Bygge!

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Hej!
Alla som känner mig vet att jag är frälst i 250 racer klassen men har ju inte
precis några guldbyxor som man skulle behöva för att köra denna typ av hoj.
Jag har en förkärlek till Aprilias racer hojar ända från tidigt 90 tal. Jag har haft
3 st Aprilia RS 250 standard hojar som jag även har tävlat med under ett antal
år runt millenium skiftet utan framgång. Sedan länge har jag velat bygga om en sådan hoj en del men 250 SP reglementet har ju effektivt hindrat detta. Nu har jag lagt tävlingshjälmen på hyllan(sedan -05) så nu struntar jag i SP REGLEMENTET och bygger hojen som jag vill.:tummenupp :D Jag fick först för
mig att bygga på en Suzuki RGV 250 -92 som jag köpte från Malmö.Den hade jag rivit i molekyler när jag fick syn på en annons om en billig Aprilia i Ö-vik.
Den tillhörde en gammal kompis så affären vart klar direkt. "Suzukin är nu ihop plockad igen och till salu för övrigt! se min annons vid intresse" Målet med Aprilian är att den ska likna en racer så mycket som möjligt. Så jakten efter delar började omedelbart, OBS! med hus och en 2,5 årig liten flicka och heltidsarbetande så blir det inte mycket tid över men sova kan man ju göra i graven så sena kvällar i garaget har blivit en vana. Jag tycker ändå att jag hunnit ganska långt på liten tid. Första steget var att byta framgaffel, Ville ha en Öhlinsgaffel och jag hittade en komplett gaffel med bromsar från en RSV mille -07 och gjorde affär. Bygget är nu i full gång och jag skickar mer info och bilder längre fram, nu är det sängen som gäller... Vi hörs
 

Bifogat

  • Hojbygge 003.jpg
    Hojbygge 003.jpg
    178.8 KB · Visningar: 641

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Men jag började med att montera en Öhlinare bak! se bild. Det var det enkla,
det vart värre med framgaffeln som jag köpte utan att veta om den skulle passa. En Honda el Suzuki gaffel skulle passa om jag bytte styrlager men jag hade ingen aning hur denna var och det visade sig att det krävdes mer än så då styrstången var 10mm grövre på denna jämfört med 250n. Jag har en bekant på en mekanisk verkstad i Nedansjö som gjorde ett kanon jobb och svarvade en ny styrstång och vips var gaffeln på plats. I samma veva lämnade jag in ramen mm på pulverlack hos Sundsvallslacken som ochså gjorde ett kanonjobb och trollade bort alla repor på ram mm, den ser ut som ny nu:tummenupp Jag har även fått en leverans från England med lite bling bling... forts följer
 

Bifogat

  • Mc bygge 010.jpg
    Mc bygge 010.jpg
    115.3 KB · Visningar: 536
  • Mc bygge 003.jpg
    Mc bygge 003.jpg
    109.8 KB · Visningar: 438
  • Ramen svart 001.jpg
    Ramen svart 001.jpg
    134.9 KB · Visningar: 449
  • Gaffeln på! 001.jpg
    Gaffeln på! 001.jpg
    132.4 KB · Visningar: 511
  • Rgv 250 -92 008.jpg
    Rgv 250 -92 008.jpg
    132.6 KB · Visningar: 492
  • Mc bygge motor 004.jpg
    Mc bygge motor 004.jpg
    157.9 KB · Visningar: 509

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
:bow Önskar att jag hade tid och energi!:bow
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Villa med 45kvm garage är nu invisterat! Nu skall bara tiden och energin finnas till lite annat än renovering!:D

Smakprov på blivande hojgarage!:tummenupp

Garage.jpg
 

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sundsvall/Kovland
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
Jasså det va du din _____!!

Mailade killen jag åxå om denna aprilia (ö-vik va) men han svarade aldrig så då måste ju du hunnit före och handla. Tänkte kanske den var lagom åt grabben framöver. Men du är nog rätt man å få till den i bra skick och du har ju rätt kroppsstorlek åxå. En annan äju dömd till att alltid åka med muskler eftersom isterbuken bara blir större med åren. Kul att du fått tag i nåt som du säkert uppskattar. Vad blire mera för "bling,bling" då? NOS, kompressormatning, turbo??:D
Ha så kul.
 

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Bygge

:tummenupp
Mailade killen jag åxå om denna aprilia (ö-vik va) men han svarade aldrig så då måste ju du hunnit före och handla. Tänkte kanske den var lagom åt grabben framöver. Men du är nog rätt man å få till den i bra skick och du har ju rätt kroppsstorlek åxå. En annan äju dömd till att alltid åka med muskler eftersom isterbuken bara blir större med åren. Kul att du fått tag i nåt som du säkert uppskattar. Vad blire mera för "bling,bling" då? NOS, kompressormatning, turbo??:D
Ha så kul.

Tjena grabben! Ledsen om jag hann före, men köp min RGV 250 till
grabben istället vetja:tummenupp
 

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sundsvall/Kovland
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
:tummenupp

Tjena grabben! Ledsen om jag hann före, men köp min RGV 250 till
grabben istället vetja:tummenupp

Njae! Grabben kom och visade mej din annons igår faktiskt, men tror att den är för ny och fin för våra avsikter. Ska helst vara nåt omkullkört eller färdigt för racing med delar till. Så mina vänner håll ögonen öppna.:Bugar Å i dessa tider ska det väl vara med el-motor alt. trampor
 

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Jag tänkte först använda orginal styrstången från 250n genom att pressa den ur den undre gaffel kronan men det var ingen bra idé, Man kan säga att efter
xx antal tons tryck så är den ej sig lik, den har rört sig på alla vis utom ur gaffelkronan.:näsblod Som tur var har EMV alla tänkbara resurser att svarva en ny styrstång, Han kapade styrstången som satt i RSV kronan och borrade igenom biten som vart kvar, Nu sitter en ny styrstång genom alltihop:tummenupp Hjulet passar rakt av med RSVns axel och 250ns distans men bromsskivorna är 22mm större på RSVn . Jag köpte med ett komplett framhjul ochså så jag har även de skivorna. DE måste sitta på en distans bricka om jag ska använda 250 hjulet så jag har kontaktat min vän på EMV igen (Hoppas han inte lessnar på mig) MEN jag vill helst använda RSVns Fälgar =Y-spoke :yoparty Men då måste jag fixa en annan bakfälg:confused:
Om jag har kvar hjulen från 250n så tänker jag bredda bakfälgen från 4,5 tum till 5,25 tum. Nån som vet nån här i trakten som kan sånt?? Tacksam för tips.
Jag har kontaktat Fälgfixarna i H-borg de gör sånt men det kostar 5500:-
dyrt tycker jag... Jag har även rivit motorn nu och börjat se över den..
Jag har även kontaktat en Gammal kollega Henrik Nordgren ang kåpor från en racer Aprilia och han hörde av sig ett par veckor senare och hade ev en uppsättning från ett VM team på gång.. vi får se vad det blir. Vi hörs...
 

Bifogat

  • Mc bygge 009.jpg
    Mc bygge 009.jpg
    114.2 KB · Visningar: 313
  • Mc bygge motor 002.jpg
    Mc bygge motor 002.jpg
    107.9 KB · Visningar: 408

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Nu är det motorn i fokus och jag har rivit den för att försöka optimera den utan att trimma i egentlig mening, den har bara gått fyra timmar sedan kolvbyte och den har inte gått mycket totalt sett heller. Veven bedömmer
jag vara fräch och jag byter bara kolvringar och packningar förstås, Jag tänker satsa på att trimma chassit i första hand så motorn förblir nog mest orginal detta år men längre fram kanske det blir 316cc kit:tummenupp Jag ska däremot byta avgassystem och jag har ett par trimmpipor från RGV 250n
som jag ska prova att använda, tänkte kontakta Peter på Alviks för en bänkkörning i vår. Eller kanske köper jag ett annat system tex Jim lomas= grymt fina system el Arrow =billigare. Suzukin har jag nu sålt så nu blir det mer bling!!!:D Jag väntar på grejor "clip on, Killswitch mm från alienmoto" och jag vill även ha tag i nya fotpinnar, få se vad jag hittar.
 

Bifogat

  • MC bygge Bling+vev 002.jpg
    MC bygge Bling+vev 002.jpg
    120.1 KB · Visningar: 343
  • MC bygge Bling+vev 003.jpg
    MC bygge Bling+vev 003.jpg
    109.6 KB · Visningar: 354
  • MC bygge Bling+vev 006.jpg
    MC bygge Bling+vev 006.jpg
    108.2 KB · Visningar: 380

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sundsvall/Kovland
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
Mät upp avståndet mellan hålen (lägg ut en bild på origfästet) så kanske jag har ett set valtermoto eller ten-kate kopior utan pinnar, men det fixar ju sig lätt. Nåt länkage tror jag det ligger nånstans åxå.:tummenupp
 

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Fotpinnar

Mät upp avståndet mellan hålen (lägg ut en bild på origfästet) så kanske jag har ett set valtermoto eller ten-kate kopior utan pinnar, men det fixar ju sig lätt. Nåt länkage tror jag det ligger nånstans åxå.:tummenupp

Hej!

Det är 6 cm mellan centrum på fästena i ramen. Bifogar en bild!
:)
 

Bifogat

  • Mc bygge Fäste fotpinnar 001.jpg
    Mc bygge Fäste fotpinnar 001.jpg
    105.7 KB · Visningar: 367

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sundsvall/Kovland
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Håller på att montera ihop motorn efter att ha filat lite för optimering och
gjort en koll att den verkar just. Har beställt packningar mm och det är minst 2 veckors lev tid på det!? (Till bilen tar det max1 dygn innan man har grejorna!) Även leveransen från Alien moto verkar dröja:gnissla Men det ska bli kul att få ihop den sen. Jag har lämnat ljuddämparna till URM racing för att
de var inte kompletta. Han skulle bygga 2 nya åt mig!!:tummenupp Forts flöljer...
 

Bifogat

  • MC bygge Bling+vev 008.jpg
    MC bygge Bling+vev 008.jpg
    158.1 KB · Visningar: 555
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top