Island - sommaren 2009

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Sommaren 2001 åkte jag med familjen till Island en dryg vecka. Vi hade ett paket där hyrbil och vandrarhem ingick. Vi stannade aldrig längre än en natt på varje vandrarhem och åkte runt och såg en massa. Sedan dess har jag haft en pervers dröm om att uppleva Island på motorcykel. Att kunna hänga ut bakhjulet i en sväng på en bristfällig lavagrusväg, att se den underbara naturen, kunna känna friheten på MC helt enkelt.

Tanken är att bo enkelt, vandrarhem eller tält. Åka och se mycket. Inte ett vandrarhem mer än någon natt i rad. Mycket MC-åkning. Mycket upplevelser.

CBR:en avyttrades nyligen för att införskaffa något mer offroadanpassat. Hr funderat på lite olika hojar, Africa Twin - stor, bekväm, går att grusbusa lite med, men möjligen lite stor och klumpig, XR650, mindre, mindre bekväm men mer busvänlig möjligen lite för stora risker för serviceuppehåll, BMW GS 650 dakar, kompromiss mellan XR:en och African. Andra hojar som korsat hjärnan: XT660, LC4, DR650...

Ja, vad är en vettig hoj för Island?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
KTM 950 Adventure!
Skulle inte det vara fint på Islandsvägarna?
Eller en BMW GS1150

Mats
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
KTM 950 Adventure!
Skulle inte det vara fint på Islandsvägarna?
Eller en BMW GS1150

Mats

Jo, 950n är ju fin, men glömde nämna att det finns vissa ekonomiska begränsningar tyvärr... Max 40k.

Hade tänkt så att vi tre köper likadana hojar för att underlätta service/reservdelar man har med sig.
 

Dyson

Angler
Gick med
7 Dec 2007
Ort
Dalarna
Hoj
MT-09 Tracer
Jo, 950n är ju fin, men glömde nämna att det finns vissa ekonomiska begränsningar tyvärr... Max 40k.

Hade tänkt så att vi tre köper likadana hojar för att underlätta service/reservdelar man har med sig.

XT660R. Då slipper Ni ha med Er reservdelar......:)

Ha de//Dyson
 

ToyHoj

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki SV 650, Husqvarna 258
Jag och några kompisar åkte runt island för sex år sedan ungefär och vi var fem som hade Africa Twin och en som hade en kawa KLR 650. Jag och en till hade dessutom passagerare och vi hade all packning på hojarna (tält mm). Jag kan bara säga att den resan lever jag på fortfarande. Africa twinen klarade uppgiften galant även om den kan tyckas lite klumpig. Efter några dagar i sadeln kändes den ganska lätthanterlig och den klarar lite vurpor för det måste man räkna med om man ska ge sig ut på dom intressanta vägarna. Ibland blåste man hel enkelt omkull! Kawan däremot höll inte riktigt för uppgiften utan fick fixas ihop med silvertejp och annat. För alla som gillar seriös offroad och lite äventyr är Island ett måste!:yoparty
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jag och några kompisar åkte runt island för sex år sedan ungefär och vi var fem som hade Africa Twin och en som hade en kawa KLR 650. Jag och en till hade dessutom passagerare och vi hade all packning på hojarna (tält mm). Jag kan bara säga att den resan lever jag på fortfarande. Africa twinen klarade uppgiften galant även om den kan tyckas lite klumpig. Efter några dagar i sadeln kändes den ganska lätthanterlig och den klarar lite vurpor för det måste man räkna med om man ska ge sig ut på dom intressanta vägarna. Ibland blåste man hel enkelt omkull! Kawan däremot höll inte riktigt för uppgiften utan fick fixas ihop med silvertejp och annat. För alla som gillar seriös offroad och lite äventyr är Island ett måste!:yoparty

Vilken rutt tog ni? Vi hade tänkt köra lite halvbekvämt och lämna tältet hemma och köra på vandrarhem istället. Här är en karta med alla vandrarhem. http://hostel.is/map.asp?cat_id=19

Någon mer som har nå hojtips? Är KTM Adventure ett alternativ? Ligger rätt bra i pris.
 

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
Jag skulle kunna tänka mig att flyga över till Island utan hoj och hyra där under bara nån dag eller två. Någon som har kontaktinformation till någon uthyrare? kanske till och med något företag som anordnar gruppkörningar med guide?
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
freddaaborre in da house:
vad är en vettig hoj för Island?


ISLANDSHÄST!!!!!!!

1996 åkte jag till Island för att hämta hem en häst och fick nöjet att under två veckor rida tvärs över ön med 20 hästar i släptåg, stannade på många olika ställen, åt surhaj & drack Svarta Döden, träffade världens vänligaste människor och hade en otrolig resa. Jag har flera gånger längtat tillbaka till människorna, gästvänligheten och det otroliga naturen, visst åka hoj på ön kan vara cool men det ultimata (IMHO) "fordonet" på Island är och förblir en "snällur hästur"....

DP says: Bleikkur flyttade hem till Sverige och mår fint.....
 

Solid snake

Guest
freddaaborre in da house:
vad är en vettig hoj för Island?


ISLANDSHÄST!!!!!!!

1996 åkte jag till Island för att hämta hem en häst och fick nöjet att under två veckor rida tvärs över ön med 20 hästar i släptåg, stannade på många olika ställen, åt surhaj & drack Svarta Döden, träffade världens vänligaste människor och hade en otrolig resa. Jag har flera gånger längtat tillbaka till människorna, gästvänligheten och det otroliga naturen, visst åka hoj på ön kan vara cool men det ultimata (IMHO) "fordonet" på Island är och förblir en "snällur hästur"....

DP says: Bleikkur flyttade hem till Sverige och mår fint.....
Snackar du likadant på riktigt som du skriver? Isf är det ett under att du fortfarande lever.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Sådär, valet av hoj är klart. KTM 640 Adventure är den lyckliga modellen. 2 av 3 hojar är införskaffade och en tredje söks. (tips mottages tacksamt).

Vill även gärna ha udda och inte helt självklara tips om vad man bör se på island.

Ni som varit där med hoj, när har ni varit där? Vi planerar åka i mitten av juni, men frågan är om det är för tidigt.
 
Last edited:

perolof

pelle525
Gick med
4 Nov 2005
Ort
vellinge
Hoj
ktm 525 exc-07,SV1000
island

Hejsan vi var ett gäng på island för ett par år sen vi hade svensk guidning med oss men egna hojar jag själv körde ktm 525 de funkade alldeles utmärkt några hade ktm 450 o några honda??
jag kan varmt rekomendera en följebil som har all packning o reservdelar samt bensin för det är inte tätt med mackar på island men underbara grusvägar tänk bara på att det inte går att köra offroad hur som helst:confused:

vi åkte i oktober/november ha en bra eller flera gps:er samt karta o kompass och framförallt ha koll på vädret det slår om makalöst fort på fjällen

annars säger jag ÅK det är sketbra körning där
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hejsan vi var ett gäng på island för ett par år sen vi hade svensk guidning med oss men egna hojar jag själv körde ktm 525 de funkade alldeles utmärkt några hade ktm 450 o några honda??
jag kan varmt rekomendera en följebil som har all packning o reservdelar samt bensin för det är inte tätt med mackar på island men underbara grusvägar tänk bara på att det inte går att köra offroad hur som helst:confused:

vi åkte i oktober/november ha en bra eller flera gps:er samt karta o kompass och framförallt ha koll på vädret det slår om makalöst fort på fjällen

annars säger jag ÅK det är sketbra körning där

Varför åkte ni så sent?
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Tom@s, vad hade du tänkt rekommendera?
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hur tar ni över hojjarna dit?

Färja från Danmark. Kostar ca 2-3k enkel väg beroende på när man åker. Tar ca 2 dygn.
Ska man chansa på vettig taxfree (de måste väl finnas på båten?!) eller bunkra med någon trevlig whisky innan?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag skulle kunna tänka mig att flyga över till Island utan hoj och hyra där under bara nån dag eller två. Någon som har kontaktinformation till någon uthyrare? kanske till och med något företag som anordnar gruppkörningar med guide?

Dakarberra fixar turer till Island. Se www.mcraft.se.
Snart kan du även köpa de turerna av mig.

Sådär, valet av hoj är klart. KTM 640 Adventure är den lyckliga modellen. 2 av 3 hojar är införskaffade och en tredje söks. (tips mottages tacksamt).

Vill även gärna ha udda och inte helt självklara tips om vad man bör se på island.

Ni som varit där med hoj, när har ni varit där? Vi planerar åka i mitten av juni, men frågan är om det är för tidigt.

640 Adv är säkert helt perfekt för uppgiften. Kommer ni att campa eller bo på vandrarhem? Såvitt jag förstått det kan det blåsa något så IN I HELVETTE där periodvis, så för vår del blir det nog vandrarhem. Har dock noterat att det är helt tomt på vandrarhem i de centrala delarna, så jag funderar på att ta med tält/sovsäckar ändå att ha vid ev nödsituation. Mobiltäckningen på centrala Island är obefintlig, så egentligen borde man ha med sig en satellittelefon om olyckan skulle vara framme.
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ni som varit där med hoj, när har ni varit där? Vi planerar åka i mitten av juni, men frågan är om det är för tidigt.

Åhfan. Ni planerar visst att åka samtidigt som oss. Vi tänkte sticka från Hirtshals i mitten av juni och stanna till på Färöarna i 2 dagar innan vi hoppar på båten vidare till Island. Det blir jag och tjejen som åker.

Jag på min 1200 GSA och tjejen på en 650GS eller kanske en 800GS. Min hoj är nog i tyngsta laget för de mer äventyrliga sträckorna och tjejen är ingen fena på löst grus, så vi kommer nog mest att hålla oss på de lite större vägarna skulle jag tro.

Vore dock intressant om man kunde korsa de centrala delarna av ön i nord-sydlig riktning. Vi får se hur det är med väder etc. Ska man ut i ödemarken kanske det är bättre om man är några stycken om olyckan skulle vara framme. Vågar mig inte på några större strapatser om det är bara jag och tjejen och dessutom trorjag inte hon är så pigg på det....
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top