Ryssland?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Någon som har erfarenheter av MC-resor i gamla Sovjetunionen, mer precist Vitryssland och Ryssland? Sitter och spånar lite på sommarens resa och insåg att Moskva verkar tufft att ha varit i. En Österrikisk MC på Röda Torget.

Idé till en rutt:
Nynäshamn - Gdansk
Gdansk - Bialystok
Bialystok - Minsk
Minsk - Smolensk
Smolensk - Moskva
Moskva - Novgorod
Novgorod - Sankt Petersburg
Sankt Petersburg - Helsingfors

Har ett litet problem med ruttplaneringen och det är att Google Maps inte verkar fungera ALLS i Ryssland. :mad: Kan även korta ner den till att starta i Riga och då blir det ju ett antal hundra mil kortare.
 

wallbanger

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade -92
Jag satt också och funderade på det för en massa år sedan, fast dock med bil.

Det är ju en del saker som måste fixas först.

För att ens få visum till ryssland måste man ha någon form av inbjudan, oftast från ett "officiellt resebolag" som det heter.

När vi åkte dit fixade vårat hostel i Moskva den inbjudan. Vidare måste man redogöra för sin resväg, in och utresedatum, var man ska sova varje natt (här gäller kvitto på betald logi från övernattningsställena).

Dessutom krävs någon slags trafikförsäkring för ditt fordon som bara gäller i Ryssland (tecknas vid gränsen har jag för mig) och så måste man skaffa internationellt körkort från motormännen.

Gå in på www.ryssland.se och ladda ner en blankett för visumansökning där så ser du lite vad som krävs.

Det blev ingen biltur för våran del utan vi åkte färja till Riga, buss därifrån till Moskva och sedan flög vi hem. Det är en del planering med det är ett kul och annorlunda resmål som jag kan rekomendera!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Såvitt jag vet behöver man inte ha någon inbjudan, det är bara om man skall ha ett affärsvisa (multi-entry) som det krävs.

3 inresor eller fler under en period kräver affärsvisa (och alltså inbjudan).
Så var det iaf när vi åkte -06.

Området Moskva-St Petersburg är inte "jättehäftigt" kan jag upplysa om.
Ganska muggigt område.

Vägen så går mellan de städerna är EXTREMT olycksdrabbad. Under den dagen jag tillbringade på den vägen såg jag med egna ögon inte mindre än tre olyckor inträffa. Utöver det stod det smällda bilar (många långtradare) lite här och där.

Vitryssland är lite tjuriga med visum vet jag.

Några tips: Ha pengarna utspridda. Stora pengar långt ner i packningen/gömda.

Dra fram en näve med endollarsedlar när du blir stoppad av snuten, för det kommer du bli. De hittar på allt möjligt för att stoppa dig. Du får inte stanna längs vägen, du kör för fort, du kör över heldraget, man får bara kissa i vägkanten på måndagar, du har narkotika i packningen etc. Vips så tar de lite pengar av dig med högerhanden, samtidigt som de ringer sin polispolare 3km nedåt vägen och tipsar om att ni kommer.

Ja, du fattar grejjen :)
 
Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Ja, du fattar grejjen :)

Det var lite det där jag fasade för. Inte så att jag är någon novis på hur det funkar "ute i världen" efter ett antal långresor i asien och sydamerika men jag ogillar det otroligt mycket. Så pass mycket att jag faktiskt skulle kunna tänka mig ett annat resmål. Trist. :mad:
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det var lite det där jag fasade för. Inte så att jag är någon novis på hur det funkar "ute i världen" efter ett antal långresor i asien och sydamerika men jag ogillar det otroligt mycket. Så pass mycket att jag faktiskt skulle kunna tänka mig ett annat resmål. Trist. :mad:

Vore jag dig skulle jag istället följa finska gränsen uppåt. (förmodligen) finare och mer genuint där med mindre trafik.

För min egen del så lockar en tur runt Östersjön. Båt till Helsingfors. Finska gränsen, Murmansk, kanske Nordkap, en sväng i Norge, sen hem.

Nere i tätbefolkade delen av ryssland (Moskva med omnejd) är det faktiskt inte vidare kul. Men visst. Vi följde de stora vägarna och det är säkert bättre om man väljer mindre vägar. Men jag tror man kan få en roligare semester för pengarna.
 

1200/650

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2009
Ort
norrköping
Hoj
bmw r1200 gs
Såvitt jag vet behöver man inte ha någon inbjudan, det är bara om man skall ha ett affärsvisa (multi-entry) som det krävs.

3 inresor eller fler under en period kräver affärsvisa (och alltså inbjudan).
Så var det iaf när vi åkte -06.

Området Moskva-St Petersburg är inte "jättehäftigt" kan jag upplysa om.
Ganska muggigt område.

Vägen så går mellan de städerna är EXTREMT olycksdrabbad. Under den dagen jag tillbringade på den vägen såg jag med egna ögon inte mindre än tre olyckor inträffa. Utöver det stod det smällda bilar (många långtradare) lite här och där.

Vitryssland är lite tjuriga med visum vet jag.

Några tips: Ha pengarna utspridda. Stora pengar långt ner i packningen/gömda.

Dra fram en näve med endollarsedlar när du blir stoppad av snuten, för det kommer du bli. De hittar på allt möjligt för att stoppa dig. Du får inte stanna längs vägen, du kör för fort, du kör över heldraget, man får bara kissa i vägkanten på måndagar, du har narkotika i packningen etc. Vips så tar de lite pengar av dig med högerhanden, samtidigt som de ringer sin polispolare 3km nedåt vägen och tipsar om att ni kommer.

Ja, du fattar grejjen :)

hej,
Ja har rest i Rysland på Multiple entry visum som då gäller 12 månader med fritt antal in och utresor. Jag fixade visumet via en finsk resebyå som ordande allt?! Lite poliskontroller får man räkna med men de flesta är bara nyfikna på hojen, så tar man sig bara lite tid så går det bra utan mutor. Ryssland är stort och det finns mycket att uppleva. Bifogar några bilder från Kaukasus, Sibirien o Bajkalsjön/lasse
 

Bifogat

  • IMG_2561.jpg
    IMG_2561.jpg
    231.7 KB · Visningar: 124
  • IMG_2472.jpg
    IMG_2472.jpg
    243.2 KB · Visningar: 127
  • IMG_2569.jpg
    IMG_2569.jpg
    234.4 KB · Visningar: 126
  • IMG_3082.jpg
    IMG_3082.jpg
    245.7 KB · Visningar: 156
  • IMG_3102.jpg
    IMG_3102.jpg
    251.4 KB · Visningar: 133
  • IMG_3059.jpg
    IMG_3059.jpg
    232.9 KB · Visningar: 119

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Området Moskva-St Petersburg är inte "jättehäftigt" kan jag upplysa om.
Ganska muggigt område.

Vägen så går mellan de städerna är EXTREMT olycksdrabbad. Under den dagen jag tillbringade på den vägen såg jag med egna ögon inte mindre än tre olyckor inträffa. Utöver det stod det smällda bilar (många långtradare) lite här och där.

En liten video är på sin plats:
http://www.youtube.com/watch?v=H2JFL1Sk21Y
Var inte först iväg efter ett rödljus, när grönt håller på slår om till rött - tro inte att du hinner över.
 

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Hägerstensåsen/telefonplan
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Glöm inte bort det här med att försäkringen inte täcker i vissa länder. Men det vet du ju nog redan. Grymt resmål det där. Damerna är ju sjukt fina i dessa länder:tummenupp.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top