166 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 31 till 60 av 66
    Lcc= lögdö county choppers ozeos avatar
    Reg.datum
    Sep 2004
    Hoj
    xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Klockringaren Visa inlägg
    Jb weld pallar nog , mycket kraftigt och är mera ett lim med mycket mindre korn är kemiskmetall.

Kemiskmetall svettar igenom varm motorlja t.o.m.

Siktar högt, kommer lågt AleXs avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    CBR929CBR600R6
    Garage
    Visa garage
    Min pappas kompis provade tuggummi en gång o de funka...

Eller så svetsar man, sätter sig i soffan o njutar av en kall öl med vetskapen om att tanken är tät
    Svetsar Aluminium och Rostfritt mm.
    Trädfällning i Skåne fråga mig

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Hoj
    Ja
    Garage
    Visa garage
    Tenn!

Vanligt jävla lödtenn, smälter vid en temperatur som inte antänder bensinångor, tätar bra, står emot vibbar bra, har alltid funkat bra för mig.
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

new ride pws avatar
    Reg.datum
    Aug 2004
    Hoj
    1.3 0.75 0.45
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av SpaceMoose Visa inlägg
    Faktum är att jag har kört med kreem tanktätning och varit mycket nog i den processen,
    Är det överhuvudtaget möjligt att få en tät svets med sån gegga i tanken??

Trots att man svetsar från utsidan borde väl detta förorena smältan vid någorlunda genombränning, med porer som följd?
    GIMME SUNSHINE, BLUE SKIES AND GREEN
    GIMME UNLEADED GASOLINE
    GIMME FRIENDS WHO NEVER DECIEVE
    JUST GIVE IT TO ME

Medlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Hoj
    ESW Rotax 250/Tz 250
    Citat Ursprungligen postat av dOLKO Visa inlägg
    Ok, själv har jag eller någon av mina kompisar som gjort detta aldrig haft något problem. Varför ska man behöva kasta tanken?
    Var glada, finns flera som provat svetsa dieseltankar och de finns inte längre med oss.
    Du behöver ångtvätta och vara väldigt nogrann för att få ur dieseln, bensin räcker i stort sett med att skölja några gånger och sedan låta den lufta ur sig själv.
    Även om du boffar en dieseltank kan det sedan krypa fram lite diesel ur fickor, gasa sig i värmen som blir när du svetsar och sedan smälla.

Kostnaden för att tvätta en dieseltank är typ som en fungerande beggad tank, så varför kladda då? Ångutrustning etc brukar inte finnas i alla hobbygarage.
    www.rolleslitz.se

www.nikasilproffsen.se

Nu är drevtillverkningen i full gång för de som vill ha tuffa drev med egen design.

Anderstorp*Anglesey (Tÿ Croes)*Brands Hatch Indy*Cadwell Park full*Croft*Donington Park national*Gelleråsen*Kemora*Knutstorp*Midlanda*Mo I Rana*Rudskogen*Snetterton*Sviestad*Virtasalmi MotoPark*Våler

Bäst, i min värld! Hoztics avatar
    Reg.datum
    Jan 2005
    Hoj
    FJR1300
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av GuW Visa inlägg
    Tenn!

Vanligt jävla lödtenn, smälter vid en temperatur som inte antänder bensinångor, tätar bra, står emot vibbar bra, har alltid funkat bra för mig.
    Det har jag försökt mig på, det inge vidare alls, det vägrade fästa
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

Reg.datum
    Jan 2005
    Hoj
    FJR1300
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Rolle Rotax Visa inlägg
    Var glada, finns flera som provat svetsa dieseltankar och de finns inte längre med oss.
    I det där sos-programmet med Bengt Magnusson för en massa år sen, med berättelser från verkligheten, var det ju en kille som skulle ta bort soppatanken på sin bil. Han stog i smörjgropen under bilen, och löft ner tanken. Han lyckades bonka i den lite i väggen, så det blev en gnista, och det räckte för att det skulle bli ett eldhav nere i smörgropen Han klarade sig ju, men han blev ganska illa tilltygad
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Hoj
    JA
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Då gör du fel för karosseritenn är oftast riktigt smidigt att jobba med.
    Fått hjälp av mig? Donera en slant till SOS Barnbyar.

Reg.datum
    Jan 2005
    Hoj
    FJR1300
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Då gör du fel för karosseritenn är oftast riktigt smidigt att jobba med.
    Ja, det råder det ingen tvekan om att jag gjorde

Erfaren dOLKOs avatar
    Reg.datum
    Apr 2006
    Hoj
    Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
    Garage
    Visa garage
    Du behöver ångtvätta och vara väldigt nogrann för att få ur dieseln, bensin räcker i stort sett med att skölja några gånger och sedan låta den lufta ur sig själv.
    Även om du boffar en dieseltank kan det sedan krypa fram lite diesel ur fickor, gasa sig i värmen som blir när du svetsar och sedan smälla.

Kostnaden för att tvätta en dieseltank är typ som en fungerande beggad tank, så varför kladda då? Ångutrustning etc brukar inte finnas i alla hobbygarage.
    Ja då förstår jag hur du tänkte, men jag menade att slå i en liten skvätt diesel i din bensinhojtank som du har svetsat och kritat svetsen där läckan var för att se att det blev tätt. Ett tips som jag lärde mig av en gammal svetsare på jobbet.

p3n15 xt3nd3r nill0ws avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Hoj
    HRC RC213V
    Garage
    Visa garage
    bara å svetsa... ska ju inte vara bensin i den! folk snackar skit bara!!!1ett

Yamaha RD-2Takt max350s avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Hoj
    83 Yamaha RD350 MT Racing 66cc, Strömsholm 4800 B&R
    Jag vet inte hur din dammsugare funkar, men iaf i min så sugs luften in genom slangen, genom påsen, förbi motorn och trycks ut av fläkten... Och den dammsugarpåse som sorterar ut bensinmolekyler är nog inte var mans egendom
    Enkelt men vänder så damsugaren blåser luften in i tanken och ventilerar ut ev ångor, har gjort det ett flertal tillfällen- OBS tanken bör vara väl rengjord innan

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Hoj
    Ja
    Garage
    Visa garage
    Jag har t.o.m lyckats få en dieseltank tät med lödtenn, men man måste syratvätta först så att det fäster.
    Jag har även lyckats löda läckor i kylsystem utan att tömma dom.

Lödtenn är underskattat, karosseritenn är ännu mera underskattat.
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Kvalitetsmedveten TIG-Svetsarns avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Hoj
    Pryttmaster -69
    I det där sos-programmet med Bengt Magnusson för en massa år sen, med berättelser från verkligheten, var det ju en kille som skulle ta bort soppatanken på sin bil. Han stog i smörjgropen under bilen, och löft ner tanken. Han lyckades bonka i den lite i väggen, så det blev en gnista, och det räckte för att det skulle bli ett eldhav nere i smörgropen Han klarade sig ju, men han blev ganska illa tilltygad
    Klart att det började brinna, tanken var ju bara lite grovt "tömd" så det var ju bensin kvar i tanken.
    Om jag inte missminner mig så tömde han den men den var inte helt tom + att den var tyngre än han trodde så han tappade den nästan.

Reg.datum
    Jan 2005
    Hoj
    FJR1300
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av TIG-Svetsarn Visa inlägg
    Klart att det började brinna, tanken var ju bara lite grovt "tömd" så det var ju bensin kvar i tanken.
    Om jag inte missminner mig så tömde han den men den var inte helt tom + att den var tyngre än han trodde så han tappade den nästan.
    Japp, det stämmer, han hade tömt den hjälpligt, och den blev för tung/fel vinkel att bära den i.

Kvalitetsmedveten TIG-Svetsarns avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Hoj
    Pryttmaster -69
    Japp, det stämmer, han hade tömt den hjälpligt, och den blev för tung/fel vinkel att bära den i.
    Kan bli ett j---a skvalp att hålla i. nu är jag ingen kemist men ponera att man tömmer tanken på allt flytande o låter den sen stå o ånga ur ett par dar sen blåser man ur den med tryckluft. bensin är ju en lättflyktig vätska så när den väl ångat ur o dunstat så kan den ju orimligt generera mer ånga som kan boffa.................eller??

lyckligast! SpaceMooses avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Hoj
    GSXR1000 K6
    Garage
    Visa garage
    Tanken är nu svetsad av en här från SH. Var ute en runda igår och den ser ut att hålla tätt hur bra som helst. Yippi!

Umbrella Corp. Ivils avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Hoj
    -
    Annars funkar tvål bra som läckstopp på bensintankar,iaf enligt Bosse Bildoktor. Han brukar ha rätt

Fiii fan P-Gs avatar
    Reg.datum
    Dec 2003
    Hoj
    S1000RR
    På eller i
    Bulten verkar ju rent livsfarlig. Därför spenderar jag så lite tid som möjligt på den, varje gång jag kör ;)

matte k9 matter1s avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Hoj
    k9
    Garage
    Visa garage
    Har åxå ett liknande problem... men med en dieseltank till en grävare.. fylla med vatten borde väl funka?

info/bokningar: info@racedays.se

SPONSRAD bla. av:

BRIDGESTONE
    WUNDER-BAUM
    MLIMITS
    SMS teknik

Eleganten i från vidderna. rallyfiskens avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Hoj
    Yamaha SR500, Kawasaki ZXR400
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av matter1 Visa inlägg
    Har åxå ett liknande problem... men med en dieseltank till en grävare.. fylla med vatten borde väl funka?
    Tror problemet är åtgärdat såhär efter 4 år...
    Letar garage i Nyrbo, PM och du vet om något!

http://www.sporthoj.com/forum/showth...93#post5790793

Tack R1:an nu vilar vi i några månader. WESTs avatar
    Reg.datum
    Apr 2006
    Hoj
    Yamaha R1 09 / Husaberg FE 450 05
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Dieseltank är lugnt att svetsa i, en jobbarkompis hade halv tank i en lastbilstank när han svetsade. Han hade inge publik kan jag säga.
    Bensintank skulle jag fylla med vatten och nått rengöringsmedel som tar bort ytspänningen i vattnet.

Alla i tråden provar sina förslag och filmar och de som efter det lever eller har fingrar kvar att skriva med lägger upp filmerna i denna tråd.

Vatten i tanken is the shit.

Medlem Skäggots avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Hoj
    monark
    Svetsat flera tankar, alla tomma och ventilerade med tryckluft, någon tom med rotgas bara för att vara säker.
    Funderar du på meningen med livet?

Det kan vara så enkelt att du bara är ett varnande exempel för oss andra....

Fina fisken FreddaAbborres avatar
    Reg.datum
    Aug 2004
    Hoj
    Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
    Garage
    Visa garage

Citat Ursprungligen postat av WEST Visa inlägg
    Dieseltank är lugnt att svetsa i, en jobbarkompis hade halv tank i en lastbilstank när han svetsade. Han hade inge publik kan jag säga.
    Bensintank skulle jag fylla med vatten och nått rengöringsmedel som tar bort ytspänningen i vattnet.

Alla i tråden provar sina förslag och filmar och de som efter det lever eller har fingrar kvar att skriva med lägger upp filmerna i denna tråd.

Vatten i tanken is the shit.

Now I'm confused!
    Vurpad Ducati köpes

Medlem enrosabils avatar
    Reg.datum
    Aug 2012
    Hoj
    zx6-r -05, vfr400 -87, r1200gs -10, z500 -81
    Vill du vara säker, gör som vi när vi svetsar i begagnade oljepannor - fyll skiten med kväve, på med dykarmask, när halva flaskan kväve är tom går du in i rummet och svetsar. Ha med en kompis som håller koll på alla gasklockor.
    Eller så svetsar du bara. för det mesta säger det poff o brinner lite i tanken bara, blir ju inte sämre svetsat för det. Finns något diagram någonstans om luft/bränsleblandning för att det ska bli vettiga explosioner, du ska han blandat det ganska perfekt för att det ska smälla...
    Hur svårt kan det va?

Hatar Gubbar Med Hatt
    Reg.datum
    Sep 2005
    Hoj
    Ktm 300 -13
    Garage
    Visa garage
    Jag hällde vatten i en plåttank på en moped en gång, tog 10sek sen var hela tanken full med ytrost , är det så bra att hälla vatten i tanken?
    bensinen var alltid rostfärgad därefter men visst mopeden gick bra ändå
    Senast redigerat av SilentPlanet den 2012-11-12 klockan 00:07.

Medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Gott och blandat
    Att skölja med vatten tar inte nödvändigtvis bort allt bränsle, och så rostar det fort som attan sedan. Inte så lämpligt.

Bränsleångor blandat med luft kan explodera, oavsett om det är bensin, diesel eller något annat.
    Bränsleångor blandat med något som inte innehåller syre kan inte explodera. Slänga i kolsyreis i tanken och låta den bilda koldioxid, blåsa i kväve eller annan lämplig gas, eller som vissa gör, dra en slang från avgasröret på en bensinmotor och fylla tanken med avgaser.
    The Federal Trade Commission has charged Quaker State - Slick 50, Inc., the manufacturer of Slick 50, the best-selling auto engine treatment in the U.S., with making false and unsubstantiated advertising claims.

http://www.ftc.gov/opa/1996/07/slick.shtm

122 Db med Db-killer. Jikes Nikels avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Nintale 600. Qvarna 500CR
    Citat Ursprungligen postat av rallyfisken Visa inlägg
    Tror problemet är åtgärdat såhär efter 4 år...
    Matte gjorde det rätta i att söka och fortsätta på en befintlig tråd istället för att starta en ny som alla andra gör.

Jag vet inte hur du ska göra Matte, en grävartank är väl ganska stor så det kan smälla mer än bra

Medlem Finnickens avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Hoj
    Yamaha YZ426f -02
    Trådlyft!

Lite OT men har med svetsning i tank att göra i alla fall.

Har en tank som jag måsta göra om botten på (p.g.a dentning) och jag har bara tillgång till MIG svets. Och jag vet inte hur många som skrattat åt mig och säger att jag aldrig kommer få den tät.

Är det så jävligt att jag ska slänga tanken eller ska jag hoppas på det bästa?

Turbotok Andersson turbos avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Finnicken Visa inlägg
    Trådlyft!

Lite OT men har med svetsning i tank att göra i alla fall.

Har en tank som jag måsta göra om botten på (p.g.a dentning) och jag har bara tillgång till MIG svets. Och jag vet inte hur många som skrattat åt mig och säger att jag aldrig kommer få den tät.

Är det så jävligt att jag ska slänga tanken eller ska jag hoppas på det bästa?
    Nejdå det går utmärkt att miga en tank ( om man är lite duktig svetsare)

Jag har byggt om många tankar ( insprutningskonvertering)
    http://www.turbo-bike.com/

JAG har orginalet ( kinakopior börjar dyka upp )

Kör så de ryyker , Fast man inte får

Numera Dynobänksinnehavare

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Besökte du mässan Intermot i Köln 1-5 Oktober?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2002 Suzuki GSXR 1000 av ZX9xpress

2010 BMW S1000RR av J.Lunkan

2009 Aprilia RSV1000R av J.Lunkan

Bloggar
999R:en av Toyman

1 kvar... av Toyman

Vara orolig...? av Toyman