MC Semester

brollan.sthlm

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
söder om söder
Hoj
gsx 1195 rw
Hej! Här kommer en liten reseberättelse!
Jag å gumman slängde på packväskor + tankväska på min gamla 1100rw, körde ner till Trelleborg checkade in på nattfärjan till Rostock ett par öl på båten sen sova, framme vid halv 7 på morgonen, ut direkt på autobahn, stannade efter ca 5 mil för att tanka både oss själva å hojen..
Försökte hitta en hastighet som funka bra när man ska köra hyfsat långt, jag hade bestämt att vi skulle igenom Tyskland innan vi skulle stanna å sova,, tror vi körde mellan 150km/t å 170km/t så milen rullade på men tyvärr så fick vi göra några oplanerade stopp pga regn så Tyskland tog längre tid än vi räknat med men vi kom över gränsen till Österrike på kvällen så skönt..
Vi körde sedan runt i 7 dagar på otroligt sköna alpvägar, alla sk måsten Gross Glockner,, Gerlospasset,, Kaprun, och självklart en massa skidorter Zell am see,, saalbach,, St Anton,, och självklart Söll där vi va på en riktig tyrolerfest. Vi tog även en sväng in i Innsbruck, de va ett stort misstag, absolut inget att se bara en massa trafik å köer.
Det blev ca 160mil på dessa vägar, hur kul som helst man bara sitter å njuter hela dagarna när man kör..
På hemvägen tog vi vägen genom Garmisch Partenkirchen hur fint som helst men tyvärr så hade vi inte tid att stanna där men nästa gång ska vi absolut stanna en dag eller två där, resan gick vidare upp emot Berlin men pga några olyckor på vägen så tog resan alldeles för lång tid så vi stannade på ett billigt hotell precis vid autobahn, ca 15 mil söder om Berlin.
Då är man nöjd med att vi hade bestämt oss för att dela upp Tyskland på 2 dagar, kan bli stressigt om man har en tid att passa, händer ganska mkt på autobahn men nu va det riktigt illa eftersom dom stängde av hela vägen i långt över 1 timme för sanering, har ingen aning om hur länge dom hade stått och köat när vi kom men måste ha varit ett tag med tanke på att hela vägen va full med folk som tagit fram camping stolar och satt och drack öl etc, etc.
Vi hade gott om tid till båten så vi valde att köra lite små vägar ifrån Halle till Potstam med ett lunch stopp i Wittenberg.
Sista biten från Berlin till Rostock tog via stora vägen, kom fram med några timmar tillgodo så vi åkte en sväng ner till Rostock city och åt middag i hamnen där, sen va de bara att köra till färjan och checka in,, en kall innan sängen som vanligt.
Vaknade i ett grymt regnande Trelleborg, vad göra? Söndag morgon ska jobba Måndag så de va bara köra och hoppas att det slutar att regna men icke då. Det regnade precis hela vägen hem ca 65 mil till Sthlm, har aldrig varit så blöt i hela mitt liv, inte ens när jag badar,,,,,
Men vi ska inte klaga eftersom vi hade guldväder hela semestern, så som helhet så va det en helt fantastisk resa.
Det blev nästan 500 mil på 10 dagar med full packning + gumman bakpå. Nu vet jag att det fungerar alldeles utmärkt att åka långt på en gammal suzuki inga som helst problem, förvånansvärt bekvämt oxå. En sak till nya bromsar är att rekomendera.
Måste oxå tacka DÄCKSHOPEN i haninge för helt fantastiska däck och bra service, vet var jag handlar i fortsättningen.. Ska försöka ladda ner lite bilder om nån e intresserad.. Tråkigt nog så såg vi inte en enda svensk hoj på hela resan:confused: , förutom en på båten. Nästa sommar e de dags igen, planeringen har börjat. Ha de bra alla Tony/ Helena
 

Bifogat

  • söll.JPG
    söll.JPG
    92.1 KB · Visningar: 209
  • bra vy från balkongen.JPG
    bra vy från balkongen.JPG
    75.1 KB · Visningar: 237
  • gerlos.JPG
    gerlos.JPG
    102.7 KB · Visningar: 351
  • gross glockner.JPG
    gross glockner.JPG
    94.5 KB · Visningar: 385
  • gross glockner1.JPG
    gross glockner1.JPG
    89.6 KB · Visningar: 319
  • härlig utsikt.JPG
    härlig utsikt.JPG
    115 KB · Visningar: 571
  • molnen kommer,  gross.JPG
    molnen kommer, gross.JPG
    90.5 KB · Visningar: 574
  • st anton 1.JPG
    st anton 1.JPG
    112 KB · Visningar: 431
Last edited:

Jatsee

Jatsee
Gick med
8 Aug 2008
Ort
Lund
Hoj
Honda CBR 600F
Trevlig läsning, verkar varit en skön semester trots vissa regnproblem.
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Ah, låter underbart med Österrrike ! Tack för kul läsning. Jag har tänkt 100 ggr att jag skulle vilja åka neråt europa, men det blir ju aldrig av. Jag åker bara norrut hela tiden...
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Jag planerar att nästa sommar åka ner till Franska Rivieran men är inte så himla sugen på att åka genom Tyskland. :näsblod
Har gjort detta med bil flera gggr så att det är inte så himla spännande nu längre, mest långtråkigt.

Är det nån här som åkt ner med hoj till södra frankrike? :hoppa

Jag vet att det ska finnas ett tåg som går genom större delen av Tyskland som man parkera sin bil eller mc på och så sover man i sin hytt på tåget undernatten samtidigt som man färdas! Smidigt som fan :tummenupp Sen kommer man fram till Schweiz nästan och då är det ju bara den roliga körningen kvar.
Har åkt ner med bil en gång (vart sådär) flygit ner många ggr,
så nu e det dax att ta hojen ner..!
Underbart vackra väger från Lausanne och neråt Rivieran med små alpbyar och snirkliga vägar.
Om nån har åkt ner med hoj kan ni väl PM:a mej eller skriva här, kan tänka mej att dra ner till norra Italien och Stresa-sjön med omnejd också.
Alla tips välkommnas!!! :)
 

brollan.sthlm

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
söder om söder
Hoj
gsx 1195 rw
Jag planerar att nästa sommar åka ner till Franska Rivieran men är inte så himla sugen på att åka genom Tyskland. :näsblod
Har gjort detta med bil flera gggr så att det är inte så himla spännande nu längre, mest långtråkigt.

Är det nån här som åkt ner med hoj till södra frankrike? :hoppa

Jag vet att det ska finnas ett tåg som går genom större delen av Tyskland som man parkera sin bil eller mc på och så sover man i sin hytt på tåget undernatten samtidigt som man färdas! Smidigt som fan :tummenupp Sen kommer man fram till Schweiz nästan och då är det ju bara den roliga körningen kvar.
Har åkt ner med bil en gång (vart sådär) flygit ner många ggr,
så nu e det dax att ta hojen ner..!
Underbart vackra väger från Lausanne och neråt Rivieran med små alpbyar och snirkliga vägar.
Om nån har åkt ner med hoj kan ni väl PM:a mej eller skriva här, kan tänka mej att dra ner till norra Italien och Stresa-sjön med omnejd också.
Alla tips välkommnas!!! :)

Hej!
Läste om någon som tog tåget Hamburg-Munchen 3000:- är ju bara 75mil.
Vill du minska på körsträckan på dom absolut sämsta och tråkigaste vägarna då ska du köra så lite som möjligt i Sverige. (om du åker från Stockholm) ta färjan från Nynäshamn-Gdansk, tusan va skönt när man ska hem, typ en halvtimmes körning bara, kan va skönt efter alla mil då.
Ca samma pris som från Trelleborg eller Göteborg till Tyskland.
De flesta vägarna i Polen är bra nu, fortsätt genom Tjeckien, sen är det bara Österrike kvar innan du är framme vid målet, kanon. :yoparty
Kanske ej det du efterfråga men ett tips iaf.
Lycka till med planeringen// Tony
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Hej!
(om du åker från Stockholm) ta färjan från Nynäshamn-Gdansk, tusan va skönt när man ska hem, typ en halvtimmes körning bara, kan va skönt efter alla mil då.
De flesta vägarna i Polen är bra nu, fortsätt genom Tjeckien, sen är det bara Österrike kvar innan du är framme vid målet, kanon. :yoparty

Tja.. Är själv från början bördig från Polen och åker ner dit titt som tätt.
Jag har kört ner till Poznan (västra polen) och det var ingen dans på rosor :D
Vägarna är bättre, men långt ifrån bra!
Inte som autobhan precis.
För få bensinstationer och normala matställen längs med vägarna, däremot bordeller och horhus i drivor längs de stora motorvägarna :näsblod :D
Sen är den polska polisen lite konstig och när jag gjorde en u-sväng på en gata i Poznan (lika stort som typ sthlm) för att jag inte hittade till hotellet som en ilsk arrogant snut med sirenerna i högsta hugg och sa att jag skulle pröjsa honom cash i handen 800 kr.
Nu ska ni veta att medelinkomsten för en polack är typ 3000-4000 kr i månaden, så det verkar ju lite orimligt mycket :mad:
Tur i oturen hade jag inga cash på mej, jag t.o.m öppnade plånboken och visade honom och sa att han kunde skicka en faktura till min adress. Då sket han plötsligt i det!:7peta :lol
Nu snackar jag polska, så nej jag var ingen dum turist, men så fort de ser en utländsk bil, speciellt om det e en schysst ny bmw så ska man passa sej :huvet
Sen är bankomater och betala med kort inte så vanligt i Polen, bara de stora gallerierna tar kort, och även då tycker de man är bökig. Så åka omkring som ensam tjej på hoj i polen med massa cash känns inte SÅ betryggande :rolleyes:
Jag planerar att åka själv ner tiill södra europa och vet inte om jag vågar åka själv genom öststaterna, speciellt Tjeckien. Kalla mej feg, men jag känner till öststaterna och stölder och plundring hör till vardagsmat därnere. Så jag safe:ar och kör genom schweiz och frankrike.
Lät trevligt däremot, men jag har siktet inställt på Italien och södra Frankrike :tummenupp
 

brollan.sthlm

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
söder om söder
Hoj
gsx 1195 rw
Tja.. Är själv från början bördig från Polen och åker ner dit titt som tätt.
Jag har kört ner till Poznan (västra polen) och det var ingen dans på rosor :D
Vägarna är bättre, men långt ifrån bra!
Inte som autobhan precis.
För få bensinstationer och normala matställen längs med vägarna, däremot bordeller och horhus i drivor längs de stora motorvägarna :näsblod :D
Sen är den polska polisen lite konstig och när jag gjorde en u-sväng på en gata i Poznan (lika stort som typ sthlm) för att jag inte hittade till hotellet som en ilsk arrogant snut med sirenerna i högsta hugg och sa att jag skulle pröjsa honom cash i handen 800 kr.
Nu ska ni veta att medelinkomsten för en polack är typ 3000-4000 kr i månaden, så det verkar ju lite orimligt mycket :mad:
Tur i oturen hade jag inga cash på mej, jag t.o.m öppnade plånboken och visade honom och sa att han kunde skicka en faktura till min adress. Då sket han plötsligt i det!:7peta :lol
Nu snackar jag polska, så nej jag var ingen dum turist, men så fort de ser en utländsk bil, speciellt om det e en schysst ny bmw så ska man passa sej :huvet
Sen är bankomater och betala med kort inte så vanligt i Polen, bara de stora gallerierna tar kort, och även då tycker de man är bökig. Så åka omkring som ensam tjej på hoj i polen med massa cash känns inte SÅ betryggande :rolleyes:
Jag planerar att åka själv ner tiill södra europa och vet inte om jag vågar åka själv genom öststaterna, speciellt Tjeckien. Kalla mej feg, men jag känner till öststaterna och stölder och plundring hör till vardagsmat därnere. Så jag safe:ar och kör genom schweiz och frankrike.
Lät trevligt däremot, men jag har siktet inställt på Italien och södra Frankrike :tummenupp

Tack för den infon, jag fick höra att det hade blivit så mkt bättre där nu av en polare som ofta åker dit.
Tusan oxå man kanske ska planera om då,, tycker faktiskt att det går bra att köra genom Tyskland men det är ju så tråkigt men tror att Sverige är lika tråkigt framförallt på hemvägen.
Hoppas du kommer iväg och får en bra resa.:yoparty
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Tack för den infon, jag fick höra att det hade blivit så mkt bättre där nu av en polare som ofta åker dit.
Tusan oxå man kanske ska planera om då

Det har blivit mycket bättre, men det är långt ifrån bra :D Man får ha lite saker i baktanken om man färdas genom den delen av europa, ensam i alla fall. Är man ett gäng så är det nog mkt bättre :tummenupp
Har hört att många lastbilschafförer åker beväpnade genom öststataterna :rolleyes:
Men idèn med båt från nynäshamn är ju en bra idé ju!
Hur löste ni det med packning när ni var iväg? Hur mkt/lite kan man räkan med att ta med sig på en normal hoj? Vad bör man tänka på innan man ger sig iväg? Kom gärna med tips! :tummenupp
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Härligt, gjorde en nästan likadan resa med en polare i sommras men vi körde genom danmark, funkade det också. Fina bilder, krokigt som fan :tummenupp
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Kan man få se bilderna?:tummenupp

Nä det blev inte så bra bilder :näsblod Men alla som tagit färjan över till tyskland känner igen känslan i magen när man står och väntar på att få åka på. "Nu börjar fan äventyret" - känslan :)
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    120.2 KB · Visningar: 460

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
brollan.sthlm hur fick ni plats med pckning för två personer??? :) Ni måste kört extremt tight packning!
 

brollan.sthlm

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
söder om söder
Hoj
gsx 1195 rw
brollan.sthlm hur fick ni plats med pckning för två personer??? :) Ni måste kört extremt tight packning!

Jo lite tight va det,, sa till gumman att hon fick en packväska (inte är den stor heller) så ett par kortbrallor (hon tog kjol) sen några typ t-tröjjor & underkläder ett par skor, thats it. Tankväskan behövdes till kamera, pass, biljetter, vattenflaskor (det ska man ALLTID ha med sig , vi va jäkligt glada för det när vi blev stående ganska länge pga trafikolycka) + lite andra viktiga saker, den är ju lätt att ta med. Allt vi hade på oss under själva resan slängde vi efterhand så kunde vi fylla på med nåt nytt, blev mest godis & alkohol.:D
Funkade rätt bra faktiskt men vi va ju bara borta i 10 dagar men det fanns ju inget utrymme för nåt som inte va ett måste.
Ska leta efter nån bild när hojen är fullpackad.
Visst är det en skön känsla när man ska på båten, längtar till nästa resa, fast de började jag göra redan på vägen hem.
Ladda upp lite bilder från din resa så man får ännu mer abstinens.
Ha de bra// Tony
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Jo lite tight va det,, sa till gumman att hon fick en packväska (inte är den stor heller) så ett par kortbrallor (hon tog kjol) sen några typ t-tröjjor & underkläder ett par skor, thats it. Tankväskan behövdes till kamera, pass, biljetter, vattenflaskor (det ska man ALLTID ha med sig , vi va jäkligt glada för det när vi blev stående ganska länge pga trafikolycka) + lite andra viktiga saker, den är ju lätt att ta med. Allt vi hade på oss under själva resan slängde vi efterhand så kunde vi fylla på med nåt nytt, blev mest godis & alkohol.:D
Funkade rätt bra faktiskt men vi va ju bara borta i 10 dagar men det fanns ju inget utrymme för nåt som inte va ett måste.
Ska leta efter nån bild när hojen är fullpackad.
Visst är det en skön känsla när man ska på båten, längtar till nästa resa, fast de började jag göra redan på vägen hem.
Ladda upp lite bilder från din resa så man får ännu mer abstinens.
Ha de bra// Tony

Ja det blev tyvärr inte så mycket bilder på själva resan! Här är ialla fall bevis på att det faktiskt går att toura med en 675 daytona ;)

Gaffatejp är ett måste i väskan också :) Min polare garvade läppen av sej varje gång han såg mej dra på mej magväskan, men faktiskt riktigt smart, men ohyggligt ocoolt :D
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    58.2 KB · Visningar: 374
  • 2.jpg
    2.jpg
    45.2 KB · Visningar: 255
  • 3.jpg
    3.jpg
    102.8 KB · Visningar: 298
  • 4.jpg
    4.jpg
    111.4 KB · Visningar: 2,154
  • 5.jpg
    5.jpg
    106.8 KB · Visningar: 285
  • 6.jpg
    6.jpg
    126.2 KB · Visningar: 472
  • 7.jpg
    7.jpg
    51.6 KB · Visningar: 414
  • 8.jpg
    8.jpg
    83.3 KB · Visningar: 334
Last edited:

brollan.sthlm

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
söder om söder
Hoj
gsx 1195 rw
Ja det blev tyvärr inte så mycket bilder på själva resan! Här är ialla fall bevis på att det faktiskt går att toura med en 675 daytona ;)

Gaffatejp är ett måste i väskan också :) Min polare garvade läppen av sej varje gång han såg mej dra på mej magväskan, men faktiskt riktigt smart, men ohyggligt ocoolt :D

Det där såg väl bra ut, hade ju fått plats med en donna där bak oxå,,,,
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top