Stockholm-Nice, hur bestämma rutt?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Ska ner till Nice i sommar med hojen och vore trevligt att få åka lite fina alpvägar. Vet inte hur jag ska gå tillväga, om jag knappar in Nice på GPS.en, missar jag de fina vägarna då?
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Kolla i den här tråden i tidigare inlägg,
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=190641&page=4

Finns en del förslag på hur man kan korsa Alperna, (länk)
bland annat finns Route des Grandes Alpes utlagd där med karta.:)
Den visar hur man kan åka ner till Menton
(ligger på Franska Rivieran knappt en timme från Nice)
så där borde du kunna hitta lite info! :tummenupp

Planerar att göra en liknande resa i slutet av sommaren och ska då åka från Genévè via Annecy (otroligt vacker medeltida stad gömd mitt i Alperna)
och sen ner till Rivieran! :banana
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Håller på och läser igenom nu. Då det blir min första trip neråt europa med hoj är jag lite osäker på vilka vägar man ska ta. Jag hoppas på att övernatta en gång på resan ner. Är det rimligt? Hade tänkt ösa på trista mil första dagen genom Sverige och Tyskland. Om jag startar på natten bör en lätt förhöjd medelfart vara rimlig genom Sverige.
Hur tätt finns bensinstationer längs autobahn?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Knappar du in Nice på din GPS så kommer du garanterat få åka motorväg hela vägen ner :D
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Jag hoppas på att övernatta en gång på resan ner. Är det rimligt? Hade tänkt ösa på trista mil första dagen genom Sverige och Tyskland. Om jag startar på natten bör en lätt förhöjd medelfart vara rimlig genom Sverige.
Hur tätt finns bensinstationer längs autobahn?

Ta autozug (länk finns i tråden) genom Tyskland, parkera hojen på tåget och medan du sover på tåget färdas man och vaknar utvilad och käkar sin frukost och under natten har du färdats en bra bit genom Tyskland och vunnit tid på så vis.
Har inte färdats själv på detta tåg (än) :)
men planerar att åka detta själv när jag ska ner till Rivieran,
och vad jag hört så verkar de flesta tycka det är ett toppenalternativ.
Har kört på autobahn flera gånger (bil) och det suger fett, skulle aldrig vilja göra det en längre sträcka på hoj. :näsblod
Mackar finns det tätt med, så det behöver du inte oroa dej för, om du skulle välja att köra genom Tyskland.
 

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Har bara erfarenhet av Sthlm-Toscana (men ändå ungefär samma sträcka i mil)

2 stopp gjordes då (övernattning), men när vi åkte bil så delade vi upp det på 3 stopp (sträckor), det är ju ändå alla på 80-100 mil.

Rekommenderar dig att övernatta någonstans i Tyskland om du inte tycker det är för tidigt för ett stopp förstås..finns riktigt fina övernattninsställe, inhemska familjer som har då, väldigt fint.

Ett förslag på en trevlig övernattning:

Hotel & Gasthaus - Zum alten Ponyhof, det ligger dock ~10 mil sydväst om Berlin så kanske dels är för kort sträcka för dig om du vill övernatta vid senare tillfälle som sagt, dels ligger det lite åt fel håll...du ska ju mer väst!

/~W

EDIT:
Hotelkl.jpg
 
Last edited:

Joeni

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2004
Ort
Stockolm
Hoj
cbr900rr -92
Lustigt, verkar var många som vill just detta :)

Har själv börjat smida liknande planer. Har åkt just vägen från Geneve till Serre Chevalier/Briancon med buss, och blev smått förälskad. Kan nu inte släppa tankarna på att få köra dessa i vettigt tempo med sportmoppen. Därifrån är det ju dessutom löjligt nära till rivieran. (för att inte tala om att man kan stanna upp, kolla väderprognosen och sen välja åt vilket håll man vill svänga.. till skillnad från här där det regnar vart man än vänder sig)
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Verkar vara smidigast att ta autozug från Hamburg till Munchen, så gäller det att hitta en lämplig kul väg till Nice därifrån. Är Route des Grandes Alpes en bra väg dit?
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Verkar vara smidigast att ta autozug från Hamburg till Munchen, så gäller det att hitta en lämplig kul väg till Nice därifrån. Är Route des Grandes Alpes en bra väg dit?

Du tog orden ur mun på mig !:D Precis den sträckan vi kör i sommar. Tåg för 1 hoj + 1 pers München - Lörrach kostar ca 1700 kr. Från Lörrach till Thonon Les Baines är det ca 25 mil.... Där börjar Route des grandes alpes o 68 mil underbar väg ner till Menton. Därifrån har du bara ca 3 mil till Nice..... Sen vänder vi o tar hela alpmassivet tillbaka igen !:tummenupp

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4035075#post4035075

EDIT: Har du en Garmingps ? PM'a så kan jag skicka rutten till dig...Lörrach-Thonon les baines-Menton....
 
Last edited:

Vette

Medlem
Gick med
7 Jul 2003
Ort
Bromma
Hoj
2009 BMW HP2 Sport
Lite nyficken vad som lockar med Nice?
Frågar mest eftersom jag varit där varje sommar (både med flyg/mc/bil) sista 20 åren.
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Lite nyficken vad som lockar med Nice?
Frågar mest eftersom jag varit där varje sommar (både med flyg/mc/bil) sista 20 åren.

Kanske just av samma anledning som att du återvänt dit varje sommar de senaste 20 åren?! :arsele ;)

För mej personligen så älskar jag rivieran och provence, finns allt där nere!
Mat, viner, kultur, badliv, uteliv, pittoreskt uppe i byarna, glassigt neråt kusten, det mesta finns som man (jag) vill ha.
Nämde jag förresten att det är väldigt vackert nere på rivieran/provence? :)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Som nån nämnde, så blir det motorväg med avgifter om du ska ta dig dit med en övernattning.
Jag bor själv i Boden(150 mil enkel genom sverige) och var ner till sydeuropa ett par gånger förra sommaren.
Den första turen var bl a till Nice. Knapprade in i GPS:en kortaste väg och inga motorvägsavgifter, speciellt genom Tyskland är det roligast att köra på detta vis. Blir att varva autobahn med en massa roliga små vägar.
Att man sen också kör improviserat lite då och då gör ju saken inte sämre, GPS:en räknar om.

Efter Tyskland, ner till Nice följde jag småvägarna efter östra Frankrike. Bl a de la bonette(2800 meter) är ett lämpligt passage. Nedvägen går mot Nice.

Kanske du kan få några tips från detta:
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild08/080629.html
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Lite nyficken vad som lockar med Nice?
Frågar mest eftersom jag varit där varje sommar (både med flyg/mc/bil) sista 20 åren.

Det är jäkligt fint där nere har jag förstått, sedan har en kompis ett hus som vi kommer bo i där. Våra tjejjer skickar vi med flyg ner så får de ta packningen:rofl
Folke zx9r har PM :tummenupp
 

betsy

Fuck cancer
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Öfvre Järfälla
Hoj
Liten Galen
Alternativt kan ni ju ta Autozug ner till Narbonne och åka upp till Nice, då får ni lite vackra kustvägar på ditvägen och kan åka hem via alperna.
Avstånd mellan bensinmackar har vi aldrig haft problem med på motorvägar, börjar man däremot vimsa på småvägar kan man få köra på ångorna med lite kass planering:(
Vill man inte köra hela vägen till Tyskland är ju färjan Trelleborg-Travemünde en bra övernattning, då vaknar man upp, käkar frukost och sen är det bara ladda ut på Autobahn!:näsblod
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag kollade precis upp färjan från Trelleborg till Travemunde, och den kostar ju skjortan! Jag funderar på att ta Öresundsbron och sedan köra motorväg till Hamburg för Autozug. Är det någon som tagit den vägen? Finns två alternativ, att köra längre väg hela vägen till Hamburg, eller ta färjan i södra Danmark till Tyskland. Vilket är smartast?
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Jag kollade precis upp färjan från Trelleborg till Travemunde, och den kostar ju skjortan! Jag funderar på att ta Öresundsbron och sedan köra motorväg till Hamburg för Autozug. Är det någon som tagit den vägen? Finns två alternativ, att köra längre väg hela vägen till Hamburg, eller ta färjan i södra Danmark till Tyskland. Vilket är smartast?

Hur mkt är skjortan ? Vi betalade 550 kr/ man o hoj förra året.... Tyckte inte det var så farligt, Är det höjt ?
Du har mail tillbaka ...!:tummenupp
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Hur mkt är skjortan ? Vi betalade 550 kr/ man o hoj förra året.... Tyckte inte det var så farligt, Är det höjt ?
Du har mail tillbaka ...!:tummenupp

Jag kanske borde ringa och kolla, för jag fick pris på ca 3000 ToR på nätet.
 

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Ort
järna
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
hej tänkte bara tala om att nu är tåget bokat och betalt!!:tummenupp hamburg-verona (italien) nån som är avis??:)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top