330 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 36
    Medlem Monicas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Hoj
    Kawa Z750s, MT-01 och Suzuki GSX1400
    Garage
    Visa garage

Byta från kedja till remdrift

Nu e jag så förbannat trött på att tvätta och smörja kedjor. Kör mycket på grus och på semestern får jag packa med rengöring och olja. Nu har jag tröttnat på detta och funderar på att byta till rem. Remmarna påstås hålla betydligt längre än kedja. Är det någon här som har gjort ett byte? Vad ska man tänka på respektive har ni några tips på vilka paket och remmar som är bra?
    I första hand ska det bytas på Kawwan Z750 och Suzukin GSX1400 eftersom det är de som rullar på semestern och till jobbet

Dark_Messenger
    Gäst
    Mät distansen mellan sving och fälg och kolla om du kan klämma in en rem där. Troligtvis får du byta sving eller fälg eftersom remmarna är bredare. Rem är grymt för övrigt. Vetefan hur det lirar med mycket bakhjulseffekt dock....

Medlem Lajfs avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Hoj
    Suzuki Bandit & Rickman
    Här säljer de färdiga kit
    http://www.vh-motorradtechnik.de/

Medlem Vargen2ks avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
    Garage
    Visa garage
    Bara för att det GÅR att montera rem betyder inte att det är en bra ide. Det mesta på motorcyklar är noga genomtänkt och det finns garanterat en anledning att det inte sitter rem på dina mc's original.

I minoritet zopilotes avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Hoj
    2007 KTM 990 Adventure, 1992 Suzuki GSX1100G
    Garage
    Visa garage
    Om du kör mycket grus, är det kanske inte den bästa iden med rem heller. Det räcker att det kommer en liten sten mellan remhjul och rem så kan den gå av i värsta fall. Rem är inte heller något man byter vid vägkanten som man kan göra med en kedja, eftersom svingen måste av för bytet.

Däremot har jag sett att det finns färdiga kittar till MT-01:an att köpa, men då måste man kapa lite i svingen för att få plats.
    Religion är som en penis:
    Det är ok att ha en och inget fel att vara stolt över den, men gå inte och vifta med den bland folk, och försök ALDRIG köra ner den i halsen på någon utan att fråga först...

Stolt tröjjjjbärare. MatteKholms avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    --VTR--
    Garage
    Visa garage
    Det såg ju fräckt ut, skulle jag med vilja prova sen, när jag köpt ny hoj. Var inte helt gratis iofs..
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	250_1.jpg
Visningar:	352
Storlek:	77,0 KB
Id:	261426  
    Kawa är hårdrock och BMW är dansband. Ingenting kan förändra
    det förhållandet. Någonsin.

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Hoj
    Ja
    Garage
    Visa garage
    Ähh, rem är klart underskattat.
    Jag antar att det inte är crossbana hon kör med Kawwan Z750 och Suzukin GSX1400, så det där med "sten kan göra så att remmen går av" är nog ett mindre problem, dessutom behöver man inte lös med svingen på alla motorcyklar för att byta rem..

BMW har ju haft rem länge, och HD med sina något ojämna kraftpulser, så nog borde det funka även om det är hojar med relativt hög effekt.

Annars kan man ju häpna över att bilmotortillverkare envisas med att bygga in remmar till kamdrivningen där en kedja skulle vara överlägsen
    (kedjor i oljebad är ju ganska optimalt), medans motorcykeltillverkarna envisas med att använda kedjor i fria luften....
    Jag har aldrig förstått logiken i det.
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Medlem Monicas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Håller med...remdriften är underskattad. Dessutom slipper man all denna olja som stinker överallt. Och ja, jag vet, man ska smörja när kedjan är varm och sen låta hojen stå till nästa dag. Men det är inte alltid det funkar....

Om det kommer in en sten mellan kedjan och drevet tror jag inte kedjan trivs så värst bra heller....
    Vargen...vet inte om jag håller med. Jag tror det är en kostnadsfråga för mctillverkarna. Det är betydligt billigare att slänga på en kedja... Dessutom är det så att många resonerar "det har alltid varit kedja" så då är man rädd för förändringar och undviker kanske att köpa en hoj som har rem. Jag vet inte, men jag gillar förändringar.
    Tack för länken, jag har varit där och kollat och det verkar klart intressant. Det blir nog till att beställa....
    Sen om jag kan slanga är kanske en annan sak men jag tror jag avstår i alla fall
    Nån som vet hur lång livslängden beräknas på en rem?

Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    Jun 2003
    Hoj
    Sålt alla....
    Citat Ursprungligen postat av Monica Visa inlägg
    På en Buell? ca: 10 st rödljusstarter

Fortpelle fortpelles avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Hoj
    Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
    Garage
    Visa garage
    En hoj med kedjedrift har oftast 3st axelcentrum, främre drevcentrum, svingcentrum & bakaxelcentrum. Då främre drevcentrum & svingaxelcentrum INTE sammanfaller så får vi fenomenet att när man ändrar läge på svingen (när den fjädrar) så ändras centrumavståndet mellan främredrevcentrum & bakaxelcentrum. De är det man märker att man kollar kedjespänningen med hojen på sidostödet, å att det ändras då man sätter sig på hojen. En kedja fixar ju denna variation.

Maskinelementet kuggrem konstrueras för att ha fixa axelavstånd. Se tex kamremmar har fixa axelavstånd och en spännare på slacksidan.

Men kolla på bilden hära så har dom konstruerat remdrivningen rätt och placerat främre drevaxelcentrum med svingaxelcentrum

Och för att få till en rem för att hålla så ska man välja rätt "modul" men inte för stor, och sedan är det rembredden som ökas för ökad effekt. Kan se för jävligt ut efter beräkningar

Men lösningen är helt klart intressant iaf
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	vh_header.jpg
Visningar:	269
Storlek:	40,3 KB
Id:	261529  

Lcc= lögdö county choppers ozeos avatar
    Reg.datum
    Sep 2004
    Hoj
    xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
    Garage
    Visa garage
    inte för att jag tillför nåt nu men
    för samma pengar de kostar o byta så kan du anställa nån snorunge i kvarteret som smörjer o rengör kedjan med jämna mellanrum i ca 10år

tHe BaByMaKeR Maggys avatar
    Reg.datum
    Sep 2004
    Hoj
    BMW K1600GTL -12 FD GSX 1400 (1550)
    Garage
    Visa garage
    En annan fråga... måste man registrera om hojen efter konvertering?
    Står ju i regbeviset att det är kedja!
    Alla GSX1400 är helfordonsgodkända så det kanske inte är så lätt.

Är det nån ide att konvertera på en +150hk/160Nm trimmad GSX 1400?
    Håller remmen? Lär bli en del "snabba starter" också.
    /Maggy

Übertourer!

Reg.datum
    Feb 2004
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Om man jämför kuggremdrift som är kopplad till typ trefas elmotorer som tjongar upp i maxmoment bra mycket fortare än en hojmotor så tror jag inte problemet ligger där. De e nog att hitta en rem som e tillräckligt liten å smidig å som får plats, å håller lite paradoxalt.

Lite mellan tumme & pekfinger räkning... 160Nm / .05meter (hävarmen på drevet = 3200N (ca 320Kg) i dragkraft på remmen 8 och så får man väll lägga till nån säkerhetsfaktor)

Och kolla sedan va de finns för remmar hos nån här nedan....

http://www.oem-motor.se/PDF/katalog2...l%C3%A4ngd.pdf

http://www.bengtssons-maskin.se/?nav...48&kategori=48

obs, de e lite löst "spåneri" om ett intressant ämne...

Dark_Messenger
    Gäst
    6-10.000mil. Har hört att nya generationens remmar ska palla ännu längre.

Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Citat Ursprungligen postat av fortpelle Visa inlägg
    Om man jämför kuggremdrift som är kopplad till typ trefas elmotorer som tjongar upp i maxmoment bra mycket fortare än en hojmotor så tror jag inte problemet ligger där. De e nog att hitta en rem som e tillräckligt liten å smidig å som får plats, å håller lite paradoxalt.

Lite mellan tumme & pekfinger räkning... 160Nm / .05meter (hävarmen på drevet = 3200N (ca 320Kg) i dragkraft på remmen 8 och så får man väll lägga till nån säkerhetsfaktor)

Och kolla sedan va de finns för remmar hos nån här nedan....

http://www.oem-motor.se/PDF/katalog2...l%C3%A4ngd.pdf

http://www.bengtssons-maskin.se/?nav...48&kategori=48

obs, de e lite löst "spåneri" om ett intressant ämne...

Nu blev det farligt här, för han har inte max 160Nm på bahjulet.
    Vridmomentet växlas upp med lägre växel. Så ett snabbt överslag på ettans växel som ju ger högst vridmomet på bakhjulet.
    Gissar att hojen gör 100km/h på ettan och med hjulradien 0.32 betyder det hjulet snurrar med 84 rad/s och men effekten är fortfarande 150 hk = 110 kW = 110 000 W så momentet på bakhjulet blir

M= P/varvtalet = 110000/84 = 1300 Nm.

Ska man göra det helt korrekt måste man ju räkna på motorns vridmomenttopp och den korrekta utväxlingen.
    Senast redigerat av Two stroke man den 2009-01-25 klockan 13:41.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

Reg.datum
    Feb 2004
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Nu blev det farligt här, för han har inte max 160Nm på bahjulet.
    Vridmomentet växlas upp med lägre växel. Så ett snabbt överslag på ettans växel som ju ger högst vridmomet på bakhjulet.
    Gissar att hojen gör 100km/h på ettan och med hjulradien 0.32 betyder det hjulet snurrar med 84 rad/s och men effekten är fortfarande 150 hk = 200 kW = 200 000 W så momentet på bakhjulet blir

M= P/varvtalet = 200000/84 = 2400 Nm.

Ska man göra det helt korrekt måste man ju räkna på motorns vridmomenttopp och den korrekta utväxlingen.
    De intressanta är vilken dragkraft det blir i remmen, de ju den som ska hålla eller?

Förklara det dära hur 150Hk kan bli 200kW

Reg.datum
    Apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    De intressanta är vilken dragkraft det blir i remmen, de ju den som ska hålla eller?

Förklara det dära hur 150Hk kan bli 200kW
    Jepp, men den räkningen gjorde du ju korrekt bara med fel vridmoment.
    1300/0.05 =26 kN

Ups jag vände visst upp och ner på den formeln! Ska genast editera
    Senast redigerat av Two stroke man den 2009-01-25 klockan 13:42.

Reg.datum
    Feb 2004
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Jepp, men den räkningen gjorde du ju korrekt bara med fel vridmoment.

Ups jag vände visst upp och ner på den formeln! Ska genast editera
    he-he shit's happens
    ja spånade endast lite löst på ett antagande på motordrevets radie 5cm och att momentet som utgåendeaxeln ger e 160Nm för att få fram en remkraft att utgå ifrån att leta remmar med modul å bredd. Inget supermillimeterexakt

kul lösning iaf om man hittar en bra å liten rem som håller

Reg.datum
    Apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    ...motordrevets radie 5cm...
    oj, jag tänkte på bakdrevets radie och det är ju inte 5cm...

Ja, då blir det ju snarare 1300/0.15 = 9kN

Reg.datum
    Sep 2004
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Någon som har koll på registreringsbiten?
    /Maggy

Übertourer!

Reg.datum
    Feb 2004
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
    Någon som har koll på registreringsbiten?
    Bästa tipset är att plinga bilprovningens centrala teknikenhet (eller vad dom kan heta idag då omorganisationer e så poppis) å kolla vad dom säger. Här kan vi gissa å spekulera, men när vi väl kommer till en besiktning och fått en massa expertutlåtanden som inte stämmer så står man ju med skägget i brevlådan.

Men om man spekulerar lite löst iaf, så är det ju säkerheten som besiktningen kollar på, typ slitaget på kedja/drev, rem/drev. Och vad skulle det egentligen spela för allan VAD för drivning som sitter? Huvudsaken att det e rätt gjort å de sitter skydd för om de skulle "klippa" å komma en kedja eller rem fartandes.

Skulle va intressan å se va som står i regpapperna på typ Kawa LTD, dom har ju varianter på kedja, kardan å rem.

En av de större fördelarna förutom att man slipper oljekladd är att förlusterna är mindre med kuggrem jmf med "kätting"

Reg.datum
    Sep 2004
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Bästa tipset är att plinga bilprovningens centrala teknikenhet (eller vad dom kan heta idag då omorganisationer e så poppis) å kolla vad dom säger. Här kan vi gissa å spekulera, men när vi väl kommer till en besiktning och fått en massa expertutlåtanden som inte stämmer så står man ju med skägget i brevlådan.

Men om man spekulerar lite löst iaf, så är det ju säkerheten som besiktningen kollar på, typ slitaget på kedja/drev, rem/drev. Och vad skulle det egentligen spela för allan VAD för drivning som sitter? Huvudsaken att det e rätt gjort å de sitter skydd för om de skulle "klippa" å komma en kedja eller rem fartandes.

Skulle va intressan å se va som står i regpapperna på typ Kawa LTD, dom har ju varianter på kedja, kardan å rem.

En av de större fördelarna förutom att man slipper oljekladd är att förlusterna är mindre med kuggrem jmf med "kätting"
    Provade att ringa... men inte tusan hade dom tid att svara. Drog iväg en mailförfrågan istället. De lovar svar inom 48 timmar så....

Pratade även med en av Sveriges främsta Harleytrimmare som händelsevis råkar finnas på orten, Mectec. Hans dom var "kör med kedja".
    Finns inga belts för överkomliga pengar att få tag på som fixar över 150hk. Han turbikittar bla V-Rod's och de får ca 250hk men remmen till dessa kostar bara den över 4000kr. Så det faller på budget också.
    /Maggy

Übertourer!

Motorhaverist? Javisst! Bodoes avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
    Garage
    Visa garage
    Rem vs kedja

1. Jag antar att en rem slits på samma sätt som en kedja om man har ett förlitet framdrev. Men, slits de lika mycket? Klarar remmen av mindre drev än en kedja? Märks effektskillnaden av att remmen måste böjas (tex på små drev i en bänk där man jämför kedja och rem)?
    Kortfattat, vad äter mest effekt?

2. Jag antar även att en rem innehåller någon typ av armering som gör den inte är särskilt töjbar. På en MC med stor fjädringsväg, som kräver stort spel på remmen, blir risken större att remmen hoppar av/kuggar över i jämförelse med kedja?
    Tyckte jag denna dag

Jag bygger en eldriven enduro! Läs här.

Reg.datum
    Feb 2004
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Bodoe Visa inlägg
    Rem vs kedja

1. Jag antar att en rem slits på samma sätt som en kedja om man har ett förlitet framdrev. Men, slits de lika mycket? Klarar remmen av mindre drev än en kedja? Märks effektskillnaden av att remmen måste böjas (tex på små drev i en bänk där man jämför kedja och rem)?
    Kortfattat, vad äter mest effekt?

2. Jag antar även att en rem innehåller någon typ av armering som gör den inte är särskilt töjbar. På en MC med stor fjädringsväg, som kräver stort spel på remmen, blir risken större att remmen hoppar av/kuggar över i jämförelse med kedja?
    1. Mja, de finns olika rem-profiler beroende på användningsområde. Använder man fel kan slitaget bli större. Med modernare profiler med fina radier slits det mindre. Det finns en minsta krökningsradie för respektive modul som styr hur små drev man kan sätta dit. Och de ska inte påverka slitage kontra effekt om det är anpassat konstruktionsmässigt rätt. Och tekniken går ju framåt och det kommer ut nyare varianter av remmar med bättre livslängd, så man får kolla vad som finns tillgängligt för dagen
    En rem gnids lite mot drevet, medan ett kedjedrev träffas av rullarna på kedjan å e aningen mer komplicerad att gå in på alla saker som påverkas i kedjan, och vid små drev så uppkommer en polygoneffekt som inte är önskvärd.

2. Dom e alltid armerade på ett eller annat sätt, efter som det är en dragkraft man överför och en polymer/gummi klarar inte det i sig självt, och en kuggrem är inte konstruerad för att töjas. Vilket kräver fixa axelavstånd, annars riskerar man överkuggning.
    Se tex kamremdrivning, fixa axelavstånd och en spännare på slacksidan.

Som fotnot så hade jag ett uppdrag att kolla på olika transmisioner för att överföra stora intermittenta krafter typ 20KN. Och då kom bla. kedjor, kuggremmar, kugghjul upp. Och vilka för och nackdelar dom olika maskinelementen hade i en sådan anordning.

Medlem Monicas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Chronic Visa inlägg
    På en Buell? ca: 10 st rödljusstarter
    tur man inte har en Buell då....jag menar... vem vill ha en sån vek maskin som inte tål mer än så

ozeo - you have a point ...men de ungdomar jag känner sitter mest framför datorn är föga intresserade av att skita ner fingrarna ens om de får betalt

Har också mailat bilprovningen och frågat, men det märks att de är statsanställda...

Jag har också hört att de nya remmarna ska hålla 10000 mil. Har inte lyckats hitta någon fakta än, men det kommer kanske. Vilka andra hojar förutom cromslädar har rem original?

Ingen som har gjort byte till rem?

Jag ser framemot en fortsättning...

Reg.datum
    Sep 2004
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Så här säger bilprovningen:

"Hej, att byta kedjan mot en rem anser jag inte vara någon förändring så länge som du inte behöver göra andra större ändringar t.ex. att ändra hjulupphängningen bak.

Mvh

Jonas Nilsson
    Besiktningsingenjör
    "
    /Maggy

Übertourer!

En afrikansk pungråtta riverrafters avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Hoj
    äldre Yamaha
    Garage
    Visa garage
    Men 10.000:- för att byta till rem?

Rätt så maffigt, för det kan man ju anställa någon som kommer och fixar allt med kedjan varje månad i några somrar...

#2752 SoXs avatar
    Reg.datum
    Oct 2004
    Hoj
    Monster1000Sie KTM520EXC HondaCB500

Jag har också hört att de nya remmarna ska hålla 10000 mil. Har inte lyckats hitta någon fakta än, men det kommer kanske. Vilka andra hojar förutom cromslädar har rem original?
    På typ HD är remmen inte det som slits, utan dreven. Efter 7000mil på min
    HD var det dreven som var slitna, men remmen var helt okej.
    Polarn kör trimmad långgaffel, och hans framdrev var kronslut men remmen
    var det inget fel på.

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Hoj
    Ja
    Garage
    Visa garage

Jag kan kolla med brodern som åker Harley, han borde veta bytesintervallerna.

BMW har väl rem på några modeller?
    Jag har för mig att jag har sett någon motard med rem också.
    (kan ha varit designstudie)

Remmen går ju att spänna på slaksidan (undersidan) med ett fjäderbelastat löphjul, dock vet jag inte om remmarna klarar ryggspänning vilket borde vara att föredra.
    Då borde spännaren sitta så mitt på slaksidan som möjligt, så någonstans mitt på svingen skulle funka.
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Reg.datum
    Sep 2004
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    10000 kronors kittet är testat och godkänt av TÜV.
    I Svedala är det ingen nödvändighet. Finns ett gäng som håller på att ta fram ett billigare kit till GSX 1400 som då naturligtvis inte är testat av TÜV.
    Värt att notera är att 10000 kronors kittet INTE har någon spännrulle på remmen!?
    Det kit som är på utveckling har inte heller någon spännare.
    Kommer det att funka då?

Att främre remskivan skulle nötas ner så snabbt har ingen talat om förut... de säger att det går två remmar på en uppsättning "pulleys" som då skulle betyda upp emot 20000mil!!! För mig är det en hojs livslängd.
    /Maggy

Übertourer!

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Besökte du mässan Intermot i Köln 1-5 Oktober?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2002 Suzuki GSXR 1000 av ZX9xpress

2010 BMW S1000RR av J.Lunkan

2009 Aprilia RSV1000R av J.Lunkan

Bloggar
999R:en av Toyman

1 kvar... av Toyman

Vara orolig...? av Toyman