Stora Svetstråden!

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
En bekang som köpt en sån menar att det är en fullvärdig maskin, men att den bör plockas isär och granskas. En hel del lödfogar som inte håller måttet och kretskorten är slarvigt ihopskruvade.
 

Wejle

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2010
Ort
hörby
Hoj
Ktm 690 smc R
Jag har en vätskekyld kempi med massa tillbehör som jag inte använder ifall någon är intresserad
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad rekommenderar ni att man svetsar rostfritt med? Har bara testat pinne och TIG vilket förstås funkar men funkar MIG?
Har varken tillgång till det ena eller det tredje just nu.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Bumpar upp denna tråde igen, har precis beställt en sån här: http://www.ebay.co.uk/itm/151377349527?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Nu funderar jag på om jag ska slå till på en Elga optimator regulator men har jag någon nytta av att köpa den som heter 2 så jag får rotgas ur samma. Känns som att det skulle vara väldigt smidigt då jag bara kommer köra en flaska. Annars måste jag ju ändå ha någon t-koppling och en till regulator, optimator 2 är ju bara lite dyrare än den vanliga.

Hmm, hur gör jag?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Bumpar upp denna tråde igen, har precis beställt en sån här: http://www.ebay.co.uk/itm/151377349527?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Nu funderar jag på om jag ska slå till på en Elga optimator regulator men har jag någon nytta av att köpa den som heter 2 så jag får rotgas ur samma. Känns som att det skulle vara väldigt smidigt då jag bara kommer köra en flaska. Annars måste jag ju ändå ha någon t-koppling och en till regulator, optimator 2 är ju bara lite dyrare än den vanliga.

Hmm, hur gör jag?
Klart vettigt att ha en med dubbla regulatorer, bästa är dom med plaströr med en liten plure i som visar flödet. Väldigt exakta!
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Hej igen, köpte en Stahlwerk 200A ac/dc med plasmaskärare och den verkar funka mycket bra när man kör dc men i Ac så har den svårt att tända ljusbågen ibland och fladdrar och har sig.
Om jag går på med mycket ström (med pedal) så tänder den och sen kan man backa av men det jag undrar är hur strömförsörjningen till svetsen kan påverka. I vårt garage är det alltid lite sisådär så jag funderar på om man ska prova att dra en sladd direkt från 1-fas på 380V uttaget där strömmen kommer in. Ett annat alternativ skulle kunna vara att jag kör med för lite gas kanske och en ac-båge blir känsligare över nollgenomgångarna när hf ligger på hela tiden?

Det känns som att eftersom man får den att tända om man gör på ett visst sätt så funkar det så det känns mer som handhavandefel än att det skulle vara något fel på svetsen. Hf-tändningen funkar ju perfekt i övrigt..

Hjääälp! :)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Hej igen, köpte en Stahlwerk 200A ac/dc med plasmaskärare och den verkar funka mycket bra när man kör dc men i Ac så har den svårt att tända ljusbågen ibland och fladdrar och har sig.
Om jag går på med mycket ström (med pedal) så tänder den och sen kan man backa av men det jag undrar är hur strömförsörjningen till svetsen kan påverka. I vårt garage är det alltid lite sisådär så jag funderar på om man ska prova att dra en sladd direkt från 1-fas på 380V uttaget där strömmen kommer in. Ett annat alternativ skulle kunna vara att jag kör med för lite gas kanske och en ac-båge blir känsligare över nollgenomgångarna när hf ligger på hela tiden?

Det känns som att eftersom man får den att tända om man gör på ett visst sätt så funkar det så det känns mer som handhavandefel än att det skulle vara något fel på svetsen. Hf-tändningen funkar ju perfekt i övrigt..

Hjääälp! :)


Många svetsar är känsliga när det handlar om vilken strömming de får, de kan få för sig alla möjliga konstigheter om de inte blir nöjd, så börja där och med lite mer gas. Generellt så brukar det vara jobbigare att tända med AC dock, framförallt om vi pratar om billigare maskiner (vet inget om din).
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Hittar något annat intressant efter lite googlande, det är att man kan justera gnistgapet för HF-tändningen. Verkar som det även drabbar folk med dyrare märkessvetsar ibland, är det någon som provat att fixa med det eller har era grejer bara fungerat?

edit:
Typ såhär: https://www.youtube.com/watch?v=UQoOP9DHJJQ
 
Last edited:

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Hej igen, köpte en Stahlwerk 200A ac/dc med plasmaskärare och den verkar funka mycket bra när man kör dc men i Ac så har den svårt att tända ljusbågen ibland och fladdrar och har sig.
Om jag går på med mycket ström (med pedal) så tänder den och sen kan man backa av men det jag undrar är hur strömförsörjningen till svetsen kan påverka. I vårt garage är det alltid lite sisådär så jag funderar på om man ska prova att dra en sladd direkt från 1-fas på 380V uttaget där strömmen kommer in. Ett annat alternativ skulle kunna vara att jag kör med för lite gas kanske och en ac-båge blir känsligare över nollgenomgångarna när hf ligger på hela tiden?

Det känns som att eftersom man får den att tända om man gör på ett visst sätt så funkar det så det känns mer som handhavandefel än att det skulle vara något fel på svetsen. Hf-tändningen funkar ju perfekt i övrigt..

Hjääälp! :)
när jag svetsar alu brukar jag borsta ytan men en rostfri stålborste sekunderna innan jag svetsar, det är viktigt att det är rent.
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Bumpar upp denna tråde igen, har precis beställt en sån här: http://www.ebay.co.uk/itm/151377349527?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Nu funderar jag på om jag ska slå till på en Elga optimator regulator men har jag någon nytta av att köpa den som heter 2 så jag får rotgas ur samma. Känns som att det skulle vara väldigt smidigt då jag bara kommer köra en flaska. Annars måste jag ju ändå ha någon t-koppling och en till regulator, optimator 2 är ju bara lite dyrare än den vanliga.

Hmm, hur gör jag?

i jobbet kör vi ofta med t-koppling. man kan ha 1 t-koppling med dubbla flödesmätarrör.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
när jag svetsar alu brukar jag borsta ytan men en rostfri stålborste sekunderna innan jag svetsar, det är viktigt att det är rent.
Går även fint att värma ur ev. Smuts med gasen innan man svetsar, (strunta inte i borstningen för det bara!)så behöver man inte braka på med lika mycket ampere för att få upp arbetsvärme i godset heller!
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Går även fint att värma ur ev. Smuts med gasen innan man svetsar, (strunta inte i borstningen för det bara!)så behöver man inte braka på med lika mycket ampere för att få upp arbetsvärme i godset heller!

japp håller med, jag tänker att en del som får problem med aluminium missar denna delen av processen.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Fast själva idén med Ac-svetsning och fyrkantsvåg är ju att oxiderna kryper till kanten av svetsen, det har ju inte med Hf-tändningen att göra.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Hej! Jag har en likadan svets. Den vill ha minst 16A. Jag använder en sådan här i 3 fas uttaget. http://www.jula.se/catalog/el-och-b...ptrar-och-overgangar/overgangsadapter-400714/
Och använder jag skarvsladd så är det 3x2.5mm kabel som gäller.

Det är ju en rätt tjock 1-fas kabel till svetsen så allt skarvande i mitt garage kan nog ställa till en del problem. (Hoppas det iaf) Ska köpa en sådan adapter och skarvsladd med 2,5mm^2 ledare i och prova. Nästa steg blir att kolla hur gnistgapet för Hf-tändningen ser ut.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det är ju en rätt tjock 1-fas kabel till svetsen så allt skarvande i mitt garage kan nog ställa till en del problem. (Hoppas det iaf) Ska köpa en sådan adapter och skarvsladd med 2,5mm^2 ledare i och prova. Nästa steg blir att kolla hur gnistgapet för Hf-tändningen ser ut.
Problemet med hf-tändningen berättade en gammal finne för mig - på maskiner nyare än 80tal är hf strömmen väldigt begränsad pga att den slår ut pacemakers.. går att bygga om så man får full hf. Hans maskin small igång direkt, varje gång. Och elektrod och svetsstycke ska gärna vara blankt för att den ska tända lättare har jag märkt. Nåt med motstånd i oxider i guess..
Svårare att tända ljusbågen även när man inte fyllt slangpaketet med argon innan man tänder..
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Problemet med hf-tändningen berättade en gammal finne för mig - på maskiner nyare än 80tal är hf strömmen väldigt begränsad pga att den slår ut pacemakers.. går att bygga om så man får full hf. Hans maskin small igång direkt, varje gång. Och elektrod och svetsstycke ska gärna vara blankt för att den ska tända lättare har jag märkt. Nåt med motstånd i oxider i guess..
Svårare att tända ljusbågen även när man inte fyllt slangpaketet med argon innan man tänder..

Finns reglerat i standard. Av ren nyfikenhet frågade jag en mäster på jobbet och det svaret jag fick kan jag tyvärr inte återge för jag begrep i princip mindre än 5%. Men rent generellt så såg han inga större problem med det men det kräver en ordentlig tomgångsspänning.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Som sagt så är tex Parweld XTI 200 AC/DC en kines, flera av deras andra maskiner också. PArwelds manual var bättre än den från Scandtig, så jag använde Parwelds manual till Parweld XTI 200 AC/DC när jag bekantade mig med min Scantig 200 AC/DC, dvs i båda fallen den kinesiska WSME-200.
http://www.vnet.uk.com/parweld/new/pdf/xti200acdcpm.pdf

Här är verktygsbodens version av WSME-200, här har den fått en lite flashigare front, man samma maskin:
http://verktygsboden.se/20.0.0.2/20192/cache/20192_7b1800dc034a96014106409e12c7c4be.jpg

Parweld säljer till stor del samma kinatillverkade svetsar som Scandtig hade och Verktygsboden har i sitt sortiment.
Tiderna förändras. Men det är ju bra maskiner, iaf för hobbybruk, så vad är problemet? Innan jag köpte min WSME-200 från Scandtig för 6 år sedan, så frågade jag runt hos svetsmaskinservicefirmor här i Sthlm om jag kunde få hjälp den dagen den måste repareras, och de sa att det normalt inte är några problem att reparera kineser. De sa att kineserna är ofta byggda på lite äldre teknik och inte så kompakta, och därför skulle de inte vara svår att reparera. När jag tittar under höljet på min så får jag samma intryck. Mycket konventionellt uppbyggt, dvs inga komplexa kort som man byter i sin helhet osv. Det finns dock dyrare kineser, men programeringsfunktioner, uppbyggda på lösa kort och gemensamma komponenter med många andra märkessvetsar, en sån är tex Parweld XTI202AC/DC, den är till förväxling lik den kinatillverkade Scandtig 210 AC/DC och har samma tekniska spec. jag valde mellan den och Scandtig 200 AC/DC (DVS WSME-200) då. Men då gick den förstnämda på ca 15000:- i Scandtigs version, min svets gick på 8000-9000:-. Jag tyckte inte att jag hade användning för de extrafunktioner som den dyrare svetsen hade.

Men min maskin har som sagt aldrig strejkat. Jag svetsar ju dock bara för hobby, mina egna båt-, bil- och mc-grejer och en del åt andra. Vet inte hur många timmar min gått, men har gjort av med 80 liter argon sedan dess.

Här är fler exempel på kinesen WSME-200 i olika skepnader. En del importörer har en annan front osv, men det är samma maskin.
Här är några varianter och färger.
http://www.blocket.se/helsingborg/Tig_svets_44607999.htm?ca=11&w=3
http://www.ebay.co.uk/itm/SIP-05164...-ARC-INVERTER-WELDER-EX-DISPLAY-/181029823495

Innan jag köpte min maskin gjorde jag en ganska grundlig research, och fick också av en importör muntligen inblick i hur svetsmarknaden fungerar vad gäller re-brandade kineser. Vilka märken som rebrandar, och vilka ursprungsmodeller från Kina det är som ligger bakom. Jag känner igen många av modellerna än idag, i Parwelds och verktygsbodens sortiment finns flera av dem.
Parwelds tyngre trefasmaskiner känner jag inte igen som kineser, det kan vara så att deras lättare maskiner är re-brandade, men att de fortfarande har uk-tillverkning på de tyngre. Jag vet ej.

Men vad är problemet med dess kinesmaskiner, de funkar ju uppenbarligen bra.
Liksom min 210Nm momentnyckel från Biltema, samma som Kamasa, av ngn anledning... Liksom min Iphone som det också står made in China på.

Nåväl, all den här infon har jag redan bjudit på tidigare på SH. Den som ska köpa svets får helt enkelt leta och ringa runt och kolla lite själv, samt väga informationen mot vad man själv avser använda svetsen till. Jag gjorde mitt köp för sex år sedan och är fortfarande nöjd. Allt det jag skrivit här i tråden har jag redan skrivit tidigare på SH. Så det här är bara repetitivt bjud från mig till de som inte ens letat i befintliga svetstrådar.

Lycka till med köpet, vem det nu var som skulle köpa ngt.

Jag är mycket intresserad av re-brandade kineser och vilka tillverkarna bakom är. Har en viss insikt i branchen och skulle vara mycket intresserad av vad du har för info och åsikter. Gärna över PM.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top