Hur ser det ut i ditt garage?

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Äntligen fått ett litet tillhåll hemmavid där ja kan skruva lite =)
Det är fuktigt o mögligt o allmänt jävligt men jag slipper åka 6 mil som förut för att meka :tummenupp
 

Bifogat

  • IMAG0172.jpg
    IMAG0172.jpg
    232.7 KB · Visningar: 740

mrspl

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2008
Ort
MellanSverige
Hoj
CBR1000RR KTMEXC450 KTMSX65
X-up Var har du alla verktyg ?
Är du nöjd med klinker på golvet?
Vad är det för klinker (inköpställe)
Funderar själv på vad jag ska ha på golvet, är rädd för att typ domkraften ska fastna i fogarna när man rullar den över golvet.

Djävligt snyggt har du fått till det iaf. Me like
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Hobbyrum/lokal

Vet inte hur många gånger jag renoverat och gjort om i garaget:va
Nu får det klara sig nått år i alla fall..

Så jävla fint, kul att se. Bara njut.... garagetid! Mvh Tony

Blev lite inspirerade av Chirres fina garage och slänger upp lite bilder på mitt så-gott-som-färdiga garage. :)

Klinkers, rena fina väggar. Vackra hojar osv. Soffa..... vila ut lite. perfekta hemmagarage - hobbylokal!

Var är gräsklipparen? De gamla trampcyklarna. Barnleksakerna, ett gäng gamla vinterhjul? De överblivna slattarna i ett gäng målarburkar, brädstumpar ifrån något byggprojekt OSV, löve´n som blåser in så fort man öppnar garageporten. den gamla oljetanken. hmmmmm

Och framför allt, ni kan ju kliva upp på hojen ifrån båda sidorna. Ser jättebra ut! Mvh Tony Den rödvita e fin....
 
Last edited:

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Hobbyrum!

Så här kan det se ut!
 

Bifogat

  • garage.jpg
    garage.jpg
    181.3 KB · Visningar: 1,028

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
X-up Var har du alla verktyg ?
Är du nöjd med klinker på golvet?
Vad är det för klinker (inköpställe)
Funderar själv på vad jag ska ha på golvet, är rädd för att typ domkraften ska fastna i fogarna när man rullar den över golvet.

Djävligt snyggt har du fått till det iaf. Me like

En sak är iaf säker, man får vara jävligt noga med att få bort all luft under plattorna när man lägger dom, verkligen trycka till ordentligt. Inte kul att hissa upp en bil på klinkers och sen upptäcka att det spricker här och där!
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
X-up Var har du alla verktyg ?
Är du nöjd med klinker på golvet?
Vad är det för klinker (inköpställe)
Funderar själv på vad jag ska ha på golvet, är rädd för att typ domkraften ska fastna i fogarna när man rullar den över golvet.

Djävligt snyggt har du fått till det iaf. Me like

Tackar! :)

Verktygen kommer jag att ha i köksskåp som jag skall installera inom kort, skåpen skall täcka hela kortsidan fram till skinställen på bilderna. Ovanpå blir det en slittålig bänkskiva.

Klinkern är från Biltema, deras garageklinker och jag är riktigt nöjd med den. Var skeptisk innan jag köpte då jag som regel är det mot Biltema :)

Men efter mycket googlande så fann jag enbart nöjda kommentarer. Så jag slog till. I plattan ligger det vattenburen golvvärme, så det är varmt och gott att sitta & meka :)

Rulla domkraft tror jag inte blir några problem med 3-5mm fogspalt. Har du större så kan det nog hugga tag så klart.

Samt som Slappa skriver så vill det till att det verkligen trycks till så det inte finns risk att det spricker vid belastning.

Så jävla fint, kul att se. Bara njut.... garagetid! Mvh Tony



Klinkers, rena fina väggar. Vackra hojar osv. Soffa..... vila ut lite. perfekta hemmagarage - hobbylokal!

Var är gräsklipparen? De gamla trampcyklarna. Barnleksakerna, ett gäng gamla vinterhjul? De överblivna slattarna i ett gäng målarburkar, brädstumpar ifrån något byggprojekt OSV, löve´n som blåser in så fort man öppnar garageporten. den gamla oljetanken. hmmmmm

Och framför allt, ni kan ju kliva upp på hojen ifrån båda sidorna. Ser jättebra ut! Mvh Tony Den rödvita e fin....

Tack Tony!

Gräsklipparen bor ute hela sommaren då det är en självgående robot, på vintern bor den i serviceverkstaden som tar hand om den. Alla andra icke-mc relaterade prylarna får bo i förrådet. Typ sommarmöbler, däck, virke med mera :)

För mig är detta primärt ett mc-garage.....eller pojkrum kan man även kalla det :D
 
Last edited:

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
Blev lite inspirerade av Chirres fina garage och slänger upp lite bilder på mitt så-gott-som-färdiga garage. :)[/]

Jävligt avis blir ja på ditt grymt fina garage (elle utställningshall kanske de e ;)). Men Varför har du tre likadana skinnställ?? Räcker inte med ett?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Blev lite inspirerade av Chirres fina garage och slänger upp lite bilder på mitt så-gott-som-färdiga garage. :)[/]

Jävligt avis blir ja på ditt grymt fina garage (elle utställningshall kanske de e ;)). Men Varför har du tre likadana skinnställ?? Räcker inte med ett?

Alltid bra att ha några ställ att byta med! Ett för bana, ett för gata & ett i reserv. ;)
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Försvunnit.......

Min hobbylokal..(Dragracing). Som sedan blev mitt mcgarage! Nu e det bara ett jävligt trångt förråd, fyllt med godbitar som knappt synes.

Det märks, känns tydligt att 60+ inte orkar pula på som en pigg 40åring. Va grining man blir ibland! Snart pensionär.... då jävlar ska jag tillbringa mycke tid i mitt garage. Starta upp rubbet och göra en YouTube symphoni med mc--brumm!
 

Bifogat

  • IMG_6801 sh.jpg
    IMG_6801 sh.jpg
    125.1 KB · Visningar: 700

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Så här ser det ut utanför Skövde, precis som det ska under skruvsäsongen:)
 

Bifogat

  • 298015_227793647275312_100001340340123_562042_1001346958_n.jpg
    298015_227793647275312_100001340340123_562042_1001346958_n.jpg
    110.1 KB · Visningar: 744

gixxer600R

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
gsxr 97:a ombyggd till 01
Min hobbylokal..(Dragracing). Som sedan blev mitt mcgarage! Nu e det bara ett jävligt trångt förråd, fyllt med godbitar som knappt synes.

Det märks, känns tydligt att 60+ inte orkar pula på som en pigg 40åring. Va grining man blir ibland! Snart pensionär.... då jävlar ska jag tillbringa mycke tid i mitt garage. Starta upp rubbet och göra en YouTube symphoni med mc--brumm!

hur många hojar står där? lite avundsjuk måste ja säga
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Komplettera även med lysrörsarmaturer på lediga väggar, en bit upp från golvet. Som i en lackbox. Allt ljus uppifrån är rätt värdelöst om man ska meka med fordon iaf. Så att man slipper trassel med skarvdosor och sladdlampor.

Och många eluttag för att slippa skarvdosor igen.

Inte ljus direkt från sidan. Står man och meckar i ett motorutrymme vill du inte bli bländad med ljus direkt från sidan.

En bit upp på ca 2.5-3m höjd och ca 30graders lutning är fina grejer:tummenupp
Och sen så klart alla rör i taket för att få det vanliga ljuset i lokalen.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Fick en mindre chock imorse när jag öppnade garageporten. Skulle kolla en sak på hojen innan jag gick till jobbet. Drog med ett bestämt ryck upp porten och ut rusar en svart katt:va

Mellan bilen och motorcykeln har den lämnat en prydlig pöl, man får vara glad att den inte behövt göra behov nr 2.

Tyvärr hann jag inte fotografera den, den var lika snabb som en Ninja.
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Min bod

Fasen va fina garage vissa av er har. Blir avundsjuk med tanke på att man själv får hålla till i en bod utan värme el. bra belysning. Men det som inte dödar en härdar en heter det ju..
 

Bifogat

  • garage.jpg
    garage.jpg
    75.9 KB · Visningar: 406

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Inte ljus direkt från sidan. Står man och meckar i ett motorutrymme vill du inte bli bländad med ljus direkt från sidan.

En bit upp på ca 2.5-3m höjd och ca 30graders lutning är fina grejer:tummenupp
Och sen så klart alla rör i taket för att få det vanliga ljuset i lokalen.

Har aldrig upplevt det som ett problem, det man vill efterlikna är ju dagsljuset, dvs ljus som faller in från flera håll.
Min point är fortfarande att man ska överväga ljus från väggarna, för att även få ljus som faller in från sidan och nerifrån , om man ska meka med hojar och bilar.Om man har möjlighet.

Ett trick på som jag har i mitt hojbås är att jag har lysrör under en väggmonterad bänk som sitter utefter ena väggen längsmed hojplatsen. De kastar ljus mot sidan av hojen och även ned mot golvet under hojen. Det gör det mycket behagligare och minskar behövet av lösa lampor.

Om man har billyft är det extra tacksamt med lampor längre ned på detta vis. Så jag tycker inte att väggmonterade lampor endast får sitta 2.5 till 3 meter upp. Det skulle fö bli problem i många hobbygarage, pga takhöjden.

Men naturligtvis, som jag skrev, ska man naturligvis även ha den vanliga ljusstyrkan i taket.

En annan sak att tänka på om man köper beggade armaturer, är att kolla att det är varmvita lysrör i dessa. Annars blir färgåtergivningen dålig.
 
Last edited:

Norrland

stubbflygare
Gick med
11 Jan 2007
Ort
Fjollträsk
Hoj
Hojlös
Inte världens största, ingen värme, inget vatten men det är ett garage :tummenupp


Står 4 hojar där i normala fall men behövde lite utrymme för att skruva
 

Bifogat

  • IMAG01423.JPG
    IMAG01423.JPG
    67.2 KB · Visningar: 376
Last edited:

mrspl

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2008
Ort
MellanSverige
Hoj
CBR1000RR KTMEXC450 KTMSX65
Har aldrig upplevt det som ett problem, det man vill efterlikna är ju dagsljuset, dvs ljus som faller in från flera håll.
Min point är fortfarande att man ska överväga ljus från väggarna, för att även få ljus som faller in från sidan och nerifrån , om man ska meka med hojar och bilar.Om man har möjlighet.

Ett trick på som jag har i mitt hojbås är att jag har lysrör under en väggmonterad bänk som sitter utefter ena väggen längsmed hojplatsen. De kastar ljus mot sidan av hojen och även ned mot golvet under hojen. Det gör det mycket behagligare och minskar behövet av lösa lampor.

Om man har billyft är det extra tacksamt med lampor längre ned på detta vis. Så jag tycker inte att väggmonterade lampor endast får sitta 2.5 till 3 meter upp. Det skulle fö bli problem i många hobbygarage, pga takhöjden.

Men naturligtvis, som jag skrev, ska man naturligvis även ha den vanliga ljusstyrkan i taket.

En annan sak att tänka på om man köper beggade armaturer, är att kolla att det är varmvita lysrör i dessa. Annars blir färgåtergivningen dålig.


Lysrör eller spottar i taket då ??
För / Nackdelar:confused:
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top