Custom Caféracer bygge

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
jag röstar på stor, rund & chromad. typ som på en monster

Har en stor och rund liggandes idag (original), men tycker inte alls att det passar. I så fall blir det till att bygga en kåpa till lyktan, men problemet blir att bygga "pluggen" som jag skall gjuta glasfibret i.

panzaa_vinter35.jpg
 
Last edited:

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
imponerande bygge :) man blir hälften avundsjuk hälften inspirerad
:)

apropå lampa
så är det väl nog så att det finns inga fula lampor bara fula kombinationer. alla lampor är snygga på rätt hoj o dom är fula på fel hoj.
men som sagt, hitta rätt lampa, det är nog inget jag tror du bör ha problem med.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tack för uppskattningen!

Här är iaf tanken att fotpinnarna skall utgå ifrån. Satt i garaget i 2 timmar igår och funderade, utan att komma närmare en vettig lösning. Problemet är att motorkåpan går så långt ut att jag kommer få problem med axeln till växelföraren. En lösning kan vara att bygga ut infästningen (den delen med splines) så att axeln går fritt. Problemet detta skapar är att fotpinnarna hamnar långt ut. Tips är uppskattat..

Här planerar jag att fäste fotpinnarna, dock så hamnar de galet långt bak. :näsblod
panzaa_vinter34.jpg


Problemet som synes är att motorkåpan går ut väldigt långt:
panzaa_vinter33.jpg


Axeln med splines som måste byggas ut för att axeln skall få frigång:
panzaa_vinter32.jpg


Nya resp gamla fotpinnarna (de nya ifrån Bulldogen):
panzaa_vinter30.jpg



Jag får fan inte ihop en vettig lösning :huvet
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Ser inte riktigt hur det ser ut men en lösning skulle kunna vara att göra en växelförare av en 3-4 mm plåt.

Behöver ju inte vara rakt från axeln till pedalen.
 

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
eller...
 

Bifogat

  • Lyse3.jpg
    Lyse3.jpg
    65 KB · Visningar: 133
  • Iron-Cross-Headlight.jpg
    Iron-Cross-Headlight.jpg
    11.8 KB · Visningar: 2,574

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ser inte riktigt hur det ser ut men en lösning skulle kunna vara att göra en växelförare av en 3-4 mm plåt.

Behöver ju inte vara rakt från axeln till pedalen.

Lyckades få med mig drygt 1,5 m2 5mm. aluplåt ifrån jobbet igår. En gammal rulltrappsfront som inte används längre :banana
Av denna torde jag kunna snickra ihop både fästen till fotpinnarna och en axel till växeln. Kruxet är som sagt vart fasen jag skall placera fotpinnarna. Om jag väljer att fästa dem bak vid bananen så ligger jag fan raklång på hojjen. Ser visserligen fräckt ut, men frågan är hur bra körställning man får.

Tanken hade faktiskt inte slagit mig att göra en av plåt, jag var så insnöad på just en rund axel. Cheers för tipset!

Nästa stora nöt att knäcka blir att tillverka ett avgassystem, eller iaf grenrören som skall samlas till en slutdämpare (slip-on), highpipe motsv. Har aldrig försökt mig på att tillverka ett dylikt tidigare, ej heller svetsat rostfritt.. blir en utmaning! Ingen som vet om det finns en tråd om avgastillverkning på SH?


MT-06:ans lampa e rätt fräck!
Gillar även MT-01:ans, men denna är som bekant allt annat än gratis!
 
Last edited:

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Mölndal
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
Själva staget till växelföraren behöver ju inte vara rakt. Du kan ta ett vanligt rundstål typ Ø8 el 10mm beroende på om du har M8 eller M10 gänga i kulleden, böja och göra gängor i ändarna. Försök isåfall att inte ha mer än 45° i böjarna för då blir staget sladdrigt.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Skall göra ett tappert försök med plåten, har även ett par gängstänger som ligger hemma och skräpar. Perfekt för att testa sig fram innan det slutgiltiga tillverkas.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Lyckades få med mig drygt 1,5 m2 5mm. aluplåt ifrån jobbet igår. En gammal rulltrappsfront som inte används längre :banana
Av denna torde jag kunna snickra ihop både fästen till fotpinnarna och en axel till växeln. Kruxet är som sagt vart fasen jag skall placera fotpinnarna. Om jag väljer att fästa dem bak vid bananen så ligger jag fan raklång på hojjen. Ser visserligen fräckt ut, men frågan är hur bra körställning man får.

Tanken hade faktiskt inte slagit mig att göra en av plåt, jag var så insnöad på just en rund axel. Cheers för tipset!

Nästa stora nöt att knäcka blir att tillverka ett avgassystem, eller iaf grenrören som skall samlas till en slutdämpare (slip-on), highpipe motsv. Har aldrig försökt mig på att tillverka ett dylikt tidigare, ej heller svetsat rostfritt.. blir en utmaning! Ingen som vet om det finns en tråd om avgastillverkning.

Ja ligga på hojen är ju sådär...
Ska försöka klura lite.

Bra att du hade användning av tipset, tycker själv att det är skitbra när folk utifrån kommer med synpunkter på mitt bygge.
Annars är det lätt att snöa in på ett spår.

Kolla Jörgen Karlssons tråd "Sothoran goes retrofit" i hojbyggardelen.
Han har byggt sitt system och förklarar saker så vanliga dödliga förstår.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ja ligga på hojen är ju sådär...
Ska försöka klura lite.

Bra att du hade användning av tipset, tycker själv att det är skitbra när folk utifrån kommer med synpunkter på mitt bygge.
Annars är det lätt att snöa in på ett spår.

Kolla Jörgen Karlssons tråd "Sothoran goes retrofit" i hojbyggardelen.
Han har byggt sitt system och förklarar saker så vanliga dödliga förstår.


Som du säger man behöver ibland få en spark i rätt riktning, det tenderar annars att dra ut på tiden och man får helt enkelt inte ett skit gjort. Gillar för övrigt ditt bygge grovt! :cdevil

Har byggt en del prylar i glasfiber tidigare, men inget så pass avancerat som ditt bygge.. Riktigt impad! Fortsätt kämpa på!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Vilken sida kan man för övrigt läsa om avknassystem?
Tråden är helt enorm :näsblod

Intressant läsning, men det skulle ta en hel dag att plöja igenom allt!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

s3an

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Ängelholm
Hoj
Speed Triple-00såld Ducati750ss-95såld Honda cb750k6 cafe
Tja. Sjysst bygge. Jag går tycker du ska ha fotpinnarna där framme så du kan sträcka ut ordentligt...cooolare... sen att det är lite custom över det gör väl inget då du har så goa delar på hojen. Ett snyggt styre och ett par diskreta fotpinnar hade gjort hojen rätt. Förstår att du vill ha ett snyggt stuk men du ska ju kunna köra skiten oxå..
Sätt ett par pinnar bak oxå så kan du ju ligga ner på motorvägen;)
Våga framflyttat....
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Problemet är att det nästan blir en ännu sämre körställning om jag kör framflyttat (se min avatar). Man sitter som ett utsträckt V på hojjen, vilket skulle göra körningen outhärdlig efter en kort stund. Kruxet är att hitta den gyllene medelvägen! Just där sticker dock grenrör, motorkåpor m.m. fram så vi får se vad jag kommer på för lösning. Sanningen är den att jag använde passagerar pinnarna tidigare när jag ville ändra körställning, så tanken har redan funnits där, men tack iaf!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Liten uppdatering av gårdagens arbeten:

Ett "lock" under sadeln har tillverkats av 5mm. aluplåt, ett helvete att såga i bör tilläggas :näsblod Sticksågen studsade som en pinpongbol i plåten, trots att den var fastsatt med 3 tvingar i arbetsbordet. Blev en hel del filande sen för att få det bra. Slutsatsen av detta är att det inte vore fy skam med en riktig bandsåg... men en sång e ju inte gratis.

Passade även på att flytta styrboxen så att den får plats under sadeln, denna ligger annars ovanpå. Mkt jobb för knappt ngnting, men bra blir det!

Gillade aluplåten så mkt att den kanske kommer att agera som sadel i framtiden om man vill vara riktigt racig och plocka bort läderpallen :whip
Är sugen på att bygga upp plåten bak upp på ramen bakom, men har aldrig svetsat i alu så vi får se hur det går. Hur funkar det förresten att svetsa aluplåt med mig/mag? Ngn som testat?

Styrboxen flyttad:
panzaa_vinter36.jpg


Plåt1:
panzaa_vinter38.jpg


Plåt2:
panzaa_vinter37.jpg
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Liten uppdatering av gårdagens arbeten:

Ett "lock" under sadeln har tillverkats av 5mm. aluplåt, ett helvete att såga i bör tilläggas :näsblod Sticksågen studsade som en pinpongbol i plåten, trots att den var fastsatt med 3 tvingar i arbetsbordet. Blev en hel del filande sen för att få det bra. Slutsatsen av detta är att det inte vore fy skam med en riktig bandsåg... men en sång e ju inte gratis.

Passade även på att flytta styrboxen så att den får plats under sadeln, denna ligger annars ovanpå. Mkt jobb för knappt ngnting, men bra blir det!

Gillade aluplåten så mkt att den kanske kommer att agera som sadel i framtiden om man vill vara riktigt racig och plocka bort läderpallen :whip
Är sugen på att bygga upp plåten bak upp på ramen bakom, men har aldrig svetsat i alu så vi får se hur det går. Hur funkar det förresten att svetsa aluplåt med mig/mag? Ngn som testat?

du måste ju först ha annan gas (mison? :va )
sen lär man inte kunna svetsa så mycket åt gången då det blir varmt.
oså svetsar man mot med munstycket och inte ifrån som vanligt. lite övning så kan man få de skitsnyggt. jag bruka typ punktsvetsa med migen om jag behöver snygg svets. :)

har du alu plåten där så gör en skiva till i något mindre dimension och dra på ett lager liggunderlag och klä sen med nå snyggt läder, funkar med konstläder. vill man tex ha lite mönster för skojs skull kan man köpa tex jula bilklädsel i fuskskinn med lite symönster och få de lite annorlunda.
sen gör du helt enkelt så att du skruvar fast den sadeln med 2 muttrar under den undre alu plåten, skruvarna svetsar du om de är en plåt el skruvar om de är trä el likn i själva sadeldelen.

bara ett tips.. lite konstigt förklarat men hoppas du fattar lite vad jag mena :rolleyes:
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Vill inte idiotförklara dig men du vet att du behöver ha en "spool-gun" till Mig:en med alu. tråd i va???

En liten extrarulle som drar ut tråden istället för å skjuta.

Har du grejor så testa. Dom få gångerna jag kör alu så brukar jag ta Tig:en nere på jobbet och smacka på. Inte lätt men när man väl får igång smältan så funkar det faktiskt hyfsat!

Man använder Mison gas till Mig:en och Argon till Tig och även till Mig med alu tråd / spool-gun. Tror man har det till Mig:en oxå. Aldrig provat faktiskt. =)

du måste ju först ha annan gas (mison? :va )
sen lär man inte kunna svetsa så mycket åt gången då det blir varmt.
oså svetsar man mot med munstycket och inte ifrån som vanligt. lite övning så kan man få de skitsnyggt. jag bruka typ punktsvetsa med migen om jag behöver snygg svets. :)

har du alu plåten där så gör en skiva till i något mindre dimension och dra på ett lager liggunderlag och klä sen med nå snyggt läder, funkar med konstläder. vill man tex ha lite mönster för skojs skull kan man köpa tex jula bilklädsel i fuskskinn med lite symönster och få de lite annorlunda.
sen gör du helt enkelt så att du skruvar fast den sadeln med 2 muttrar under den undre alu plåten, skruvarna svetsar du om de är en plåt el skruvar om de är trä el likn i själva sadeldelen.

bara ett tips.. lite konstigt förklarat men hoppas du fattar lite vad jag mena :rolleyes:
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top