Elduro - Enduro med spänning

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Gött att se att du iaf har kommit en bra bit påväg :)

Skall bli skitkul att se när du får ihop den helt framöver.

Keep up the good work ;)
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Har idag varit ute och tagit några sågtag i ramen. Blev nöjd med resultatet men tog inga bilder så de blir ni utan denna gång.

Tidigare har jag visat hur jag tänkt såga i ramen och böja ut den så att man framför elmotorn får plats med två batterier. Tack vare detta får jag en mycket bättre viktfördelning på hojen då jag inte behöver belasta bakramen lika mycket genom att fästa batterier där. Utöver sågandet har jag bara passat in batterimodellerna och kontrollenheten så jag ser att allt får plats, och det verkar fungera bra. Jag tror även att jag kommer lämna någon centimeter glipa mellan batterierna framför motorn så lite luft kan flöda förbi och kyla motorn.

Förra veckan har jag köpt lite småsaker på biltema.

Huvudströmbrytare 250A (80-514):
80-514_l.jpg

Bryter seriekopplingen för batterierna.

Dragströmbrytare (43-024):
43-024_l.jpg

Ska användas för att bryta "tändningen" till kontrollenheten, antingen som död-mans-grepp eller som vanlig strömbrytare och då med en större röd knopp på.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Ganska fräckt med el hoj
[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/7QOIcGMxzww&hl=sv&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/7QOIcGMxzww&hl=sv&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Det är på tiden för en uppdatering! Ni som tycker att det tar för lång tid mellan uppdateringarna behöver inte vara oroliga att jag jobbar utan att dokumentera bygget, jag dokumenterar allt! Jag har bara inte gjort något på en bra tid...

Senast sågades det i ramen och inhandlades lite delar. Idag har jag svetsat ihop fler batteriburar och fästen för kontrollenhet. Något som kanske låter enkelt men är väldigt tidskrävande. Det tar tid att passa in, dubbelkontrollera, måtta, tänka mm. Detta till trotts har jag gjort ett mindre misstag. Jag placerade ett stag på batteriburarna för högt så att det inte går att få in några batterier när burarma är monterade. Med andra ord måste de svetsas om något.


Lite bildförklaring.
1. Så här har jag alltså sågat i ramen, och batteriburarna sitter framför
2. Annan vinkel
3. Båda batteriburarna (det översta staget är ivägen när man ska sätta i batterier snett uppifrån.
4. Batteriburarna kommer sitta med en glipa mellan varandra, detta låter luften passera mellan och kyla motorn
5. Annan vinkel
6. Ett fäste för kontrollenheten fastsvetsat i ramen
7. Kontrollenheten provmonterad (kommer gömmas fint bakom tanken )
8. Denna bakdämpare kanske skall monteras på hojen. När jag ska byta svinglager och lager i stötdämparlänkaget vid något senare tillfälle ska jag se över den gamla dämparen och se om det är värt att modifiera för att få plats med Öhlinaren.

Nästa steg blir att svetsa ihop ramen med lämpligt material, svetsa fast några fästen till för kontrollenheten och svetsa fast burarna (som måste modifieras något). En del svetsande kvar, därefter blir det nog inte mycket mer svetsande och jag kan börja dra sladdar mm.
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    126.8 KB · Visningar: 203
  • 8.jpg
    8.jpg
    75.8 KB · Visningar: 189
  • 7.jpg
    7.jpg
    94 KB · Visningar: 209
  • 6.jpg
    6.jpg
    76.1 KB · Visningar: 174
  • 5.jpg
    5.jpg
    112.9 KB · Visningar: 213
  • 4.jpg
    4.jpg
    89.3 KB · Visningar: 183
  • 3.jpg
    3.jpg
    112.4 KB · Visningar: 186
  • 2.jpg
    2.jpg
    116.8 KB · Visningar: 186

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Idag har jag fortsatt såga i ramen, svetsa klart fästen till kontrollenheten, måttat och gjort plats för batteriburarna och slutligen provmonterat lite saker så man får en uppfattning om hur allt ska se ut när det börjar bli mer klart.

Vi kör direkt på med bildbeskrivningen
1. Har sågat i rörena så att batteriburarna har större yta att svetsas fast mot samt att de kommer längre fram och mer parallellt med den vertikala ramen.
2. De nedre delarna böjdes upp så att rören går i linje med de andra rören.
3. Ett stycke plåt punktsvetsades på plats för att senare svetsas ordentligt, nu går det fortfarande att böja ut ramen något om det behövs.
4. Ett stag punktsvetsades fast. Staget skall se till att batteriburarna monteras rakt och hjälper till att stabilisera ramen.
5. Lämpligt material att förlänga ramen med måste införskaffas, ca 6cm saknas nu
6. Här är 4 batterier monterade och kontrollenheten. Batteriburarna är inte svetsade utan är fixerade med ett spännband och en träkloss så att avståndet mellan dem är rätt.
7. Annan vinkel. Som man kan se på batteriburarna framför motorn måste det översta staget lossas och fästas längre ner, annars kommer man inte kunna ta in och ut batterierna från buren.
8. Tank och kylvingar monterade. Kylvingarna sticker ut något men dessa kommer värmas och böjas inåt.
 

Bifogat

  • 8.jpg
    8.jpg
    119.2 KB · Visningar: 266
  • 7.jpg
    7.jpg
    124.6 KB · Visningar: 222
  • 6.jpg
    6.jpg
    115.7 KB · Visningar: 220
  • 5.jpg
    5.jpg
    82.9 KB · Visningar: 166
  • 4.jpg
    4.jpg
    94 KB · Visningar: 179
  • 3.jpg
    3.jpg
    89.9 KB · Visningar: 195
  • 2.jpg
    2.jpg
    100.5 KB · Visningar: 183
  • 1.jpg
    1.jpg
    74.2 KB · Visningar: 156

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Riktigt tufft bygge. väntar med spänning på att se hur den går och hur länge du kan köra med den innan batterierna tar slut
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Oväntad överraskning

Fick ett paket i brevlådan idag vilket var en minst sagt positiv överraskning.

Innehållet visas på bilden nedan och är en kontaktor, temperatursensor, krysskil och vad jag tror är ett kol/borste eller motsvarande till motorn.

Äntligen är mina affärer med det engelska företaget över! Nu har jag nästan alla delar jag behöver bortsett från någon mindre elektrisk komponent. Med andra ord har jag knappt något att skylla på längre varför bygget går så segt...förra veckan var jag dock på Mallis och det är ett starkt skäl anser jag.
 

Bifogat

  • kontaktor.JPG
    kontaktor.JPG
    47.2 KB · Visningar: 189

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Förra veckan tillhör det förflutna, sätt igång med bygget nu!:tummenupp

Bygget är för övrigt asfränt och det ska bli kul att se hur hojen presterar när den är klar. Är väldigt nyfiken på laddtid/körtid och sådär... Som sagt, ska bli kul att se:) Jobba på, du är grym:tummenupp
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Har idag tagit mig tid att fixa lite med hojen. Har monterat temperatursensorn i motorn, borrat ytterligare två hål till att fästa motorn med, fixat med krysskil så att drevet är fixerat och slutligen gjort om batteriburarna något så att man kan ta i och ur batterierna när burarna är fastsvetsade.

Bildförklaring:
1. Baksidan av motorn. Här ser man hur borstarna är kopplade.
2. Insidan av motorn.
3. Här är borstarna med borsthållarna.
4. Temperatursensorn monterad på en borsthållare. Vid 95 grader C bryter den kopplingen. Kommer kopplas in mellan "key switch" och "throttle" på elschemat som visats i inlägg 96
5. Ytterligare två skruvar håller motorn på plats. Drevet hålls numera på plats med hjälp av krysskilen.
6. Krysskilen har slipats så att den fyller ut glipan mellan inre kuggen på drevet och axeln.
7. Batteriburarna har jag kapat av lite material på och flyttat ner ett stödstag så att man när buren är fastsvetsad i ramen kan ta ut batterierna.
 

Bifogat

  • drev2.jpg
    drev2.jpg
    83.4 KB · Visningar: 250
  • drev1.jpg
    drev1.jpg
    67.3 KB · Visningar: 175
  • sens4.jpg
    sens4.jpg
    67 KB · Visningar: 160
  • sens3.jpg
    sens3.jpg
    73.8 KB · Visningar: 169
  • sens2.jpg
    sens2.jpg
    103.5 KB · Visningar: 167
  • sens1.jpg
    sens1.jpg
    89.6 KB · Visningar: 155
  • battbur.jpg
    battbur.jpg
    103 KB · Visningar: 173

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Inte för att raina på din parade, men kommer den där krysskilen hålla?!

Krysskilar i min värld är främst för att grejerna ska guidas till rätt ställe när den låses fast på en konisk axel, eller om den ska ta up de vridande krafterna så ska hela krysskilsspåret användas och inte bara den lilla ytan på drevet. Varje på och avslag kommer att hamra upp spelet mellan kil och drev när så mycket kraft får så liten anslagsyta.
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Inte för att raina på din parade, men kommer den där krysskilen hålla?!

Krysskilar i min värld är främst för att grejerna ska guidas till rätt ställe när den låses fast på en konisk axel, eller om den ska ta up de vridande krafterna så ska hela krysskilsspåret användas och inte bara den lilla ytan på drevet. Varje på och avslag kommer att hamra upp spelet mellan kil och drev när så mycket kraft får så liten anslagsyta.

Några svetsloppor på utsidan borde hjälpa.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tänkte på gashandtaget,, suger på el men skulle du inte kunna använda ett gashandtag från en elpackmoppe el likn? de bruka ju bara va nå kontakter ut från dom,,, o just ja,, jag vet vart de ligger en över på mitt jobb om ingen tagit den. pm,a om de är nåt som går o använda,, som sagt, jag vet ej hur de funkar. :D
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Inte för att raina på din parade, men kommer den där krysskilen hålla?!

Krysskilar i min värld är främst för att grejerna ska guidas till rätt ställe när den låses fast på en konisk axel, eller om den ska ta up de vridande krafterna så ska hela krysskilsspåret användas och inte bara den lilla ytan på drevet. Varje på och avslag kommer att hamra upp spelet mellan kil och drev när så mycket kraft får så liten anslagsyta.
I nuläget tar kilen knappt upp någon kraft alls, den ser främst till att drevet inte kan åka i sidled längs axeln.

Skulle drevets kugg på insidan (de två jag inte slipade bort) inte klara av kraften, eller om axeln ger vika, får jag svetsa fast kilen på drevet. Om det inte heller hjälper får jag se över om man kan slipa några fler spår i axeln och använda ett drev som jag inte slipar bort kuggen på insidan.

tänkte på gashandtaget,, suger på el men skulle du inte kunna använda ett gashandtag från en elpackmoppe el likn? de bruka ju bara va nå kontakter ut från dom,,, o just ja,, jag vet vart de ligger en över på mitt jobb om ingen tagit den. pm,a om de är nåt som går o använda,, som sagt, jag vet ej hur de funkar. :D
Jag har ju redan ett handtag från en el-scooter som sitter som en smäck på styret. Vad är en elpackmoppe och vad har de för handtag?

Om mitt handtag inte går att koppla in eller skulle gå sönder så är ju såklart andra handtag av annan modell av intresse.
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
I nuläget tar kilen knappt upp någon kraft alls, den ser främst till att drevet inte kan åka i sidled längs axeln.

Skulle drevets kugg på insidan (de två jag inte slipade bort) inte klara av kraften, eller om axeln ger vika, får jag svetsa fast kilen på drevet. Om det inte heller hjälper får jag se över om man kan slipa några fler spår i axeln och använda ett drev som jag inte slipar bort kuggen på insidan.

Jag har ju redan ett handtag från en el-scooter som sitter som en smäck på styret. Vad är en elpackmoppe och vad har de för handtag?

Om mitt handtag inte går att koppla in eller skulle gå sönder så är ju såklart andra handtag av annan modell av intresse.

elpackmoppe,, som de låter. bruka ha såna o melex/clubcar. mekaniker som behöver frakta arslet samt verktygslåda :D ser iaf ut som ett vanligt gashandtag med av o på knapp samt nån hel/halvljusomkopplare el nåt sånt. går som sagt ut kablar och inte nå vajrar :tungan iofs kanske de inte sitter nån potentiometer el vad de kallas där utan kablarna kanske går vidare till en..
isf är den ju värdelös antar jag :D
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top