Elduro - Enduro med spänning

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Beställning gjord på följande delar:

Motor LEM-200-D127

Inbyggd termostat som slår om vid 95 grader, kan kopplas till tändning, varningslampa och/eller fläkt (som dock kommer kräva extra batteri eller DC-DC konverterare).
MO-LEM-170-D127-2.jpg


Tekniska detaljer: http://www.lmcltd.net/uploads/files/130_table.pdf

Graf över prestanda (48V ); http://www.lmcltd.net/uploads/files/200_d127_48v_generator.pdf

Dimensioner: http://www.lmcltd.net/uploads/documents/lmc_200_motor_assembly.pdf

Kontrollenhet Alltrax AXE 7245

AXE05-s.jpg


Dimensioner:
http://www.alltraxinc.com/images/HTSK-Long.gif

Kontaktor Tyco 48-72 VDC
pr6l64001a.jpg


Härnäst kommer batterier att inhandlas vilket kommer vara den sista stora utgiften. Snart börjar det roliga att montera allt, få det att sitta som det skall och koppla alla sladdar osv. :)
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...

Bifogat

  • batterier.jpg
    batterier.jpg
    66.9 KB · Visningar: 221

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
börjar ta sig, bara montera ihop skiten och ut och börna :),
ska bli kul att se hur bra det funkar
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
WOW!

Grymt spännande och dessutom lär man sig en hel del:tummenupp

Lova att koppla ihop grejerna idag och installera allt och sen lägga upp en filmsnutt, ok:rolleyes:
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Laddad?

Har fixat lite med de laddare jag köpte på Lidl för en billig peng. Sju till antalet för att varje batteri skall få en egen laddare, och eftersom de laddar med sådan liten strömstyrka skulle det ta två veckor att ladda alla batterierna om jag bara hade en laddare, nu tar det bara två dygn (förutsatt att batterierna är helt tomma).

09_41817_b.jpg

Typbeteckning: Laddstation för bly/syrabatteri

Artikelnummer: 99 411
Nominell spänning: 100-240V (10W max)
Nominell frekvens: 50Hz
Utspänning: 2V, 6V, 12V
Laddström: 600mA (7,2 VA max)
Batteriets kapacitet: Max 12Ah
Skyddsklass: IP 20
Dimensioner (L x B x D): 82 x 56 x 80mm
Vikt: 125g
Anslutningskabel: 190 cm
Med polväxlingsskydd och diodindikering

Funktionsanvisning
Till skillnad från enklare laddstationern[!] har laddströmmen i denna automatiska laddstation inget fast värde och beror på flera faktorer. Detta är t.ex. det laddbara batteriets laddningstillstånd, typen av laddbart batteri resp. det laddbara batteriets kapacitet. Dessutom spelar det roll hur mycket det laddbara batteriet är urladdat.
Om det laddbara batteriets[!] har använts med hög effekt, förekommer hög startström vid uppladdningen, vilken sedan minskar efter en kort tid. Detta betyder att laddströmmen avtar med ökad spänning i det laddbara batteriet.

Batteriet är fulladdat när den gröna dioden slocknar. Den röda dioden lyser om klämmorna har anslutits på fel sätt.
Laddarna har tyvärr inte funktionen att de stänger av sig själva när batteriet är fulladdat, men däremot släcks en lampa på laddaren. Det första jag gjorde var att installera en individuell brytare på varje laddare så att när ett batteri är färdigladdat kan jag stänga av laddningen på enbart det batteriet. Strömkablarna drog jag ut genom ett litet hål som jag gjorde på undersidan av laddaren.

Därefter limmar jag fast alla laddare på rad på en planka så att de inte ska ligga löst och trassla ihop sig.

Slutligen, för att inte behöva ta upp sju stycken eluttag eller tvingas köpa en massa extra förlängare parallellkopplar jag alla laddare så att man endast använder en kontakt.

Det som inte är gjort är att ersätta alla klamrar med en 14-polig kontakt, därefter en motsvarande kontakt på hojen som kommer vara kopplad till alla batterier. När jag sedan vill ladda kopplar jag elkontakten i ett uttag (inte sju elkontakter) och sedan kopplar jag ihop kontakterna på hojen (inte 14 st klamrar), när ett batteri är klart stänger jag av den laddaren och låter de övriga fortsätta ladda.
 

Bifogat

  • laddmodd1.jpg
    laddmodd1.jpg
    115.7 KB · Visningar: 156
  • laddmodd2.jpg
    laddmodd2.jpg
    114.7 KB · Visningar: 133
  • laddmodd3.jpg
    laddmodd3.jpg
    110.6 KB · Visningar: 167
  • laddmodd4.jpg
    laddmodd4.jpg
    71.2 KB · Visningar: 132
  • laddmodd5.jpg
    laddmodd5.jpg
    115.7 KB · Visningar: 205
  • laddmodd6.jpg
    laddmodd6.jpg
    111.6 KB · Visningar: 177

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Ser ut att bli kanon:tummenupp

Edit: I och med att lampan släcks när batteriet är färdigladdat så borde du ju kunna koppla den signalen till en strömbrytare så att när lampan släcks så stängs laddaren av?
 
Last edited:

Sake

SDK #1461
Gick med
14 Sep 2008
Ort
skhlm
Hoj
Monster, wr250
Vilket kul bygge!
Den här tråden ska följas. Kul att det finns dom som vågar ge sig in på okänd mark och bara köra på.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
problemet är nog att det är en lysdiod som tänds. och det är inte helt säkert att den spänningen räcker för att driva ett relä. brukar handla om ca 1,5 v bara
Precis! Detta visste jag ifs inte innan jag valde att använda en brytare, men efter jag varit på Elfa och diskuterat kom vi fram till att det troligen inte fungerar med relä.

Vidare tänkte jag köpa en 14-pinnars kontakt på Elfa, eller två 9-pinnar som visade sig vara billigare. Dessa ska vara till att koppla laddarna till batterierna. Dock kostade dessa runt 120 kr, hankontakt + honkontakt + alla "pinnar". På Kjell kommer man billigare undan.

39 kr + 25 kr.
37337.jpg

37400.jpg


Jag kan även informera att beställningen på motor mm från England är på gång. Hoppas jag får ett paket nästa vecka.
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Precis! Detta visste jag ifs inte innan jag valde att använda en brytare, men efter jag varit på Elfa och diskuterat kom vi fram till att det troligen inte fungerar med relä.

Vidare tänkte jag köpa en 14-pinnars kontakt på Elfa, eller två 9-pinnar som visade sig vara billigare. Dessa ska vara till att koppla laddarna till batterierna. Dock kostade dessa runt 120 kr, hankontakt + honkontakt + alla "pinnar". På Kjell kommer man billigare undan.

39 kr + 25 kr.
37337.jpg

37400.jpg


Jag kan även informera att beställningen på motor mm från England är på gång. Hoppas jag får ett paket nästa vecka.

ja elfa är inte billiga.

ett tips är även www.svebry.se

dom är riktikgt bra att ha att göra med
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
problemet är nog att det är en lysdiod som tänds. och det är inte helt säkert att den spänningen räcker för att driva ett relä. brukar handla om ca 1,5 v bara

Det är inte klokt vad mycke man kan göra med en liten transistor för en krona.
 

Dominator-Rocks

Guest
När räknar du med att hojen går sitt testrun?

När får vi se film?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
visst är det så. jag vet dock inte hur. men du verkar bestiita kunskpen . så upplys oss :tummenupp

Jepp det kan jag göra men hur man gör beror lite på hur dioden styrs. Enkelt uttryckt styrs den genom att laddare lägger på ström på dioden eller genom att dioden "jordas" ? Detta kan man kolla ganska enkelt med en voltmeter/Ohmmeter.

Lite grunder

En transistor är en strömflrstärkare. Förstärkningen benämns Hfe. Man kan ha en enkel transistor eller en dubbel (Darlington).

I ditt fall är det nog bra med ett relä (=galvaniskt avskiljt). ett enkelt relä för dit ändamål behöver ca 100 mA manöverström och antagligen drar dioden i laddaren 1-10mA så du behöver en transistor med Hfe > 100/1 =100. Och sen måste den tåla manöverströmmen och spänningen du har.

Jag skall knåpa ihop ett exempel. Skall försöka fixa det ikväll.

Här är ett exempel om dioden styrs "Active high" = laddning klart

Exempel.jpg
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag fäljer tråden med "spänning", trots att jag tycker att elektriska motorcyklar är menlösa skapelser.
Det är trots allt kul att se att folk anstränger sig.

Visst, man KAN få låg totalvikt.
Visst, man KAN få bra acceleration som i killacycle.
Visst, man KAN få hög toppfart som i den elektriska RR hojen
Visst, man KAN få bra räckvidd...

Men man kan aldrig få en lätt hoj med bra acceleration, duglig toppfart och bra räckvidd, med bensinmotormått mätt.

Det blir i bästa fall något man släpar ut ur förrådet, busar med en kvart, haltar tillbaka till förrådet med, laddar ett dygn och upprepar...
Jag skulle tröttna på det redan tredje dygnet och önska mig en hoj man kunde köra tre timmar i sträck, men det är ju bara jag...
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Jag fäljer tråden med "spänning", trots att jag tycker att elektriska motorcyklar är menlösa skapelser.
Det är trots allt kul att se att folk anstränger sig.

Visst, man KAN få låg totalvikt.
Visst, man KAN få bra acceleration som i killacycle.
Visst, man KAN få hög toppfart som i den elektriska RR hojen
Visst, man KAN få bra räckvidd...

Men man kan aldrig få en lätt hoj med bra acceleration, duglig toppfart och bra räckvidd, med bensinmotormått mätt.

Det blir i bästa fall något man släpar ut ur förrådet, busar med en kvart, haltar tillbaka till förrådet med, laddar ett dygn och upprepar...
Jag skulle tröttna på det redan tredje dygnet och önska mig en hoj man kunde köra tre timmar i sträck, men det är ju bara jag...
Man kan på samma sätt argumentera för att bränsledrivna motorcyklar med förbränningsmotorer är värdelösa, även om det är kul att se hur folk anstränger sig för att få de att verka så bra som möjligt.

Visst, man KAN få en väldigt tyst motor (med stora ljuddämpare)
Visst, man KAN använda en motortyp som bara har "få" rörliga delar (2-t, wankel)
Visst, man KAN får en motor som inte behöver kosta 10 ggr mer i drift än en elmotor (överdimmensionerade motorer med lågt effektuttag)
Visst, man KAN få en motorcykel som har ett jämt och fint effektuttag (på bekostnad av toppeffekt)
Visst, man KAN får en bensinmotor som släpper ut väldigt lite miljöfarliga avgaser (med stora katalysatorer och effektiv insprutning)

Men man kommer aldrig få en helt tyst, superenkel motor som har 1 rörlig del i motorn, jämn i gången, stark från första varvtalet, som inte släpper ut några avgaser och som kostar mindre än en tiondel av vanliga bensinmotorer att framföra.

Idag är inte batteriteknik den så att man får tillräkligt med energi per viktenhet som man får ur flytande bränse (och då syftar jag på den verkningsgrad motorer har på ca 16%, dvs 16% av energin i bränslet utnyttjas för att föra fordonet frammåt).

Idag går det inte att jämföra eldrivet med bränsledrivet,men det är inte långt ifrån. Redan är eldrivna fordon överlägsna på vissa områden, och på de andra områdena är de på ingång.

PS. Denna snart serieproducerade elmotorcykel tycker jag stämmer in på dina kriterier, har du någon som stämmer in på mina?
http://www.ridemission.com/
[YOUTUBE-ID]TxeOWlJ-CI8[/YOUTUBE-ID]
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Visst, man KAN få en väldigt tyst motor (med stora ljuddämpare)
Visst, man KAN använda en motortyp som bara har "få" rörliga delar (2-t, wankel)
Visst, man KAN får en motor som inte behöver kosta 10 ggr mer i drift än en elmotor (överdimmensionerade motorer med lågt effektuttag)
Visst, man KAN få en motorcykel som har ett jämt och fint effektuttag (på bekostnad av toppeffekt)
Visst, man KAN får en bensinmotor som släpper ut väldigt lite miljöfarliga avgaser (med stora katalysatorer och effektiv insprutning)

Men man kommer aldrig få en helt tyst, superenkel motor som har 1 rörlig del i motorn, jämn i gången, stark från första varvtalet, som inte släpper ut några avgaser och som kostar mindre än en tiondel av vanliga bensinmotorer att framföra.

Skillnaden är att jag skiter fullständigt i kraven på din lista.
Motorcyklar får/ska låta!
Jag skiter i hur många delar som rör sig inuti motorn.
Driftskostnaden på en motorcykel består till försvinnande liten del av motorrelaterade kostnader ändå.
Jag gillar tvåtaktare, svarar det på din fråga om effektuttaget?
Jag skiter absolut fullständigt i hur mycket avgaser min motorcykel släpper ut, en elbil som laddas med kolkondens från vattenfalls tyska anläggning släpper ut mer CO2 än den senaste miljönormen för bensinbilar.

Näe, man kommer att få en elmoped med 70 i toppfart och 4mil räckvidd som accar som en 125'a ungefär.
Men är det ett alternativ till sporthoj för dig så, varsågod.

Om 20 år till kanske batteritekniken är mogen för elfordon, om vi då har lyckats fasa ut kolkraftverken i tyskland med egen kärnkraft, då kanske även elfordon blir miljövänliga.

Tills dess eldar jag gärna döda dinosaurier.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top