mc-resa till alperna, norra italien, slovenien, croatien...

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Ska iväg 4-5 veckor på mc-sväng nere i europa i sommar och tänkte åka till alperna (schweiz och österrike), norra italien, slovenien och kroatien. Någon som har bra tips om schyssta vägar och ställen att besök? Framförallt i alperna! Har hört om skitbra vägar i alperna i österrike man jag hittar inte riktigt exakt vilka det var som det pratades om! kom gärna med tips!
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
De flesta Gasthausen låg mellan 25-35 EUR förra året om man håller man sig lite utanför de absolut turisttätaste områdena. Lär nog inte vara så stor skillnad till i år...mer än för oss nu när Euron rusat iväg...:gnissla
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
De flesta Gasthausen låg mellan 25-35 EUR förra året om man håller man sig lite utanför de absolut turisttätaste områdena. Lär nog inte vara så stor skillnad till i år...mer än för oss nu när Euron rusat iväg...:gnissla

ja fan det har gjort rätt stor skillnad tyvärr. men ok det låter väl inte tokdyrt, ska försöka få med ett tält också för att kunna dryga ut stålarna lite. 4-5 veckors mc-semester kommer kosta en del.
 

Bikerbabe08

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929 RR -01
Gardasjön är definitivt sevärd och så även Comosjön. Alpvägarna i norra Italien är fantastiskt vackra o roliga mc-vägar. Några tips: Sväng av från motorvägen A22 straxt norr om Bolzano när du åker norrut från Gardasjön. Följ vägen förbi Carezza, Vigo di Fassa, Campitello, Canazei och sen upp mot Passo Pordoi. Där finns en kabinbana som går upp mot Sellagruppen som även är öppen sommartid, schysst utsikt vid fint väder! Åk sen ner mot Arabba och sen vidare mot Passo Campolungo, Corvara, Colfosco och Passo Gardena o så ner till Selva för att sen åka genom Val Gardena och sen är du ute på motorvägen A22 igen.
Många av byarna har hotell med bed and breakfast. Trevligt ställe är Arabba. Kan rekommendera Garni Laura mitt i byn. Titta in på Cafe Peters mittemot hotellet (Garni Laura) o prata hoj med Artur som äger stället :) han längtar redan efter att ta fram sin Ducati....

P.s Kom precis hem därifrån nu efter 10 dagars skidåkning som var kanon D.s
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Gardasjön är definitivt sevärd och så även Comosjön. Alpvägarna i norra Italien är fantastiskt vackra o roliga mc-vägar. Några tips: Sväng av från motorvägen A22 straxt norr om Bolzano...

fan det va inga dåliga tips! ska kolla upp rutten! tackar!

ingen som kan några bra områden och vägar i österrike?
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Gardasjön är definitivt sevärd och så även Comosjön. Alpvägarna i norra Italien är fantastiskt vackra o roliga mc-vägar. Några tips: Sväng av från motorvägen A22 straxt norr om Bolzano när du åker norrut från Gardasjön. Följ vägen förbi Carezza, Vigo di Fassa, Campitello, Canazei och sen upp mot Passo Pordoi. Där finns en kabinbana som går upp mot Sellagruppen som även är öppen sommartid, schysst utsikt vid fint väder! Åk sen ner mot Arabba och sen vidare mot Passo Campolungo, Corvara, Colfosco och Passo Gardena o så ner till Selva för att sen åka genom Val Gardena och sen är du ute på motorvägen A22 igen.
Många av byarna har hotell med bed and breakfast. Trevligt ställe är Arabba. Kan rekommendera Garni Laura mitt i byn. Titta in på Cafe Peters mittemot hotellet (Garni Laura) o prata hoj med Artur som äger stället :) han längtar redan efter att ta fram sin Ducati....

P.s Kom precis hem därifrån nu efter 10 dagars skidåkning som var kanon D.s

Den rutt du beskrev låter som Sella Ronda. :) Planen är att jag ska köra den på hjul i sommar.
 

Bikerbabe08

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929 RR -01
Den rutt du beskrev låter som Sella Ronda. :) Planen är att jag ska köra den på hjul i sommar.

Jepp det stämmer bra! :tummenupp

Ett till tips är en ort som heter Alleghe och ligger söderut från Arabba. Man åker förbi Pieve di Livingalongo och sen mot Caprile och vidare till Alleghe. Vacker ort som ligger vid en sjö och så e det lite berg runtom :)

Vill man se lite större orter så e ju Cortina schysst. Lätt att ta sig från Arabba, Corvara. Åk mot passo Falzarego och sen vidare mot Cortina.

Have fun!
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jepp det stämmer bra! :tummenupp

Ett till tips är en ort som heter Alleghe och ligger söderut från Arabba. Man åker förbi Pieve di Livingalongo och sen mot Caprile och vidare till Alleghe. Vacker ort som ligger vid en sjö och så e det lite berg runtom :)

Vill man se lite större orter så e ju Cortina schysst. Lätt att ta sig från Arabba, Corvara. Åk mot passo Falzarego och sen vidare mot Cortina.

Have fun!

Tack! Alla tips emottages tacksamt! :)

Tänkte köra genom Tyskland, hälsa på en kompis där, sedan blir det http://www.grande-traversee-alpes.com/ för att bland annat besöka skidorterna jag varit på, med en avstickare till Nice. Efter det blir det Monaco till Italien, hälsa på en kompis sedan köra Sella Ronda och lite däromkring och sedan hemåt igen. Så ser planeringen ut i stort. Än så länge en dröm, men om ekonomin tillåter blir det självklart av.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
tips om mindre turistig by som eventuellt kanske är lite billigare däromkring?

alltså runt Sella Ronda
 
Last edited:

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
ja fan det har gjort rätt stor skillnad tyvärr. men ok det låter väl inte tokdyrt, ska försöka få med ett tält också för att kunna dryga ut stålarna lite. 4-5 veckors mc-semester kommer kosta en del.
Tält är bra även om det tar lite plats. Då kan man slå läger några dagar och sen ta dagsetapper med endast plastkortet. Efter 4 bergspass per dag är man slut.
Se till att ta med ett regnsäkert tält - det regnar i Alperna jag lovar.
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Härliga bergspass är passo Falzarego, Pordoi, Garda (eller nåt, litet brant), Arabica (eller nåt) och sen har vi STELVIO med ca 67 kurvor (efter ca 30 var man trött i huvudet. Full fart uppåt i runt 20 min. Helt underbart.
Timmerjoch är också bra o brant o ligger mot Sölden (Österike).
Sitter tyvärr inte med någon karta.
Köp en karta med ca 1:200 000 så hittar du kanonvägar

Om du håller dig i ca 10 mils radie från ca Bolzano så räcker det för fler månaders åkning av världsklass.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Se till att ta med ett regnsäkert tält - det regnar i Alperna jag lovar.

Jag spenderade faktiskt 5 dagar i schweiziska alperna (interlaken, furkapass, grimselpass, sustenpass etc) utan att det regnade en enda gång förra sommaren! kanske bara hade tur?
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)

Bikerbabe08

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929 RR -01
tips om mindre turistig by som eventuellt kanske är lite billigare däromkring?

alltså runt Sella Ronda

Dom flesta byarna är små :) det finns nog både dyrt o billigt på de flesta ställen. Oftast är hotellen dyrarare än det som kallas Garni.

Länk till boende i Arabba:
http://www.arabba.it/alloggi04-e.htm
Jag har bott på Laura (schysst men dyrast), Serena, Emma (helt ok o mest prisvärt), Erica, Pensione Sport, alla ok men lite olika kvalitet och pris.

Länk till info om dolomiterna:

http://www.visitdolomites.com/
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
ok, vad är det för skillnad på garni och hotell då? och vad för ungefärliga priser talar vi om? jag hittar inga priser på hemsidorna. vore ju bra med camping i krokarna, om det finns och om vädret tillåter!
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Bodde här förra året när jag åkte på skidresa: http://www.lionalpin.se/campitello/garniletizia

Frågade vad ett rum med dubbelsäng kostade och det gick på 35€ per natt. Då ingick frukost, som var rätt så fin faktiskt, med allt vad man kan önska sig.

Tror dessutom de hade garage där man kunde ställa sin hoj ifall man ville.

Campitello är ingen vidare hålligångby, men som "basecamp" för att köra runt så duger den gott.

Bara ett stenkast ifrån pensionatet låg dessutom en camping ifall du hellre vill bo på en sådan. :)

Gå in här så kan du läsa lite om olika hotell runtomkring: http://www.lionalpin.se/sok+skidresa/skidresor+italien/

Sedan är det bara att leta upp telefonnummer till de man är intresserade av och ringa, eller maila.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top