lättviktstält till mc-resa

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
har någon koll eller tips om bra och lätta tält för 2-3 personer? som passar bra att slänga på hojen alltså. tror det kommer bli lite dyrt att bo på vandrarhem å billiga hotell i 4-5 veckor i sträck på mc-resan nämligen. eller någon som har andra bra tips?
 

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Jag är fjällräv och tältfetischist.

Bra och lätta tält är dyra, kolla på Hilleberg Keron GT eller Keron för 3-4 p med respektive utan extrastort absid/förtält. Ska du bara använda det på MC-semester så kan du hitta ett bra tält för billigare pengar, det spelar ju inte så stor roll om det väger 4, 5 eller 6 kg om du slipper bära det. Fjällräven gör tält liknande Hilleberg som generellt är lite billigare men tyngre.

Ett tips är norska tält från Helsport, för dom är nästan i samma kvalitetsklass som Hilleberg och har fördelen att deras bågar till tunneltälten delas i kortare sektioner så packrullen blir inte så lång när man packat ihop dom.

Jag har själv Hillebergtält och har lånat pappas gamla Helsport. Dessa har bra kvalitet. Hillebergstälten går snabbt och enkelt att slå upp och ta ned, även när det blåser, vilket är viktigt om man ska ta upp och ned det varje dag i flera veckor. Jag har endast tittat och känt på Fjällräven i butik, men har inte bott i något.

Hoppas att detta gav något.

EDIT: för 2(till 3) personer finns ytterligare fler modeller från Hilleberg att välja på. Jag har själv ett Nammatj GT som är konstruerat för 2p med stor absid för packning. Man kan sova tre i det om man känner varandra väl :D Finns även Stalon och Stalon GT som är ett liknande tunneltält fast med större diameter på tunneln så man har bättre innerhöjd (det ryms en trampcykel i absiden på GT-modellen).
 
Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag köpte ett Robens Voyager 3 förra året och är rätt så nöjd.

Valde ett tremannatält för att ha plats med alla saker man har då man kör på hojsemester, ifall man nu dessutom skulle råka hitta kvinnan i ens liv som vill följa med på sådana resor. :) Tältet är med andra ord lagom för två om man vill ha lite extra utrymme.

Det är även enkelt att slå upp på egen hand! Tog knappt 20 minuter andra gången. Man kan nog få ner det till mellan 10-15 minuter om man är snabb.

Det enda jag är lite orolig för är, att tältbotten verkar lite tunn. Pinnarna i aluminium man slog ner i marken böjde sig också ganska lätt, men det är ju bara att köpa lite mer robusta sådana.

http://www.robens.de/frontpage.aspx?b=Robens&bid=1&lid=1&l=en-GB

På den sidan finns det en del att välja på, så kanske hittar du ett som passar just dig?


Edit: Precis som Headhunter skrev ovan är Hilleberg i en klass för sig, men de kostar ju därefter. :gnissla Därför blev det ett Robens för min del.
 
Last edited:

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Kul att se en annan hilleban svara ;-)
skall du ha tält du kan njuta utav att tillbringa din tid i även om det spöregnar osv så skulle jag kolla på hilleberg. ja de kostar mer men de är så mkt bättre.
lägg till ett trangia med gas så har du en superb kombination.

vill du ha tält som "duger" en regnig dag eller fungerar "ok" på sommaren när det inte är skitväder så ta en runda ner till intersport eller liknande och kolla på deras billiga enkla tält.

själv har jag ett hilleberg staika och är supernöjd med det.
fungerar i alla väder såväl sommar solsken som vinterstorm.

ser att jag varit lite otydlig.
vad jag menade var att om du bara vill ha ett tält för en gång eller för enkelt trevligt väder så ta och åk ner till intersport eller liknande och kolla på deras tält där, de är enkla men duger till sommartältning och är helt ok för det.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag köpte ett litet 1-2 mannatält från www.fritidsbutiken.com för några år sen, det går lätt ner i en Oxford-sadelväska, ihop med lite annat smått å gott.
Ska jag inte sova själv så tar jag mitt 3-mannatält, ett McKinley från Intersport. Kostade en tusing och har hållit riktigt bra i 4 säsonger. Det går alldeles utmärkt att spänna tvärs över hojen, ovanpå packväskorna dessutom :tummenupp Det är ju inte Hilleberg mfl-klass på det, men mycket pang för pengarna :)
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
grymt med många förslag! jag är mest bara ute efter något som funkar i bra väder och inte behöver vara av toppkvalité. är det skitväder så får man väl kanske ta in på vandrarhem ibland, ingen katastrof direkt. det jag mest tänker på är plats då jag kör en hornet 900 och dessutom ska ha en lätt liten dam bakpå. så om vi ens får med oss ett tält om inte någon till polare följer med vet vi inte än. därav är det minsta mest intressant liksom. och ja den ska bara användas på resan så den får gärna inte kosta skjortan!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
grymt med många förslag! jag är mest bara ute efter något som funkar i bra väder och inte behöver vara av toppkvalité. är det skitväder så får man väl kanske ta in på vandrarhem ibland, ingen katastrof direkt. det jag mest tänker på är plats då jag kör en hornet 900 och dessutom ska ha en lätt liten dam bakpå. så om vi ens får med oss ett tält om inte någon till polare följer med vet vi inte än. därav är det minsta mest intressant liksom. och ja den ska bara användas på resan så den får gärna inte kosta skjortan!
Mitt tält har åkt med även när jag har haft passagerare, nemas problemas :tummenupp Och funkade när vi tältade i en 4-5 dm djup pöl i hällregn (pölen var inte där när vi reste tältet, och for the record, jag ville slå upp tältet på ett annat ställe :gnissla), det kom inte in en droppe vatten i tältet :tummenupp
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Mitt tält har åkt med även när jag har haft passagerare, nemas problemas :tummenupp Och funkade när vi tältade i en 4-5 dm djup pöl i hällregn (pölen var inte där när vi reste tältet, och for the record, jag ville slå upp tältet på ett annat ställe :gnissla), det kom inte in en droppe vatten i tältet :tummenupp

hur hade du tältet då? eller hur skulle du rekommendera att jag har det? har ingen packbox men kommer ha sadelväskor samt tankväska. har ett halvbra 3-mannatält men det tyckte jag var lite klumpigt. köptes på stadium för 400kr tror jag.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
hur hade du tältet då? eller hur skulle du rekommendera att jag har det? har ingen packbox men kommer ha sadelväskor samt tankväska. har ett halvbra 3-mannatält men det tyckte jag var lite klumpigt. köptes på stadium för 400kr tror jag.
Nuförtiden åker jag själv på hojen, och då har jag tältet spännt över passagerarsadeln. Men på den tiden jag åkte med skjuts så spände jag det i väskorna bakom sadeln, det funkade alldeles utmärkt :tummenupp Iofs hade jag hårda väskor på den hojen, men det borde inte vara några problem med mjuka väskor heller. Tältpåsen i sig är ju väldigt stabil iom att tältet är lindat runt tältpinnarna :)
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Nuförtiden åker jag själv på hojen, och då har jag tältet spännt över passagerarsadeln. Men på den tiden jag åkte med skjuts så spände jag det i väskorna bakom sadeln, det funkade alldeles utmärkt :tummenupp Iofs hade jag hårda väskor på den hojen, men det borde inte vara några problem med mjuka väskor heller. Tältpåsen i sig är ju väldigt stabil iom att tältet är lindat runt tältpinnarna :)

ja jo, kanske funkar, ja näe det är inte hårda väskor men dom kommer ju vara fulla av kläder och annat så de blir väl lite stabilare då. har dock inte värst mkt plats bakom passageraren för annat. kanske går ändå, får prova helt enkelt.
 

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Segeltorp, Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
Ett tremannatält blir ganska lagom för 2 personer eftersom hojkläder + hjälmar tar mycket plats.

Vi kör med ett fjällräventält från 70-talet (superkvalite) om jag och tjejen är ute själva. McKinnley 3+ om tonårsdotter är med, funkar alldeles utmärkt. Bra kvalite för pengarna samt att det är stort uppslaget men tar inte så mycket plats på hojen.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Mitt tält har åkt med även när jag har haft passagerare, nemas problemas :tummenupp Och funkade när vi tältade i en 4-5 dm djup pöl i hällregn (pölen var inte där när vi reste tältet, och for the record, jag ville slå upp tältet på ett annat ställe :gnissla), det kom inte in en droppe vatten i tältet :tummenupp

Inte för att vara den som är den.
MEN
4-5 dm ? en halvmeter vatten utanför och inget läckte in ?
jävlar vad bra tält, det slår iaf mitt med hästlängder.
mitt hade varit mer än hälften under vatten.
antar att du menar 4-5 cm ?
 

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Köp ett tält på Biltema eller Julahuset eller liknande, kostar en bråkdel av vad "märkestälten" kostar, är man inte nöjd så kastar man det och köper en annan modell, ett biltematält håller samma klass som "märkestälten" gjorde för några år sen i fråga om att hålla tätt, och håller dom inte tätt så låt skiten stå kvar och köp ett nytt, jag är jättenöjd med mitt Rusta-tält som jag gjort Lelleveckan i 4 år det får hänga med i år också (5:e året) sen är det betalt, jag tror jag gav 250:- för ett 3-manna.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag kör med ett kupoltält från North Face som jag använt massor.
Det är ett tremannatält med två absider. Funkar för tre, men för tre MC-åkare blir det trångt.

Riktiga lättviktstält slits av naturliga skäl snabbare än mer robusta tält, så min rekommendation är att satsa på antingen ett dyrare tält av "tjockare" kvalitet som håller längre, eller att lägga mindre pengar på "lättare" tält av sämre kvalitet som inte håller lika länge.

Att upprepat sätta upp/ta ner tält sliter faktiskt en hel del på materialet.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jack wolfskinn gör kvalitets tält som är hyfsat billiga.

Dom har ett enmanna som heter gossamer för en tusing.
Fast de kräver att man är smidig - finns ingen sitthöjd i de.
Väger lite över kilot och lika stor som ett stort paket knäckebröd ihopackat.

Modellen efter är ett tvåmanna och lämpligare för mc bruk ligger runt 1900 spänn.

Men det är kvalitetstält - inget man lämnar kvar i panik när man fått in nån hemsk brud i tältet kvällen innan.

De som sliter på tält mest är taskigt underlag - lägg ut plastsäckar eller nått för att spara på golvväven.
Solljus bryter också ned takväven.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Inte för att vara den som är den.
MEN
4-5 dm ? en halvmeter vatten utanför och inget läckte in ?
jävlar vad bra tält, det slår iaf mitt med hästlängder.
mitt hade varit mer än hälften under vatten.
antar att du menar 4-5 cm ?
Nix, inte 4-5 cm :gnissla Det var en redig jävla grop :mad: Vi fattade inte varför golvet i tältet stog uppåt istället för att ligga ner när vi vaknade :va Vi (läs Polka) hade valt den lägst belägna punkten på hela campingen :gnissla
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top