Bästa Julmusten?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Kopparbergs eller Three hearts om man vill ha en lite sötare must, Zeunerts för en lite "vuxnare" smak. Ska också prova Hammars!

Har 1,5l Kopparbergs som stått sedan i fjol bara för att se om det funkar att lagra på petflaska.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Zeunerts på flaska, helt klart. Och det säger jag inte bara för att jag kommer från grannkommunen kramfors :tummenupp
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Lite ot men jag kan tipsa om att det går väldigt bra att grogga med julmust. Har testat både vodka, ljus och mörk rom, allt funkar !! Prova !!
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Apotekarnes såklart.

Ni ska ge fan i all annan julmust, ni får ju stödja mig så jag får ha kvar mitt jobb :)
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Min lokala ICA Maxi har pallvis med Zeunerts på 50 cl glasflaska.

Inte nu längre, jag köpte just dom två sista fulla backarna och det är slut hos leverantören så jag hoppas att du har så du klarar julen. En av backarna går rätt ner i källaren för lagring!

Fick tag i den gamla slovenska favvoläsken Cockta också så :tummenupp för Maxi haninge!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nu har jag testat must!

Följande muster är inköpta och testades idag:

Zeunerts
Hammars
Kopparbergs (lagrad 1år på pet-flaska)
Ölands gårdsbryggeri
Apotekarnes

Apotekarnes brukar vara den jag tycker är mest ok av de vanligaste sorterna, därför fick den vara med som en slags "kontrollmust".
Alla musterna var svala vid testandet.

Apotekarnes Smakar mest sockervatten med bismak av must, inte direkt dåligt men väldigt tråkigt.
Zeunerts Kraftig smak av ekfat och viss smak av bränt socker, mindre söt än övriga.
Kopparbergs Något obalanserat kryddig och söt, viss bismak från flaskan pga lagringen?
Ölands gårdsbryggeri Full, rund, härlig mustsmak. Perfekt kolsyra.
Hammars Lite fadd smak, känns något avslagen trots att kryddningen nog är bra.

Mina slutsatser är att jag blev något besviken på den upphosade Hammars och även på Kopparbergs som jag minns som bättre än den kändes idag. Båda var dock bättre än tråkiga Apotekarnes. Det positiva är att alla testade muster faktiskt var klart drickbara.
Testets klara vinnare för mig är Zeunerts med överaskningen Ölands tätt efter.

Faktum är att det är orättvist att jämföra Zeunerts med någon annan eftersom ekfatslagringen gör att den smakar så pass annorlunda. Jag kommer att ha både Zeunerts och Ölands på mitt julbord, alla gillar nog inte ekfatslagringen och ibland kan man vilja ha en lite sötare must som omväxling.

http://www.storstark.nu/ för mer info om Ölands gårdsbryggeri. Jag köpte mina flaskor på ICA Globen.
 

Carl-m

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Karlstad
Hoj
XR1200 -09
Följande muster är inköpta och testades idag:

Zeunerts
Hammars
Kopparbergs (lagrad 1år på pet-flaska)
Ölands gårdsbryggeri
Apotekarnes

Apotekarnes brukar vara den jag tycker är mest ok av de vanligaste sorterna, därför fick den vara med som en slags "kontrollmust".
Alla musterna var svala vid testandet.

Apotekarnes Smakar mest sockervatten med bismak av must, inte direkt dåligt men väldigt tråkigt.
Zeunerts Kraftig smak av ekfat och viss smak av bränt socker, mindre söt än övriga.
Kopparbergs Något obalanserat kryddig och söt, viss bismak från flaskan pga lagringen?
Ölands gårdsbryggeri Full, rund, härlig mustsmak. Perfekt kolsyra.
Hammars Lite fadd smak, känns något avslagen trots att kryddningen nog är bra.

Mina slutsatser är att jag blev något besviken på den upphosade Hammars och även på Kopparbergs som jag minns som bättre än den kändes idag. Båda var dock bättre än tråkiga Apotekarnes. Det positiva är att alla testade muster faktiskt var klart drickbara.
Testets klara vinnare för mig är Zeunerts med överaskningen Ölands tätt efter.

Faktum är att det är orättvist att jämföra Zeunerts med någon annan eftersom ekfatslagringen gör att den smakar så pass annorlunda. Jag kommer att ha både Zeunerts och Ölands på mitt julbord, alla gillar nog inte ekfatslagringen och ibland kan man vilja ha en lite sötare must som omväxling.

http://www.storstark.nu/ för mer info om Ölands gårdsbryggeri. Jag köpte mina flaskor på ICA Globen.



Du glömde Wasa
 

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Sollefte
Hoj
00 Apa Mille Räser
Självklart Zeunerts.:tummenupp
Oslagbar smak och det säger jag inte (bara) för att det kommer från Sollefte.;)
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Följande muster är inköpta och testades idag:

Ölands gårdsbryggeri Full, rund, härlig mustsmak. Perfekt kolsyra.

Faktum är att det är orättvist att jämföra Zeunerts med någon annan eftersom ekfatslagringen gör att den smakar så pass annorlunda. Jag kommer att ha både Zeunerts och Ölands på mitt julbord, alla gillar nog inte ekfatslagringen och ibland kan man vilja ha en lite sötare must som omväxling.

http://www.storstark.nu/ för mer info om Ölands gårdsbryggeri. Jag köpte mina flaskor på ICA Globen.

Håller med! Ölands gårdsbryggeri gör inte bara en otroligt god julmust utan de har även fått flera priser för deras ölsorter!
(annars kör jag Hammars must som är enligt mej mycket mycket god)
Ni som kan köp gärna dessa, rekommenderas! :)
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Köpte Willys häromdan. 5 spänn för 1,5 liter, men den smakade faktiskt helt okej. Har för mig den har fått ganska bra i test också. Synd bara att man nästan spyr bara man sätter sin fot inne på en Willys. :zpy
 

ReoReo

Proud member of Lucius fan club!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bangkok
Hoj
Kawasaki minimotard i Bangkok.
Jag kommer ihåg att någon gång på 80-talet var glassmaskinen årets julklapp. Efter flera glada försök insåg jag att Apoterkarnes inte var så gott att göra glass på iallafall...

Edit: Fan. Jag har inte smakat julmust på 4 år. Saknad. Varför kollade jag i denna tråden?:(
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Svagdricka på kutting sparkar stjärt som julmatsdricka.
De låga alkoholhalten kräver dock idogt snapsande för att bibehålla den julröda näsan.
BTW: Varför kan man äta mycket mer när man snapsar?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top