Intressefråga Sveavägen 1985 klass!

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Classic Streetrace Open Kanske? Det är svårt med namn...:)
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Jo jag tänkte på donken-namn också, men det känns lite opersonligt med reklam för en internationell kedja.

Ett annat tankebloss är att ha ett namn eller ordlek som knyter an till Kista-rakan, det var ju där många rejs gick. Men det kan ju bli förvirrande med ett namn som innefattar Kista när rejset ska gå i Norrtälje, lite otacksamt för Norrtäljearrangöererna också. :gnissla

Ja du hör, jag har inte kommit på ngt bra :D

"Kista memorial", för böfvelen!:arsele
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Classic Streetrace Open Kanske? Det är svårt med namn...:)

Den va Bra!
Möjligtvis "Classic StreetBike Open"

Håller också med om att McD blir lite för "reklamigt"
Och Memorial, ger mig kalla kårar. Det är för folk som har dött!

Mats
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den va Bra!
Möjligtvis "Classic StreetBike Open"

Håller också med om att McD blir lite för "reklamigt"
Och Memorial, ger mig kalla kårar. Det är för folk som har dött!

Mats

Jag håller med. Pluggens förslag var bra! Men "Classic StreetBike Open" är ännu bättre eftersom det annars kan uppfattas som en biltävling.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Den va Bra!
Möjligtvis "Classic StreetBike Open"

Håller också med om att McD blir lite för "reklamigt"
Och Memorial, ger mig kalla kårar. Det är för folk som har dött!

Mats

Ett bra namn:tummenupp. Andra alternativ kan vara som i trådnamnet
"Svea85"
"RuralSvea85":D.
eller
"Norrtälje Classic Streetbike"
"Norrtäljedraget Classic Bike"
.
.

/Ingvar
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Detta verkar skojjigt.
Lite "Kymlingelänks Memorial Racing"
Är det någon som rejsar där nuförtiden?

Jag åker gärna ett par repor "down memory lane".

Jag var aldrig så jätteaktiv rent körmässigt på "kista" men var där och tittade desto oftare :)

Skickar med en bild på min hoj som den såg ut i slutet på 80-talet.
Den var inte så rolig att åka runt på i det skicket Öhlinarna var 'lite' modifierade och nästan stumma, :yoparty
 
Gick med
17 Sep 2008
Ort
Nacka
Hoj
suzuki gsx 1100-81
Detta verkar skojjigt.
Lite "Kymlingelänks Memorial Racing"
Är det någon som rejsar där nuförtiden?

Jag åker gärna ett par repor "down memory lane".

Jag var aldrig så jätteaktiv rent körmässigt på "kista" men var där och tittade desto oftare :)

Skickar med en bild på min hoj som den såg ut i slutet på 80-talet.
Den var inte så rolig att åka runt på i det skicket Öhlinarna var 'lite' modifierade och nästan stumma, :yoparty

Ser ju fin ut, å hur är dagsskicket? Tycker vi sätter en gräns på bredden på bakhjul. Vad sägs om 135( samma storlek som mopederna har i dag) ...:arsele men,, Pirelli phantom.:yoparty .. åhh. Undrar om man kan få tag i ett sånt Ringer Wheeler Dealer i morgon
 
Last edited:
Gick med
17 Sep 2008
Ort
Nacka
Hoj
suzuki gsx 1100-81
Ingvar!, R topp å ett sånt brett bakhjul,.hoho. Vi får väl hoppas att besiktningen är väldigt flexibel...
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Ingvar!, R topp å ett sånt brett bakhjul,.hoho. Vi får väl hoppas att besiktningen är väldigt flexibel...

Nästan original ju:) , bara "Genuine Suzuki Parts". 180-däck är väl nästan smalt när många har riktigt fläskiga badbollar på fälgen. I vinter skall R-toppen masseras med 30/26 ventiler och lite strömlinjeformning av kanalerna:D . Trattar (med filter) blir det också. Sen borde man ha pulver nog för att klara 10'or i de lägre regionerna på 400m. Då finns det inga bortförklaringar förutom bristfällig körteknik:gnissla.

/Ingvar
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Den va Bra!
Möjligtvis "Classic StreetBike Open"

Håller också med om att McD blir lite för "reklamigt"
Och Memorial, ger mig kalla kårar. Det är för folk som har dött!

Mats

Den va också bra, eller kanske Classic Bike Open.:)
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Jag tycker påhittet är klart kul och kommer köra om jag får som jag vill under vintern.

Jag tänkte i så fall åka Katana själv då det var just det jag framförde på Sveavägen då det begav sig.

Reflektioner som jag tycker men ska ha som begränsningar är att hålla sig till sånt som fanns att få tag i då.
Tex:
Max 1425cc (jag kommer inte ihåg om 1525 fanns men fanns det så tillåt det)
Turbo.. javisst men bara med komponenter som fanns då.
Tillåts dagens sprutsystem så kommer turbo dominera.
Max 190mm i däcksbredd. Det var vad jag hade på min då. (inga slicks)
Förgasare kan egentligen vara fritt. Jag åkte med RS36ór då men 38ór tänkte jag åka med den här gången.
Fritt val av sving så länge den inte är förlängd.
Inga wheeliebars
Annan ombyggnad tex enkeldämpare och upsidedown gaffel tillåtet.

Ja just det. Originaltank/kaross. mao inga plastkarosser med en liten 1liters tank innanför.

Just my 5 cent.....

Förslag till tävlingsnamn har jag inget bra men klassen kan man kalla "Max 85"
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jag tycker påhittet är klart kul och kommer köra om jag får som jag vill under vintern.

Jag tänkte i så fall åka Katana själv då det var just det jag framförde på Sveavägen då det begav sig.

Reflektioner som jag tycker men ska ha som begränsningar är att hålla sig till sånt som fanns att få tag i då.
Tex:
Max 1425cc (jag kommer inte ihåg om 1525 fanns men fanns det så tillåt det)
Turbo.. javisst men bara med komponenter som fanns då.
Tillåts dagens sprutsystem så kommer turbo dominera.
Max 190mm i däcksbredd. Det var vad jag hade på min då. (inga slicks)
Förgasare kan egentligen vara fritt. Jag åkte med RS36ór då men 38ór tänkte jag åka med den här gången.
Fritt val av sving så länge den inte är förlängd.
Inga wheeliebars
Annan ombyggnad tex enkeldämpare och upsidedown gaffel tillåtet.

Ja just det. Originaltank/kaross. mao inga plastkarosser med en liten 1liters tank innanför.

Just my 5 cent.....

Förslag till tävlingsnamn har jag inget bra men klassen kan man kalla "Max 85"

Fanns det 190 däck redan -85? :va
Jag har säkert fel, men trodde 150 var svinbrett då! Men det kanske var då det började bli bredare. Genom första GSXR'en.
-83 var det otroligt brett med 130 på en gathoj i alla fall. Minns mycket väl när brorsan kom hem med CB1100R första gången. Jösses vilket bakdäck...
(Inte nog med det, han har samma hoj kvar än i dag!):yoparty

Enkeldämpare fanns då, men USD var ett okänt begrepp. Nu har väl inte en framgaffel så stor betydelse på raktframåkning. Men speciellt retro tycker inte jag att det är.:gnissla

Har en jobbarkompis som körde turbo redan -79 eller om det var -80 Men då var det bara sugturbo. När började man trycka genom förgasarna?
Jag börjar bli lite dement så en uppfrächning av minnet är nog behövligt.

Mats
 
Last edited:

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Fanns det 190 däck redan -85? :va
Jag har säkert fel, men trodde 150 var svinbrett då! Men det kanske var då det började bli bredare. Genom första GSXR'en.
-83 var det otroligt brett med 130 på en gathoj i alla fall. Minns mycket väl när brorsan kom hem med CB1100R första gången. Jösses vilket bakdäck...
(Inte nog med det, han har samma hoj kvar än i dag!):yoparty

Enkeldämpare fanns då, men USD var ett okänt begrepp. Nu har väl inte en framgaffel så stor betydelse på raktframåkning. Men speciellt retro tycker inte jag att det är.:gnissla

Har en jobbarkompis som körde turbo redan -79 eller om det var -80 Men då var det bara sugturbo. När började man trycka genom förgasarna?
Jag börjar bli lite dement så en uppfrächning av minnet är nog behövligt.

Mats

Vad jag kommer ihåg så tryckte Marklund genom förgasarna på sitt andra bygge som var en Suzuki 1100 R -86:a, men det kanske är nån annan som kommer ihåg den första som väll var en Suzuki 1100 från -83 eller nått sånt.
P
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Nu har jag ett problem. Jag började inte köra riktigt aktivt innan 1986. Dessförinnan var det DT125ór och annat skräp.
Iaf så kommer jag ihåg att.

Marklunds första turbocykel jag kommer ihåg var en Katana och kördes då.

Mitt bakdäck jag hade på katanan kommer jag ihåg var lika brett som nummerskylten så jag gick ut i garaget och mätte skylten på R1100án jag har där och den är 195mm bred.

Michelin sålde 180mm´s däck som alla jag kände satt på sina 1100R.

Usd gaffeln vet jag att den inte fanns då men jag tycker att det är skitsamma i klassen ni föreslagit då bra gafflar,bromsar och väghållning var något som 80tals hojar innan R1100 led stor brist på.

Jag hoppas att ni som skapar denna klass ser mellan fingrarna med uppdateringar gällande väghållningen då jag i af kommer använda bättre delar till min cykel än vad som fanns 1986.

Jag älskar Katanan mer än någon annan cykel och så länge som ram, alla karossbitar, GSX motor (Ej Gsx-R) och instrumentet är kvar så är det för mig en Katana.
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
x-akt!
jag tjackade det värsta man kunde få på fälgen på min 82:a och det däcket mätte 140, aaasfett :yoparty
vidare kommer jag inte ihåg någon större hoj på svea än 1325cc.
dom på 1425 var nog bara representerade på banan då. min uppfattning om värsta trimmet som fanns då på gatan var lustgasen som tog sin plats där 86-88 någonstans och slog ned som en komet och alla ville ha det på hojjarna när dom konverterat med Wiseco 1168cc smidda kolvar, grottistopp, undercuttad växellåda, superhubkorg till kopplingen, mikuni smothbore 33:eek:r borrade till 34,5mm och monterat V&H :yoparty
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Wiseco 1168cc smidda kolvar, grottistopp, undercuttad växellåda, superhubkorg till kopplingen, mikuni smothbore 33:eek:r borrade till 34,5mm och monterat V&H :yoparty

Det räckte väldigt långt på gatan (kistarakan) på den tiden :tummenupp
Sen kom 1100R:n och hade samma hästar i motorn redan från början :mad:
 
Last edited:

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Det räckte väldigt långt på gatan (kistarakan) på den tiden :tummenupp
Sen kom 1100R:n och hade samma hästar i motorn redan från början :mad:

hahaha, jag visst blev man förbannad :D
jag byggde om maskinen i vardagsrummet till dåvarande sambons glädje, vilket blev en rätt stormig vinter hemma. får i grejorna och så kom R1100!?
det berättade man ju inte hemma att det hade vart både enklare och billigare att köpa en sån istället :D :D

men, men skiten finns kvar så och nu kan man ju uppenbarligen leva på nostalgifaktorn och då gör det ju inget att man kommer sist:D

just det, glömde ju Tarozzipinnarna och youshi wobbelstaget som tillhörde den riktiga aproacen :yoparty
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
x-akt!
jag tjackade det värsta man kunde få på fälgen på min 82:a och det däcket mätte 140, aaasfett :yoparty
vidare kommer jag inte ihåg någon större hoj på svea än 1325cc.
dom på 1425 var nog bara representerade på banan då. min uppfattning om värsta trimmet som fanns då på gatan var lustgasen som tog sin plats där 86-88 någonstans och slog ned som en komet och alla ville ha det på hojjarna när dom konverterat med Wiseco 1168cc smidda kolvar, grottistopp, undercuttad växellåda, superhubkorg till kopplingen, mikuni smothbore 33:eek:r borrade till 34,5mm och monterat V&H :yoparty

Hrm,, 82 åkte jag 1166cc på 130 puck men redan 84 hadde det blitt 1425 med BB cylinder och 84:ans injektiontopp (Kawwa dårå) och 150 däck på 18 tums Dymag fälg ( jo, Hojen finns kvar) och så mycket bredare fanns inte 84:a för gatbruk iaf , För då hade det suttit på.

Mvh
Ps och jo Jag fanns till å från på Svea Oxå
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top