Bästa Julmusten?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Har vi några fler julmustfanatiker här? Själv så kom jag precis hem med en hel back av den bästa julmusten, Zeunerts Bryggeri.

Vilken gillar DU bäst och varför? :tummenupp
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Bryggeriet i byn gjorde den godaste. Tyvärr är det nerlagt nu :(


Men Apotekarnes kanske? Har inte så bra koll..
 

Vrom

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Gammalt skrot (till salu)
Fjolårets Zeunertsmust är godast.

Köp en back till, ställ undan den i ett mörkt och hyfsat svalt utrymme, och jämför den lagrade musten med den nyköpta nästa jul. Lagrad finmust är ren lyx.

Annars tycker jag att musten från Grebbestads bryggeri är riktigt bra. Den och Zeunerts spelar lite i samma liga, med lite mindre sötma och mer smak än de stora bryggeriernas.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
var köper man finmust egentligen? lokala ica har ju bara apotekarens på plastflaska samt ica-dito i samma förpackning. vart ska man egentligen vända sig om man vill ha riktigt fin must på fin flaska att lagra till nästa jul?:va
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
var köper man finmust egentligen? lokala ica har ju bara apotekarens på plastflaska samt ica-dito i samma förpackning. vart ska man egentligen vända sig om man vill ha riktigt fin must på fin flaska att lagra till nästa jul?:va

Min lokala ICA Maxi har pallvis med Zeunerts på 50 cl glasflaska. Det är nog bara att leta runt lite.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Är väl endå så att det är samma kryddblandning i all julmust då det bara är ett företag som gör kryddningen till julmust. ( osäker på cocacolas julmust dock)
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7

Aaron

Exilkuban
Gick med
9 May 2003
Ort
Tjyvhult
Hoj
2008 Aprilia RSV1000R
Trevligt att se att det finns Julmust-finsmakare även på SH!

Zeunerts är godast!
Å det säger jag inte bara för att jag är från dess vagga, Sollefteå.
Förr hette bryggeriet Sobra och musten var lika god då. De har inte ändrat receptet trots ett antal ägarbyten sen dess. Kultur!

Bifogar bild på det eminenta bryggeriet som dessutom gör godaste lager-ölen i Sverige.
 

Bifogat

  • Zeunerts.jpg
    Zeunerts.jpg
    50.7 KB · Visningar: 219

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Det verkar vara du och jag mot resten av packet. :mad: "Apotekarnes är bäst.."

det pratas bara om 2 märken här, så då får jag väl lägga mig mig i och säga: ICA´s på PET flaska!! :tummenupp

Äh, skojade till det lite bara.

Seriöst så tycker jag nog att Spendrups, Nygårda, funkar bra. Men nu när man sitter här och läser om must så känns det som man muste springa och se om man kan få tag i drickan på glasflarra. För hur det än är så blir upplevelsen snäppet bättre eller två av att dricka ur glasflaska.




Kanske dax för en poll om: vi som dricker must på SH.kåm :D
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Zeunerts smakar ungefär som jag inbillar mig kattpiss smakar. Polaren bjöd på "riktig" julmust härom veckan och ställde fram en flaska Zeunerts. Det var den vidrigaste smörja jag nånsin fuktat mina läppar med. Lovar att jag aldrig kommer att låta det ske igen. Hellre äter jag surströmming..

Annars är ju Apotekarnes och Nygårds goda.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jag ska fan köpa på mig ett lager som jag brukade göra förr om åren. Sitta och dricka iskall julmust på Midsommarafton är underbart.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Du menar Apotekarnes, va? :fakta

Ja, se på fan! :3freak
Det är precis vad jag menar! :tummenupp
Apotekarnes

Hur djävla hemmablind är man inte om man hållit i flaskdjäveln i juletider år ut och år in och dessutom druckit det senast ett par timmar tidigare och ändå på trettio år aldrig reflekterat över att de faktiskt "stavat fel" på etiketten... :hihi

Nån som vet varför stavningen ser ut som den gör?
Gammal svenska?
Utrikiska?
Stavfel som man fick leva med för att man inte hade råd med nya etiketter?!
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top