Stora Körtråden, läs igenom tipsen! "KHR"

Snövit

jagärjättemycketupptagen
Gick med
23 May 2008
Ort
Hoj backa
Hoj
-08 VFR svart som synden
Här kan vi i fortsättningen hålla till när det ska planeras samkörningar av nåt slag.

Vanligtivs, om vädret tillåter ses det hojåkare varje torsdag kl. 18.00 vid Mc Donalds Kungsmässan.

Allt annat än motoråka kommer att tas bort alternativt leda till att tråden stängs.

Här kommer lite allmänna tips och trix att ha i bakhuvet när man kör i grupp.

"Årets säsong börjar lida mot sitt slut men det lär ju bli en och annan gruppkörning med klubben eller tex med våra vänner i Göteborg, med diverse turledare och folk som kanske inte kört i grupp så ofta. Kan lätt bli lite kaotiskt om det är många med på en körning. Detta är inga pekfingrar och regler, utan tips för att göra en gruppkörning så smidig som möjligt!

Kortfattat

* Ha med egen karta och följ med på den!
* Välj lämplig placering i gruppen!
* Placera dig rätt på vägen!
* Vänta in nästa hoj!
* Planera din körning och tänk själv!
* Du bestämmer, fall ej för grupptryck!
* Säg till innan du avviker från gruppen!

Personer som känner varandra och har kört tillsammans tidigare har oftast inga större problem med att köra tillsammans i grupp. Däremot kan körning i en större grupp med "okända" ibland vara lite knepigt. Alla kör vi i olika tempo, körstilarna är många, det finns en risk att man tappar bort någon, eller att en hoj i diket lätt blir flera.

Innan avfärd, bensin, karta och så…

Kom till avfärden med fulltankad hoj, räkna med att det första tankstoppet kan bli efter cirka 15 mil. Säg till turledaren om du behöver tanka tidigare än så. Även om du inte har tom tank vid tankstoppet, fyll på ändå, för att gruppen ska slippa många/onödiga tankstopp under en tur. Ha med dig kontanter utifall tankning sker på en mack som du inte har betalkort hos.

Ha gärna med dig en egen karta, så att du kan orientera dig på den under dagens tur. Om enbart turledaren vet var gruppen befinner sig är det tex svårt att kalla på hjälp ifall han/hon skulle råka ut för något tråkigt. Dessutom kan det hända att gruppen vill splittra sig under en tur och då är flera kartläsare en förutsättning.

Se till att hojen fungerar som den ska innan du åker iväg; att kedjan är smord och att däck och bromsar är OK. Kontrollera särskilt att bromsljuset fungerar eftersom andra litar på det.

Telefon, om det är en stor grupp så kan turledaren lämna ut sitt nummer, är det en mindre grupp kan man byta nummer med varandra, och är det en klubb, ha med en aktuell telefonlista. Bra utifall något händer!

Körning på större vägar

När man kör på större vägar är ett gammalt och beprövat sätt att man kör i "sick sack mönster", dvs att den första hojen ligger till vänster i körfältet, nästa till höger osv. Det ger samtliga bra sikt (både framåt och bakåt) samt bättre manöverutrymme om något går snett. Se till att du inte placerar dig i framförvarandes "döda vinkel". I kurvor väljer du givetvis eget spår och utökar avståndet till framförvarande.

Använd dina blinkers

Dom där fyra gula grejorna på din hoj är inte bara en dekoration... Om hojen framför dig blinkar höger för att svänga av, använd dina blinkers du också! Dels visar du bakomvarande hoj att du ska svänga, dels är det även en "kvittens" till framförvarande hoj att du sett att ni ska svänga. Men du, kom ihåg att stänga av dina blinkers när du väl svängt.
( saknar du blinkare kan man sträcka ut en arm eller ett ben ist.)

Omkörningar

När du kör om, tänk på hur många som hängde på och att även dom får plats mellan dig och fordonet ni körde om. Om du kör om direkt efter hojen framför dig, tänk på att bara för att han/hon hade tid och plats att köra om så är det inte automatiskt säkert även för dig att köra om.

Körning på småvägar

Alla har som sagt olika tempo, men håll din plats mellan stoppen. Känner du dig "pressad" av hojen bakom dig, visa med handvinkning att det är OK att hon/han kör om dig, men kör aldrig om någon utan detta tecken på att det är OK. Det är ingen tävling vi håller på med! Kör inte snabbare än vad du själv vill, ingen blir imponerad av en hoj i diket!

Bara för att hon/han framför dig kunde.

Den största faran i att köra i grupp ligger kanske i att de som ligger efter ledaren ger upp sitt eget ansvar för körningen. När något sedan händer så reagerar gruppen på ledarens reaktion, istället för på trafiksituationen/vägen. Se till att du, trots vad som än händer, fattar dina egna beslut om hastighet, spårval och inbromsningar. Bara för att turledaren eller hojen framför dig, klarade kurvan, så betyder det inte att du kan ta den i samma tempo.

Val av placering

Var man ska placera sig i en grupp hänger lite på vilken hastighet som turen kommer att köras i. Vid lugna turer spelar det inte så stor roll var i "ledet" man är placerad, men det kan vara lärorikt för en ovan förare att ligga direkt efter turledaren, eftersom denne oftast känner till vägen och kan visa ett bra spårval.

Vid snabbare turer eller på väldigt krokiga vägar kan du fundera på hur ditt tempo är jämfört med de andra i gruppen. Vet du med dig att du kör långsammare än tex "Eva, Kalle o Lisa", placera dig efter dem när ni åker iväg från stoppet. Ser du under deletappen att du blir "frånåkt", samtidigt som andra "pressar på" bakifrån, placera dig längre bak i gruppen vid nästa stopp. Du blir inte borttappad, men man undviker att bakomvarande tvingas bromsa i kurvorna. Till slut brukar det bli en naturlig uppdelning av en stor grupp i mindre grupper som håller ett likartat tempo.

Håll avståndet

Att köra väldigt nära framförvarande hoj är något som roadracingproffsen klarar av att göra, men för både din och framförvarandes förares skull, håll på avståndet så att du har goda marginaler om hojen framför dig tex måste göra en hastig/kraftig inbromsning för ett hinder på vägen.

Tappa inte bort varandra

Ett sätt att hantera olika tempo i en grupp är att hela gruppen stannar och väntar vid varje korsning tills siste personen hunnit ikapp, och sedan kör alla vidare. Ett annat sätt att lösa detta på är att när man svänger av vid en korsning, dvs byter färdriktning, så väntar sista hoj tills bakomvarande hoj dyker upp, och åker då vidare, medan den "nya sista hojen" väntar på nästa hoj, osv. Obs! Invänta nästa hoj längst ut vid korsningen där du syns tydligt! Om "fel" hoj dyker upp, så ska du fråga den som kom ifatt dig om han/hon sett hojen som du hade efter dig vid förra korsningen, det har kanske hänt något?! Det här gäller även om man åker på större vägar längre sträckor, försvinner hojen bakom dig, slå av på tempot, och stanna till om hojen bakom dig inte dyker upp, till slut så stannar även första hojen/ledaren. Stå kvar på din plats, första hojen är den som åker tillbaka och kollar vad som hänt.

Säg till om du åker hem

Om du av någon anledning avviker och åker hemåt, säg till innan! Annars är det så att de som är kvar åker tillbaka och börjar leta efter dig, oroliga över att något kan ha hänt!

Grupptryck

Känn dig inte tvingad att göra något du känner obehag av! Om gruppen kör fortare än vad du känner för så låt dem köra iväg. Om du tycker att en omkörning känns knepig så behöver du inte köra om samtidigt som de andra. Ta det lugnt och kör ifatt på nästa raksträcka eller korsning. Bara för att du kör i en grupp betyder det inte att ni måste köra nära varandra och göra allt samtidigt. Tänk på att du själv tar ansvar för dina handlingar och att du anpassar körningen efter din egen kompetens, inte andras. Det handlar ju om att alla ska ha kul, oberoende av erfarenhet och kunskaper!

Tävla inte

Om körstilen börja likna racing så tänk på att tävling på allmän väg är bland det dummaste man kan ge sig in i. Visserligen kan tempot på hojturer vara högt, men kör inte snabbare än att du känner att du har koll på läget, att det känns säkert och trevligt just för dig. Många hojåkare har många, många år bakom styret, banåkning i ryggen, och flera år på sin hoj, samt kan vägarna utantill, med ett relativt högt tempo som resultat. Andra är nybörjare och behöver tid att skaffa sig erfarenhet. Det viktigaste är inte att köra fortast, utan att ha en trevlig tur utan att något går snett.

Om något går snett

Läs "Ambulans" suveräna artikel om hur man agerar vid en olycka!

Till sist

Hojåkning i grupp är kul och trevligt med många hojkompisar vid fika och matstopp. Det här infobladet ska inte ses som en regelbok, utan som tips på små saker att tänka på så att turen blir så trevlig som möjligt för alla som deltar.


Detta är redigerat av mig. Se det som en vägvisare. Denna info ligger bl.a. på Gbg-sidan oxå.



//Snövit
 
Last edited by a moderator:

Snövit

jagärjättemycketupptagen
Gick med
23 May 2008
Ort
Hoj backa
Hoj
-08 VFR svart som synden
Sugen på att ta en sväng till Djävulsön idag, någon som skall med?
 

Torak

Medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Mölndal
Hoj
Kawasaki Zx7r turbobygge/ Yamaha wr 450f
Åka?

Någon som har lust att ta en sväng imorgon runt 12 kanske?
 

Aspling

KHR
Gick med
15 May 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ktm 690 sm!
jag ska försöka hinna dit, får hoppas att dom inte ringer från jobbet bara...
 
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Rensade lite, nu får vi försöka hålla oss till ämnet, även om det är svårt.:gnissla
 

Snövit

jagärjättemycketupptagen
Gick med
23 May 2008
Ort
Hoj backa
Hoj
-08 VFR svart som synden
Vilka är på nu på torsdag om vädret tillåter?


1 Snövit ( om jag slipper bli blöt= liteklen )
2
3
4
5
6
7
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
1 Snövit ( om jag slipper bli blöt= liteklen )
2 Robbanh ( om jag slipper bli blöt= min hud är inte vattentät )
3 Lajms!
4
5
6
7
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
1 Snövit ( om jag slipper bli blöt= liteklen )
2 Robbanh ( om jag slipper bli blöt= min hud är inte vattentät )
3 Lajms!
4 Krilllan (Om jag har råd)
5
6
7
 

Klimpo

Den mänskliga katastrofen
Gick med
31 Jul 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Buell xb9s
1 Snövit ( om jag slipper bli blöt= liteklen )
2 Robbanh ( om jag slipper bli blöt= min hud är inte vattentät )
3 Lajms!
4 Krilllan (Om jag har råd)
5 Klimpo
6
7

Hänger gärna på om vädret tillåter det och om man kommer ifrån blöjbytarplikten
 

Aspling

KHR
Gick med
15 May 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ktm 690 sm!
1 Snövit ( om jag slipper bli blöt= liteklen )
2 Robbanh ( om jag slipper bli blöt= min hud är inte vattentät )
3 Lajms!
4 Krilllan (Om jag har råd)
5 Aspliing (Får se, rengar det eller hojjen e lika cp som vanligt stannar jag nog hemma)
6
 

Doh

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -03
1 Snövit ( om jag slipper bli blöt= liteklen )
2 Robbanh ( om jag slipper bli blöt= min hud är inte vattentät )
3 Lajms!
4 Krilllan (Om jag har råd)
5 Aspliing (Får se, rengar det eller hojjen e lika cp som vanligt stannar jag nog hemma)
6 Doh (förutsatt att det är torrt på backen då...)


Samlas vid McD antar jag, men vilken tid? Blir ju kolsvart kl sju på kvällen nu...
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
1 Snövit
2 Robbanh
3 Lajms! (kan kl17)
4 Krilllan
5 Aspliing
6 Doh (kan kl17)

Vilka av er på listan kan/vill köra redan kl 17? Börjar bli mörkt redan vid 18:30 nuförtiden.
 

Aspling

KHR
Gick med
15 May 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ktm 690 sm!
1 Snövit
2 Robbanh
3 Lajms! (kan kl17)
4 Krilllan
5 Aspliing
6 Doh (kan kl17)

Vilka av er på listan kan/vill köra redan kl 17? Börjar bli mörkt redan vid 18:30 nuförtiden.

Hinner jag hem kör jag mycket helldre vid 17:00. Hinner vi till Kungsbacka innan 19:00 då? Jag måste nämnligen ta tåget till träning kvart över 7.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top