Elduro - Enduro med spänning

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Dom där motorerna tål väl inte sand så bra gissar jag?
Ska du kapsla in den på nåt sätt? Och vad händer i så fall med kylningen?
Sand är säkert inte bra, men sen får man nog se på hur troligt det är att man får in en skadlig mängd sand i motorn.

Till att börja med frågar jag mig själv: Vad i motorn tål inte sand?
* Lager skulle ju direkt ta skada av sand, men dessa är inkapslade.
* Sedan är det vissa ytor som är isolerade som inte skulle må bra av att slipas ner avs sand, men de viktigaste ytorna är inte så utsatta, och det skulle krävas en stor mängd sand för att det skall agera sandpapper inuti motorn. Metallspån tror jag dock skulle vara väldigt dåligt för motorn...

Hur kan sand komma in i motorn då?
* Till att börja med är ju konstruktionen på motorn så att alla lösa små föremål som kommer in genom ventilationshålen väldigt snabbt blåser ut igen. Med andra ord tror jag sand kommer ha svårt att stanna kvar i motorn för att göra skada.
* Jag har även tänkt kapsla in motorutrymmet och använda mig av gälar på sidorna som suger ut/in luft men inte sand och lera.

Värmeutvecklingen på dessa motorer är ju ett problem, speciellt om man kör med höga effektuttag. Jag har just för att jag ska kapsla in motorn (den kommer inte få någon direkt fartvind) bett att få en temperatursensor monterad i motorn. Då kan jag koppla in varningsljus eller en separat fläkt som hjälper till att kyla motorn. Ser jag att hög temperatur är ett ihållande problem får jag väl helt enkelt överväga att bygga om för ökad luftgenomströmmning, köra på lägre effekt, köpa kraftigare fläkt, mm. Just nu vill jag ha det så enkelt som möjligt så det blir troligen bara en varningslampa.

Ett av mina mål var ju att hojen ska gå att använda som en riktig enduro, med andra ord ska man kunna köra igenom vattenpölar och lerpölar utan att riskera att motorn skadas. Vill även att man ska kunna spola av hojen efter en körning. Därför vill jag ha ett inkapslat motorutrymme.

EDIT// För den som intresserar sig av hur motorn är uppbygd.
[YOUTUBE-ID]xbVTqkE_F1U[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Snart i dagarna kommer en uppdatering.

Till dess kanske någon kan tipsa om framdrev som har innerdiameter enligt bilden nedan och har så få kugg som möjligt (10-12). Det är innermått på 20mm som är intressant (vilket är diametern på axeln från elmotorn), alla övriga kuggar utom en kommer att sipas bort då axeln på elmotorn bara har ett spår.

27-0401.jpg

(Enligt Duells är detta ett drev till en Suzuki RM 80, 83-01)

Blir annars till drevämnen som måste slipas, borras och härdas och säkert kostar mer (Roffes motor).

Jag hade tänkt köra med en 428-kedja.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Till dess kanske någon kan tipsa om framdrev som har innerdiameter enligt bilden nedan och har så få kugg som möjligt (10-12). Det är innermått på 20mm som är intressant (vilket är diametern på axeln från elmotorn), alla övriga kuggar utom en kommer att sipas bort då axeln på elmotorn bara har ett spår.

Kolla Duells moppekatalog också, där borde du hitta något användbart
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Kolla Duells moppekatalog också, där borde du hitta något användbart
Bra tips! Fanns flera modeller med 10t-12t framdrev, även bakdrev på upp mot 70t, dock blir det då med en 420-kedja.

Man undrar ju då hur pass stora marginalerna är för mopedkedjor. Kedjor för att driva mopeder på ca 2-3hk ska ska nu driva en 140kg enduro på ca 30hk.

Innan man får oroa sig över om sakerna skall hålla måste man ju först på något sätt veta hur man ska få delarna på plats, på Duells sida finns inga dimensioner öht.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bra tips! Fanns flera modeller med 10t-12t framdrev, även bakdrev på upp mot 70t, dock blir det då med en 420-kedja.

Man undrar ju då hur pass stora marginalerna är för mopedkedjor. Kedjor för att driva mopeder på ca 2-3hk ska ska nu driva en 140kg enduro på ca 30hk.

Innan man får oroa sig över om sakerna skall hålla måste man ju först på något sätt veta hur man ska få delarna på plats, på Duells sida finns inga dimensioner öht.

Om du tittar på lite nyare mopeder typ Beta osv så har vissa av dom 428 kedja.

Annars tror jag nog att en 420 pallar mer än man tror, men det får någon annan svara på.

Just elmotorer tenderar att vara "digitala", det är antingen av eller på, vilket förmodligen gör att du rycker slut på kedjorna, samt ryckutjämnaren om du har någon.

Sen beror det ju på hur fartreglaget är konstruerat också...
 
Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Här kommer då en liten uppdatering på lite av det som hänt här senast.

Håller för tillfället på med montering av motorfäste och batterifästen. Var förra veckan iväg och köpte 6 meter vanligt platt järn och 6 meter i L-profil. Har satt två batterihållare på plats bakom kylvingarna. För att inte batterierna skulle slå mot gafflarna vid fullt styrutslag fick jag såga lite i ramen, samtidigt fick jag då en bättre punkt att svetsa fast batterihållaren i.

Batterierna sitter på bilderna fast med spännremmar. Jag är något tveksam över hur bra de håller mot de krafter som batterierna kommer skapa när man studsar runt i skogen. Har tänkt använda ett spännband per batteri som ska kunna låsas i spänt läge mha knappar som nitas fast på bandet. Fördelen med band är att man sparar mycket vikt.

Bildförklaring:
1: En nästan färdig bur
2: En nästan färdig bur med spännrem som håller batteriet på plats
3: Sågar i ramen för att göra plats för batterifästen som annars tar i gaffelbenet
4: Första batterifästet på plats
5: Båda fästen på plats, notera gashandtaget som jag tog från el-skotern jag "hittade"
6: Annan vinkel på batterierna
PS. Som ni kanske ser är det åter skärpa i bilderna. Lyckades laga kameran som jag tidigare tappade i golvet.
 

Bifogat

  • batteribur1.jpg
    batteribur1.jpg
    95.9 KB · Visningar: 187
  • batteribur6.jpg
    batteribur6.jpg
    116.9 KB · Visningar: 203
  • batteribur5.jpg
    batteribur5.jpg
    112.7 KB · Visningar: 221
  • batteribur4.jpg
    batteribur4.jpg
    108.9 KB · Visningar: 217
  • batteribur3.jpg
    batteribur3.jpg
    81.4 KB · Visningar: 191
  • batteribur2.jpg
    batteribur2.jpg
    108.6 KB · Visningar: 175

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Motorfästen

Det har hänt lite mer saker nu. Har i stort sett gjort klart motorfästet. Det som saknas nu är att borra hål för axeln och sedan hål där motorn skall fästas.

Har även idag köpt drev och kedja, mer om detta senare.

Bildbeskrivning
1:En 2mm plåt som från början var bockad som jag sedan sågat ut i lagom storlek och böjt till lite själv.
2: Svetsad med en extra plåt på baksidan för att förstärka
3: Ungefärlig placering av motorn...
4: ...tillsammans med en drev (ej de jag ska använda, drevet sitter dessutom för högt)
5: Ytterligare en bild, motorn kommer fästas genom fyra skruvar som sitter runt axeln genom plåten in i motorn.
6: Två fästen, den stor bult som utnyttjar befintligt motorfäste, en mindre bult underifrån som fäster i hasplåtsfäste.
7: Ett stag som kommer sitta fast i ett fäste för en kedjerulle
8: Färdigsvetsat stag, med detta stag kommer man kunna justera motorfästet i sidled så att motorn inte sitter snett.

Ett tredje fäste kommer kanske göras i högra nedre hörnet av plåten till motorfästet, just nu sitter fästet väldigt stabilt.
 

Bifogat

  • motorfäste8.jpg
    motorfäste8.jpg
    107.4 KB · Visningar: 171
  • motorfäste7.jpg
    motorfäste7.jpg
    50.4 KB · Visningar: 193
  • motorfäste6.jpg
    motorfäste6.jpg
    65.7 KB · Visningar: 194
  • motorfäste5.jpg
    motorfäste5.jpg
    105.7 KB · Visningar: 174
  • motorfäste4.jpg
    motorfäste4.jpg
    104.8 KB · Visningar: 195
  • motorfäste3.jpg
    motorfäste3.jpg
    100.2 KB · Visningar: 190
  • motorfäste2.jpg
    motorfäste2.jpg
    95.5 KB · Visningar: 203
  • motorfäste1.jpg
    motorfäste1.jpg
    107.4 KB · Visningar: 222

Prawler646

Lèe Rònk
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Götebörg
Hoj
KTM 640 SM -03
Riktigt härligt att se någon som bygger med elmotor!:tummenupp Jag hoppas att du får igång den och kan köra med den, vilket det ser ut som att du kommer lyckas med.

Jag tror att i framtiden kommer elmotorer dominera!:yoparty En elmotorer producerar ju 90% direkt utan att varva upp, så den blir nog grym att köra i skogen med och väldigt tyst!

Ska bli intressant att följa detta!:yoparty
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Riktigt härligt att se någon som bygger med elmotor!:tummenupp Jag hoppas att du får igång den och kan köra med den, vilket det ser ut som att du kommer lyckas med.

Jag tror att i framtiden kommer elmotorer dominera!:yoparty En elmotorer producerar ju 90% direkt utan att varva upp, så den blir nog grym att köra i skogen med och väldigt tyst!

Ska bli intressant att följa detta!:yoparty
Jag hoppas att detta bygge kan inspirera folk till att bygga liknande saker. Finns ju massor med folk som bygger hemma i garaget men jag har inte sett många som berättar om det för det för allmänheten i Sverige. Jag är ju ingen expert inom området, men när jag insåg hur lätt det egentligen är att bygga en egen elhoj så förstog jag att det inte krävs att man är expert.

Det är när folk börjar bygga själva som nya idéer föds och man kanske kan utgå från ett projekt som mitt och sedan se var man kan göra förbättringar mm för att få en effektivare, enklare, billigare, roligare, starkare, m.m. hoj.

Nästa steg skulle väl vara att bygga en gatreggad hoj.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Idag har solen strålat extra starkt och när termometern i skuggan av en parasoll visar +34 grader så orkar man inte med särskilt mycket. Först när solen letat sig bakom trädtopparna och termometen förtäljer om en något behagligare temperatur att arbeta i så beger jag mig ut i garaget.

Idag har jag nått ett delmål, att få motorn på plats. Nu när jag kan se var den kommer att sitta kan jag fortsätta arbetet med att svetsa batteriburar och svetsa fast dessa i ramen runt motorn.

Tidigare hade jag inhandlat drev och kedja. Ett 10t framdrev, ett 56t bakdrev (det största jag kunde få tag på som sedan hade material på rätt ställe att borra igenom), och två st 420-kedjor på 106 länkar vardera. Kedjorna skall kapas och för att jag kommer använda mer än normalt antal länkar kommer två kedjelås finnas på kedjan då en kedja inte hade räckt.

Här är bildförklaring på det jag gjort tidigare i veckan
1. Bakdrev som jag har fått borra nya hål i
2. Drev som jag slipat innerdiameter till 20mm och monterat på axeln
3. Framdrevet kommer sinare fixeras med en krysskil, brickan förhindrar att drevet åker av axeln.

Följande har jag gjort klart idag.
4. Monterat motorn i motorfästet, borrade först ut ett 8mm hål för att sedan för hand slipa upp hålet till över 20mm i diameter (rätt verktyg gör mer än halva jobbet, jag hade inte rätt verktyg)
5. Motorn monterad. Kommer att få borra två hål till runt axeln och eventuellt några hål till för att fästa motorn ytterligare (fästs då med skruvar i gängade hål i motorns yttre del, ett sådan hål synns på bilden högst upp på motorn).
6. Bild på motorn bakifrån, spelrum mot andra ramdelar och fästen blev mycket bra .
7. En av kedjorna på plats, ser ganska rakt ut och var jag har kunnat mäta med laser så ska det även vara det.
8. På kedjan skall ytterligare ca 50 länkar från den andra kedjan monteras, därefter är drivningen nästan klar.

Jag sammanfattar vad som är kvar på bygget:

  • Fixera framdrev med krysskil
  • Montera bromsar fram och bak
  • Svetsa burar och montera resterande batterier (2 av 7 monterade)
  • Setsa fäste för kontrollenhet
  • Göra färdigt motorfäste
  • Köpa resterande elektriska komponenter (några dioder, motstånd, strömbrytare mm)
  • Tillverka kopplingar, kontakter och kablar
  • Koppla allt elektriskt och montera det som är kvar av elektriska komponenter
  • Köpa bultar, skruv och muttrar att byta ut de som används i nuläget (några rostiga, andra trasiga, vissa saknas)
  • Kapsla in motorutrymme och få kylning att fungera (luftgenomströmning)
  • Plocka isär, rengöra allt, färgsätta, ev. blästra och pulverlackera

Jag kommer jobba med det som gör att jag snarast kan provköra hojen, detaljer som inte behövs vid testkörning kommer jag vänta med mot slutet.
 

Bifogat

  • drev3.jpg
    drev3.jpg
    55.2 KB · Visningar: 178
  • drev2.jpg
    drev2.jpg
    60.6 KB · Visningar: 196
  • drev1.jpg
    drev1.jpg
    115.3 KB · Visningar: 200
  • Motor1.jpg
    Motor1.jpg
    104.8 KB · Visningar: 247
  • Motor2.jpg
    Motor2.jpg
    98.5 KB · Visningar: 163
  • motor3.jpg
    motor3.jpg
    84.9 KB · Visningar: 183
  • motor4.jpg
    motor4.jpg
    91.6 KB · Visningar: 172
  • motor5.jpg
    motor5.jpg
    101.4 KB · Visningar: 203
Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Kul att det uppskattas, det ökar motivationen till att bygga fortare!

Här är elschemat som jag utgår från när jag skall koppla. Hela bygget är ju ganska enkelt när man får sån här information från tillverkarna. Lite osäkert är jag på hur mitt nuvarande gashandtag fungerar och hur det skall kopplas till kontrollenheten, men det ska nog funka i slutändan. Till kontrollenheten kan man koppla ett flertal olika typer av handtag, man måste dock konfigurera den med rätt typ.
 

Bifogat

  • elschema.jpg
    elschema.jpg
    201 KB · Visningar: 665

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Uj, 10 kugg fram...man brukar inte gärna gå under 13 spragg - "alla" hävdar att kedjan slits groteskt mycket fortare när det blir för litet..
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Uj, 10 kugg fram...man brukar inte gärna gå under 13 spragg - "alla" hävdar att kedjan slits groteskt mycket fortare när det blir för litet..
Det är väl polygoneffekten som blir stor vid små storlekar på drev. Tänker jag helt tokigt att man kan köra med mindre drev när man kör med en mindre kedja (420 i jämförelse med 520)? Någon kan ju tänka på det åt mig, jag har solsting för tillfället...
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Hur går det med bygget!?
Inte mycket. Har inte gjort något på Elduron sedan senaste inlägget.

Kommer i veckan få delar som ersätter de som UPS slarvade bort när jag fick min första leverans.

Har en rasad vev på min KTM som jag prioriterar högre nu när jag fått alla delar som behövs för att laga motorn. Förhoppningsvis kan jag få något gjort på elhojen till helgen, men jag lovar inget.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top