett par kelly controllrar
och där trasslade sig ibland funktionen "high pedal disable", med "throttlerange" (vet ej om du nu har någon sådan). Motorn reagerade inte alls på gaspådrag då throttle rangen var inställd på 10-90% då controllern ansåg att gashandtaget gav mer än 10% i helt av läget.
High pedal disable läste av gashandtaget som att det var vridet och såg till att absolut ingenting hände. När jag justerat throttle rangen att ligga mella 20-90% fungerade allt som det skulle.

Följer ditt bygge med stor glädje och spänning! Roligt, roligt!
En sådan instälning finns, så att när man startar och har full gas inte flyger iväg. Problemet är att handtaget alltid ger +5V fast jag inte gasar. Att kunna ange inom vilket intervall kontrollenheten skall reagera på finns dock inte.

De där kabeldojorna behöver nog nitas med ett riktigt pressverktyg.
Annars stor risk för kabelbrand.
BAra att komma upp å låna på vår avdelning.
Ligger i skåpet närmast min dörr.
Bara så du vet.
Kabelbrand? Nu är ifs allt redan fixat med dessa kablar så jag får hoppas att den "nitning" jag gjort är tillräckligt bra.
 
Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Har precis besökt Elfa. Köpte en halleffektsensor https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/Z_DATA/07333925.pdf (1321, den mest känsliga) som verkar vara rätt ersättningskomponent.

Jag provkopplade in sensorn likt den förra och tro det eller ej, den fungerar perfekt! Kopplar loss den från den tillfälliga kopplingen för att limma fast den på sin plats och sedan löda kablarna. Jag lägger sensorn ovanpå kontrollenheten och vänder mig om för att ta limmet. När jag sedan ska ta sensorn är den borta! Den lilla trebenta rackaren har smitit! Har nu letat igenom alla skrymslen och springor på hojen utan att hitta den och en snabb koll på golvet runt omkring hojen. Till er som tycker att jag har tålamod kan jag säga att jag också har en gräns, den är nådd nu.

Kommer med en uppdatering till helgen eller nåt, skiten får stå för sig själv och så får den nyinköpta sensorn komma fram när den är hungrig.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Har precis besökt Elfa. Köpte en halleffektsensor https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/Z_DATA/07333925.pdf (1321, den mest känsliga) som verkar vara rätt ersättningskomponent.

Jag provkopplade in sensorn likt den förra och tro det eller ej, den fungerar perfekt! Kopplar loss den från den tillfälliga kopplingen för att limma fast den på sin plats och sedan löda kablarna. Jag lägger sensorn ovanpå kontrollenheten och vänder mig om för att ta limmet. När jag sedan ska ta sensorn är den borta! Den lilla trebenta rackaren har smitit! Har nu letat igenom alla skrymslen och springor på hojen utan att hitta den och en snabb koll på golvet runt omkring hojen. Till er som tycker att jag har tålamod kan jag säga att jag också har en gräns, den är nådd nu.

Kommer med en uppdatering till helgen eller nåt, skiten får stå för sig själv och så får den nyinköpta sensorn komma fram när den är hungrig.

Men vaffan, har du också ett litet troll som kommer och tar allt i garaget när man minst vill det? :hihi

Koolt projekt annars, ser fram emot den kommande (?) provkörningen. :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Kabelbrand? Nu är ifs allt redan fixat med dessa kablar så jag får hoppas att den "nitning" jag gjort är tillräckligt bra.

Ja - det hoppas vi!
Och - jepp - kabelbrand lär bli följden om just nitningen är dålig så att få kardeler får ta hela "smashing of amps"*
Om inte annat spänningsfall och därmed effektförlust.








*en jimi Hendrix-låt. (som passar för detta spänningsfyllda bygge!) :)

Jag lägger sensorn ovanpå kontrollenheten och vänder mig om för att ta limmet. När jag sedan ska ta sensorn är den borta! Den lilla trebenta rackaren har smitit! Har nu letat igenom alla skrymslen och springor på hojen utan att hitta den och en snabb koll på golvet runt omkring hojen.


Shit vad jag känner igen det där...
Senast: En BMW K1100 topp....
Allt klart efter ett par veckors jobb.
Sista knastret i sista ventilen och: FLING!

Knastret far iväg, jag lyssnar, tycker mig höra hur det landar till VÄNSTER om mig (på ett i övrigt välstädat golv) och så tycker jag mig höra hur det pockar till i den enda pappkartong som står där i hörnet....

Två TIMMAR senare ger jag upp! :gnissla

Jag har letat igenom ALLA skrymslen i lådan, i alla hörn. PÅ skrivbordet, PÅ bänken, bland delarna på uinderhyllan under bänken, ja sökringarna gick utåt... jag letade åt HÖGER, rakt fram och överallt.

Knastret hade immaterialiserat sig självt!
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top