Elduro - Enduro med spänning

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Har sedan i höstas mer seriöst börjat fundera på att bygga om en cross till eldrift. Idén fick jag första gången för nåt år sedan när jag tänkte att det vore trevligt att kunna köra i skogar utan att störa folk som bor i närheten, plockar svamp eller rastar hunden.

När jag i höstas väl insåg att detta faktiskt skulle kunna bli sanning har jag gjort en liten plan för hur detta skall realiseras. Under projektets gång kommer följande punkter vara ledmotiv för byggandet av hojen.

  • Liten budget (mest avgörande punkten)
  • Låg vikt
  • Enbart körning i skog/inhägnat område (skall ej registreras)
  • Så enkel konstruktion som möjligt
  • Ska kunna brukas som en riktig enduro (klara av att köras i lerpölar, tvättas)

Den färdiga produkten kommer ha följande (uppskattade) egenskaper
Vikt:.............................135 kg
Topphastighet:..............60 km/h
Körsträcka (i 30 km/h):....70 km
Effekt:..........................33 hk max (16 hk kontinuerlig max)

I nuläget siktar jag på att använda mig av följande utrustning
Motor: Lem 200 D127
Batterier: 6 x ~25Ah AGM batterier (tungt med bly-syra, men det billigaste och mest förlåtande batterierna)
Laddning: Externt. Blir till att köpa 6 st billiga 12V laddare som sedan får kopplas till batterierna via någon kontakt (och någon brytare som bryter seriekopplingen).
Kontrollenhet: Alltrax AXE 7245 (200A kontinuerligt, 450A max) / Kelly Controller KD 72500 (200A kontinuerlig, 500A max)
Övrigt: Magura Twist grip/ Hall throttle twist grip, sladdar, säkring, contactor, eventuellt 72/12V konverterare.


Hojen blev en Kawasaki KX 250 -91, se bilder nedan. Varför? Ville ha Kawasaki KX pga ramkonstruktionen som gör det lättare att montera motor, batterihållare och övrig utrustning. Att det blev en 91:a var helt pga priset.

Första steget blir att renovera hojen och få den körklar. Som ni kanske ser saknas lite viktiga motordelar som svänghjul, avgasrör och tändstift. Resten av motorn "ska" vara i bra skick. I övrigt måste styrlager bytas, framdämparna renoveras, bakdämparen ses över och möjligen även övriga lager bytas.
 

Bifogat

  • 2.jpg
    2.jpg
    210.6 KB · Visningar: 787
  • 1.jpg
    1.jpg
    238.6 KB · Visningar: 758

mickelin

Guest
Grymt kul projekt! Har lagt till dig i prenumerationer....
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Nya lager + slanglösa fälgar

Första steg i projektet, nu när jag har en hoj, är att få igång hojen så den går att köra med med original motor. Detta för att när jag är klar med el-konverteringen ska kunna sälja en komplett motor med alla tillbehör. Om jag misslyckas med projektet har jag iaf en fungerande cross att köra med!

Eftersom jag inte kommit särskilt långt vad gäller avsaknaden av pipa, svänghjul och svänghjulskåpa (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=199744) har jag ägnat mer av tiden åt att renovera övriga delar. Styrlager är bytt och ska fästas i ramen, även hjullagrena är bytta.

I ett försök att spara vikt har jag tätat fälgarna och satt i en bilventil i dem (se bilder nedan). Detta för att kunna köra utan slang och däcklås och därmed spara 1764 g! Dock har jag problem med att pumpa upp däcken, för mycket luft hinner läcka ut mellan fälgkanten och däcket. Jag ska försöka rikta fälgkanterna som inte går helt rakt och laga min kompressor så jag kan "chockblåsa" upp däcken.

Bildbeskrivning!

1. Före/efter-bild på styrlager
2. Så här såg fälgarna ut på insidan efter en avspolning och lite gnuggande med en svamp. Limrester från silvertejp och rost är det som sitter kvar.
3. Hårdare tag krävs,stålborsten kommer fram
4. Efter omgångar med stålborste varvat med sköljning använde jag CRC Label Off för att få bort limrester, sedan en sista omgång med borsten för att få bort rosten under limresterna. Allt avslutades med rengöring med aceton och först därefter började kletet med silikonen på nipplarna. Eftersom nipplarna var bortom räddning (ej gick att snurra på pga rost) kletade jag silikonet rakt på nipplarna
5. För att skydda silikonet drog jag två varv med silvertejp.
6. Ventil inhandlades på Mekonomen
7. Lite silikon fick hjälpa till att täta pga att hålet som jag fick slipa upp i fälgen inte blev helt jämt, insidan var skadad, ytan var böjd och olika tjock.
8. Ventilen på plats!
 

Bifogat

  • ventil2.jpg
    ventil2.jpg
    82 KB · Visningar: 382
  • ventil.jpg
    ventil.jpg
    88.7 KB · Visningar: 379
  • fälg4.jpg
    fälg4.jpg
    48.3 KB · Visningar: 411
  • fälg3.jpg
    fälg3.jpg
    57.2 KB · Visningar: 442
  • fälg2.jpg
    fälg2.jpg
    75.3 KB · Visningar: 381
  • fälg1.jpg
    fälg1.jpg
    95.9 KB · Visningar: 412
  • styrlager.jpg
    styrlager.jpg
    99.8 KB · Visningar: 466
  • ventil3.jpg
    ventil3.jpg
    92.6 KB · Visningar: 391

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag har lekt litet med att bygga en elmoppe och har provat med bly/syra batterier och A123-celler. Det är en enorm skillnad i effekt/motorsvar till A123-cellernas fördel.

Detta trots att A123-cellerna, 6 st för tillfället, ger en lägre spänning än två blybatterier i serie.

Sen ser jag att du tänkt använda en DC-motor. Ett problem med dem är borstarna/kolen. Det är den motortypens svaga punkt: Det är stora strömmar som ska överföras och det blir lätt kontaktproblem.

Vi använder en borstlös motor på 6,5 kW men då är problemen i stället att hitta en tillräckligt kraftfull motorstyrning.

Om du kan hitta/har råd med en borstlös motor och A123-celler så tror jag att det definitivt är att föredra framför en DC-motor och bly-batterier.

Mvh,
Ingvar
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Jag har lekt litet med att bygga en elmoppe och har provat med bly/syra batterier och A123-celler. Det är en enorm skillnad i effekt/motorsvar till A123-cellernas fördel.

Detta trots att A123-cellerna, 6 st för tillfället, ger en lägre spänning än två blybatterier i serie.

Sen ser jag att du tänkt använda en DC-motor. Ett problem med dem är borstarna/kolen. Det är den motortypens svaga punkt: Det är stora strömmar som ska överföras och det blir lätt kontaktproblem.

Vi använder en borstlös motor på 6,5 kW men då är problemen i stället att hitta en tillräckligt kraftfull motorstyrning.

Om du kan hitta/har råd med en borstlös motor och A123-celler så tror jag att det definitivt är att föredra framför en DC-motor och bly-batterier.

Mvh,
Ingvar
Min budget är redan sträck så långt det går, kan inte gå över 20k kr.

Ska jag gå över till borstlöst och A123-celler (? berätta gärna mer, källor uppskattas) så kommer jag få köpa en motor med riktigt dålig prestanda. :(
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Mycket spännande Synd att du bor så långt bort annars kunde du lånat min Elbil o kört crossen till skogen med:yoparty
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jag har lekt litet med att bygga en elmoppe och har provat med bly/syra batterier och A123-celler. Det är en enorm skillnad i effekt/motorsvar till A123-cellernas fördel.

Detta trots att A123-cellerna, 6 st för tillfället, ger en lägre spänning än två blybatterier i serie.

Sen ser jag att du tänkt använda en DC-motor. Ett problem med dem är borstarna/kolen. Det är den motortypens svaga punkt: Det är stora strömmar som ska överföras och det blir lätt kontaktproblem.

Vi använder en borstlös motor på 6,5 kW men då är problemen i stället att hitta en tillräckligt kraftfull motorstyrning.

Om du kan hitta/har råd med en borstlös motor och A123-celler så tror jag att det definitivt är att föredra framför en DC-motor och bly-batterier.

Mvh,
Ingvar

Det är väl A123-celler som används av "Killacycle"?
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Det är väl A123-celler som används av "Killacycle"?
Om mina eftersökningar var rätt så är alltså batterierna "Nanophosphate" Li-Ion batterier där A123 Systems är tillverkaren. Dessa batterier hittar man i vissa handverktyg.

LiFePo4 är bättre batterier som tillverkas av LifeBatt. Båda kostar massa pangar och kräver mycket nogran laddning och urladdning. LiFePO4 exploderar dock inte som andra känsliga batterier om man kortsluter, överladdar...

I killacycle används A123 celler.

//Edit: Enligt vissa är alltså A123 också LiFePO4 batterier. Men läste på ett forum att LifeBatts var bättre.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jävligt skoj projekt!

Skall följas med *spänning* :)
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Då har man bytt p-boxar i gafflarna. Bara motorn kvar och se till att få tryck i däcken. Man kan väl dock tycka att jag borde ha en körklar bensinslukare vid det här laget, ivf tycker jag det, men två orsaker ligger till grund till att det tar lång tid.

1. Jag har precis påbörjat mitt examensarbete som kommer ta större delen av min tid fram till juli.

2. Folk vill inte sälja saker som de annonserar, och med det menar jag att jag inte får några svar på de mail jag skickar! Skitirriterande! :mad: Värst är de som inte svarar men samtidigt bara ger mailadress och inget telefonnummer...

Hittade lite intressanta förhandsvisningar på servicemanual och trimtips, vnaliga frågor mm ang KX-modeller:

Clymer - http://books.google.se/books?id=-GS4Qp5ylggC&printsec=frontcover&dq=kawasaki+kx250+1991#PPP5,M1
Motocross & Off-road Performance Handbook‎ - http://books.google.se/books?id=gFb...awasaki+kx250+1991&source=gbs_summary_r&cad=0


En bild då för få lite färg i tråden, gafflar före/efter.
 

Bifogat

  • gafflar.jpg
    gafflar.jpg
    92 KB · Visningar: 602
Last edited:

jocke.w

full gas spar tid
Gick med
20 Oct 2005
Ort
ja
Hoj
Nån blå sak....
Jag hittade en liten kul filmsnutt

[YOUTUBE-ID]1Pw3bZggga4[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Tänkte uppa tråden med lite länkar för den som är intresserad av att läsa mer om liknande.

Köpa delar (endast ett axplock):
www.lmcltd.com
www.agnimotors.com
www.perm-motor.de
www.kellycontroller.com
www.thunderstruck-ev.com
www.electricmotorsport.com
www.lifebatt.eu
http://www.ev-elbil.se/motorer.html (SV)
http://www.quadmotion.se/shop/ (SV)

Diskussion:
http://lunken.wordpress.com
www.diyelectriccar.com/forums

Byggen:
www.evmotorcycle.org (nyheter om byggen, har även en intressant Youtube-kanal)
www.diyelectriccar.com
www.evalbum.com (massor med byggen)

Om någon har några länkar som ni finner intressanta, posta gärna!

Det som händer på bygget är bara att jag gjordt en modell av motorn jag tänkt använda, samt att jag bestämt mig för att lägga bensinmotorn åt sidan. Det kommer ta för lång tid att hitta delar för att få den att fungera. Nu blir det snart mer fart på projektet.
 
Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Nu har jag strippat ramen på allt onödigt.

Vikter:
Ram (med bakram, sving, gafflar, styre): 37,5 kg
Fälgar och däck (utan slang): 17,5 kg
Plastkåpor, tank och sadel: 5,5 kg

Totalt: 60,5 kg!
Borttaget är alltså motor, kylare, avgas, luftburk och även bromsar fram och bak (som givetvis ska sättas tillbaka)

Trodde att det skulle väga mer då en CR250 -87 skulle väga 78,6 kg i samma utförande.

Har nu måttat upp ramen och ska börja se över placering av motor, kontrollenhet, batterier, kablar och annat jox! Eftersom jag ännu inte bestämt exakt vilka batterier jag ska ha vet jag inte exakta måtten än, men jag får nog ta till lite marginaler.

Har hittills gjort två st mallar i kartong, motorn och kontrollenheten (Alltrax AXE 7245), tändsticksasken är en referens.

Sista bilden visar hur jag tänkt placera sakerna. Motorn sitter nu åt fel håll. Kontrollenheten kommer jag försöka gömma under tanken (som kommer sågas itu) men tanken är en cm för låg drygt, så jag ska se om det kommer gå att höja den, annars kommer kontrollenheten vara monterad vertikalt om man tänker att man på bilden roterar lådan 90 grader runt axeln som går parallellt med den långa sidan)
 

Bifogat

  • modeller.jpg
    modeller.jpg
    56.4 KB · Visningar: 505
  • ram3.jpg
    ram3.jpg
    108.8 KB · Visningar: 493
  • ram4.jpg
    ram4.jpg
    109.9 KB · Visningar: 458
  • ram2.jpg
    ram2.jpg
    132.6 KB · Visningar: 518
  • ram.jpg
    ram.jpg
    125.2 KB · Visningar: 444
  • exempel.jpg
    exempel.jpg
    116.7 KB · Visningar: 704
Last edited:

Memmsan

Katten ^^
Gick med
12 May 2004
Ort
I studentgettot [Lkpg] med Majsan o Skinhead
Hoj
Thundercat -98
Kul bygge!

Vi håller på o bygger två projektmotorcyklar i skolan, en eldriven midsize corss o sen en trehjulig elmc med tiltfunktion. :yoparty

Vi ska precis i början av nästa vecka beställa motorer och batterier, det lutar mot Thundersky batterier o sen lemco eller perm-motorer. Men det som ställer till det med dessa batterier är att vi måste köpa BMS-system, vilket gör att budgeten rusar iväg rätt reält :gnissla

men jag kommer att studera dina länkar o följa detta projektet noga :tummenupp
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Kul bygge!

Vi håller på o bygger två projektmotorcyklar i skolan, en eldriven midsize corss o sen en trehjulig elmc med tiltfunktion. :yoparty

Vi ska precis i början av nästa vecka beställa motorer och batterier, det lutar mot Thundersky batterier o sen lemco eller perm-motorer. Men det som ställer till det med dessa batterier är att vi måste köpa BMS-system, vilket gör att budgeten rusar iväg rätt reält :gnissla

men jag kommer att studera dina länkar o följa detta projektet noga :tummenupp
Om Perm PMG-132 skrev tillverkarna så här:
thank you for your enquiry. PMG 132 can be bought directly from our firm.
Price: 805,00 Euro
Transport and packing costs: 40,00 Euro
Delivery time: 4 weeks
Terms of payment: in advance
Så här svarar fick jag av Trevor Lees på L.M.C ltd:
The Perm motor is a copy of ours however they do not know all the benefits as such our motor will offer more than twice the power it is slightly smaller and a little lighter our web site does show the motor parameter sheet however attached for reference.

The benefit of ours over the perm is greater power capable for starting off.
Sedan svarar Agni motors (skapat av mannen som kom på designen på motorn och vidareutvecklar den på eget håll, i Indien):
The motor we recommend for this is the 95 Reinforced model. It can run continuously at 72V 230A giving about 15 KW, and almost twice this power for a few seconds at a time. The Kelly KD72501 controller (www.kellycontroller.com) is very suitable. The motor has a much lower resistance than the LMC 200D127 (0.012Ω) and so has high efficiency even at heavy load.
The price is British £742.50 and shipping to Sweden £105. Value-added tax would be additional.

Prislista för LMC bifogar jag som fil. Grafer för att jämföra motorerna imellan ses nedan, de är alla för 48V. Först PMG132, sedan LEM, sedan Agni.
 

Bifogat

  • lmc-price.jpg
    lmc-price.jpg
    45 KB · Visningar: 389
  • perm 132.jpg
    perm 132.jpg
    25.7 KB · Visningar: 428
  • d127.jpg
    d127.jpg
    138 KB · Visningar: 384
  • agni_95.jpg
    agni_95.jpg
    52.8 KB · Visningar: 369

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Läckert projekt, för mig helt oförståeligt att du orkar men det är ju tur att det finns folk som gör det :D

Och varför inte skriva här i denna tråd när du eftersöker någon del? Har du tur kanske du kan få spons på en del grejjer, även om det bara är småprylar?
Det borde ju inte vara emot reglerna, och rätt som det är så sitter någon med en del som de inte behöver och kan tänkas skicka den till dig...
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Läckert projekt, för mig helt oförståeligt att du orkar men det är ju tur att det finns folk som gör det :D

Och varför inte skriva här i denna tråd när du eftersöker någon del? Har du tur kanske du kan få spons på en del grejjer, även om det bara är småprylar?
Det borde ju inte vara emot reglerna, och rätt som det är så sitter någon med en del som de inte behöver och kan tänkas skicka den till dig...
Om någon vill sponsra, eller vet någon som kan tänka sig sponsra så hör av er!

Det mesta har jag klart för mig, det som är kvar är batterier, kablar och laddare.

Tänkte kanske i framtiden se till att man laddar med hjälp av tex solenergi/vindkraft. Sätter upp paneler på taket av huset som laddar batterier som i sin tur används till att ladda batterierna i hojen. Men det är ett senare projekt, men den som vet nåt om spons inom detta område med får höra av sig!

Lägger även in en korspost om funderingar kring batteriladdare och batterier:
"Fundering kring el, koppla laddare *med bild*"

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=200737
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top