MC-resa Italien, fråga?

jipe

Suck My Drunk! -I'm Dick!
Gick med
12 May 2008
Ort
Ljungby
Hoj
Suzuki RF900R -94
Tjena

Tänkte dra med frugan:yoparty på en resa ner till Italien med hojen i sommar.

Är det något speciellt vi ska tänka på? Har nån av er erfarenhet utav detta??

Kom med så mycket råd och tips som möjligt!! TACK! :tummenupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Serva + nytt bakdäck och ny kedja.
Packa bara det nödvändigaste.
Plocka sedan bort hälften.
Ha ingen tidsplan.

Italien är inte så oöverkomligt lång resa, men servicen gör att man slipper bekymra sig.
Glöm inte att kolla kedjespänning och lufttryck varje tankstopp.
Kan ändra sig fort vid högfartskörning.
En del vägbeläggningar bygger värme i däcken, särskilt vid tung last.
Glass/rökpaus vid tankstoppen räcker för att kyla.
 

jipe

Suck My Drunk! -I'm Dick!
Gick med
12 May 2008
Ort
Ljungby
Hoj
Suzuki RF900R -94
Tack för tipsen!!

Finns det nåt mer att tänka på när det gäller typ, försäkringar, landsgränser osv.?
 

mangeek

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2008
Ort
oslo
Hoj
rs 250
du måste köra runt garda sjön... i norra delen ( lombardia ) och det är ju mitt i mellan milano och venedig. så tar du inn på hotel i Desenzano, hotel sol e fiori ( +++) men ni ska ju inte vara inne. garanterar att frugan blir nöjd! och er hon glad så är du glad....

god tur.....
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Bo gärna några nätter i Arabba, det ligger efter La Sella Ronda och sjuukt roligt hojåka.

Jag kan även rekommendera att ta nattåget genom Tyskland Autozug.de, autobahn Hamburg-München är skönt att slippa. Som bonus spar man en resdag, visst, det kostar en slant, men det gör bensin och däck också.

du måste köra runt garda sjön... i norra delen ( lombardia ) god tur.....

På sjöns västra sida finns en sjukt frän väg med en mycket bra restaurang efter vägen. Inga turister hittar dit, ligger mitt ute i skogen, väl värt att leta sig dit!!
 
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Tack för tipsen!!

Finns det nåt mer att tänka på när det gäller typ, försäkringar, landsgränser osv.?

Inte så mkt att tänka på , bara att åka , men visst är det bra att du kollar upp vad din försäkring täcker. Lägg in SOS Internationals telenummer i mobilen...
Kan va bra att ha reflexväst med om ngt skulle hända utmed vägen...en del länder har till o med lag på att det ska finnas med på hojen.
Glöm inte köpa en vignette om ni åker de österrikiska motorvägarna.....
 

jipe

Suck My Drunk! -I'm Dick!
Gick med
12 May 2008
Ort
Ljungby
Hoj
Suzuki RF900R -94
Inte så mkt att tänka på , bara att åka , men visst är det bra att du kollar upp vad din försäkring täcker. Lägg in SOS Internationals telenummer i mobilen...
Kan va bra att ha reflexväst med om ngt skulle hända utmed vägen...en del länder har till o med lag på att det ska finnas med på hojen.
Glöm inte köpa en vignette om ni åker de österrikiska motorvägarna.....


Låter som sunda tankar!
Vad är "en vignette"?

du måste köra runt garda sjön... i norra delen ( lombardia ) och det är ju mitt i mellan milano och venedig. så tar du inn på hotel i Desenzano, hotel sol e fiori ( +++) men ni ska ju inte vara inne. garanterar att frugan blir nöjd! och er hon glad så är du glad....

god tur.....

Så sant!


Jag kan även rekommendera att ta nattåget genom Tyskland Autozug.de, autobahn Hamburg-München är skönt att slippa. Som bonus spar man en resdag, visst, det kostar en slant, men det gör bensin och däck också

Bra tips!
 
Last edited:

Mr_Flax

Syns i Depån
Gick med
23 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
Honda 900 fighter, sukka k5 banhoj o två st husqvarna 258
när ja var nere o plöjde åkte vi från rimini och genom san marino över bergen mot pisa.. i bergspassagen hittade vi en camping i ett samhelle som hette greve in chanti.. grym camping med fina restauranger och badparker...sen även suveräna hojvägar överallt därikring..

mvh robban
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Låter som sunda tankar!
Vad är "en vignette"?

En liten klisterlapp du köper på vilken mack som helst o sätter ngnstans på hojen. Kostar ca 8-9 EUR för 10 dagar. Det är en avgift du betalar för att köra på motorvägarna.... Utan den , vid en poliskontroll , är böterna ca det 10-dubbla. Flera andra europeiska länder använder samma system... (fick vi reda på i somras efter att ha passerat både Tjeckien , Polen , Slovenien o Kroatien...:rolleyes: ) , men för de flesta länder gäller det bara för bilar. Mc kör gratis. Dock inte Österrike...där behöver man den.

EDIT: Kör du INTE på motorvägarna , så behöver du ingen vignette !

Vi syns på Stilfserjoch i Juli !:tummenupp
 

Bifogat

  • DSC00306.jpg
    DSC00306.jpg
    235.8 KB · Visningar: 635

schizophrana

Guest
Åh, åk igenom Brisighella om ni börjar norrifrån och ska nedåt!
 

crf 450

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
crf 450
runda Garda o dra ner till Sirmione för en lunch, bränn iväg till Vicenza o handla lite snygga kläder på Cinema Brusca. Kvarta över på nåt av haken där. Sen drar ni ner till Capri för att svulla maten o njuta av allt där! det räcker sen ere bara pysa hemmåt!.

Skit i att sabba hojjarna på autobahn så ta ett fordonståg ist så ni kan sova bort norra tyskland för den marklappen suger fetpung!"

Hej o hå båga på!
/J
 

jipe

Suck My Drunk! -I'm Dick!
Gick med
12 May 2008
Ort
Ljungby
Hoj
Suzuki RF900R -94
En liten klisterlapp du köper på vilken mack som helst o sätter ngnstans på hojen. Kostar ca 8-9 EUR för 10 dagar. Det är en avgift du betalar för att köra på motorvägarna.... Utan den , vid en poliskontroll , är böterna ca det 10-dubbla. Flera andra europeiska länder använder samma system... (fick vi reda på i somras efter att ha passerat både Tjeckien , Polen , Slovenien o Kroatien...:rolleyes: ) , men för de flesta länder gäller det bara för bilar. Mc kör gratis. Dock inte Österrike...där behöver man den.

EDIT: Kör du INTE på motorvägarna , så behöver du ingen vignette !

Vi syns på Stilfserjoch i Juli !:tummenupp



Lysande, då slipper vi den boten i alla fall.. haha!


Tackar för alla andra tips också! Det verkar ju bli en bra trip Italien, får se hur länge tjejen orkar och tycker det är kul, vi kanske bara kommer till norra Tyskland sen vill hon hem... :D
 

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Ort
järna
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
vi åker ner till italien den 20/6 tar självklart natt tåg genom tyskland!!! (rekomenderas) vi har gjort det flera gånger och det är skitbra! du kommer ner utvilag och det är bara att dra ut på underbara vägar:tummenupp
se till att ni har koll på era fösäkringar! inte kul om hojen pajjar eller ni blir sjuka..... den bästa tiden är nog i juni eller början på juli...
vill du veta nått så hör av dej jag ska försöka svara! mvh//Jonny
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Hej !
Jag o frugan drar ner v30 :tummenupp tar autozugen ner till munchen där efter österrike grossglockner ner genom dolmiterna till venedig.
Därefter bolonga modena maranello för att sen landa i verona o gardasjön runt:D i rundadrag.
Kan ju ändra sig under resan men tanken är att bara boka tåget o första boendet sen ta det som det kommer:)
Tror nog att packningen blir det tuffaste att lösa med :tuttar :D .
Kommer att använda toppbox ,packväskor o tankväska att packa i.
Inget tält satsar på att hitta boende på resan.
Ta dagen lite som det kommer inte stressa :mad:.
Har avlagt 2 veckor till detta med möjlighet att tumma lite på det.:yoparty


/Maveric
 

jipe

Suck My Drunk! -I'm Dick!
Gick med
12 May 2008
Ort
Ljungby
Hoj
Suzuki RF900R -94
vi åker ner till italien den 20/6 tar självklart natt tåg genom tyskland!!! (rekomenderas) vi har gjort det flera gånger och det är skitbra! du kommer ner utvilag och det är bara att dra ut på underbara vägar:tummenupp
se till att ni har koll på era fösäkringar! inte kul om hojen pajjar eller ni blir sjuka..... den bästa tiden är nog i juni eller början på juli...
vill du veta nått så hör av dej jag ska försöka svara! mvh//Jonny

Det verkar som att det är det givna valet att ta tåget genom Tyskland, tack för det.:tummenupp
Ska kolla upp med F-bolaget, så att man inte gör bort sig där nere.
Tack för det, jag hör av mig om det dyker upp frågor... vilket det säkert gör.



Hej !
Jag o frugan drar ner v30.....

Jag ska kolla med henne där hemma och se vilken rutt hon verkar vara intresserad av, jag har fått många tips på bra vägar etc. så jag tror inte det kommer bli några problem... jag tror precis som du att det blir packningen som blir problemet, försöka få henne att inse att man inte kan ha med en resväska på en hoj.. haha :D men det ska jag nog lyckas övertyga henne om :va
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Jag säger som de andra, åk Alpenpass om du kan!
Fina vägar, roliga vägar och grymma vykortsvyer.

Egentligen inget krångligt, har du tid kan du planlöst irra runt i bergen och leta bruna skyltar med texten "Passo namnet på passet" och sedan köra mot dessa. Annars kan du planera rutten lite noggrannare:
http://www.alpentourer.de/alpenpaesse/index.html
http://alpenrouten.de/

Jag och Hockenheimring gjorde en sådan resa i somras. Vi var dock bekväma och hyrde skåpbil och körde ner hojjarna i den. Vi hade en del extra med oss då vi passade på att köra bana på Nürburg ring GP-Strecke, Hockenheim och Salzburg ring på vägen.

Vi ställde bussen runt Merano/Bolzano och körde en dag väster om (Stilfserjoch m.m.) och en dag öster om (bl. a. Pelegrino).

Se bara upp för alla cyklister och tänk på att det kan vara 35-40 grader i dalen och bara ett par plus uppe i passen.
 
Last edited:

RAT1

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Småland
Hoj
S3SE -09, S3 -06
Hej!
Du/ni har fått många andvändbara tips. Här kommer några till.
Undvik augusti månad då "alla" är lediga.
Var själv vid Gardasjön i maj förra året och trots lågsäsong mängder med folk/trafik = turistfälla. Kula att se men dit åker inte vi igen. För rolig körning håll er till bergen. Annars är Toscana fint i allmänhet, men delar av åkningen dit är inte lika kul. Och som sagt Autozug kan rekommenderas till alla som vill passera Tyskland!!:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top