KTM 1190 RC8-tråden.

Simeon

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2010
Ort
Lammhult
Hoj
KTM RC8R -11
Hej.

Tänkte bara kolla om någon kan ge mig lite information om vad som uppdaterats mellan en 2009 års modell och en 2012?

Har fått erbjudande på en 2009. 85000 helt ny.

Hej själv!

Det som jag kommer ihåg direkt ur huvudet är att från och med 2011 så är det:

1. två tändstift per cylinder = ger jämnare gång vid låga varv och kanske lite lägre soppaförbrukning.
2. större svängmassa i svänghjulet = tagit bort av- och påkänslan vid gas och släppande av gas.
3. färdatorn har växelindikator och visning för bensinförbrukningen.
4. jag tycker att växellådan är mycket "mjukare" vid växling.
5. fjädring lär vara något billigare men i mitt tycke skönare eftersom den var lite väl hård på 2008-2010 års modeller.

I slutänden är det ändå bara en sak som gäller och det är att provköra och känna om det är rätt hoj och visst är den go. Det är bara att köpa :kär

/Simeon
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Tänkte bara säga hej.

Jag råkade köpa en rc8 i vintras från kvarndammen. En helt ny 2011 från en firma som hade konkat.
Har kört två mil med den (den var alltså helt ny så det är de enda två milen den har rullat) och hojjäveln läcker olja. Lämnade in den idag. Får se vad domen blir men jävligt surt att den läcker när den är helt ny.
Har haft minst ett större problem med 660n/säsong senaste åren så jag tyckte det skulle bli skönt med en ny hoj där det bara var att vrida om nyckel och åka. Men så blev det tydligen inte... :/

Hur som... Provkörde rc8:an under lelleträffen förra året och blev helt förälskad. Den är ju lika lättkörd som motarden. Andra sporthojar jag kört har man fått brotta ner när det är dags att svänga. Rc8:an följer med så snällt, som ett barn på julafton innan det har fått klapparna. Känns som att köra motard men med huvudet först. :)
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Fått tillbaka hojen nu och kört hem den från verkstaden. Verkar gå bra men den "hänger" på tomgång. Varvar man lite så hänger den kvar på 3-3,500 varv i fyra-fem sekunder innan den går ner igen.

Snackade även med en polare tidigare och han sa att det kanske ska vara så. Finns bilar som har liknande för att man inte ska tappa för mycket moment under växlingarna. Någon som har koll eller varit med om samma sak?
 

Simeon

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2010
Ort
Lammhult
Hoj
KTM RC8R -11
Hej Olof!

Tråkigt att du har problem med din RC8:gråta. Jag har aldrig varit med om att motorn har problem att gå ner i varv. Varför läckte cykeln olja?
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Hej Olof!

Tråkigt att du har problem med din RC8:gråta. Jag har aldrig varit med om att motorn har problem att gå ner i varv. Varför läckte cykeln olja?

Ja, jävligt trist med tanke på att den är helt ny. Efter att jag körde hem den från verkstden har den väl gått max 10 mil.

Vet inte riktigt varför. Det var tydligen någon plugg i någon oljekanal vid kopplingskorgen som inte var riktigt som den skulle. De sa att de tätade. Jag hade hoppats på att de skulle bytt det som var dåligt. Känns lite "raggarmeckat" om det är tätat istället för bytt.

Varvningsproblemet är ju även när man kör så det är ju inte mycket till motorbroms. Dessutom kollade jag lite snabbt när jag åkte från ett trafikljus och hojen gjorde lite drygt 30 på tvåan utan gas. Låter inte riktigt som det ska tycker jag.
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Min var likadan när den var ny, det är gasvajrarna som ligger i kläm. pröva att dra och lirka med dem så fixar det sig.
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Ok. Dra och lirka hur? Dra på rullen fram och tillbaka eller skruva ner köpor för att komma åt hela vägen? Smörja?
 

RE

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Tanumshede
Hoj
Honda cbr1000rr
Det där med oljeläckaget tror jag mig kunna gissa vad det är.. Jag har nämligen haft samma problem (även om det inte visade sig vara något problem..)
Förmodligen har oljan fyllts på till rätt nivå då hojen varit kall, när motorn sen blir varm expanderar oljan varpå en del överskott pressas ut.

Enligt servicekillen på Bike ska oljenivån alltid kollas då motorn är varm.
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Det där med oljeläckaget tror jag mig kunna gissa vad det är.. Jag har nämligen haft samma problem (även om det inte visade sig vara något problem..)
Förmodligen har oljan fyllts på till rätt nivå då hojen varit kall, när motorn sen blir varm expanderar oljan varpå en del överskott pressas ut.

Enligt servicekillen på Bike ska oljenivån alltid kollas då motorn är varm.

Vad är expansionskoefficienten för olja? :va
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vad är expansionskoefficienten för olja? :va

Tillräckligt hög för att oljenivån alltid ska kollas varm, oavsett hoj eller modell, alltid, oavsett.

Sen brukar det va ganska bra marginal både uppåt och nedåt från "strecken" till att det faktiskt ska vara nån fara för motorn, så det låter ju onekligen lite märkligt ändå.


TS:

Trist att du har problem.
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Det var tydligen en oljeplugg till en oljekanal vid kopplingskorgen som inte var tät.

Idag ska den in på första servicen.
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Hej. Beställde passagerarfotpinnar ganska nyligen men dom var svarta och mina fästen samt förarfotpinnar är i silver.

Finns det någon som vet vad det ska vara för färgkod på dessa?

Tack på förhand!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hej. Beställde passagerarfotpinnar ganska nyligen men dom var svarta och mina fästen samt förarfotpinnar är i silver.

Finns det någon som vet vad det ska vara för färgkod på dessa?

Tack på förhand!

Se till så att dom beställer till en RC8 -09 så är dom rätt färg.
 

RE

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Tanumshede
Hoj
Honda cbr1000rr
Någon som monterat av sina speglar/blinkers inför bankörning?
Finns det någon smidig snabbkoppling i a´la "Ready to race"? Eller finns det något bra alternativ för att fixa en bra snabbkoppling?

Även sugen på mörktonat dubbelbubbel -Någon som köpt ett snyggt och kvalitativt för en vettig peng?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Någon som monterat av sina speglar/blinkers inför bankörning?
Finns det någon smidig snabbkoppling i a´la "Ready to race"? Eller finns det något bra alternativ för att fixa en bra snabbkoppling?

Även sugen på mörktonat dubbelbubbel -Någon som köpt ett snyggt och kvalitativt för en vettig peng?

2 eller 3 skruvar i kåpan, snabbkoppling o skiten är borta.
 

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
Halloj...
Har ett tintat lamp cover liggandes om någon e intresserad. 400:- +frakt.

Pm:a vid intresse:tummenupp
 

ICEbreaker

The Devil Rides With Me
Gick med
10 May 2004
Ort
hyreslägenhet?
Hoj
Österikist
Nån som vet hur man luftar frambromsen på rc8:an? Jag bytte framdäck och av nån outgrundlig anledning blev frambromsen väldigt svampig....alternativt skulle jag gärna ladda ner service manualen och kolla själv nån som har en länk?? Inte boken som följer med den hittar jag inget som har med luftning att göra.
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Nån som vet hur man luftar frambromsen på rc8:an? Jag bytte framdäck och av nån outgrundlig anledning blev frambromsen väldigt svampig....alternativt skulle jag gärna ladda ner service manualen och kolla själv nån som har en länk?? Inte boken som följer med den hittar jag inget som har med luftning att göra.

Håll inne bromshandtaget allt vad det går, lufta vid oken som vanligt, när du är nöjd lufta sedan vid bromshandtaget.
Håll inne bromshandtaget allt vad det går, fixera med buntbant eller rem och låt stå över natten så alla eventuella luftbubblor "vandrar" upp till högsta punkten (oljebehållaren)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top