Elduro - Enduro med spänning

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Har återmonterat slang i däcken. Fälgarna var för skadade (ojämn fälgkant) för att däcket skulle sluta tätt mot kanten. Får bli framtida projekt att antingen skaffa nya fälgar eller rikta de befintliga (har försökt med slägga och skruvstäd i gjutjärn) så man kan göra slanglöst. Monterade i samma veva på de nya handskydden, sitter som gjutet!

Även putsat upp kåpor som sedan vaxats för att få bort den matta ytan. Är nöjd med resultatet. Har lite vita partier på vissa kåpor från att de böjts, ska prova att värma dessa och se om det vita försvinner.

1. Ram med nya handtagsskydd och fälgar MED slang i däcken.
2. Bakskärm före tvätt.
3. Bakskärm efter tvätt.
4. Sidoskärmar i jämförelse
5. Samtliga kåpor tvättade
6. Samtliga kåpor vaxade
7. Allt monterat på hojen.
 

Bifogat

  • ram.jpg
    ram.jpg
    118.4 KB · Visningar: 257
  • tvättat kåpor.jpg
    tvättat kåpor.jpg
    131.2 KB · Visningar: 284
  • tvättat5.jpg
    tvättat5.jpg
    74.7 KB · Visningar: 233
  • tvättat4.jpg
    tvättat4.jpg
    87.7 KB · Visningar: 225
  • tvättat3.jpg
    tvättat3.jpg
    73 KB · Visningar: 232
  • tvättat2.jpg
    tvättat2.jpg
    58.2 KB · Visningar: 226
  • tvättat1.jpg
    tvättat1.jpg
    71.5 KB · Visningar: 215

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Har gjort fler modeller i kartong. Närmare bestämt 7 st som ska representera batterierna. Har tidigare tänkt ha 6 st batterier, men har bestämt att stoppa i ett batteri till.

Med 7 batterier går det att köra motorn med 84 volt istället för 72. Det är något i överkant eftersom motorn är gjord för 72V, kontrollenheten klarar upp till 90V. Detta kommer öka maxvarvet och effekten proportionellt till den ökade spänningen (dvs en 1/6-del, 38,5 hk på topp och toppfart motsvarande ökning eftersom varvtalet styrs av spänningen). Dock går det att begränsa max spänning över batteriet med kontrollenheten, så jag får istället mer total kapacitet och kan köra längre om jag vill.

Något som dock talar mot 7 batterier istället för 6 är den extra vikten och såklart att de tar mer plats. Jag har dock hittat ett batteri som väger 8 kg st vilken med min förra satta gräns på MAX 10 kg/batteri gör att jag kan köra 7 batterier för mindre vikt än 6 st som jag först planerat. Nackdelen är att de "bara" har 26Ah kapacitet.

För 56kg fördelat på 7 batterier får jag total energimängd 26Ah x 12V x 7 = 2184 Wh
Jämför med
+60 kg batterier, fördelat på 6 batterier: 30Ah x 12V x 6 = 2160 Wh.

Jag får alltså mer lagrad energi på mindre vikt, bara fördelar.

För att kolla om batterierna får plats har jag alltså gjort modeller. Jag har även sågat upp bensintanken för att göra plats åt kontrollenheten. Hade hoppats på att tanken skulle täcka mer men detta får duga.

1. Samtliga modeller, idolbilder på väggen såklart!
2. Alla modeller utom kontrollenhet monterade på hojen
3. Snett bakifrån
4. Med kåpor
5. Kylvingarna sticker ut något, går att få in någon cm men inte mer.
6. Satte tänderna (från en såg) i tanken
7. Så mycket kan man trycka in kontrollenheten
8. Så här måste dock kontrollenheten sitta för att tanken inte skall sitta helt snett (men den kommer förskjutas uppåt något, så även sadeln)
 

Bifogat

  • tankmodd3.jpg
    tankmodd3.jpg
    50.6 KB · Visningar: 185
  • tankmodd2.jpg
    tankmodd2.jpg
    52.7 KB · Visningar: 193
  • tankmodd1.jpg
    tankmodd1.jpg
    59 KB · Visningar: 193
  • modellmont4.jpg
    modellmont4.jpg
    84.1 KB · Visningar: 226
  • modellmont3.jpg
    modellmont3.jpg
    98.5 KB · Visningar: 231
  • modellmont2.jpg
    modellmont2.jpg
    106.7 KB · Visningar: 239
  • modellmont1.jpg
    modellmont1.jpg
    79.4 KB · Visningar: 220
  • modeller.jpg
    modeller.jpg
    42.1 KB · Visningar: 263

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Har gjort fler modeller i kartong. Närmare bestämt 7 st som ska representera batterierna. Har tidigare tänkt ha 6 st batterier, men har bestämt att stoppa i ett batteri till.

Med 7 batterier går det att köra motorn med 84 volt istället för 72. Det är något i överkant eftersom motorn är gjord för 72V...
Är du inte rädd att bränna motorn om du kör över märkspänning ?

Jag är ingen elektroingenjör, men byggde en elcykel en gång som jag efter ett tag trimmade upp med ett extra batteri, ...& den motorn sa upp sig efter ett tag. Det var iofs en procentuellt större ökning, från 24V till 36, men ändå.

Kanonkul projekt i övrigt ! :)
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
hmm, lite grov räkning bara, du har 36hästars motor, dvs ca 22kw ut, lite effektförlust e det ju med. Sen har du ca 2.2kw/h batterikapacitet så kommer du väl köra slut på soppa på ca 1/10 timme, dvs 6min om man kör me plattan i mattan :)

edit: såg att jag visst slog lte fort på miniräknaren och fick in 36 / 1.6 istället för 36/1.36, ca 27KW har du dvs 5minuter batteritid vid "full rulle", ska bli intresant att se hur länge det räcker i praktiken :tummenupp
 
Last edited:

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Trevligt projekt!

Där var nåt reportage om nån tjej här i Sverige som kör runt på en ombyggdhoj- till elhoj och fått det godkänd för väg.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
60kg batterier! Du får nog styva upp fjädringen rejält om den fortfarande ska funka på crossbanan.

Du kanske redan vet det men tänk på att försöka få framdrevet placerat så nära orginal på kawan eftersom vinkeln som kedjan får påverkar krafterna på svingen.

38.5 hk kommer nog kännas ganska brutalt med tanke på elmotorns momentkurva. :tummenupp
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Bra ide´att vänta med "projekt slanglösa däck". Det finns visserligen lösningar för slanglösa däck för cross/enduro men det är ju inte något mysterium att man fortfarande väljer att ha innerslang på cross/enduro. Däcken rör sig såpass mycket att det inte kan bli tillräckligt tätt när man kör över sten och rötter.
(bmw har visserligen slanglöst på sina gs-modeller men de kör man knappast svensk skogsenduro med...)
Vad du kan satsa på istället är tunna innerslangar som väger mindre, finns lite olika tjocklekar.
 

EmiliosFantomen

Guest
Åååh, jag som trodde det rörde sig om ELDuro.
Det hade varit spännande :brinnerup

Kul projekt iaf, kommer att följas:tummenupp
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
hmm, lite grov räkning bara, du har 36hästars motor, dvs ca 22kw ut, lite effektförlust e det ju med. Sen har du ca 2.2kw/h batterikapacitet så kommer du väl köra slut på soppa på ca 1/10 timme, dvs 6min om man kör me plattan i mattan :)
Teoretiskt rätt, men det är just det där med "plattan i mattan" eller "full rulle" (som man säger på hojspråk) som är omöjligt att föra över från teori till praktik. I praktiken kommer man köra bra mkt längre än 6 minuter, jag räknar upp mot 2 timmar.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
60kg batterier! Du får nog styva upp fjädringen rejält om den fortfarande ska funka på crossbanan.
Rejält? För en viktökning med 20kg mot original? Dessutom är det väl uppenbart att detta inte är en hoj för crossbanan utan för skogen. Jag tror snarare små justeringar på fjädringen räcker.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Rejält? För en viktökning med 20kg mot original? Dessutom är det väl uppenbart att detta inte är en hoj för crossbanan utan för skogen. Jag tror snarare små justeringar på fjädringen räcker.

20kg? 60 kg batterier plus elmotor på vad? Om jag gissar på 10kg? Så landar det på 70 kg. Plus fästen till batterier och elmotorn.

Du har säkert haft crossmotorn på vägen man jag drar till med en gissning på 20 kg? plus full tank = 7 liter bensin = 5 kg alltså totalt 25kg

70kg -25kg = 45kg

Men jag kanske missförstått någonting? det är du som har prylarna och vågen.

Jag väger 82kg och min YZF250 är väl byggd för ca 65-70kg alltså ca 15 kg mer än hojen är byggd för och jag bytt från 0.44 till 0.46 fram och från 4.9 till 5.4 bak.

Enligt www.racetech.com är KX250 -91 lagom styv för en 73 kg förare om man antar att du väger 73 kg kör enduro och lägger på 20 kg batterier så säger racetech att du ska ha 0.45 istället för 0.38 fjädrar fram och 5.3 istället för 4.9 bak.

Gissar jag att du istället väger 80 kg kör cross och lägger på 45 kg batterier enligt min uträkning ovan så blir det 0.51 fram och 5.8 bak vilket jag nog skulle kalla en ganska rejäl uppstyvning. (34% fram och 18% bak)
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
20kg? 60 kg batterier plus elmotor på vad? Om jag gissar på 10kg? Så landar det på 70 kg. Plus fästen till batterier och elmotorn.

Du har säkert haft crossmotorn på vägen man jag drar till med en gissning på 20 kg? plus full tank = 7 liter bensin = 5 kg alltså totalt 25kg

70kg -25kg = 45kg

Men jag kanske missförstått någonting? det är du som har prylarna och vågen.

Jag väger 82kg och min YZF250 är väl byggd för ca 65-70kg alltså ca 15 kg mer än hojen är byggd för och jag bytt från 0.44 till 0.46 fram och från 4.9 till 5.4 bak.

Enligt www.racetech.com är KX250 -91 lagom styv för en 73 kg förare om man antar att du väger 73 kg kör enduro och lägger på 20 kg batterier så säger racetech att du ska ha 0.45 istället för 0.38 fjädrar fram och 5.3 istället för 4.9 bak.

Gissar jag att du istället väger 80 kg kör cross och lägger på 45 kg batterier enligt min uträkning ovan så blir det 0.51 fram och 5.8 bak vilket jag nog skulle kalla en ganska rejäl uppstyvning. (34% fram och 18% bak)
Du glömmer att räkna elsystem, kylare och avgasrör. Du har aktuella vikter nämnda tidigare i tråden. Räkna du på dessa får du ca 20 kg tyngre hoj än original. Jag själv väger 80 kg så där är också en liten övervikt. Att det skulle vara optimalt att köra med andra fjädrar är sant, men detta projekt går inte ut på det.

Jag har inga tävlingsambitioner på crossbanan så jag planerar att justera befintlig fjädring efter bästa förmåga så de funkar i skogen. Just nu kör jag tung LC4 med endurofjädring anpassad för gatkörning, så mina preferenser är inte så höga. Jag tänker göra det bästa av vad jag har och visar det sig inte räcka kommer jag få göra något åt saken senare.

Hur skulle du istället modifiera fjädringen (på billigaste sätt) för att få mest efterliknad effekt av hårdare fjädrar? Bak kan man spänna åt fjädern och fram sätta in distanser, vad tror du?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du glömmer att räkna elsystem, kylare och avgasrör. Du har aktuella vikter nämnda tidigare i tråden. Räkna du på dessa får du ca 20 kg tyngre hoj än original. Jag själv väger 80 kg så där är också en liten övervikt. Att det skulle vara optimalt att köra med andra fjädrar är sant, men detta projekt går inte ut på det.

Jag har inga tävlingsambitioner på crossbanan så jag planerar att justera befintlig fjädring efter bästa förmåga så de funkar i skogen. Just nu kör jag tung LC4 med endurofjädring anpassad för gatkörning, så mina preferenser är inte så höga. Jag tänker göra det bästa av vad jag har och visar det sig inte räcka kommer jag få göra något åt saken senare.

Hur skulle du istället modifiera fjädringen (på billigaste sätt) för att få mest efterliknad effekt av hårdare fjädrar? Bak kan man spänna åt fjädern och fram sätta in distanser, vad tror du?

Nja, jag tyckte vikte på avgasrör och elsystem var försumbart eftersom jag ändå bara gissade vikten på motorn. Kylaren med vatten är väl kanske inte försumbart i vikt... 1.5-2 kg kanske?

Fram är det lättast att fixa billig uppstyvning. Mer olja gör gaffeln styvare i slutet på slaget. Fjädrarna kan kapas och sedan monterar man distanser som kompensation för längden. Änden på fjädern behöver smidas till efter kapning men du verkar ju ha tummen på rätt ställe så det är nog inget problem för dig.

Bak är det svårare med fulknep så där skulle jag försöka hitta en beggad fjäder. Tror föresten jag vet av en orginalfjäder till en -03 KX250, bör vara 5.2 i så fall. Sen vet jag ju inte om den passar på en -91 heller.

Om du känner någon seriösare crossåkare så kan dom kanske ha nåt som skräpar i garaget som du kan använda.

Att spänna åt fjädern ändrar tyvärr inte styvheten utan flyttar bara läget.

Men det är väl bara att provköra först så ser du väl om den bottnar allt för lätt. Mina krav på en crossfjädring behöver ju inte alla ha. :D
 
Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Teoretiskt rätt, men det är just det där med "plattan i mattan" eller "full rulle" (som man säger på hojspråk) som är omöjligt att föra över från teori till praktik. I praktiken kommer man köra bra mkt längre än 6 minuter, jag räknar upp mot 2 timmar.

Du vet om att du inte ska tömma Blybatterier mer än till hälften om du vill ha lite livslängd på dem....
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Du vet om att du inte ska tömma Blybatterier mer än till hälften om du vill ha lite livslängd på dem....
Traktionära batterier laddas normalt ut till 80% (DOD), skulle jag bara ladda ur till 50% skulle de såklart hålla längre, men tar inte lika mkt skada som andra batterier vid högre urladdning. Vilken typ av blybatterier tänker du på?

Sammbandet av livslängd och urladdning framgår av följande graf.
 

Bifogat

  • graf.PNG
    graf.PNG
    37.2 KB · Visningar: 249

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Ojsan

Gjorde en liten tabbe när jag beräknade storleken på kontrollenheten. Jag gick på den mindre modellens (6,5" heatsink) förhållande men med den stora modellens (8,5" heatsing) längd. Jag gjorde alltså en modell av den lilla kontrollenheten fast 30% för stor!

Lilla:
AXE042-s.jpg

Stora:
AXE05-s.jpg


Jag har gjort en ny modell som alltså är lika lång som förra, men smalare och lägre. Nu passar kontrollenheten perfekt i ramen och tanken! Inga distanser för att höja tanken behövs!

I övrigt har jag idag köpt laddare på lidle. Diskussionen kring dessa fortsätter i den tidigare korspostade tråden:
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4088408#post4088408
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Traktionära batterier laddas normalt ut till 80% (DOD), skulle jag bara ladda ur till 50% skulle de såklart hålla längre, men tar inte lika mkt skada som andra batterier vid högre urladdning. Vilken typ av blybatterier tänker du på?

Sammbandet av livslängd och urladdning framgår av följande graf.

Jag tänkte rent allmänt..
Kollade inte så mycket på vilka du skulle använda utan bara att tekniken är sån
Vet du vad du kommer att ge för batterierna?
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Jag tänkte rent allmänt..
Kollade inte så mycket på vilka du skulle använda utan bara att tekniken är sån
Vet du vad du kommer att ge för batterierna?
De batterier jag tittar på nu är dessa:

http://www.global.se/images/Subdata/documents/77240.pdf

Under 700 kr st. Laddare köpte jag nyss för 80 kr st.

I jämförelse kan man titta på Lifebatts LiFePO4-pack, 12V 30Ah:

http://www.lifebatt.com/retail_sheet.asp

Väger mindre (drygt hälften), tar mer plats, ett batteri kostar mer än alla blybatterier tillsammans (total kostnad skulle bli drygt 39000 kr!), sedan laddare för ca 11000 kr. Den initiala kostnaden är för stor även om fördelarna på sikt är bättre.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top