Kold Kutter vs Finndubb

drängen

CATCH ME IF YOU CAN
Gick med
15 Jul 2003
Ort
kristianstad
Hoj
954rr crf 450 HM
Någon som har erfarenhet av dessa dubb??
Vi åker på en plogad bana så det blir ju ingen blankis precis efter en stunds åkande. Åker själv en husa 650fe. Kollade lite på hemsidor från usa, där dom åker kold kutter ca 500 skruv i var däck, å jävlar vilka nerlägg domm hade:D
Någon som har testat å kan tipsa om vad man ska ha kan väl slänga in ett svar. Åker idag på biltema däck och spax träskruv 6/35mm blir ca 15 mm utstick. Funkar sådär......
 

jim1978

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2008
Ort
Örkelljunga
Hoj
Aprilia SL 1000 Falco -02
Var ute o provade koldcutters själv förra helgen. C:a 270 dubb fram och c:a 250 bak. Funkade helt ok, men nerlägg som de hade på film är inte att tala om. Har dock aldrig provat finn/enduro dubb så jag kan ej jämföra. För mig känns koldcutters som ett billig alternativ som funkar, men till nästa vinter blir det köpedäck. Ps. köp 13mm koldcutters och förborra och limma som de rekomenderar annars skjuter du dubben.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det aer skillnad po att laegga ner mycket och att koera fort med daecken, man kan laegga ner dubbelt so mycket som man goer naer man koer foer att aka po. Sen aer amerikanarnas cyklar saenkta

KK har inget mot finndubb po nerlaegg heller ;)
b9f3f4c03f9842e439ed681769aadc94_640_391.jpg


Sen verkar det vara vaeldigt stor skillnad po hur man saetter dubben. Det finns en kille som de flesta koeper faerdigdubbade koldkutter-daeck av som e duktig po det daer. I USA do alltso
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det aer skillnad po att laegga ner mycket och att koera fort med daecken, man kan laegga ner dubbelt so mycket som man goer naer man koer foer att aka po. Sen aer amerikanarnas cyklar saenkta

KK har inget mot finndubb po nerlaegg heller ;)
b9f3f4c03f9842e439ed681769aadc94_640_391.jpg


Sen verkar det vara vaeldigt stor skillnad po hur man saetter dubben. Det finns en kille som de flesta koeper faerdigdubbade koldkutter-daeck av som e duktig po det daer. I USA do alltso

Där stödjer du ju på foten så du skulle ju lika gärna kunna stå stilla.

Om man ser dom amerikanska filmerna så har dom rejäla nedlägg utan att stödja på foten. Men isen ser även ut att vara ganska mjuk så det är väl ganska varmt ute där.
Dom har även nerkörda spår att ta stöd i så vad är bäst egentligen?

Hur ser cold cutter dubbarna ut? Någon nämnde 13mm och jag antar att det är utsticket på dubben då?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Där stödjer du ju på foten så du skulle ju lika gärna kunna stå stilla.

Om man ser dom amerikanska filmerna så har dom rejäla nedlägg utan att stödja på foten. Men isen ser även ut att vara ganska mjuk så det är väl ganska varmt ute där.
Dom har även nerkörda spår att ta stöd i så vad är bäst egentligen?

Hur ser cold cutter dubbarna ut? Någon nämnde 13mm och jag antar att det är utsticket på dubben då?

Precis alla bilder och filmer jag sett har de stoett po foten naer de lutat ikull so mycket. Oavsett om man stoeder po foten eller inte so har du ju faktiskt krafterna som trycker hojen utat, fast om man saetter po sig ett par plastsulor kanske man kan laegga ner en spermoto lika mycket... Koer man i spar eller vall aer det inte samma sak. Da kan man luta ikull naestan lika mycket med endurodubb. Man kan ju luta mer aenn 90 grader (uppochner) om man koer nog fort i en ordentlig velodrom

KoldKutters ser ut som typ m5 skruvskallar som e hoega och skurit ett V-spar i
 

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Är det någon som kan länka en sån där "amerikansk" film så man får se på fetingnedläggen? :yoparty
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det någon som kan länka en sån där "amerikansk" film så man får se på fetingnedläggen? :yoparty

http://www.youtube.com/watch?v=N-hoVAHxaH8&feature=PlayList&p=FB296EF4B87D7461&index=6

Hittade inte den jag såg sist. I den här håller han ner foten ganska mycket men man ser precis innan han sätter ner foten och när han lyfter foten att han lutar ganska bra. Går ju inte att jämföra med Posa och grabbarna förståss.

Sök på "dieseljo" vet inte om det är nåt dubb-fabrikat eller vad det är men det funkar som sökord.

Kolla även denna precis innan han sätter ner foten.
http://www.youtube.com/watch?v=MDVddbF7u5A&feature=PlayList&p=FB296EF4B87D7461&index=5
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag tror att dieseljo aer en grupp, det star ju i borjan av filmen vilka som byggt daecken

Du kan ju slaenga ner hojen tills det boerjar kasa so saetter man ner foten sen och lutar aennu mer. Naer vi koer fort po isen holler vi upp foten tills/om det boerjar slaeppa foer mycket fast istaellet foer att laegga ner mer so reser man upp lite och ger lite mer gas antingen foer att raedda framaendan eller foer att holla i sladden
 
Last edited:

Loop1

Loop
Gick med
4 Oct 2003
Ort
Frillesås
Hoj
2008 CBR1000RR
Kold Cutter däck till salu

Hej på Er jag har ett par MT21 Pirelli däck 19/21 körda med 2 ggr och 350 Kold cuuer dubb fram och 550 st bak. Någon som är intresserad av att köpa dessa tro? Mail frank111@me.com



Jag tror att dieseljo aer en grupp, det star ju i borjan av filmen vilka som byggt daecken

Du kan ju slaenga ner hojen tills det boerjar kasa so saetter man ner foten sen och lutar aennu mer. Naer vi koer fort po isen holler vi upp foten tills/om det boerjar slaeppa foer mycket fast istaellet foer att laegga ner mer so reser man upp lite och ger lite mer gas antingen foer att raedda framaendan eller foer att holla i sladden
 
Gick med
19 Nov 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
CRF450-14
För de som undrar så finns det 2 olika utstick på Kold Kutter dubben. Det finns en dubb med 5 mm utstick vilket de använder sig av i USA när de tävlar pga av deras reglemente där. Det finns en Kold Kutter med 9 mm utstick som de använder sig av i Kanada när de tävlar. Har själv åkt med 9mm Kold Kutter sedan 2011 och har tidigare kört med finndubb. Sammanfattningsvis av mina erfarenheter är följande: Kold Kutter VS finndubb på blankis = oavgjort. Kold Kutter VS finndubb när isen har en massa modd, spår på sig = överlägset fäste Kold Kutter. Kold kutter VS finndubb hållbarhet = Överlägsen seger Kold Kutter. Det är 2 helt olika körstilar med Kold Kutter VS finndubb. Kold Kutter går mera på ställ fast med ett otroligt driv. Kolla in www.koldkuttersweden.com för mera info och filmer från Rödvattnet/Stenungsund.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
För de som undrar så finns det 2 olika utstick på Kold Kutter dubben. Det finns en dubb med 5 mm utstick vilket de använder sig av i USA när de tävlar pga av deras reglemente där. Det finns en Kold Kutter med 9 mm utstick som de använder sig av i Kanada när de tävlar. Har själv åkt med 9mm Kold Kutter sedan 2011 och har tidigare kört med finndubb. Sammanfattningsvis av mina erfarenheter är följande: Kold Kutter VS finndubb på blankis = oavgjort. Kold Kutter VS finndubb när isen har en massa modd, spår på sig = överlägset fäste Kold Kutter. Kold kutter VS finndubb hållbarhet = Överlägsen seger Kold Kutter. Det är 2 helt olika körstilar med Kold Kutter VS finndubb. Kold Kutter går mera på ställ fast med ett otroligt driv. Kolla in www.koldkuttersweden.com för mera info och filmer från Rödvattnet/Stenungsund.

Jag hittar inte några Kold Kutter Kanadian Ice Screw som har 9mm utstick på skallen? Jag hittar bara kanadian ice screw med .290" = 7,37mm utstick:va

Länka gärna till den dubb som har 9mm tack
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990

Jag har mailat svenska kold k i frågan om 9mm verkligen stämmer och han hade faktiskt inte mätt själv så han skulle mäta o höra av sig.
De jag läst om kannada serien är bättre härdning större anliggningskrage smalare utstick .250 uts. Hur som haver ser man på filmerna att de greppar hutlöst bra jag ska mont dem på min KTM 99sm. jag kör redan med vanliga kk som har .250" utstick på min skoter och de sitter bra och ger halvbra fäste på hårdare spår. Jag har limmat dem och de sitter så bra att kammarna lossnar istället :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990

Fick svar nu på kannada seriens dubbar de är 7,36mm utstick. Men de spelar ju ingen roll att de är lite kortare för de greppar ju sjukligt bra på de filmer man ser. Jag funderar på bygga de värsta fetaste isdäck världen skådat genom att koldkutter förse ett par Continental TKC 80 däck som är det fetaste crossdäck som finns. De passar alla sporthojar och därför min ktm 990 som har sporthojsfälgar 17". TKC 80 finns som 180 eller om det va 185mm brett 55 profil till bakfälg och 120/70 fram.

http://www.canyonchasers.net/reviews/tires/conti/_img/tkc80-05.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top