Svetsa i bensintank

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Jag vet inte hur din dammsugare funkar, men iaf i min så sugs luften in genom slangen, genom påsen, förbi motorn och trycks ut av fläkten... Och den dammsugarpåse som sorterar ut bensinmolekyler är nog inte var mans egendom :fakta

Ser fortfarande inte problemet med att få några enstaka molekyler bensin genom en damsugare :)
 

Alfetta

Nybörjare
Gick med
26 Apr 2008
Ort
Vasa
Hoj
Yamaha Thundercat
men man kan faktiskt släcka en tändsticka i ett fat bensin uder rätt förhållanden :yoparty

Man kan också tända på ett fat bensin med tändsticka under rätt förhållanden :)

Själv har jag en gång försökt mig på att svetsa en biltank, den hade stått tom i några år i torrt varmt utrymme, dvs. den var absolut snustorr. Lade tanken på marken och tände till med miggen och tanken drog iväg några meter ut på gräsmattan med en jävla fart, tänker aldrig svetsa tank mera....:näsblod
/Kaj
 

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Segeltorp, Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
Dagens tips:

När ni har svetsat tanken (och inte lyckats att få den att explodera) och för att kolla att den blev tät. Krita svetsen med vanlig skolkrita och häll i någon deciliter diesel i tanken och skvalpa runt lite. Dieseln kryper lättare än bensin och man ser direkt om kritan fuktas och isåfall har du inte lyckats att få tanken tät.

Ja, jag själv har gjort så många gånger och ja jag kör Triumph som vibrerar lite ibland...
 

Dennis_I

Norrland är vackert =)
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Gällivare och i ryggsäcken
Hoj
CBR1000RR -08
Finns även en grejj som heter schlossing sealing tror jag det stavas, man blandar det, häller i tanken å hipps vipps är det en fin tät "gummi" yta inne i tanken, används inom flyget där man bygger integraltankar i vingarna... Vi tekniker kallar det helt enkelt Gorilla snor :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Finns även en grejj som heter schlossing sealing tror jag det stavas, man blandar det, häller i tanken å hipps vipps är det en fin tät "gummi" yta inne i tanken, används inom flyget där man bygger integraltankar i vingarna... Vi tekniker kallar det helt enkelt Gorilla snor :D

Kreem Tanktätning heter samma produkt för motorcyklar. RoffesMotor med banner till vänster har agenturen, bara att ringa dom om man vill beställa.
Viktigt att göra allt enligt instruktionen dock, man ska beta ren tanken invändigt först cleanar som ingår i satsen osv.

Själv är jag en "svetsare" men jag vet att tanktätare funkar bra och länge. En helt ok metod om det görs rätt

Mvh
Jörgen
 
Last edited:

eXter

2 Takter Är Rätta Takter
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Åland
Hoj
Yz250
Men om man kollar att tanken är tom och lägger ner en tändsticka(tycker att jag läst att någon rekomenderat det), och tanken inte är tom, och bensinångorna poffar av, kan inte tanken deformeras då???
Blev lite lagom rörigt att skriva, hoppas någon förstår det :hihi
 

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Lund
Hoj
GSXR1000 K6
Helt underbart med alla svaren :)

Faktum är att jag har kört med kreem tanktätning och varit mycket nog i den processen, men lik förbannat så sipprar det ut bensin ur hålen. Det är tyvärr inte speciellt enkelt att se alla skrymslen på insidan av tanken så det kan ju mycket väl vara så att någon liten del trots allt saknar kreemgegga och att bensinen letar sig förbi ner i skrymslet.

Använde mig även av kemisk metall från utsidan men det löstes upp. Hagmans läckfixare (ung som kemisk metall) har fungerat ungefär en säsong, men troligen har det börjat läcka igen pga tätningen inte klarar vibrationerna hur länge som helst. Därför har jag nu börjat fundera på om det inte är möjligt att svetsa skiten en gång för alla. Funkar inte det så kan man mycket väl ösa på ny hagmansgegga efterhand som de vibrerar loss, men det är ju bara en temporär lösning. :(

En hel och ren tank från skroten hade ju löst problemet, men dessa är inte helt lätta att finna. De som går att få tag på är givetvis inte heller helt täta. :gnissla
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jb weld pallar nog , mycket kraftigt och är mera ett lim med mycket mindre korn är kemiskmetall.

Kemiskmetall svettar igenom varm motorlja t.o.m.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Dagens tips:

När ni har svetsat tanken (och inte lyckats att få den att explodera) och för att kolla att den blev tät. Krita svetsen med vanlig skolkrita och häll i någon deciliter diesel i tanken och skvalpa runt lite. Dieseln kryper lättare än bensin och man ser direkt om kritan fuktas och isåfall har du inte lyckats att få tanken tät.

Ja, jag själv har gjort så många gånger och ja jag kör Triumph som vibrerar lite ibland...


Gör inte detta! Diesel är otroligt mycket jobbigare att tvätta rent ifrån etc så skulle tanken läcka är det nu dags att kasta den. Målarförtunning fungerar perfekt och försvinner hyfsat fort.
 

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Segeltorp, Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
Gör inte detta! Diesel är otroligt mycket jobbigare att tvätta rent ifrån etc så skulle tanken läcka är det nu dags att kasta den. Målarförtunning fungerar perfekt och försvinner hyfsat fort.

Ok, själv har jag eller någon av mina kompisar som gjort detta aldrig haft något problem. Varför ska man behöva kasta tanken?
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Min pappas kompis provade tuggummi en gång o de funka...



Eller så svetsar man, sätter sig i soffan o njutar av en kall öl med vetskapen om att tanken är tät
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tenn!

Vanligt jävla lödtenn, smälter vid en temperatur som inte antänder bensinångor, tätar bra, står emot vibbar bra, har alltid funkat bra för mig.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Faktum är att jag har kört med kreem tanktätning och varit mycket nog i den processen,

Är det överhuvudtaget möjligt att få en tät svets med sån gegga i tanken??

Trots att man svetsar från utsidan borde väl detta förorena smältan vid någorlunda genombränning, med porer som följd?
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Ok, själv har jag eller någon av mina kompisar som gjort detta aldrig haft något problem. Varför ska man behöva kasta tanken?

Var glada, finns flera som provat svetsa dieseltankar och de finns inte längre med oss.
Du behöver ångtvätta och vara väldigt nogrann för att få ur dieseln, bensin räcker i stort sett med att skölja några gånger och sedan låta den lufta ur sig själv.
Även om du boffar en dieseltank kan det sedan krypa fram lite diesel ur fickor, gasa sig i värmen som blir när du svetsar och sedan smälla.

Kostnaden för att tvätta en dieseltank är typ som en fungerande beggad tank, så varför kladda då? Ångutrustning etc brukar inte finnas i alla hobbygarage.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Var glada, finns flera som provat svetsa dieseltankar och de finns inte längre med oss.
I det där sos-programmet med Bengt Magnusson för en massa år sen, med berättelser från verkligheten, var det ju en kille som skulle ta bort soppatanken på sin bil. Han stog i smörjgropen under bilen, och löft ner tanken. Han lyckades bonka i den lite i väggen, så det blev en gnista, och det räckte för att det skulle bli ett eldhav nere i smörgropen :brinnerup Han klarade sig ju, men han blev ganska illa tilltygad :(
 

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Segeltorp, Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
Var glada, finns flera som provat svetsa dieseltankar och de finns inte längre med oss.
Du behöver ångtvätta och vara väldigt nogrann för att få ur dieseln, bensin räcker i stort sett med att skölja några gånger och sedan låta den lufta ur sig själv.
Även om du boffar en dieseltank kan det sedan krypa fram lite diesel ur fickor, gasa sig i värmen som blir när du svetsar och sedan smälla.

Kostnaden för att tvätta en dieseltank är typ som en fungerande beggad tank, så varför kladda då? Ångutrustning etc brukar inte finnas i alla hobbygarage.

Ja då förstår jag hur du tänkte, men jag menade att slå i en liten skvätt diesel i din bensinhojtank som du har svetsat och kritat svetsen där läckan var för att se att det blev tätt. Ett tips som jag lärde mig av en gammal svetsare på jobbet.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top