427 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

Resultat 1 till 24 av 24
    Medlem SGFs avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Hoj
    gsxf 650-08*såld* gsxr 1000-09*såld* yz426f-01*såld*,Honda 450-05
    Garage
    Visa garage

MC semester i SVERIGE!

Hej!

Dags att börja planera en semester inom Sverige.
    Har ni några förslag på sevärdigheter runtom i sverige? bra vandrarhem? campingplatser? m.m vi har tänkt att hålla kostnaderna nere så gott det går och satsar på att tälta varje natt, all info tas emot och kikas igenom!

Var även förbi statoil/Hydro för att få tag på en turistkarta..115kr för en jävla karta!!! köpte den inte då jag är fast besluten på att dessa skall man kunna få tag på gratis?

RockeR Headbangers avatar
    Reg.datum
    Jan 2005
    Hoj
    Suzuki SV1000S -03
    Hej!

Om du är medlem i SMC så har ju dom en karta man får gratis med MC-vänliga vägar. För andra tips om boenden å så finns lite på deras hemsida.

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=136

Vilket håll i landet har ni planerat att ta er mot? Upp ner eller överallt?

/J

Medlem SGFs avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Headbanger Visa inlägg
    Hej!

Om du är medlem i SMC så har ju dom en karta man får gratis med MC-vänliga vägar. För andra tips om boenden å så finns lite på deras hemsida.

/J

Yes medlem hos SMC.
    Vi har väl tänkt att börja sikta mot GBG och sedan vidare någonstans

in ut slut! odde_333s avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Hoj
    KTM 640
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av SGF Visa inlägg
    Yes medlem hos SMC.
    Vi har väl tänkt att börja sikta mot GBG och sedan vidare någonstans
    För 2 år sen åkte jag en väna på 260mil nere i söndra sverige med start från din kära hemstad. Började med att dra ner till västkusten med all fina fiskstäder och sen ner vi gbg för att hitta en bra affär så jag kunde byta drivpaket då de drogs ur under första dagarna. Sen ner i skåne å härja runt längs kusten sen blev det västervik (Mc-dagarna) sen hem till storstan igen! mvh oDDe
    www.sporthoj.com

Först: Suzuki GsxF 750 -89 (såld) Andra: Triumph Speed Triple 955i -01 (såld)
    Tredje: Yamaha Yzf-R6 -03 (såld) Fjärde: Suzuki GSX-R 1000-03 (såld)
    Femte: Triumph Speed Triple 955i -01 (såld) sjätte: Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa -99 (såld)
    Sjunde: Yamaha R1 Streetfighter -03 (Såld) Nu: KTM 640 -00

Medlem L.I.L.L.E.M.A.Ns avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Hoj
    Kawasaki Z1000, Triumph Bobber, Honda CB 750 Four
    Garage
    Visa garage
    som medlem i SMC har du ju vissa rabatter (blandannat på boenden osv har jag för mig...) som är värt att kolla upp och passa på att utnyttja. Deras karta med vägar lämpliga för mc utmärkta är ju fin att ha med sig.
    Sen kan det ju vara bra att kolla upp med vägverket när ni väl har bestämt er för en "rutt" så att det inte är allt för mkt otrevliga vägarbeten efter dom tänkta vägarna. Blir lätt en mardröm med fel hoj...
    Glöm inte att ta med "däck på burk" och kedjeolja!
    Klassikern att ha som trick i kjortärmen är ju ett par plastpåsar och torra strumpor ifall regnet skulle tränga igenom stövlarna så man blir blöt om fötterna. Av med stövlar och blöta strumpor och på med torra strumpor plus ett par ica plastpåsar på fötterna! Funkar kanon!
    (Regn kommer ni att hamna i under en sverige-semester förr eller senare! så är det bara, men det hör ju till på en sverige-semester...)

Med lem Goffens avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Hoj
    R1 2012 Yz 250-04
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Lite längre innåt landet har ni ju high chaparall som kan va värt ett besök om man inte varit där innan. Sen kan man ta en fika på isakssons lanthandel nån mil norr om ulricehamn "grymt fint där" och så har vi la glasriket o lite sånt här med vad jag vet ullared =) "inte såå roligt på hoj kanske" det va vad jag kom på lite snabbt såhär.

Vill ha en duke nu!! dunderhonungs avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Hoj
    CBR 600 *såld*
    Garage
    Visa garage
    Besök Öland och Gotland.
    Jag ser precis att du bor i Sthlm, varför inte göra som så att ta färjan över
    fr Nynäshamn till Gotland och åka runt lite på ön först!

Visby är en otroligt vacker och mysig stad om du inte besökt den tidigare, och sen kan ni ta färjan över från Visby till Grankullavik (norra Öland)
    och där finns det badständer (Böda)
    alltså RIKTIGA badstränder (vit fin sand)
    och dessutom så kan man besöka Trollskogen! Sen finns det ju massa, massa
    att göra på både Gotland och Öland om somrarna!

Jag skulle nog välja att åka ner till Borgholm från Grankullavik först ,där du kan besöka Borgholms Slottsriun eller Solliden och äta hemlagad fläder och champagneglass på Ebbas Cafè!

Från Borgholm kan du "korsa" Öland på bredden genom allvaret och passera hundratals vackra gamla väderkvarnar och åka östra sidan om ön ner till Långe Jan (Sveriges högsta fyr) vilket ligger längst ner söderut på Ölands udde och sen åka upp igen på västra sidan om ön upp till Färjestaden och över Ölandsbron för att stanna till i Kalmar några dagar!
    Där besöka Kalmar Slott och jag skulle rekommendera ett besök på Hamncafèet nere i Kalmar hamn, goda ägg och pannbiffmackor och våfflor. Sen är det typ bara 40 mil upp hem till Sthlm igen!

Lagom lång och lagom kort tripp! Ni kommer ganska långt men samtidigt så kan ni vila er på färjorna och njuta av vackra vägar på öarna istället!

Om du bokar färjan tidigt så är det ganska billigt kolla på www.destinationgotland.se
    På Gotland och Öland (camping-mecka) finns massa campingplatser att välja mellan, så man kan komma undan hyfsat billigt.
    (I Kalmar har du Stensö camping tex.) Finns stugor att hyra också, men kan bli dyrare i så fall.
    Kan garantera dej att du får se mycket vackert längs med vägarna!

Har är själv från Kalmar (kalmar ff vann allsvenskan 2008)
    och har tillbringat varenda sommar på Öland och varit på Gotland massa gånger så jag vet att du kommer få en trevlig och vacker upplevelse!
    Smakprov...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	visby.jpg
Visningar:	194
Storlek:	47,1 KB
Id:	264554   Klicka på bilden för en större version

Namn:	väderkvarn.jpg
Visningar:	129
Storlek:	29,7 KB
Id:	264555  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	1kalmar.jpg
Visningar:	168
Storlek:	25,3 KB
Id:	264556   Klicka på bilden för en större version

Namn:	ölandsbron.jpg
Visningar:	139
Storlek:	54,4 KB
Id:	264557  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	kalmarslott_280791b.jpg
Visningar:	121
Storlek:	23,6 KB
Id:	264558   Klicka på bilden för en större version

Namn:	långe jan.jpg
Visningar:	115
Storlek:	24,3 KB
Id:	264559  

Senast redigerat av dunderhonung den 2009-02-22 klockan 16:00.

Vill ha en duke nu!! dunderhonungs avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Hoj
    CBR 600 *såld*
    Garage
    Visa garage
    Länk till camping/stugor på norra öland, Böda:
    http://www.bodasand.se/
    http://www.bodahamnscamping.se/

Så här vit och fin (och stor) är den!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	böda strand.jpg
Visningar:	229
Storlek:	135,8 KB
Id:	264565  

Masjävel and proud of it! Aryeys avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Hoj
    R6 race
    Garage
    Visa garage
    Ett tips är att låta bli inlandsvägen mellan Mora och åsarna då den generellt lider av mkt tjälskott och dylikt!
    Vad vet jag? Jag föredrar svartmålade väggar, igenmurade fönster och hårdrock...

Medlem Freddazs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Hoj
    Yamaha R1 -2001, Kawasaki ZX9r streetfighter -Såld
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Headbanger Visa inlägg
    Hej!

/J
    Hur får man tag på SMC:s karta, jag är medlem med har ännu inte fått någon.
    Lev livet idag, imorgon kan det vara försent

full gas spar tid jocke.ws avatar
    Reg.datum
    Oct 2005
    Hoj
    Nån blå sak....
    Garage
    Visa garage
    Saxat från smc

"Hoj-kartan
    Här hittar du Sveriges kurvigaste vägar. Alla nya medlemmar får en karta om dom vill. Ring eller maila SMC så skickar vi en till dig! Önskar du köpa en ny finns den i SMC-shopen"

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1810
    I know the voices in my head ain't real, but they have some good ideas

Medlem El Gartos avatar
    Reg.datum
    Jun 2005
    Hoj
    vfr 1200 -10
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av jocke.w Visa inlägg
    Saxat från smc

"Hoj-kartan
    Här hittar du Sveriges kurvigaste vägar. Alla nya medlemmar får en karta om dom vill. Ring eller maila SMC så skickar vi en till dig! Önskar du köpa en ny finns den i SMC-shopen"

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1810
    Jag har suttit på dass och kollat i kartboken på 62:an som går genom Älvdalen. Gär även en mindre väg parallellt med 62:an i princip genom hela dalen. Min tanke är att köra fr Malmö till Halmstad och där 26:an (Nissastigen) norrut och mellanlanda i Karlstad. Sedan 62:an genom Älvdalen och vidare in i Norge.
    Någon som kört hoj genom Älvdalen?

Medlem Peterlans avatar
    Reg.datum
    Mar 2006
    Hoj
    ER-6N
    Gör som jag gjorde förr i tiden, bara kör.. Åk åt det hållet det verkar vara fint väder. Hamnade ofta i Norge av nån anledning.

Medlem SGFs avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Fått kanonbra förslag på resa här omkring och utan tvekan är det platser vi kommer svänga förbi! finns det fler fräscha campingplatser/badplatser som är värda att se? m.m

Ja,, ärkemongo det är fan sant!! Mr THÖRNs avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Hoj
    aRR !!!!11
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Peterlan Visa inlägg
    Gör som jag gjorde förr i tiden, bara kör.. Åk åt det hållet det verkar vara fint väder. Hamnade ofta i Norge av nån anledning.
    Som vi dåra, fint i Norge...

Nu är detta inte sverige, men jag rekomenderar Trollstigen Norge.
    Fast från fel håll, kanon fint mkt stopp (fik/mat och sevärdigheter) funkar kanon att tälta.
    finns mkt campingar efter vägarna, funkar även att tälta själv någonstans.
    Vad händer om man kör halvt ihjäl sig 2 gånger??

" I am on a sea food diet.. I see food then i eat it "
    Streetfighters Stockholm MC

Som man googlar får man svar Starstrikers avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Hoj
    BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
    Garage
    Visa garage
    Köp MC-kartan. Där är alla fina MC-vägar utmarkerade. Den kostar kanske
    250.-, men det är väl investerade pengar.

Medlem SGFs avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Hoj
    Garage
    Visa garage

Smile

Citat Ursprungligen postat av dunderhonung Visa inlägg
    Besök Öland och Gotland.
    Jag ser precis att du bor i Sthlm, varför inte göra som så att ta färjan över
    fr Nynäshamn till Gotland och åka runt lite på ön först!

Visby är en otroligt vacker och mysig stad om du inte besökt den tidigare, och sen kan ni ta färjan över från Visby till Grankullavik (norra Öland)
    och där finns det badständer (Böda)
    alltså RIKTIGA badstränder (vit fin sand)
    och dessutom så kan man besöka Trollskogen! Sen finns det ju massa, massa
    att göra på både Gotland och Öland om somrarna!

Jag skulle nog välja att åka ner till Borgholm från Grankullavik först ,där du kan besöka Borgholms Slottsriun eller Solliden och äta hemlagad fläder och champagneglass på Ebbas Cafè!

Från Borgholm kan du "korsa" Öland på bredden genom allvaret och passera hundratals vackra gamla väderkvarnar och åka östra sidan om ön ner till Långe Jan (Sveriges högsta fyr) vilket ligger längst ner söderut på Ölands udde och sen åka upp igen på västra sidan om ön upp till Färjestaden och över Ölandsbron för att stanna till i Kalmar några dagar!
    Där besöka Kalmar Slott och jag skulle rekommendera ett besök på Hamncafèet nere i Kalmar hamn, goda ägg och pannbiffmackor och våfflor. Sen är det typ bara 40 mil upp hem till Sthlm igen!

Lagom lång och lagom kort tripp! Ni kommer ganska långt men samtidigt så kan ni vila er på färjorna och njuta av vackra vägar på öarna istället!

Om du bokar färjan tidigt så är det ganska billigt kolla på www.destinationgotland.se
    På Gotland och Öland (camping-mecka) finns massa campingplatser att välja mellan, så man kan komma undan hyfsat billigt.
    (I Kalmar har du Stensö camping tex.) Finns stugor att hyra också, men kan bli dyrare i så fall.
    Kan garantera dej att du får se mycket vackert längs med vägarna!

Har är själv från Kalmar (kalmar ff vann allsvenskan 2008)
    och har tillbringat varenda sommar på Öland och varit på Gotland massa gånger så jag vet att du kommer få en trevlig och vacker upplevelse!
    Smakprov...
    Stort tack till alla som tagit sig tiden att skriva ner lite förslag på vägar värda att färdas på och du dunderhonung skall ha ett extra stort tack för alla detaljer och förslag

Eftersom jag nu fått massvis av förslag och sevärdigheter måste man även se mot det ekonomiska. Ni som tidigare gjort en liten mc semester, hur mycket kostar en resa? vad är ca dygns kostnaden för 2personer och då menar jag t.ex mat,bensin,camping m.m

Stort tack igen till er som la ner tid för att skriva några rader och hjälpa mig

Medlem SGFs avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Hoj
    Garage
    Visa garage

Smile

Stort tack till alla som tagit sig tiden att skriva ner lite förslag på vägar värda att färdas på och du dunderhonung skall ha ett extra stort tack för alla detaljer och förslag

Eftersom jag nu fått massvis av förslag och sevärdigheter måste man även se mot det ekonomiska. Ni som tidigare gjort en liten mc semester, hur mycket kostar en resa? vad är ca dygns kostnaden för 2personer och då menar jag t.ex mat,bensin,camping m.m

Stort tack igen till er som la ner tid för att skriva några rader och hjälpa mig

Ingen som har tidigare erfarenhet när det gäller den ekonomiska biten i en mc semester?

Född i motvind... OCH uppförsbacke ! Folkezx9rs avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
    Ingen som har tidigare erfarenhet när det gäller den ekonomiska biten i en mc semester?
    Jag brukar räkna med ca 1100-1200 kr/dygn för mig o hojen o då ingår mat , bensin , boende o nån öl om kvällarna. Förutsatt att man har friska däck på o slipper byta nåt sånt efter vägen.... O vi tältar inte. Bara Gasthaus o hotell....
    Hur det ser ut för årets Europaresa vill jag inte ens tänka på , då Euron stigit med drygt 2 kr sen förra sommaren...
    Senast redigerat av Folkezx9r den 2009-02-26 klockan 23:35.

Medlem The Rocketeers avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Hoj
    Honda
    Citat Ursprungligen postat av Folkezx9r Visa inlägg
    Jag brukar räkna med ca 1100-1200 kr/dygn för mig o hojen o då ingår mat , bensin , boende o nån öl om kvällarna. Förutsatt att man har friska däck på o slipper byta nåt sånt efter vägen.... O vi tältar inte. Bara Gasthaus o hotell....
    Hur det ser ut för årets Europaresa vill jag inte ens tänka på , då Euron stigit med drygt 2 kr sen förra sommaren...
    Var ställer du hojen om nätterna? Låter du den stå utomhus bara?

Medlem Peterlans avatar
    Reg.datum
    Mar 2006
    Hoj
    ER-6N
    På den tiden jag semestrade på hoj, så brukade jag tälta. När man tröttnade på det kunde det bli nån natt i stuga, eller till och med hotell. Mat lagade jag själv på trangiakök oftast. Kunde bli nån pizza ibland.
    Det blev mycket packning på hojen, men billigt blev det. Nästan gratis..

Född i motvind... OCH uppförsbacke ! Folkezx9rs avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
    Citat Ursprungligen postat av The Rocketeer Visa inlägg
    Var ställer du hojen om nätterna? Låter du den stå utomhus bara?
    Det beror på var man är... Många gasthaus nere i Europa är medvetna om "problemen" med mc o har inhängnade områden , garage , etc , där man kan ställa hojen över natten. I Tjeckien , Polen , Kroatien kedjade vi ihop dom oxå....svårare att lyfta 2 hojar än en

_rills_
    Gäst
    jag och tjejen var på mc semester i sverige förra sommaren och ekonomisk så kan det variera mcyket. Men det jag kom fram till var att på 2 personer som vi var så tjänade man max 150-200kr per natt att bo i stuga jämfört med hotell.

Kiss French, Ride Italian PolRs avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Hoj
    Ducati HM 821 -13
    Garage
    Visa garage
    När planerar ni att åka och hur länge? Jag har haft lite planer på att dra en vecka: från sthlm, östkusten ner via kalmar, malmö, köpenhamn, gbg och uppåt. Vore kul med sällskap då kusinen nyligen hoppat av.

Tältar man så kostar ju bara mat och bensin. Vandrarhem är smart att ta 1-2 nätter då det ofta går passa på att tvätta och påsåvis minska packningen.

Jag har räknat på 2500kr för 7 dagar (ej nöjen på sidan om).
    <--//Björn
    VIII-VI-VI
    -Kiss French, Ride Italian!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Kommer du att besöka MC Mässan 2015, den 22-25 januari i Stockholm?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2014 Yamaha MT09 av Lankfisher46

2014 Triumph Street triple R av Bobbadilla67

2008 KTM SuperDuke R av PaleRider

Bloggar
Ett varv i Göteborg.... av Toyman

Anlita jurist i Stockholm - för köptvist av iarkimedes

Script för att ladda ner bloggar från Sportho av Ulvhamne