Byta från kedja till remdrift

Monica

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
Kawa Z750s, MT-01 och Suzuki GSX1400
Nu e jag så förbannat trött på att tvätta och smörja kedjor. Kör mycket på grus och på semestern får jag packa med rengöring och olja. Nu har jag tröttnat på detta och funderar på att byta till rem. Remmarna påstås hålla betydligt längre än kedja. Är det någon här som har gjort ett byte? Vad ska man tänka på respektive har ni några tips på vilka paket och remmar som är bra?
I första hand ska det bytas på Kawwan Z750 och Suzukin GSX1400 eftersom det är de som rullar på semestern och till jobbet
 

Dark_Messenger

Guest
Mät distansen mellan sving och fälg och kolla om du kan klämma in en rem där. Troligtvis får du byta sving eller fälg eftersom remmarna är bredare. Rem är grymt för övrigt. Vetefan hur det lirar med mycket bakhjulseffekt dock.... :näsblod
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Bara för att det GÅR att montera rem betyder inte att det är en bra ide. Det mesta på motorcyklar är noga genomtänkt och det finns garanterat en anledning att det inte sitter rem på dina mc's original.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Om du kör mycket grus, är det kanske inte den bästa iden med rem heller. Det räcker att det kommer en liten sten mellan remhjul och rem så kan den gå av i värsta fall. Rem är inte heller något man byter vid vägkanten som man kan göra med en kedja, eftersom svingen måste av för bytet.

Däremot har jag sett att det finns färdiga kittar till MT-01:an att köpa, men då måste man kapa lite i svingen för att få plats.
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Det såg ju fräckt ut, skulle jag med vilja prova sen, när jag köpt ny hoj. Var inte helt gratis iofs..
 

Bifogat

  • 250_1.jpg
    250_1.jpg
    77 KB · Visningar: 473

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ähh, rem är klart underskattat.
Jag antar att det inte är crossbana hon kör med Kawwan Z750 och Suzukin GSX1400, så det där med "sten kan göra så att remmen går av" är nog ett mindre problem, dessutom behöver man inte lös med svingen på alla motorcyklar för att byta rem..

BMW har ju haft rem länge, och HD med sina något ojämna kraftpulser, så nog borde det funka även om det är hojar med relativt hög effekt.

Annars kan man ju häpna över att bilmotortillverkare envisas med att bygga in remmar till kamdrivningen där en kedja skulle vara överlägsen
(kedjor i oljebad är ju ganska optimalt), medans motorcykeltillverkarna envisas med att använda kedjor i fria luften....
Jag har aldrig förstått logiken i det.
 

Monica

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
Kawa Z750s, MT-01 och Suzuki GSX1400
Håller med...remdriften är underskattad. Dessutom slipper man all denna olja som stinker överallt. Och ja, jag vet, man ska smörja när kedjan är varm och sen låta hojen stå till nästa dag. Men det är inte alltid det funkar....

Om det kommer in en sten mellan kedjan och drevet tror jag inte kedjan trivs så värst bra heller....
Vargen...vet inte om jag håller med. Jag tror det är en kostnadsfråga för mctillverkarna. Det är betydligt billigare att slänga på en kedja... Dessutom är det så att många resonerar "det har alltid varit kedja" så då är man rädd för förändringar och undviker kanske att köpa en hoj som har rem. Jag vet inte, men jag gillar förändringar.
Tack för länken, jag har varit där och kollat och det verkar klart intressant. Det blir nog till att beställa....
Sen om jag kan slanga är kanske en annan sak :yoparty men jag tror jag avstår i alla fall :gnissla
Nån som vet hur lång livslängden beräknas på en rem?
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
En hoj med kedjedrift har oftast 3st axelcentrum, främre drevcentrum, svingcentrum & bakaxelcentrum. Då främre drevcentrum & svingaxelcentrum INTE sammanfaller så får vi fenomenet att när man ändrar läge på svingen (när den fjädrar) så ändras centrumavståndet mellan främredrevcentrum & bakaxelcentrum. De är det man märker att man kollar kedjespänningen med hojen på sidostödet, å att det ändras då man sätter sig på hojen. En kedja fixar ju denna variation.

Maskinelementet kuggrem konstrueras för att ha fixa axelavstånd. Se tex kamremmar har fixa axelavstånd och en spännare på slacksidan.

Men kolla på bilden hära så har dom konstruerat remdrivningen rätt och placerat främre drevaxelcentrum med svingaxelcentrum

Och för att få till en rem för att hålla så ska man välja rätt "modul" men inte för stor, och sedan är det rembredden som ökas för ökad effekt. Kan se för jävligt ut efter beräkningar :D

Men lösningen är helt klart intressant iaf :tummenupp
 

Bifogat

  • vh_header.jpg
    vh_header.jpg
    40.3 KB · Visningar: 348

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
inte för att jag tillför nåt nu men :)
för samma pengar de kostar o byta så kan du anställa nån snorunge i kvarteret som smörjer o rengör kedjan med jämna mellanrum i ca 10år

:hihi
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
BMW K1600B GA-22, FD. (BMW K1600B, BMW K1600GTLE, BMW K1600GTL, GSX 1400 (1550))
En annan fråga... måste man registrera om hojen efter konvertering?
Står ju i regbeviset att det är kedja!
Alla GSX1400 är helfordonsgodkända så det kanske inte är så lätt.

Är det nån ide att konvertera på en +150hk/160Nm trimmad GSX 1400?
Håller remmen? Lär bli en del "snabba starter" också.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Om man jämför kuggremdrift som är kopplad till typ trefas elmotorer som tjongar upp i maxmoment bra mycket fortare än en hojmotor så tror jag inte problemet ligger där. De e nog att hitta en rem som e tillräckligt liten å smidig å som får plats, å håller lite paradoxalt.

Lite mellan tumme & pekfinger räkning... 160Nm / .05meter (hävarmen på drevet = 3200N (ca 320Kg) i dragkraft på remmen 8 och så får man väll lägga till nån säkerhetsfaktor)

Och kolla sedan va de finns för remmar hos nån här nedan....

http://www.oem-motor.se/PDF/katalog2007-2008/220-237 Kuggremmar långlängd.pdf

http://www.bengtssons-maskin.se/?nav=produkter&sub=48&kategori=48

obs, de e lite löst "spåneri" om ett intressant ämne...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om man jämför kuggremdrift som är kopplad till typ trefas elmotorer som tjongar upp i maxmoment bra mycket fortare än en hojmotor så tror jag inte problemet ligger där. De e nog att hitta en rem som e tillräckligt liten å smidig å som får plats, å håller lite paradoxalt.

Lite mellan tumme & pekfinger räkning... 160Nm / .05meter (hävarmen på drevet = 3200N (ca 320Kg) i dragkraft på remmen 8 och så får man väll lägga till nån säkerhetsfaktor)

Och kolla sedan va de finns för remmar hos nån här nedan....

http://www.oem-motor.se/PDF/katalog2007-2008/220-237 Kuggremmar långlängd.pdf

http://www.bengtssons-maskin.se/?nav=produkter&sub=48&kategori=48

obs, de e lite löst "spåneri" om ett intressant ämne...


Nu blev det farligt här, för han har inte max 160Nm på bahjulet.
Vridmomentet växlas upp med lägre växel. Så ett snabbt överslag på ettans växel som ju ger högst vridmomet på bakhjulet.
Gissar att hojen gör 100km/h på ettan och med hjulradien 0.32 betyder det hjulet snurrar med 84 rad/s och men effekten är fortfarande 150 hk = 110 kW = 110 000 W så momentet på bakhjulet blir

M= P/varvtalet = 110000/84 = 1300 Nm.

Ska man göra det helt korrekt måste man ju räkna på motorns vridmomenttopp och den korrekta utväxlingen.
 
Last edited:

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Nu blev det farligt här, för han har inte max 160Nm på bahjulet.
Vridmomentet växlas upp med lägre växel. Så ett snabbt överslag på ettans växel som ju ger högst vridmomet på bakhjulet.
Gissar att hojen gör 100km/h på ettan och med hjulradien 0.32 betyder det hjulet snurrar med 84 rad/s och men effekten är fortfarande 150 hk = 200 kW = 200 000 W så momentet på bakhjulet blir

M= P/varvtalet = 200000/84 = 2400 Nm.

Ska man göra det helt korrekt måste man ju räkna på motorns vridmomenttopp och den korrekta utväxlingen.

De intressanta är vilken dragkraft det blir i remmen, de ju den som ska hålla eller?

Förklara det dära hur 150Hk kan bli 200kW :D
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Jepp, men den räkningen gjorde du ju korrekt bara med fel vridmoment.

Ups jag vände visst upp och ner på den formeln! :D Ska genast editera

he-he :D shit's happens
ja spånade endast lite löst på ett antagande på motordrevets radie 5cm och att momentet som utgåendeaxeln ger e 160Nm för att få fram en remkraft att utgå ifrån att leta remmar med modul å bredd. Inget supermillimeterexakt :banana

kul lösning iaf om man hittar en bra å liten rem som håller
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
BMW K1600B GA-22, FD. (BMW K1600B, BMW K1600GTLE, BMW K1600GTL, GSX 1400 (1550))
Någon som har koll på registreringsbiten?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top