Norge-en bildberättelse

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Hej
Ja nu är man tillbaka på jobbet efter en underbar semester. Jag och två vänner var till Norge en vecka, Rjukan, Odda, Jondal, Stavanger, Lysebotn, och det var mycket lyckat. Har MMS:at bilder och bildtexter under resans gång. Om man vill kolla in resan går man till:
http://carlesox.bilddagboken.se/p/show.html?id=243488430&directlink=1

Vill också passa på att tacka alla på sporthoj som bidragit med tips och väginfo.. Tack! :)
 
Last edited:

sannybo

Medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Alingsås
Hoj
2020 Honda Africa Twin Adventure, 2000 vfr800
Det såg ju inte ut som att ni hade det sämre än oss i Skottland.:)
Samma goa vägar, lika fin natur. Men ni hade nog bättre mat hoppas jag.
Fina bilder!
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jäkligt fint. Funderar på en sådan resa nästa sommar.
Vad för rutt åkte ni

Dag 1 körde vi till Harestua, väg 4 fyra mil norrut fr Oslo, lite transportsträcka.
Dag 2, väg 35 sydvästlig riktning t Hokksund, vidare västerut t Jondalen, sedan väg 37 och sedan väg 364 norrut och sedan västerut till dagens mål Rjukan, vid södra kanten på Hardangervidda. Bodde på v-hem på 1000 möh.

Dag 3 fortsatte vi västerut väg 37 mot Odda, men kör för Guds skull inte raka spåret de sista milen, utan sväng av höger precis innan en tunnelmynning, (undvik alltså Röldalstunnelen), det var en fantastisk väg, den är trolsk och vacker, det är där "Lars fyller på vattenflaskan" på en bild.

Dag 4 kör vi norrut från Odda och sedan väster/söderut till Jondal. En härlig väg med bär- och fruktodlingar längs vägen. Vid Jondal vände vi och körde samma väg tillbaka. Jag ville egentligen åka upp på fjället vid Jondal, det ska vara häftig väg och utsikt har jag läst i detta forum, fast mina reskamrater var lite otåliga och ville vända. Vi körde förbi Odda och fortsatte en bra bit söderut längs väg 13, en mycket trevlig väg med svepande kurvor och underbar natur, även här lite sagolikt på nåt sätt. Mina minnen från denna väg är också att det är varmt... Vi hittade en ledig hytta på Osa Bu i Suldalsosen, perfekt, och firade med en whiskey (se bild). Här mådde man rätt bra...

Dag 5 fortsätter vi på väg 13 söderut i blandad terräng, nån färja, fin natur, det börjar lukta hav också. Vi letar boende kring Lauvvik eftersom vi bokat färja därifrån till Lysebotn dagen därpå, men får nobben på massor av ställen. Det slutar med att vi till slut hittar ett sunkigt motell i Sandnes strax söder om Stavanger. Luktade lite konstigt och det var trångt, men vi kände att vi inte hittade ngt annat. Med facit i hand skulle vi letat boende redan från Jörpeland. Men å andra sidan hittade vi en öppen pub i Sandnes där vi beskådade lokala karaokeduktiga, och vackra, sångförmågor. Ölen sved i kassan, 58 NOK, så det blev inte många, men kul var det.

Dag 6 avgick färjan kl 8 från Lauvvik österut genom Lysefjorden med målet Lysebotn. Det var... vackert. Vi såg den berömda Preikestolen underifrån och såg nästan Kjeragsbolten. Såg också några bassjumpers, människor som frivilligt slänger sig ut från klippkanten och efter några sekunders fritt fall får utlösning, eller jag menar utlöser fallskärmen. Man kanske borde prova. Kom fram till Lysebotn, denna lilla ort som nås bara med båt vintertid och med en liten ganska nybyggd väg över fjället på sommaren. Här finns ingen trafik, ingen puls, inget liksom passerar utan allt är lugnt, en härlig känsla. Färjan kommer en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen och då är det lite liv och rörelse en stund, och sen blir allt luuuugnt igen... Jag vill absolut tillbaka hit. Vi anlände vid elvatiden på fm och körde inget mer den dagen. Vi hittade en hytta och sen slappade vi, käkade, badade, drack vin. Konstigt att den bästa dagen på hojsemester är den då vi inte kör nåt...:)

Dag 7 lämnar vi Lysebotn, och ger oss iväg på en otrolig väg österut över fjället. Smal? ja. Kurvig? ja. Vackert? ja! Fast nån hög fart och adrenalinkick är det ju inte fråga om, man vill ju gärna överleva möte med husbilar etc... men vackert är det, ser ju inte ut som hemma precis... Vi kör på en hel del österut närmsta vägen numer och passerar bl a Dalen (väg 45), en vacker stad inklämd mellan bergen, och hamnar på kvällskvisten efter mycket letande på ett vandrarhem i Drammen.

Dag 8 fortsätter vi på hemväg österut, kör bl a tunneln under Oslofjorden, väg 23, och efter det är det skyltat Sthlm och Göteborg och slut på äventyret.

Eftertanke: Vi bokade aldrig boende i förväg och började ofta leta hytta lite försent på dagen. Vi hade bestämt innan att satsa på att bo i hytter och tog inte med tält, vilket vi saknade två-tre kvällar. Hittar man en bra hytta är det perfekt och inte så dyrt, men de kvällarna när vi inte hade tur, då hade det varit bra att ha ett tält att smälla upp på en gräsplätt. Det tar vi med nästa år.

Vad gäller mat hade vi av ekonomiska skäl bestämt innan att vi skulle laga mat själva längs vägen med polarns Trangia-kök och en engångsgrill. Detta visade sig fungera mycket bra och vi åt inte ute en enda gång. Vid frukosten gjorde vi matsäck (mackor) som vi åt vid ett första fm-fika och kaffetermos. Ambitionen var att göra ett ordentligt mål mat på em/kvällen när vi hittat boende, då kan ju maten även avnjutas tillsammans med vin eller öl. Detta lyckades vi inte med alla dagar eftersom vi letade/hittade boende lite för sent, och en del i sällskapet slutar fungera vettigt om blodsockerfallet blir för stort...:D , så då fick vi göra mat längs vägen.
Jag hade vikt ena packväskan (på den sidan där inte avgasröret är :) åt en rätt stor mjuk kylväska, så jag var sas kylansvarig. Funkade bra att förvara smör, pålägg, dricka där och med kylklampar etc, den åker med nästa år också.

Vad vi också tänker på nästa år är att ta till lite mer tid, vi räknade denna resa med ca 25 mil/dag, men det är nästan för mycket för att det ska bli vilsamt. Åka hoj i Norge tar sin tid. men det är det väääl värt...:)
 
Last edited:

Hasse12

Hasse
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6
Norge är underbart vi körde 300 mil. Känns som om man åker i filmen sagan
om ringen. Kan rekomendera alla som åker hoj att åka dit .....
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Såg ut att vara smidigt med den där bilddagboken. Mycket fina bilder!

Ja, det är smidigt och lätt. Man får se upp bara så inte hojsemestern blir en fotografisk expedition, där allt handlar om att leverera bilder... Man får inte glömma att njuta av nuet.:)
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Det såg ju inte ut som att ni hade det sämre än oss i Skottland.:)
Samma goa vägar, lika fin natur. Men ni hade nog bättre mat hoppas jag.
Fina bilder!

Tja, maten gjorde vi själva, och det var gott. Är Skottland inte bra på mat? God öl har de iaf.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Nice! körde (bil) ca 400 mil i Norge förra veckan, det är verkligen bedövande vackert!
Trångt på vägarna med bil bara, men desto skönare med tanke på att det regnade 60% av körningen...

Som sagt, Norge rekomenderas!
Glöm inte Trollstigen! :gnissla
 

Bifogat

  • DSC02155.JPG
    DSC02155.JPG
    97.7 KB · Visningar: 248
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nice! körde (bil) ca 400 mil i Norge förra veckan, det är verkligen bedövande vackert!
Trångt på vägarna med bil bara, men desto skönare med tanke på att det regnade 60% av körningen...

Som sagt, Norge rekomenderas!
Glöm inte Trollstigen! :gnissla

BIlderna gör inte trollstigen rättvisa. Det är jääkligt brant på sina ställen!
Gäller att ha lite fart i hårnålarna uppför :)
 

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Speed Triple R -15
Hørs som om ni haft det vældigt trevligt, synd bara att ni var tvugna att bo i ett sunkigt hotell i Sadnes, hade jag vetat om att ni kom så kunde ni fått sova i vårt extra sovrum ute på Bjørnøy inne i Stavanger! Alltid kul att kunna hjælpa till... men nu vet du det infør fler resor till Lysebotn. :tummenupp

Det gæller så klart andra på SH också, slæng ivæg ett pm bara!

Ni skulle ha tatt promenaden upp på preikestolen, har inte gjort det sjælv men, dom sæger att det ær en helt sjuk upplevelse! :)

Kør stræckan Stavanger - Bergen varje natt, det var hæftigt att liksom jobba i omgivningarna hær. Førsta veckan på jobb kændes lite mærklig, som att man var på semester men ændå inte liksom. Har kørt Haugesund - Oslo två gånger också, då kør man øver Haukelifjell. Det ær inget jag vill gøra vintertid :gnissla

Hur som helst... kul med Svenskar som upplever omgivningara och hoppas det ær ænnu fler som gør det! Jag vaknar varje morgon med ett leende på læpparna i alla fall! :)

Ha det!

Espen
 

MrZ1973

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2008
Ort
Norrköping
Hoj
2002 Yamaha R1
Tjenare jag var med i Norge Oslo för att vara exakt v34 och 35 postade lite bilder på mitt forum från resan :D
Bilder:http://www.northbreed.com/motard/vi...273&sid=2ee98b565d0100f99c941a72ad67243b#p273

Men kan bara instämma att landskapet är underbart och numer även en hel del av vägarna kuperat massor med svängar in och ut genom tunnlar osv helt fantastiskt skoj...

Planerar redan nu för en tripp även nästa år funderingarna är:

Dag1 Norrköping -> Göteborg ca 30 mil lagom dagsfärd med besök på lisseberg osv.

Dag2 Göteborg -> Strömstad -> Oslo ca 30 mil även det och man åker längst hela Sveriges väst kust och in i Norges ev stannar man i Strömstad för lite uteliv :D

Dag3 Oslo -> Kristiansand ca 30 mil längst ner på södra kusten i norge ska vara som Sveriges Strömsta :D

Dag4 Kristiansand -> stavanger ca 25 mil dag 3 och 4a längst hela norges södra kust :D

Dag5 Tillbaka mot Oslo och Sverige
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Tjenare jag var med i Norge Oslo för att vara exakt v34 och 35 postade lite bilder på mitt forum från resan :D
Bilder:http://www.northbreed.com/motard/vi...273&sid=2ee98b565d0100f99c941a72ad67243b#p273

Men kan bara instämma att landskapet är underbart och numer även en hel del av vägarna kuperat massor med svängar in och ut genom tunnlar osv helt fantastiskt skoj...

Det var fina bilder, och fint väder hade du oxå. Men har du ingen packning...?

En sådan tur som du planerar läns sydkusten låter kanon, verkligen! Det är för mig helt outforskat, och ska vara otroligt fint har jag hört. Man skulle kunna förlänga den oxå, om man har fler dagar, till att fortsätta längs kusten norrut och köra t ex Atlanthavsveien... :tungan

Fina bilder, vad har du för kamera?

Jag? En SonyEricsson W800i. 2 Mpix.
Men när jag MMS:ar bilderna till bilddagboken komprimeras de tyvärr en del innan de vill skickas, så originalbilderna i kameran är tyngre och bättre än de som ligger på webbsidan.
Några ggr har jag gjort så att jag, när jag sitter hemma, byter ut en del bilder mot originalet fr kameran, för att det ska bli bättre.

Hørs som om ni haft det vældigt trevligt, synd bara att ni var tvugna att bo i ett sunkigt hotell i Sadnes, hade jag vetat om att ni kom så kunde ni fått sova i vårt extra sovrum ute på Bjørnøy inne i Stavanger! Alltid kul att kunna hjælpa till... men nu vet du det infør fler resor till Lysebotn. :tummenupp

...Kør stræckan Stavanger - Bergen varje natt, det var hæftigt att liksom jobba i omgivningarna hær. Førsta veckan på jobb kændes lite mærklig, som att man var på semester men ændå inte liksom. Har kørt Haugesund - Oslo två gånger också, då kør man øver Haukelifjell. Det ær inget jag vill gøra vintertid :gnissla

Hur som helst... kul med Svenskar som upplever omgivningara och hoppas det ær ænnu fler som gør det! Jag vaknar varje morgon med ett leende på læpparna i alla fall! :)

Ha det!

Espen

Oj, tack för det fina erbjudandet ! :) Ska jag komma ihåg, kanske till nästa år.
Jag ock polarn snackar redan om nästa resa, då vill vi bosätta oss några dgr i Lysebotn och göra dagsutflykter och promenader etc, gå upp på Preikestolen, och Kjeragsbolten och kanske prova bassjumping... Vore kanon! :D :yoparty

Jobbar du i Bergen, och var bodde du innan?
 
Last edited:

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Speed Triple R -15
Oj, tack för det fina erbjudandet ! :) Ska jag komma ihåg, kanske till nästa år.
Jag ock polarn snackar redan om nästa resa, då vill vi bosätta oss några dgr i Lysebotn och göra dagsutflykter och promenader etc, gå upp på Preikestolen, och Kjeragsbolten och kanske prova bassjumping... Vore kanon! :D :yoparty

Jobbar du i Bergen, och var bodde du innan?

Næ, kør lastbil till Bergen, utgår fra Tananger. :)

Bodde i Halmstad innan...

Basejumping ær coolt, hær har du en adress værd att titta på http://www.basekjerag.com/

Ni borde besøka Stavanger under "Gladmat" festivalen, riktigt øs på stan då :yoparty Bilden førestæller "Vågen" inne i centrum, packat med folk och familjer på dagarna och grym hålligång på nætterna! Ær i slutet av juli varje år...
 

Bifogat

  • glamat.jpg
    glamat.jpg
    119.8 KB · Visningar: 160

KGE

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
Torshälla
Hoj
1995 BMW R1100 RS
Norge höstväg

Just hemkommen från Sognefjord, gamla vägen från Laerdal till Aurland är bra så här års, färre möten med tyska husbilar, återresan genom 2,5 mil tunneln.
Hösten i norge är fin men kall.
 

Bifogat

  • sognefjord MC sept 08.jpg
    sognefjord MC sept 08.jpg
    70.4 KB · Visningar: 131

maxtreme

Hoj åkning som mitt leverne
Gick med
7 May 2008
Ort
Lycksele
Hoj
Triumph Daytona T595
Har tänkt fara till norge till sommaren som min första mc resa. Och ni pratar om trollstigen, den ser ju riktigt behaglig ut att köra på. Vars ligger den?

Och har ni några shyssta vägar att rekommendera? Kommer att åka från lycksele men vet inte om det blir att åka uppåt och sedan in till norge eller åka ner en bit typ till åre och sen till norge.

Shysst med lite olika vägar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top