Elduro - Enduro med spänning

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Sådärja! Nu är ramen ihopsvetsad och även några andra saker är fixade.

Utöver ramen har jag kollat upp gashandtaget (eftersom det var på tal nyss) och fått bekräftat att det är ett "hall effect"-gashandtag. Det innebär att jag kopplar 5V till handtaget på röd sladd, svart jord och den gröna blir signalen som går till kontrollenheten. När jag inte ger gas är spänningen på signalsladden nästan 0, när jag gasar fullt är den 5V. Detta får man ställa in i kontrollenheten innan man börjar köra (mer om detta när det blir aktuellt).

Jag har även rengjort frambromsen och monterat denna rätt. Klossarna måste nog bytas ut eller grillas ordentligt i ugnen, de var ganska inoljade. Bytte även systemet på bromsvätska men detta får nog göras om senare för det blev inte bra.

Vad gällde svetsandet så tog jag några få bilder:
1. Rör från en handdukstork fick förlänga ramen, ett utanpå det andra.
2. Det ser snyggare ut underifrån
3. "Rullad" plåt fick förlänga de tjockare rören. Även staget till höger är ordentligt fastsvetsat.
4. Solen går ner fort så här års. Blev klar med allt svetsande, de nedre rören och kilen högre upp på ramen

Imorgon ska jag fortsätta jobba, då ska batteriburarna på plats och sedan skall strömsladdar mätas, kapas, tillverkas och kopplas.
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    73.8 KB · Visningar: 289
  • 2.jpg
    2.jpg
    71.9 KB · Visningar: 260
  • 3.jpg
    3.jpg
    81.1 KB · Visningar: 233
  • 4.jpg
    4.jpg
    63.1 KB · Visningar: 261

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du jobbar inte som svetsare på ett kärnkraftverk va? ;)

Det hade inte blivit snyggare om jag hade svetsat heller.

En sak att tänka på är att inte svetsa sedan elen är monterad, det kan induceras höga spänningar i lindningarna och högeffektstransistorerna till motorstyrningen är löjligt känslifa!
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Du jobbar inte som svetsare på ett kärnkraftverk va? ;)

Det hade inte blivit snyggare om jag hade svetsat heller.

En sak att tänka på är att inte svetsa sedan elen är monterad, det kan induceras höga spänningar i lindningarna och högeffektstransistorerna till motorstyrningen är löjligt känslifa!
Det är nog ett bra tips, har dock inte hunnit koppla någon el än så har inte kunnat sabba nåt.

De fina svetsarna beror nog på flera saker, främst flusstråden som skvätter och fräser mer än om man svetsar med gas, men även på att jag ser väldigt dåligt genom skyddsmasken. Detta leder i sin tur till att jag svetsar utan mask, kollar var jag håller munstycket, blundar och kör en halv centimeter och sedan upprepar. Att svetsa utan mask är något jag får sluta med. Igår såg jag solbränd ut i ansiktet och idag stramar det i ansiktet. Vet inte om det är den starka lågan eller att det skvätter och jag får massa små små brännsår i ansiktet. Inte särskilt skönt.

Nu väntar jag på att vädret blir bättre så jag kan gå ut och svetsa klart det som ska svetsas.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Att svetsa utan mask är något jag får sluta med. Igår såg jag solbränd ut i ansiktet och idag stramar det i ansiktet. Vet inte om det är den starka lågan eller att det skvätter och jag får massa små små brännsår i ansiktet. Inte särskilt skönt.

Nu väntar jag på att vädret blir bättre så jag kan gå ut och svetsa klart det som ska svetsas.

Du blir solbränd av det starka UV ljuset från svetslågan!

Använd ALLTID svetsmask!
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Nu har jag varit ute och jobbat på både solbrännan och hojen! Tyvärr kom regnet ganska snabbt och satte stopp för allt.

Hann med att lufta bromsen, som nu känns bra men klossarna kanske ändå måste bytas. Punktsvetsade även fast batteriburarna, mm-precision på att ta i och ur batterierna. Kanske kommer kapa lite kablar och sätta på kabelskor om jag kan hitta var jag lagt prylarna. Bilder på det en annan gång. Fler uppdateringar kommer komma i veckan!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har du bestämt dig för om hojen ska heta "Ljusbågen" eller "Blixten" än då? :D
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Har du bestämt dig för om hojen ska heta "Ljusbågen" eller "Blixten" än då? :D
Blir inget namnbyte, Elduro får det bli...eller kanske Eldorado? Dock vill jag inte att den ska låta "billig".

Något som iaf är säkert är att min plan att kunna gå tillbaka till en bensindriven 2-t cross (om bygget inte skulle gå att genomföra) inte längre är möjligt. Ramen är ju ganska modifierad och så även diverse fästen. Dock är jag ganska nära en första provtur och det finns inga direkta orsaker till varför jag inte skulle lyckas genomföra projektet, det är bara en fråga om tid...och pengar, om jag har otur.
 

Dr.Bike

Guest
Inte för att raina på din parade, men kommer den där krysskilen hålla?!

Krysskilar i min värld är främst för att grejerna ska guidas till rätt ställe när den låses fast på en konisk axel, eller om den ska ta up de vridande krafterna så ska hela krysskilsspåret användas och inte bara den lilla ytan på drevet. Varje på och avslag kommer att hamra upp spelet mellan kil och drev när så mycket kraft får så liten anslagsyta.

Precis så tänkte jag oxå...
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Jag håller på med att kapa kablar och sätta på kabelskor. Några av batterierna sitter ju nära varandra med endast någon cm mellan polerna som ska kopplas samman. Kabelskorna är ganska stora och kabeln måste gå som en båge mellan polerna vilket dels är onödigt och det är ont om plats.

Hemma har jag lite kopparrör, standar storlek för vvs antar jag. Kan man använda dessa mellan polerna som sitter nära varandra? Någon som har någon uppfattning om de klarar av att transportera 400A? Kan tänka mig att ha dubbla rör som man plattar till och lägger på varandra.

Lägger upp en liten bild. Övre exemplet är med gabelskor och kabel, nedre är med tillplattade kopparrör.
 

Bifogat

  • batterikoppling.JPG
    batterikoppling.JPG
    6.3 KB · Visningar: 98

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag håller på med att kapa kablar och sätta på kabelskor. Några av batterierna sitter ju nära varandra med endast någon cm mellan polerna som ska kopplas samman. Kabelskorna är ganska stora och kabeln måste gå som en båge mellan polerna vilket dels är onödigt och det är ont om plats.

Hemma har jag lite kopparrör, standar storlek för vvs antar jag. Kan man använda dessa mellan polerna som sitter nära varandra? Någon som har någon uppfattning om de klarar av att transportera 400A? Kan tänka mig att ha dubbla rör som man plattar till och lägger på varandra.

Lägger upp en liten bild. Övre exemplet är med gabelskor och kabel, nedre är med tillplattade kopparrör.

Det är väl bara räkna på hur många kvadrats area du har och jämföra med kopparkabel.

Du kanske redan tänkt på det men den lösningen kommer ju även kräva att dina batterier är stumt monterade så att inte plåtbitarna ligger och bryter sönder batterierna när det rör sig.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Det är väl bara räkna på hur många kvadrats area du har och jämföra med kopparkabel.

Du kanske redan tänkt på det men den lösningen kommer ju även kräva att dina batterier är stumt monterade så att inte plåtbitarna ligger och bryter sönder batterierna när det rör sig.
Ja, det har du ju rätt i. Svårare än så behöver det ju inte vara. Och batterierna är faktiskt väldigt stumt monterade så det borde inte vara några problem.

Återkommer med en uppdatering på läget imorgon!
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Det är väl bara räkna på hur många kvadrats area du har och jämföra med kopparkabel.

Det där stämmer inte helt :mattias
Vill du ha hög ström så ska du ha en mångtrådig kabel istället för ett bleck, speciellt vi låga spänningar.
Detta beror på att elektronerna färdas i "ytterhöljet" på en ledare. dvs. ju fler ledare i en kabel ju bättre ström.
Jämför med en högkvalitativ högtalarkabel, den har många väldigt tunna ledare för att kunna transportera stor mängd ström lättare.

Om du bara räkna på total ändyte-area i en kabel och överför på en massiv bit koppar så blir det inte alls samma ledningsförmåga. Sen vill man ju antagligen att batterierna ska kunna flexa lite sinsemellan då det antagligen blir rätt stora belastningar vid hopp bland träd och stenar i skogen.
 
Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Det där stämmer inte helt :mattias
Vill du ha hög ström så ska du ha en mångtrådig kabel istället för ett bleck, speciellt vi låga spänningar.
Detta beror på att elektronerna färdas i "ytterhöljet" på en ledare. dvs. ju fler ledare i en kabel ju bättre ström.
Jämför med en högkvalitativ högtalarkabel, den har många väldigt tunna ledare för att kunna transportera stor mängd ström lättare.

Om du bara räkna på total ändyte-area i en kabel och överför på en massiv bit koppar så blir det inte alls samma ledningsförmåga. Sen vill man ju antagligen att batterierna ska kunna flexa lite sinsemellan då det antagligen blir rätt stora belastningar vid hopp bland träd och stenar i skogen.
Ok, men jag har för mig jag sett någon stans att man använt kopparbleck för att koppla ihop cellbatterier. Gör nog så att jag räknar på ytan och sedan lägger på lite så det får kompensera. Men går det att få plats med kabeln använder jag nog den istället.

Annars kan jag tillägga att jag ska köpa lite komponenter. Bestämt mig för att använda en spänningsregulator för att ge ström åt handtaget. Följande delar ska köpas:

7805 spänningsregulator
0,1uF kondensator
0,3uF kontensator
150ohm motstånd
1000 ohm 10W effektmotstånd
Grön lysdiod

Hur allt skall sitta visar jag senare. Måste förbi elfa först och inhandla allt.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Ok, men jag har för mig jag sett någon stans att man använt kopparbleck för att koppla ihop cellbatterier. Gör nog så att jag räknar på ytan och sedan lägger på lite så det får kompensera. Men går det att få plats med kabeln använder jag nog den istället.

Annars kan jag tillägga att jag ska köpa lite komponenter. Bestämt mig för att använda en spänningsregulator för att ge ström åt handtaget. Följande delar ska köpas:

7805 spänningsregulator
0,1uF kondensator
0,3uF kontensator
150ohm motstånd
1000 ohm 10W effektmotstånd
Grön lysdiod

Hur allt skall sitta visar jag senare. Måste förbi elfa först och inhandla allt.

kopparskenor används överallt, är ganska standard inom eldistrobution, ställverk och liknande vid väldigt höga strömmar så det lät ju funka utmärkt, sen har du ju bara 400A i kablarna som går till motorn, mellan batterierna i mitten av seriekopplingen är ju strömmen betydligt lägre.
 

Miks

Medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
X-11
kopparskenor används överallt, är ganska standard inom eldistrobution, ställverk och liknande vid väldigt höga strömmar så det lät ju funka utmärkt, sen har du ju bara 400A i kablarna som går till motorn, mellan batterierna i mitten av seriekopplingen är ju strömmen betydligt lägre.

Så snackar en riktig starkströmselektriker.:tummenupp
BARA 400A:rolleyes:
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Lägger upp en liten bild. Övre exemplet är med gabelskor och kabel, nedre är med tillplattade kopparrör.

Kabeln måste ju inte gå uppåt. Den kan ju lika gärna gå i en böj åt sidan. Typ som med kopparröret, fast i en liten böj. Då behöver du ju ingen extra plats på ovansidan.

Så snackar en riktig starkströmselektriker.:tummenupp
BARA 400A:rolleyes:

Precis min tanke! Hehehe
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Här är en karl som bygger sina egna elmotorer, det verkar vara bra flås i dom.:tummenupp

Han ska sätta en i en Yamaha TZR 125:a så du hittar säkert något intressant i länken.

[YOUTUBE-ID]hy6jZEW9uxc[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]u0I0Tg8sxYw[/YOUTUBE-ID]

http://elbil.forum24.se/elbil-about1857.html
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Här är en karl som bygger sina egna elmotorer, det verkar vara bra flås i dom.:tummenupp

Han ska sätta en i en Yamaha TZR 125:a så du hittar säkert något intressant i länken.

Visst är det kul att se folk snickra själva, men det är inte elmotorerna nu som är problemet, det finns redan tillräckligt små och kraftiga motorer på hyllan hos tillverkarna.
(med betydligt tightare toleranser/högre verkningsgrad än disc-motorerna)

Det som seriöst hämmar utvecklingen fortfarande är batterierna, både storleksmässigt och kostnadsmässigt.

Inte ens dom bästa batterierna i dag, som är alldelens för dyra för fordonsbruk, har tillräckligt hög energidensitet för att vara praktiska i en motorcykel, knappt ens i en elbil.

Antingen får man bra prestanda i ett par minuter, eller elmopedprestanda i någon timme eller två, eller slutligen en aldelens för tung och opraktisk motorcykel.

Därför är det ju kul att se att man på Ångströmlaboratoriet i Uppsala har lyckats dopa en grönalg med polymeren polypyrrol så att man har fått fram en polymermatris med större ytarea än tidigare, vilket främst ger ett snabbladdat batteri som kan avge hög ström.

Utvecklingen går framåt, innan 2020 kanske vi har fungerande elfordon i butik!
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Det där stämmer inte helt :mattias
Vill du ha hög ström så ska du ha en mångtrådig kabel istället för ett bleck, speciellt vi låga spänningar.
Detta beror på att elektronerna färdas i "ytterhöljet" på en ledare. dvs. ju fler ledare i en kabel ju bättre ström.
Jämför med en högkvalitativ högtalarkabel, den har många väldigt tunna ledare för att kunna transportera stor mängd ström lättare.

Om du bara räkna på total ändyte-area i en kabel och överför på en massiv bit koppar så blir det inte alls samma ledningsförmåga. Sen vill man ju antagligen att batterierna ska kunna flexa lite sinsemellan då det antagligen blir rätt stora belastningar vid hopp bland träd och stenar i skogen.

Vet inte om det du säger stämmer men min uppfattning är iallafall att anledningen till att man har många trådar är att kabeln ska vara flexibel...


Ang hur batterierna ska kopplas samman så kan jag säga att i min Elbil så sitter dem med kopparbleck som är eloxerade eller liknande.
Men som sagt det är väldigt viktigt att batterierna sitter stumt då....
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top