Elduro - Enduro med spänning

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Sjukt skoj att den funkar nu! :tummenupp

Erkänn, du visste att skruvarna till drevet tog i svingen, men valde att köra så eftersom du ville ha en illusion från ljudet att du körde en tvåtaktare istället för en eldrivet? :hihi
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Grattis till provkörningen!:tummenupp Du är (verkar vara) yngre än jag trodde:va Hade fått för mig att det här var ditt sätt att hantera medelålderskrisen:D
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Tack för alla positiva kommentarer!

Igår programmerade jag om kontrollenheten så att den ger full strömstyrka, men behöll inställningen på halverad toppfart. Jag skulle även vilja ställa in känsligheten på gashandtaget pga att det i nuläget är ett stort glapp innan gashandtaget skickar signal (och därmet väldigt svårt att hitta dragläge). Genom att kontrollenheten ger väldigt lite ström från gashandtaget i början går det att få bättre kontroll över gasen. Detta är dock en tillfällig lösning då en ny sensor till handtaget skall inhandlas.Sensorn jag valt finns hos Fernell och eftersom de bara tar order från företag måste jag vänta tills företaget jag exjobbar hos ska göra en order.

Idag har jag renoverat bakre bromssystem och sett till att drevbultarna inte tar i svingen och att "kedjeskyddet" går i linje med drevet.

1. Min USB-Seriell RS232 konverterare som jag köpte från ett kinesiskt företag höll inte toppklass. Jag ska få en ny i ersättning men det lär dröja ett bra tag.
2. Jag programmerar kontrollenheten till att lämna mer kräm. Max 450A!
3. Hålen i drevet har fått en vinkel så att skruvarna inte sticker ut och ligger ann mot en större yta. Även kedjeskyddet har flyttats framåt och utåt så att kedjan och drevet ej tar emot när man drar åt bulten för hjulaxeln.
4. Bakre bromssystem renoverat, ny vätska och klossar.
5. Utan belastning ligger kedjan ann väldigt mycket mot svingen
6. Med belastning ligger den mindre ann mot svingen, men fortfarande för mycket i mina ögon
7. Genom att flytta upp motorn ca 1-2 cm kommer kedjan vara frigående från sving vid normal körning.
8. Hoppas det inte är något tvivel längre om att jag är under 30!

Nästa steg blir att göra nya hål för motorfästet och att börja se över hur jag skall kapsla in motorutrymmet.

Jag planerar att köra lite enduro till helgen om vädret inte blir för dåligt, då kanske jag tar med mig Elduron och provkör den mer utförligt!
 

Bifogat

  • 8.jpg
    8.jpg
    111 KB · Visningar: 174
  • 7.jpg
    7.jpg
    136 KB · Visningar: 281
  • 6.jpg
    6.jpg
    112.2 KB · Visningar: 209
  • 5.jpg
    5.jpg
    108.3 KB · Visningar: 180
  • 4.jpg
    4.jpg
    93.5 KB · Visningar: 177
  • 3.jpg
    3.jpg
    110.6 KB · Visningar: 170
  • 2.jpg
    2.jpg
    113 KB · Visningar: 192
  • 1.jpg
    1.jpg
    76.8 KB · Visningar: 178

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Har idag jobbat lite med hojen. Lyckades ganska enkelt flytta upp motorns position så att inte kedjar ligger mot svingen lika mycket. Istället för att borra nya hål för att fästa motorn i motorfästet bflyttade jag istället dess fästpunkter så att hela motorfästet flyttas uppåt.

Jag stabiliserade även upp motorfästet med två stag. Lösningen hjälper till att stabilisera, frågan är dock om det räcker.

I övrigt har jag inte gjort något konkret sedan senast. Har dock gjort en del funderande kring hur jag ska förbättra dragning av kablar och hur dessa skall kopplas.

Två bilder från idag, tyvärr ingen som visar resultatet hur kedjan ligger i förhållande till svingen.

1. Stagen som ska hjälpa till att stabilisera. Man ser även ett av de nyborrade hålen som flyttar upp motorfästet
2. Istället för att svetsa om detta fäste när jag höjt motorfästet så gick det bra att även flytta motorfästet något i sidled.

Imorgon hoppas jag på bra väder och att inget går på tok så jag kan göra en mer ordentlig provkörning! Kanske rent av blir ännu en film.
 

Bifogat

  • 11.jpg
    11.jpg
    72.4 KB · Visningar: 153
  • 22.jpg
    22.jpg
    95.5 KB · Visningar: 142

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
hur gick det nu då?:)
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Hur det gick? Jo det ska jag berätta.

Jag tog en längre provtur i söndags tillsammans med några kompisar ute i ett grustag på hemlig ort. Jag körde inte särskilt länge, ca 30 minuter totalt. Batterierna verkade ta slut hyfsat fort, men de var inte heller fulladdade i början.

Denna gången begränsade jag inte kontrollenheten i strömstyrka utan bara vad gällde hastigheten, fast det som egentligen händer är att signalen från gashandtaget bara tolkas upp till 50% gas, sedan händer inget mer. Så man skulle kunna säga, pga gashandtagets glapp, att jag bara har en sjättedel på gasen som ger effekt. Jag hoppas det blir stor skillnad när man inte stryper kontrollenheten något alls för nu var effekten en besvikelse.

Slutsatser:
Inga kablar verkar bli varma som tyder på för löst klämda kabelsko, får kolla upp detta noggrannare vid något tillfälle.
Motorn blev knappt ljummen när jag körde så några problem med kylning tror jag inte det blir, även om jag nu inte körde mer än 50% toppfart som mest.
Måste se till att hojen blir ordentligt inkapslad så man kan tvätta av den och att det går att köra där det är blött.

Jag kan inte dra några direkta slutsatser vad gäller hur länge man kan köra, men generellt verkar både effekten och körtiden vara under mina beräkningar. Men det återstår att se efter fler tester. Batterierna kommer dessutom att öka i kapacitet när man använt de några gånger.
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    103.4 KB · Visningar: 264
  • 2.jpg
    2.jpg
    89.2 KB · Visningar: 285
  • 3.jpg
    3.jpg
    110.8 KB · Visningar: 256
  • 4.jpg
    4.jpg
    117.2 KB · Visningar: 236

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
[YOUTUBE-ID]HriOwgPmjBA[/YOUTUBE-ID]
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Störigt det där med gashandtaget, får hoppas att det fixar sig snart så att den blir lite mer "användbar". Hur fett som helst att den faktiskt funkar dock!:tummenupp

Vad för typ av "hållfasthet" (hur mycket stryk den kommer tåla, risk för lösvibrerande kontakter och så vidare) räknar du med?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
som jag tidigare skrev så använd ett vanligt gashandtag med vajer
samt en spjäll lägesgivare från mc eller bil dessa jobbar med 0 - 5 volt och är tvärstabila

Bara ett förslag:tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
som jag tidigare skrev så använd ett vanligt gashandtag med vajer
samt en spjäll lägesgivare från mc eller bil dessa jobbar med 0 - 5 volt och är tvärstabila

Bara ett förslag:tummenupp

:fakta

Fixa, så slipper du krångla!:tummenupp
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
som jag tidigare skrev så använd ett vanligt gashandtag med vajer
samt en spjäll lägesgivare från mc eller bil dessa jobbar med 0 - 5 volt och är tvärstabila

Bara ett förslag:tummenupp

haha, fick tänka en stund på va du menade med spjäll lägesgivare ;) tänkte först du mena demdär avgas-spjällen vissa hojar har, känns ovant med svenska ibland.

bara för att förtydliga för övriga så en TPS (Throttle position sensor)

bra ide :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Gashandtag Honda MT5, 195:-
Gaswire universal 35:-
Beg TPS från skroten ?:-

Hållbarhet oändlig.

Måste bli billigare än det handtag du har nu.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
som jag tidigare skrev så använd ett vanligt gashandtag med vajer
samt en spjäll lägesgivare från mc eller bil dessa jobbar med 0 - 5 volt och är tvärstabila

Bara ett förslag:tummenupp
Jag funderade lite på detta, men jag har inget vanligt gashandtag med vajer kvar och innan jag provar något annat så ska jag se om inte en annan sensor kan ändra på glappet i det befintliga handtaget.

I värsta fall köper jag nog ett helt nytt gashandtag om jag inte hittar ett vanligt gashandtag med vajer och en förgasare som man kan ta TPS och andra delar från. Ett nytt elektriskt gashandtag kostar några hundralappar men då får man ett handtag av högre kvalitet än det som sitter på hojen just nu.

I helgen blir det kanske en till körning, denna gång utan strypningar och med fulladdade batterier. Ska även försöka se över lite andra detaljer på hojen.

Gashandtag Honda MT5, 195:-
Gaswire universal 35:-
Beg TPS från skroten ?:-

Hållbarhet oändlig.

Måste bli billigare än det handtag du har nu.
Det handtag jag har nu var ju gratis, en ny sensor kostar 17 kr. Frågan är dock om den sensorn jag nu valt ut fungerar bättre än den som sitter i nu.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det handtag jag har nu var ju gratis, en ny sensor kostar 17 kr. Frågan är dock om den sensorn jag nu valt ut fungerar bättre än den som sitter i nu.

Å fan, jag tyckte mig ha läst någonstans om ett bygge där gashandtaget var svindyrt, då var det nog någon annans bygge.

Dåså, då hoppas jag att du får ordning på grejorna så man får se en film där allt går för fulla muggar snart!
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Varför inte satsa på lite tvåtaktskänsla? Löses enkelt med en tvålägesströmbrytare, ON/OFF
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top