Svetsa i bensintank

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Jag vet inte hur din dammsugare funkar, men iaf i min så sugs luften in genom slangen, genom påsen, förbi motorn och trycks ut av fläkten... Och den dammsugarpåse som sorterar ut bensinmolekyler är nog inte var mans egendom :fakta

Enkelt men vänder så damsugaren blåser luften in i tanken och ventilerar ut ev ångor, har gjort det ett flertal tillfällen- OBS tanken bör vara väl rengjord innan
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det har jag försökt mig på, det inge vidare alls, det vägrade fästa :huvet

Jag har t.o.m lyckats få en dieseltank tät med lödtenn, men man måste syratvätta först så att det fäster.
Jag har även lyckats löda läckor i kylsystem utan att tömma dom.

Lödtenn är underskattat, karosseritenn är ännu mera underskattat.
 

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
I det där sos-programmet med Bengt Magnusson för en massa år sen, med berättelser från verkligheten, var det ju en kille som skulle ta bort soppatanken på sin bil. Han stog i smörjgropen under bilen, och löft ner tanken. Han lyckades bonka i den lite i väggen, så det blev en gnista, och det räckte för att det skulle bli ett eldhav nere i smörgropen :brinnerup Han klarade sig ju, men han blev ganska illa tilltygad :(

Klart att det började brinna, tanken var ju bara lite grovt "tömd" så det var ju bensin kvar i tanken.
Om jag inte missminner mig så tömde han den men den var inte helt tom + att den var tyngre än han trodde så han tappade den nästan.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Klart att det började brinna, tanken var ju bara lite grovt "tömd" så det var ju bensin kvar i tanken.
Om jag inte missminner mig så tömde han den men den var inte helt tom + att den var tyngre än han trodde så han tappade den nästan.
Japp, det stämmer, han hade tömt den hjälpligt, och den blev för tung/fel vinkel att bära den i.
 

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Japp, det stämmer, han hade tömt den hjälpligt, och den blev för tung/fel vinkel att bära den i.

Kan bli ett j---a skvalp att hålla i. nu är jag ingen kemist men ponera att man tömmer tanken på allt flytande o låter den sen stå o ånga ur ett par dar sen blåser man ur den med tryckluft. bensin är ju en lättflyktig vätska så när den väl ångat ur o dunstat så kan den ju orimligt generera mer ånga som kan boffa.................eller??:)
 

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Lund
Hoj
GSXR1000 K6
Tanken är nu svetsad av en här från SH. Var ute en runda igår och den ser ut att hålla tätt hur bra som helst. Yippi! :tummenupp
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Annars funkar tvål bra som läckstopp på bensintankar,iaf enligt Bosse Bildoktor. Han brukar ha rätt :va
 

matter1

matte k9
Gick med
27 Feb 2005
Ort
strömstad
Hoj
k9
Har åxå ett liknande problem... men med en dieseltank till en grävare.. fylla med vatten borde väl funka?
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Dieseltank är lugnt att svetsa i, en jobbarkompis hade halv tank i en lastbilstank när han svetsade. Han hade inge publik kan jag säga. :hihi
Bensintank skulle jag fylla med vatten och nått rengöringsmedel som tar bort ytspänningen i vattnet.

Alla i tråden provar sina förslag och filmar och de som efter det lever eller har fingrar kvar att skriva med lägger upp filmerna i denna tråd.:hihi:hihi

Vatten i tanken is the shit.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Svetsat flera tankar, alla tomma och ventilerade med tryckluft, någon tom med rotgas bara för att vara säker.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Var glada, finns flera som provat svetsa dieseltankar och de finns inte längre med oss.
Du behöver ångtvätta och vara väldigt nogrann för att få ur dieseln, bensin räcker i stort sett med att skölja några gånger och sedan låta den lufta ur sig själv.
Även om du boffar en dieseltank kan det sedan krypa fram lite diesel ur fickor, gasa sig i värmen som blir när du svetsar och sedan smälla.

Kostnaden för att tvätta en dieseltank är typ som en fungerande beggad tank, så varför kladda då? Ångutrustning etc brukar inte finnas i alla hobbygarage.

Dieseltank är lugnt att svetsa i, en jobbarkompis hade halv tank i en lastbilstank när han svetsade. Han hade inge publik kan jag säga. :hihi
Bensintank skulle jag fylla med vatten och nått rengöringsmedel som tar bort ytspänningen i vattnet.

Alla i tråden provar sina förslag och filmar och de som efter det lever eller har fingrar kvar att skriva med lägger upp filmerna i denna tråd.:hihi:hihi

Vatten i tanken is the shit.


Now I'm confused!
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Vill du vara säker, gör som vi när vi svetsar i begagnade oljepannor - fyll skiten med kväve, på med dykarmask, när halva flaskan kväve är tom går du in i rummet och svetsar. Ha med en kompis som håller koll på alla gasklockor.
Eller så svetsar du bara. för det mesta säger det poff o brinner lite i tanken bara, blir ju inte sämre svetsat för det. Finns något diagram någonstans om luft/bränsleblandning för att det ska bli vettiga explosioner, du ska han blandat det ganska perfekt för att det ska smälla...
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Jag hällde vatten i en plåttank på en moped en gång, tog 10sek sen var hela tanken full med ytrost , är det så bra att hälla vatten i tanken?
bensinen var alltid rostfärgad därefter men visst mopeden gick bra ändå :)
 
Last edited:

Ulf G

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Gott och blandat
Att skölja med vatten tar inte nödvändigtvis bort allt bränsle, och så rostar det fort som attan sedan. Inte så lämpligt.

Bränsleångor blandat med luft kan explodera, oavsett om det är bensin, diesel eller något annat.
Bränsleångor blandat med något som inte innehåller syre kan inte explodera. Slänga i kolsyreis i tanken och låta den bilda koldioxid, blåsa i kväve eller annan lämplig gas, eller som vissa gör, dra en slang från avgasröret på en bensinmotor och fylla tanken med avgaser.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Tror problemet är åtgärdat såhär efter 4 år...:7peta

Matte gjorde det rätta i att söka och fortsätta på en befintlig tråd istället för att starta en ny som alla andra gör.

Jag vet inte hur du ska göra Matte, en grävartank är väl ganska stor så det kan smälla mer än bra :död
 

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
Trådlyft!

Lite OT men har med svetsning i tank att göra i alla fall.

Har en tank som jag måsta göra om botten på (p.g.a dentning) och jag har bara tillgång till MIG svets. Och jag vet inte hur många som skrattat åt mig och säger att jag aldrig kommer få den tät.

Är det så jävligt att jag ska slänga tanken eller ska jag hoppas på det bästa? :näsblod
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Trådlyft!

Lite OT men har med svetsning i tank att göra i alla fall.

Har en tank som jag måsta göra om botten på (p.g.a dentning) och jag har bara tillgång till MIG svets. Och jag vet inte hur många som skrattat åt mig och säger att jag aldrig kommer få den tät.

Är det så jävligt att jag ska slänga tanken eller ska jag hoppas på det bästa? :näsblod

Nejdå det går utmärkt att miga en tank ( om man är lite duktig svetsare)

Jag har byggt om många tankar ( insprutningskonvertering)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top