Rutten klar !

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Meningen var egentligen att det skulle bli en tripp till Normandie detta året....o sen över till GB o köra Skottland runt...MEN.... Alperna suger !!! (fast inte i den felaktiga bemärkelsen...:banana ) .

Vi startar resan troligtvis V30 med att ta oss till Trelleborg , hoppa på färjan för att landa i Travemünde. Därifrån kör vi till Hamburg-Altona o lastar hojarna på Autozug., Ett mkt smidigt sätt att komma ner till södra Europa , då man slipper tråkiga mil på autobahn o vaknar utvilad när man är framme.

Detta året åker vi till Lörrach. Lastar av hojarna o kör sen ca 25 mil till Thonon les bains , några mil innan Geneve. Därifrån startar "Routes des grandes alpes" ner till Menton på den Franska rivieran. Vi följer kustlinjen , frotterar oss med lite kändisar i Monaco o Nice , o sen ner till Cannes. Där vänder vi o kör uppåt igen , "Route Napoleon" (en 32 mil lång väg som enligt legenden Napoleon gick över alperna när han landsteg efter sin exiltid på Elbe).
Vi kommer fram till Grenoble , kör nordost via Albertville o Martigny , passerar Mont Blanc o kör Grand Saint Bernard-passet.
Vi fortsätter österut o passerar ett otal alppass. Målet med resan är just vägarna o mot slutet , lite kultur. Grimsel , Susten , Furka , Tremola , Splugen , Maloja , Julier , Livigno , Umbrail , Stelvio , Gavia , Rolle , Giau , Plöcken för att nämna några , på vår krokiga väg upp till Lienz i södra Österrike.

Väl där , så ordnar vi boende för 2-3 nätter o ger oss iväg på några dagars körning utan packning i Dolomiterna och Grossglocknermassivet. I Dolomiterna kan man inte misslyckas...vilken väg man än tar är en fantastisk upplevelse. För att inte tala om Grossglockner o Zell am see... Vackert !

Vi lämnar Lienz , tar biltåget från Mallnitz igenom Hohe Tauerns Nationalpark , igenom Gastaindalen , via Linz o en 55 mils etapp upp till Kutna Hora en bit öster om Prag i Tjeckien. Där gör vi ett besök i skelettkykran , http://www.praginfo.com/vardattse/kostnice.htm . Vi fortsätter nordväst , passerar Prag o styr mot Terezin , där det blir besök i koncentrationslägret , http://www.praginfo.com/historia/terezin.htm .

Därifrån via Dresden , besök i Berlin , via Rostock-Travemünde o sen hem. En tripp på 490 mil som beräknas ta ca 12-14 dagar.

Nån mer som kommit såhär långt i planerna ? Upp med info o berättelse i tråden !:) ... Altid kul att läsa o få nya tips om vägar o sevärdheter...........

EDIT : Nyfikna på en del av alppassen ? Titta o njut...:Bugar http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?t=6138&highlight=alps
 

Bifogat

  • Rutt-09 (800 x 480).jpg
    Rutt-09 (800 x 480).jpg
    184.2 KB · Visningar: 1,601
Last edited:

n3tr0x

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Africa Twin XRV-750 -98
Den ser riktigt bra ut, man blir inspirerad! Är det mycket med 490 mil på 12-14 dagar eller är det lagom med körning ? Vad ska du köra för hoj ?
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Vi åkte en liknande runda förra året , då på 470 mil o 12 dagar. Det blir ett snitt på ca 40 mil/dag o det klarade vi ganska enkelt. Ändå hade vi en heldag i Pula , Kroatien med sol o bad. Det blir ganska långa dagar i sadeln , ca 07.30-18.00 , men på såna vägar är det en ren njutning..:).
Jag kör Superduke....underskattad som touringhoj !:hihi
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Det låter helt underbart! Jag blir också sugen, och avis...
40 mil/dag låter lite mycket i mina öron, men du har ju varit med förut. Har själv kört mest touring i Norge (20-25 mil/dag), men vägarna på kontinenten kanske är snabbare.
Det finns ju bilder från alppassen som är så man tappar andan. Fast jag kom inte in på din superduke-länk dock.

Jag kanske kör en liknande tur någon sommar, jag har ju följt dina råd förut...:D (körde ju sydvästra Norge i somras:)
 
Last edited:

_rills_

Guest
Fan vad grymmt! Ska själv dra iväg i sommar, men med tanke på att tanten jobbar och polarna inte tycker man ska köra så långt med en sporthoj så får man kanske se om man åker iväg själv! hoppas ni får en kanonresa i allafall och så ska jag kika in i denna tråd för att se om man får lite inspiration. :yoparty
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Fan vad grymmt! Ska själv dra iväg i sommar, men med tanke på att tanten jobbar och polarna inte tycker man ska köra så långt med en sporthoj så får man kanske se om man åker iväg själv! hoppas ni får en kanonresa i allafall och så ska jag kika in i denna tråd för att se om man får lite inspiration. :yoparty

Åk själv, det är kanon tycker jag. Jag tourade mycket själv tidigare, men har nu några efterhängsna polare...:näsblod Många vill inte åka själva men jag tycker det är lite lite mer frihet. Och man träffar mer nytt folk.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jag ska ta en tur neråt i sommar. Den enda fasta punkten jag har är Mattighofen i Österrike. Känns som humöret får bestämma resten. Funderade på att lägga upp en rutt men det pallar jag fan inte. :näsblod
 

el hefe

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2007
Ort
Sörmland
Hoj
2019 Triumph street triple rs
Otroligt skön tripp ni ska iväg på. Måste absolut iväg på en sån när ekonomin tillåter.
Hur har ni planerat att bo (har ni tält m.m.) och hur bestämmer ni vilka vägar ni ska köra? Finns det några bra sidor på nätet att reka vägar på eller har ni kört mycket i Europa förut så ni vet vilka vägar ni ska välja?
 

_rills_

Guest
Åk själv, det är kanon tycker jag. Jag tourade mycket själv tidigare, men har nu några efterhängsna polare...:näsblod Många vill inte åka själva men jag tycker det är lite lite mer frihet. Och man träffar mer nytt folk.

Lutar nästan åt nått sånt. Jo farsan har också tourat mycket själv och han säger att det är det bästa hehe.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Ser riktigt gött ut! Blir helt klart en sväng 2010! :)

Vad är det för program du gjort kartan i?
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Otroligt skön tripp ni ska iväg på. Måste absolut iväg på en sån när ekonomin tillåter.
Hur har ni planerat att bo (har ni tält m.m.) och hur bestämmer ni vilka vägar ni ska köra? Finns det några bra sidor på nätet att reka vägar på eller har ni kört mycket i Europa förut så ni vet vilka vägar ni ska välja?

Det blir gasthaus för hela slanten. Har blivit för gammal o bekväm för att orka tälta..:rolleyes: . Det är rätt skönt efter en dag i sadeln , att slänga in väskor , duscha o sen ta en öl...istället för att slå upp ett tält varje kväll.

Vi har kört en del i Europa , men sen är det mycket surfande.... Att läsa såna här trådar o få tips om sevärdheter , alppass , goa vägar.... O sen sätta sig framför datorn o börja planera. Använder Mapsource för att göra rutter som jag sen trycker in i gps'en.....

Det låter helt underbart! Jag blir också sugen, och avis...
40 mil/dag låter lite mycket i mina öron, men du har ju varit med förut. Har själv kört mest touring i Norge (20-25 mil/dag), men vägarna på kontinenten kanske är snabbare.
Det finns ju bilder från alppassen som är så man tappar andan. Fast jag kom inte in på din superduke-länk dock.

Jag kanske kör en liknande tur någon sommar, jag har ju följt dina råd förut...:D (körde ju sydvästra Norge i somras:)


40 mil låter kanske mycket , men det beror helt o hållet på... I Dolomiterna i mycket trafik , så kanske man inte hinner mer än 25-30 mil/dag....åker man sen lite transport typ Lienz-Kostnice (utanför Prag ) , så avverkar man lätt den sträckan på en kanske 7 tim ( 54 mil ).

Synd inte länken funkade.... man kanske måste vara reggad på den sidan ??..Hmmm....

Längtar man ?...JAAA !!!:tummenupp
 
Last edited:

redhat

Medslem
Gick med
16 Jan 2008
Ort
Luleå
Hoj
Honda Hornet 900F -2002
Jag är också löjligt sugen på att åka ner på en längre tripp i Europa i sommar, men liksom _rills_ har jag ännu ingen följeslagare. Fast det kanske är som ni säger, att det inte är helt fel att köra själv ändå.

Mycket inspirerande Folkezx9r, den här tråden ska jag följa! :tummenupp
 

CrazyVic

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Hamburg
Hoj
1584cc
Jag är också löjligt sugen på att åka ner på en längre tripp i Europa i sommar, men liksom _rills_ har jag ännu ingen följeslagare. Fast det kanske är som ni säger, att det inte är helt fel att köra själv ändå.

Mycket inspirerande Folkezx9r, den här tråden ska jag följa! :tummenupp

Jag funderar starkt på att köra en ensamresa i sommar. Ta över hojen till Tallinn och sen åka ner genom Lettland, Litauen, Polen, Tyskland och upp igen genom Danmark och hem till Sthlm. Vore roligt att åka in en sväng i Kaliningrad men då måste man vad jag vet ha ryskt visum och det vettefan om man pallar skaffa.
 

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
De va inga daliga bilder man fick se pa lanken dar, maste ha varit en grym resa!
 

Weni

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2009
Ort
Stockholm, Tullinge
Hoj
Yamaha R6-06
hur mkt har ni beräknat att resan kommer kosta per person, har funderat på att sticka iväg nu i sommar, första gången för min del. jäkligt fin tripp är det iaf!
 

Grusgreven

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Västerbotten
Hoj
Suzuki DL1000 -07
Helt otroligt.
Jag och en kompis har planerat att resa nästan exakt denna rutt i sommar!
Minus Autozug då.
Vi har funderat på att ta färjan Nynäshamn-Gdansk för att köra därifrån ner till Monaco/Cannes, och på hemresan köra över Danmark genom Sverige hem igen.
Det känns säkert ganska tungt när man kommer till Sverige igen att veta att man har ytterligare 140-150 mil att köra på tråkiga Svenska vägar innan man är hemma...

Har du några resetips i .gdb-format kanske att dela med dig? Please..? :)
Har själv Garmin och Mapsource.
/GG
 

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Där vänder vi o kör uppåt igen , "Route Napoleon" (en 32 mil lång väg som enligt legenden Napoleon gick över alperna när han landsteg efter sin exiltid på Elbe).... Grimsel , Susten , Furka

Route Napoleon har jag åkt - den är fin! Har också åkt över passen som står ovan. De är bra! Lycka till!

Några bilder från Route Napoleon:

nap1_lg.jpg

nap3_lg.jpg

nap2_lg.jpg


Några foto från Alperna:

alps1_lg.jpg

alps4_lg.jpg


Se upp för korna!

cow3_lg.jpg
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
I princip allt klart.
Tar Trelleborg-Rostock, nattfärja, 2 juli med mål Berchtesgaden nästa kväll.
Två nätter där. Sedan blir det etapper på 20-30 mil i Österrike/Italien, men mest Österrike, Tirol. Avslutar med nice hotell med HP 4 dagar i nordvästra Italien. Kommer att göra dagsturer därifrån och att göra aktiviteter som rafting och canyoning.

Hemresa över Puttgarden. En övernattning på hemvägen.
En natt kvar att boka på resan. Två nätter förblir obokade och kan fungera för att justera etapplängder.

Vi är två som åker. Jag på min GS-A och polaren på en Africa Twin.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top