Byta från kedja till remdrift

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Någon som har koll på registreringsbiten?

Bästa tipset är att plinga bilprovningens centrala teknikenhet (eller vad dom kan heta idag då omorganisationer e så poppis) å kolla vad dom säger. Här kan vi gissa å spekulera, men när vi väl kommer till en besiktning och fått en massa expertutlåtanden som inte stämmer så står man ju med skägget i brevlådan.

Men om man spekulerar lite löst iaf, så är det ju säkerheten som besiktningen kollar på, typ slitaget på kedja/drev, rem/drev. Och vad skulle det egentligen spela för allan VAD för drivning som sitter? Huvudsaken att det e rätt gjort å de sitter skydd för om de skulle "klippa" å komma en kedja eller rem fartandes.

Skulle va intressan å se va som står i regpapperna på typ Kawa LTD, dom har ju varianter på kedja, kardan å rem.

En av de större fördelarna förutom att man slipper oljekladd är att förlusterna är mindre med kuggrem jmf med "kätting" :tummenupp
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
BMW K1600B GA-22, FD. (BMW K1600B, BMW K1600GTLE, BMW K1600GTL, GSX 1400 (1550))
Bästa tipset är att plinga bilprovningens centrala teknikenhet (eller vad dom kan heta idag då omorganisationer e så poppis) å kolla vad dom säger. Här kan vi gissa å spekulera, men när vi väl kommer till en besiktning och fått en massa expertutlåtanden som inte stämmer så står man ju med skägget i brevlådan.

Men om man spekulerar lite löst iaf, så är det ju säkerheten som besiktningen kollar på, typ slitaget på kedja/drev, rem/drev. Och vad skulle det egentligen spela för allan VAD för drivning som sitter? Huvudsaken att det e rätt gjort å de sitter skydd för om de skulle "klippa" å komma en kedja eller rem fartandes.

Skulle va intressan å se va som står i regpapperna på typ Kawa LTD, dom har ju varianter på kedja, kardan å rem.

En av de större fördelarna förutom att man slipper oljekladd är att förlusterna är mindre med kuggrem jmf med "kätting" :tummenupp

Provade att ringa... men inte tusan hade dom tid att svara. Drog iväg en mailförfrågan istället. De lovar svar inom 48 timmar så....

Pratade även med en av Sveriges främsta Harleytrimmare som händelsevis råkar finnas på orten, Mectec. Hans dom var "kör med kedja".
Finns inga belts för överkomliga pengar att få tag på som fixar över 150hk. Han turbikittar bla V-Rod's och de får ca 250hk men remmen till dessa kostar bara den över 4000kr. Så det faller på budget också.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Rem vs kedja

1. Jag antar att en rem slits på samma sätt som en kedja om man har ett förlitet framdrev. Men, slits de lika mycket? Klarar remmen av mindre drev än en kedja? Märks effektskillnaden av att remmen måste böjas (tex på små drev i en bänk där man jämför kedja och rem)?
Kortfattat, vad äter mest effekt?

2. Jag antar även att en rem innehåller någon typ av armering som gör den inte är särskilt töjbar. På en MC med stor fjädringsväg, som kräver stort spel på remmen, blir risken större att remmen hoppar av/kuggar över i jämförelse med kedja?
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Rem vs kedja

1. Jag antar att en rem slits på samma sätt som en kedja om man har ett förlitet framdrev. Men, slits de lika mycket? Klarar remmen av mindre drev än en kedja? Märks effektskillnaden av att remmen måste böjas (tex på små drev i en bänk där man jämför kedja och rem)?
Kortfattat, vad äter mest effekt?

2. Jag antar även att en rem innehåller någon typ av armering som gör den inte är särskilt töjbar. På en MC med stor fjädringsväg, som kräver stort spel på remmen, blir risken större att remmen hoppar av/kuggar över i jämförelse med kedja?

1. Mja, de finns olika rem-profiler beroende på användningsområde. Använder man fel kan slitaget bli större. Med modernare profiler med fina radier slits det mindre. Det finns en minsta krökningsradie för respektive modul som styr hur små drev man kan sätta dit. Och de ska inte påverka slitage kontra effekt om det är anpassat konstruktionsmässigt rätt. Och tekniken går ju framåt och det kommer ut nyare varianter av remmar med bättre livslängd, så man får kolla vad som finns tillgängligt för dagen :tummenupp
En rem gnids lite mot drevet, medan ett kedjedrev träffas av rullarna på kedjan å e aningen mer komplicerad att gå in på alla saker som påverkas i kedjan, och vid små drev så uppkommer en polygoneffekt som inte är önskvärd.

2. Dom e alltid armerade på ett eller annat sätt, efter som det är en dragkraft man överför och en polymer/gummi klarar inte det i sig självt, och en kuggrem är inte konstruerad för att töjas. Vilket kräver fixa axelavstånd, annars riskerar man överkuggning.
Se tex kamremdrivning, fixa axelavstånd och en spännare på slacksidan.

Som fotnot så hade jag ett uppdrag att kolla på olika transmisioner för att överföra stora intermittenta krafter typ 20KN. Och då kom bla. kedjor, kuggremmar, kugghjul upp. Och vilka för och nackdelar dom olika maskinelementen hade i en sådan anordning.
 

Monica

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
Kawa Z750s, MT-01 och Suzuki GSX1400
På en Buell? ca: 10 st rödljusstarter:hihi

tur man inte har en Buell då....jag menar... vem vill ha en sån vek maskin som inte tål mer än så :banana

ozeo - you have a point :yoparty ...men de ungdomar jag känner sitter mest framför datorn är föga intresserade av att skita ner fingrarna ens om de får betalt :gnissla

Har också mailat bilprovningen och frågat, men det märks att de är statsanställda...:gnissla

Jag har också hört att de nya remmarna ska hålla 10000 mil. Har inte lyckats hitta någon fakta än, men det kommer kanske. Vilka andra hojar förutom cromslädar har rem original?

Ingen som har gjort byte till rem?

Jag ser framemot en fortsättning...
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
BMW K1600B GA-22, FD. (BMW K1600B, BMW K1600GTLE, BMW K1600GTL, GSX 1400 (1550))
Så här säger bilprovningen:

"Hej, att byta kedjan mot en rem anser jag inte vara någon förändring så länge som du inte behöver göra andra större ändringar t.ex. att ändra hjulupphängningen bak.

Mvh

Jonas Nilsson
Besiktningsingenjör
"
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Men 10.000:- för att byta till rem?

Rätt så maffigt, för det kan man ju anställa någon som kommer och fixar allt med kedjan varje månad i några somrar...
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Jag har också hört att de nya remmarna ska hålla 10000 mil. Har inte lyckats hitta någon fakta än, men det kommer kanske. Vilka andra hojar förutom cromslädar har rem original?

På typ HD är remmen inte det som slits, utan dreven. Efter 7000mil på min
HD var det dreven som var slitna, men remmen var helt okej.
Polarn kör trimmad långgaffel, och hans framdrev var kronslut men remmen
var det inget fel på.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har också hört att de nya remmarna ska hålla 10000 mil. Har inte lyckats hitta någon fakta än, men det kommer kanske. Vilka andra hojar förutom cromslädar har rem original?

Jag kan kolla med brodern som åker Harley, han borde veta bytesintervallerna.

BMW har väl rem på några modeller?
Jag har för mig att jag har sett någon motard med rem också.
(kan ha varit designstudie)

Remmen går ju att spänna på slaksidan (undersidan) med ett fjäderbelastat löphjul, dock vet jag inte om remmarna klarar ryggspänning vilket borde vara att föredra.
Då borde spännaren sitta så mitt på slaksidan som möjligt, så någonstans mitt på svingen skulle funka.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
BMW K1600B GA-22, FD. (BMW K1600B, BMW K1600GTLE, BMW K1600GTL, GSX 1400 (1550))
10000 kronors kittet är testat och godkänt av TÜV.
I Svedala är det ingen nödvändighet. Finns ett gäng som håller på att ta fram ett billigare kit till GSX 1400 som då naturligtvis inte är testat av TÜV.
Värt att notera är att 10000 kronors kittet INTE har någon spännrulle på remmen!?
Det kit som är på utveckling har inte heller någon spännare.
Kommer det att funka då?:va

Att främre remskivan skulle nötas ner så snabbt har ingen talat om förut... de säger att det går två remmar på en uppsättning "pulleys" som då skulle betyda upp emot 20000mil!!! För mig är det en hojs livslängd.
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Dreven som jag skrev om var av aluminium.
HD använder tydligen alu som standard, men det finns ståldrev som
håller bättre.
Spännrulle, varför då? Man har inte det på kedja, så varför på rem.
På en kilrem kan jag förstå, men inte på en tandrem.
 

Monica

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
Kawa Z750s, MT-01 och Suzuki GSX1400
Men 10.000:- för att byta till rem?

Rätt så maffigt, för det kan man ju anställa någon som kommer och fixar allt med kedjan varje månad i några somrar...

Klart det kostar...men det gör ju allt. Klart, kanske jag ska tänka efter lite....kan ju komma en ursnygg, välutrustad, välmusklad, intelligent ja, rent av en SNYGG karl o fixa... Och då är det kanske inte så intressant att byta bort kedjan :gnissla Jag menar, vem kan motstå ovan nämnda indränkt i olja liggandes på knä vid min ögonsten :hihi
 

Retro

Grinig Gubbe
Gick med
5 Feb 2009
Ort
Högtupppåberget
Hoj
KTM 990 Adventure CB1300, Roadking och cb 750-71
Montera scottoiler istället. Du slipper kladdet när du väl ställt in smörjningen rätt. Sen att det tredubblar livslängden på kedjan är ju också en bra bonus.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
BMW K1600B GA-22, FD. (BMW K1600B, BMW K1600GTLE, BMW K1600GTL, GSX 1400 (1550))
Håller med RetroRider. Helt suveränt med scottoiler, har en själv.

Här finns mer att läsa om scottoiler:
http://www.scottoiler.com/

Tycker det känns olustigt med en pryl som ifall den går sönder kladdar ner bakdäcket i en massa olja. Blir lätt farligt då.
Finns ett flertal GSX1400 ägare som råkat ut för detta och monterat bort sina scottoilers.
Orsaken till att de fallerat vet jag inte... vanvård/felmontering??? Men som sagt... ifall det händer så har man kanske ett oljeindränkt bakdäck.:skrämd
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top