Norge - Aurland - Bergen i sommar - Några tips?

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Kommer att dra bort mot Bergen/Norge från Gbg i sommar och vill ha lite tips på saker att se, bort mot Aurland och Bergen.

Vad skall man inte missa?

Gamla Aurlandsvägen över fjället skall visst vara vacker!? Och krokigare än krokig.

Osv.
 

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Somewere...
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
Atlanterhavsveien är jue ett MÅSTE...sticker ja till Norge så ska ja innom Bergen +köra den vägen!!! :tummenupp

Latitude: 63° 0'33.03"N
Longitude: 7°25'52.95"E
 

Bifogat

  • Norge (Atlanterhavsveien).jpg
    Norge (Atlanterhavsveien).jpg
    193.9 KB · Visningar: 821
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Finns den vägen här?? :D

Ser ju döskön ut..

Kan höra runt lite med jobbarpolarna (hojåkare) vad man inte ska missa häromkring
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
ni ska köra till Bergen och sen köra mot Norheimsund sen rundar och kör tillbaka till Bergen
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Finns den vägen här?? :D

Ser ju döskön ut..

Kan höra runt lite med jobbarpolarna (hojåkare) vad man inte ska missa häromkring

Njae...Den finns längre norrut...Vid Averöy , i höjd med Trondheim. Läckra vyer o häftig känsla att ta en fika mitt ute i Atlanten. Kör sen ner mot Tingvoll o västerut mot stryn... Underbara vägar o vyer !!! Som en räserbana , men med berg o fjordar istället för lecakulor......:gnissla
 

kåbran

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2007
Ort
Oslo
Hoj
DRZ 400E LV REGGAD!
Om du vill ha en riktig rundtur kan du åka e18 till "sörlandet" Tønsberg, Arendal, Kristiansand, Stavanger ---> Bergen, och upp till atlanterhavs veien, och troll stigen, så ner :) Massa vackra ställen och städer på "sørlandet" Mycke små festivaler på sommarn rundt om kring också. Så länge man har bra motorboms är trollstigen värt ett besök! http://www.trollstigen.net/ Mycket fiske möjligheter I hela norge! öring i fjällen, laks i älven + bra och gratis havsfiske! Om du har tur med vädret kan det inte bli en "bommert" :)
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Geiranger - trollstigen körde jag för något år sedan, hur läckert som helst.

Atlanterhavsveien är ju också en läckerbit och området där den ligger riktigt vackert.

Tänkte mig att vi skulle hålla oss mer söderut i år. Inte så mycket norr om Bergen.
 

GSXR_FREDDA

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
KTM 640 SM-06
Laerdalstunneln E16 på 2,5 mil kan jag tänka mig är lite av en upplevelse.
Det kryllar förövrigt av tunnlar mellan Oslo och Bergen. Ta det lugnt bara, åker bil till Bergen minst 2ggr/år och varje gång har vi åkt förbi olyckor med hojar inblandade.
Vägen över Hardangervidda är väldigt vacker, vet dock ej vad vägen heter.
 

Sake

SDK #1461
Gick med
14 Sep 2008
Ort
skhlm
Hoj
Monster, wr250
Det är hur läckert som helst i Norje... Va där ett par år sen. Långa tunlar under vatten, trollstigen...fina vägar.

Allväderställ är bra ha istället för skinställ+rengställ.. Till slut skiter man i o dra på sig regnstället, när solen skiner på ena sida av berget o regnet bara öser ner på andra sidan. Men så är det ju att va hoj åkare.. :tummenupp

Vi hittade under färden mellan Bergen och Oslo, en lite vandrarhem som tog emot endast MC åkare :tummenupp . Kommer inte ihåg vart exakt detn låg :huvet
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Geiranger - trollstigen körde jag för något år sedan, hur läckert som helst.

Atlanterhavsveien är ju också en läckerbit och området där den ligger riktigt vackert.

Tänkte mig att vi skulle hålla oss mer söderut i år. Inte så mycket norr om Bergen.


Missa inte Lysebotn !
 

Bifogat

  • Lysebotn.JPG
    Lysebotn.JPG
    27 KB · Visningar: 366

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Nej det är ett av ställe vi absolut kommer att kolla in, har funderingar på att ta nån färja dit från stavanger.

Tror att den där vägen har 800 meters fallhöjd/stigning på 8 km om jag inte minns helt fel.

Stämmer bra det:). O från Lysebotn når du Kjeragsbolten om du vill ut o traska 1,5-2 tim....o en bit därifrån ut i fjorden ligger Prekkestolen.... Oxå värda ett besök:)
 

Göte_Borg

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
GBG
Hoj
Kawa 650 twin
har bott i hemsedal i ett par år och kört vägen till bergen ganska många ggr. alla vägar efter hemsedal upp till bergen är helt sagolika men ett par varningar:
1. vädret kan slå om på minuter. 2. norges infrastruktur slutar aldrig att förvåna med tex hål mitt i vägen, möte på en bro där vägen förvandlats till enkelfilig med möte hux flux och väldigt bristfällig skyltning generellt. 3. ha med ett klart glas också för att köra lärdalstunnelen (för övrigt världens längsta tunnel 2,5 mil) mfl. inte kul att hamna i den med tonat! 4. kan vara långt mellan bensinpåfyllet.

jag rekommenderar verkligen resan! men kör försiktigt!
 
Last edited:

xylitol

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Oslo
Hoj
Hornet 600 -01, blå! Tjejmagnet...
Nej det är ett av ställe vi absolut kommer att kolla in, har funderingar på att ta nån färja dit från stavanger.

Tror att den där vägen har 800 meters fallhöjd/stigning på 8 km om jag inte minns helt fel.

Tja, nær ska ni åka?
Jag bor i oslo och ska åka. Oslo - bergen - stavanger (lysebotn) - ner længs kusten till kristiansand båt till allborg, genom danmark till malmø o sen lægs svenska kusten upp till gbg. o tillbaka till oslo.

Ræknar me att åka 6/6 från oslo o va tillbaka efter 2v +/- nån dag!

Nån som har tid lust o ta følje delar av vægen eller møtas nånstanns?

:fyllisar

Johan
 

Eyeflow

Brooom
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Lilleström, Norge
Hoj
990SD -07
Det finns flera möjligheter. Men sak du til Bergen bör du köra över Hardangervida. Det e en fjellplatå och runt middsommar e det rent fantasktiskt. Ska själv den vägen vecka 28.

EN liten varning. Det kan vara rätt mycke snö så tidigt på sesongen. Vi körde över Suleskaret til Lysebotn i fjor rett efter middsommar. Vägarna var bara med det var på sina ställen flera meter med snö läng med vägen. Och det kan vara rett kalt även på dagen. kontrolera ferjevagångarna, vi blev liggandes i 3 timma i ventan på ferja :gnissla

SÅ kan du köpa dei ett sett med kartor tilpassade för MC körning i Norge.
ISBN 978-82-02-26841-1, www.cappelenkart.no

Lycka till. Norge e fantastisk.
 

Bjoerck

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2005
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -06, Ducati 1098 -07
Två måsten för en lyckad Norgetripp är Stalheimskleiva och Trolltungan.

Stalheimskleiva är Norges brantaste väg och återfinns några mil nordost om Bergen. Som mest lutar det 25%. Vägen är mycket smal och möten med bussar kan bli en spännande upplevelse.

Jag har ej kört hoj uppför men dock bil. Då det inte går att möta bussar på alla ställen så tvingas man backa till de bredaste serpentinerna. Där tvingas man sedan starta i innerböjen av serpentinen, som är överdjävligt brant. I mitt fall krävdes det ca 5000 rpm på motorn och korrekt slir på kopplingen för att få iväg den fullastade bilen...

För att nå Trolltungan utgår man lämpligen från Odda. Turistinfo i Odda kan berätta mer om vandringsleder etc. Vandringen tar ca 10 timmar tur o retur och är värd varenda sekund. Helt fantastiskt. Orörd terräng som ligger som ett sagolandskap. Att gå ut på Trolltungan, som är en klippavsats 400 m ovan en fjällsjö, är oförglömligt.

Även att åka den brackiga rälsbanan uppför första branten där vandringsleden startar är spännande. Brant som satan i en gisten vagn som sommarstugeägarna på toppen själva byggde för många, många år sedan... Passa även på att fråga någon i lokalbefolkningen om rälsbanan är säker och ni får höra sköna splatterhistorier där brustna vajrar och skenande vagnar spelar en central roll...
 

Bifogat

  • Stalheimskleiva.jpg
    Stalheimskleiva.jpg
    178 KB · Visningar: 270
  • Trolltungan.jpg
    Trolltungan.jpg
    110.8 KB · Visningar: 670

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Jepp ett tips, skippa Laerdalstunneln på två mil och åk den gamla vägen över berget istället.
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Aurland och Bergen vart det inte, men en suverän Norgeresa vart det ändå.

Måndag

Stenkullen - Strömstad - Sandefjord - Notodden.

Veckan startade med transport till färjan Strömstad/Sandefjord, överfart i kalasväder och ett soligt akterdäck. Från Sandefjord bar det av rakt in på fina vägar i stort sett hela vägen till Notodden.

Endast ett par mindre skurar träffade oss.

Väl framme i Notodden installerade vi oss i stugan och besökte lokala närbutiken för det obligatoriska sexpacket Ringnes, samt en engångsgrill + tillbehör.

Tänder grillen och det börjar regna....

Regnet, skulle det visa sig, kom varje dag efter det att vi hittat ett boende för natten, lite lustigt, och jäkligt skönt att slippa köra i regn.

Tisdag

Notodden - Rjukan - Roldal.

Åker från Notodden ett par km och kollar in Norges största stavkyrka, Heddal stavkyrka, sedan vidare över fjället mot Rjukan. Åker Linbana, Krossbanan, och njuter av utsikten ner över dalen och samhället, besöker sedan Vemork, kraftverket som tillverkade tungtvatten under WW2 och som sprägdes av norska motståndsmän, intressant besök.

Sen vidare över fjällen på goa vägar.

Onsdag

Roldal - Sauda - Jorpeland.

Bingo... åker väg 520 söderut, 5 mil utan raksträcka, rätt över fjället, en euforisk känsla infinner sig och det njuts av väg utsikt och väder.

De goa vägarna fortsätter hela dagen, som alltid i Norge!

Torsdag

Jorpeland - Lysebotn - Tokke

Åker från Jorpedal för att ta färja in genom Lysefjorden till Lysebotn, kommer med färjan och får en fin och vacker naturupplevelse in genom den vackra Lysefjorden. Ser Preikestolen, Kjeragstenen osv. Mulet under färden in men väl i Lysebotn så spricker det upp och vi får köra i sol upp för backarna och hela dagen över fjället till dagens mål, som blev Tokke , en fantastisk dag!


Fredag

Tokke - Sandefjord - Strömstad - Stenkullen.

Regn, och transport hem i riktigt skitväder.

Sammanfattningsvis så kan jag bara konstatera att vi hade sjukt tur med vädret, 4 av 5 dagar med uppehåll, och att det fortfarade är förbannat vacket i Norge. Och sjukt fina vägar. Jag åker tillbaka igen, garanterat.

/Nicke

Ps. XJRen gjorde ett bra jobb i backarna och acrat lät fantastiskt i tunnlarna. Ds.
 

Bifogat

  • Image00010.jpg
    Image00010.jpg
    142.2 KB · Visningar: 258
  • Image00002.jpg
    Image00002.jpg
    109.9 KB · Visningar: 177
  • Image00006.jpg
    Image00006.jpg
    114.3 KB · Visningar: 195
  • Image00008.jpg
    Image00008.jpg
    61.4 KB · Visningar: 209
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top