Ni som lägger in stämplar i korten, hur gör ni?

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Ja rubriken säger ju allt. Har sett mycket och hur man bara lägger in en halvt genomskinlig text mitt i bilden kan väl alla göra men finns det ett bra sätt att reproducera det så man slipper göra det med varje bild man lägger ut?

Sett att vissa har lagt in ett 3D @ mitt i varje bild t,ex. måste man göra detta varje gång eller finns det vettiga program för det eller plugins till program? och hur gör man sånt?

Hamna nog i fel forum....f,låt!
 
Last edited:

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Jag använder photoshop. Har gjort en "action" som jag sedan lägger på dom bilder jag vill visa.

Annars kan man göra som ex. Gnutten gjort. Man skaffar en användare på en portföljsite där dom automatiskt lägger på vattenstämpel.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Antingen som ovanstående gjort eller så har man script som automatiskt lägger till det på bilden som visas på webben(orginalet finns kvar med kopian blir besudlad).
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
He he måste också skriva lite här! Som sagt använder jag sidans loggo som jag har bilderna på nu. Dock vill jag så snart jag bestämt mig för vilken sida jag vill ha så vill jag lägga dit min egen. Det går att lägga in sin egen men hur fixar man en sådan i PS? Har lyckats få till en bra text i PS men jag vill bara ha texten & ingen bakgrund hur fasen gör man då utan att alla bokstäver sitter ihop?

Skulle uppskatta "förmodligen flera" någon sticky eller dummies how to create your own watermark eller nåt sånt så t.o.m en 5 åring förstår! :Bugar

Skulle mer en gärna vilja veta hur man gör genomskinliga texter! :)
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Mitt galleri besudlar alla resizes med min stämpel .. kan besudla allt om jag vill men eftersom jag bara visar resizes publikt så besudlar jag bara dessa.

Trixet med vattestämpel är att använda transparens när man skapar sin "stämpelfil"
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Mitt galleri besudlar alla resizes med min stämpel .. kan besudla allt om jag vill men eftersom jag bara visar resizes publikt så besudlar jag bara dessa.

Trixet med vattestämpel är att använda transparens när man skapar sin "stämpelfil"

Går detta att beskriva lätt hur man gör? Säg att jag vill ha ett @ mitt i min bild hur gör du då?

Som föregående talare sa, låtsas att du beskriver för en novis, går det att förklara enkelt?

Även som Gnutten frågade efter, hur gör man om man vill ha ett @ mitt i bild men att detta ska vara en upphöjning av själva bilden och inte en inklippt trasparent text? Vet att jag sett sådant kan bara inte komma på var.
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Enklast är att skapa en ny fil i typ PS som hat transparent botten.
Lägg in ett stort @ i mitten av bilden .. se till att den håller lämplig grå ton och ändra opaciteten så den blir "genomskinlig".
Spara som png eller gif så att transparansen bibehålls.
Sedan går det ladda upp png/gif till motorer som stödjer vattenärkning eller skapa ett script som lägger på det på befintliga bilder.

Typ :rolleyes:
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag hittade ett litet gratisprogram på nätet som lägger in vatternmärken, Picture-shark. Man väljer vilka bilder man vill ha vattenmärke på, vilket vattenmärke, vars de ska hamna å var man vill spara resultatet, å vips, så tuggar den igenom alla bilder! :tummenupp
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Kanon

En sökning på Watermark Picture gav mig mycket bättre resultat än waterstamps etc Tackar
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Provad lite ett program som heter Photowatermark professional. Får till bra stämplar men hur fasen behåller man storleken på bilderna. Bilderna gick ifrån t,ex 3528x2856 till 1024x768 mmm varför blir det så??????

Sparar i Jpeg då orig är jpeg men det fanns inte någon riktigt förklaring hur man behåller storleken efter vattenstämpling!
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Picture-shark behåller storleken på bilden .. men jag vattenmärker bara förminskningarna ..
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Jag har nu laddat ner Watermark Factory (finns väl o ladda ner full versioner lite överallt) Det ändrar inte bilden mer än du vill verkar det och det är riktigt snygg layout och enkelt mot flera av de andra

Funkar fint att lägga in genomskinlig text och 3d text av själva bilden, se exempel. Suveränt program
 

Bifogat

  • DSC_2035.JPG
    DSC_2035.JPG
    151.1 KB · Visningar: 86
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top