Gps

SGF

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Ort
Botkyrka
Hoj
gsxf 650-08*såld* gsxr 1000-09*såld* yz426f-01*såld*,Honda 450-05
Tjena..

Är det någon som använder sig av GPS till MC:n?
Något märke att rekomendera vid inköp?:)
Monteras dessa på tanken eller vid rutan? :rolleyes:
 

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Ridern är testad med bravur. Speciellt förmågan att hitta bensinstationer togs tacksamt emot. Dock var det lite si och så med just den biten i Spanien. En nackdel, iallafall med Ridern, är att även om enheterna är vattentäta så får den tryckkänsliga displayen frispel då det regnar på den. Så länge du åker är det inget stort problem, men stannar du, ex.vis i en stad vid ett rödljus, så kan både rutt och annat raderas framför ögonen då det kommer regn på displayen. Klart irriterande. Fördelen med Tomtomen är att det finns massor med plugins att ladda ner til lden. Bla en som loggar hela din resa så att du efteråt kan exportera ut den till valfritt program. Dessa plugins kan du hitta lite här och var och kvaliten är skiftande - men oftast gratis.
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Last edited:

Yakimah

Ny medlem
Gick med
29 May 2008
Ort
Västkusten
Hoj
Triumph Sprint ST 1050
Jag använder mig av en Garmin Zümo 500, riktigt nöjd med den.

Den kan med medföljande fästen monteras på kopplingshandtaget eller direkt på styret. Eftersom den använder sig av "RAM Mount" kan du m.h.a. tillbehör montera den nästan hur som helst, kolla här för att få lite idéer:

http://www.ram-mount.com/ramgps.htm
 

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
B King GSX 1400
Självklart val är Garmin Zumo den är kanske lite dyrare men lätt o använda sen loggar den din resa automatiskt
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Min GPS (Garmin 278) har jag monterat på styret/fågelpinnen.
Det vanligaste är nog att man monterar de på styret nånstans eller i rutan.
 

Qvist78

Life is a lemon and I want my money back
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Skövde
Hoj
Mattsvart litertwin
Min GPS (Garmin 278) har jag monterat på styret/fågelpinnen.
Det vanligaste är nog att man monterar de på styret nånstans eller i rutan.

Hur kopplar ni strömmatningen till Zümon? Går det bra att koppla rakt på batteriet? Jag har precis handlat en Zümo 500...
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Hur kopplar ni strömmatningen till Zümon? Går det bra att koppla rakt på batteriet? Jag har precis handlat en Zümo 500...

Jag har kopplat min 550 rätt på batteriet för att slippa ström av/på så fort man vrider om nyckeln , o få frågan från gps'en :"Vill du fortsätta på batteri ?". Det sitter ju en hängsäkring på den medföljande kabeln....

Har precis använt den 470 mil i Europa o kan bara säga att den får med beröm godkänt ! Även scala Q2'n jag köpte får med beröm godkänt ! De fungerade kanonbra ihop.... Man får alla körinstruktioner trådlöst till hjälmen + att du har möjlighet att koppla in mobil , lyssna på musik , prata med kompisen 4-500 m bort , etc...

Vet inte hur det är med Tom-Tom , men Zumon loggar det mesta. Körväg , förfluten tid , snitthastighet , tripp , totalsträcka , etc... Även en bensinmätare finns. Du anger hur långt du kan köra på en tank...när den sträckan är uppnådd får du en varning o en "tankikon" visas på skärmen. bara att trycka på den så listar den alla mackar med den närmsta först. Hur bra som helst !!:tummenupp
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Hej
Har precis köpt en HTC Diamond perfekt har inbyggd GPS å 4Gb minne. Skall fixa ett special fäste med en enkel gummiupphängning i vinter så att man kan se kartan när man kör, ladda med TomTom så får du röst guidning till målet. Med Blåtands headset så kan man lyssna på musik samtidigt å även ta ett samtal om man hängt av polarn som låg bakom :) Har även en kamera som duger bra - försöka att matcha det med en Garmin eller någon annan koloss... Nämnde jag radio och att det går bra att ladda den med några långfilmer i 640x320 upplösning :yoparty

Fukt säker med en kådis..

2 års garanti :tummenupp

PS Körde med en sonywalkman på styret runt europa på 80 talet inga problem alls trots att det vibrerade, körde 3000 mil den sommaren.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Hej
Har precis köpt en HTC Diamond perfekt har inbyggd GPS å 4Gb minne. Skall fixa ett special fäste med en enkel gummiupphängning i vinter så att man kan se kartan när man kör, ladda med TomTom så får du röst guidning till målet. Med Blåtands headset så kan man lyssna på musik samtidigt å även ta ett samtal om man hängt av polarn som låg bakom :) Har även en kamera som duger bra - försöka att matcha det med en Garmin eller någon annan koloss... Nämnde jag radio och att det går bra att ladda den med några långfilmer i 640x320 upplösning :yoparty

Fukt säker med en kådis..

2 års garanti :tummenupp

PS Körde med en sonywalkman på styret runt europa på 80 talet inga problem alls trots att det vibrerade, körde 3000 mil den sommaren.

No offence , men låter lite som att köpa en dator , utrusta den med tv-kort , beställa digitaltv via telia , ordna kabel o köpa en större separat skärm för att titta på tv , när man lika gärna kan göra det enkelt för sig o köpa just en...tv ! Det är ju tv-tittande du vill uppnå , så en tv borde vara det optimala valet ?

En Zumo 550 med ett Q2 headset ( eller ngt liknande ) klarar i stort sett allt du räknat upp o dessutom mycket mycket mer. Inte kamera eller mediaspelare , men en vanlig mobil tar ingen större plats o man slipper klödda med kådisar o kan använda dom oxå till det de ska vara till:tuttar . O tanken på att se film i mobilen har inte tilltalat hittills... o definitivt inte när jag är på äventyr med hojen ? Föredrar en pilsner när dagens körningar är avklarade !:tummenupp

För info om Zumo , tips o tricks , buggar , versioner , FAQ , etc...kort o gott allt man behöver veta , finns här : http://garminzumo.wikispaces.com/
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
No offence , men låter lite som att köpa en dator , utrusta den med tv-kort , beställa digitaltv via telia , ordna kabel o köpa en större separat skärm för att titta på tv , när man lika gärna kan göra det enkelt för sig o köpa just en...tv ! Det är ju tv-tittande du vill uppnå , så en tv borde vara det optimala valet ?

En Zumo 550 med ett Q2 headset ( eller ngt liknande ) klarar i stort sett allt du räknat upp o dessutom mycket mycket mer. Inte kamera eller mediaspelare , men en vanlig mobil tar ingen större plats o man slipper klödda med kådisar o kan använda dom oxå till det de ska vara till:tuttar . O tanken på att se film i mobilen har inte tilltalat hittills... o definitivt inte när jag är på äventyr med hojen ? Föredrar en pilsner när dagens körningar är avklarade !:tummenupp

För info om Zumo , tips o tricks , buggar , versioner , FAQ , etc...kort o gott allt man behöver veta , finns här : http://garminzumo.wikispaces.com/

Inte TV men telefon!
En HTC Diamon är en telefon med allt man behöver och lite till kolla in demon http://www.htc.com/uploadedFiles/WWW/Product/HTC_Touch_Diamond/Product_News/diamond_demo.html
Den väger 110gr mot Zumo 300gr märks inte i fickan men en Zumo tar plats 12 x 10 x 4 cm får knappast plats i fickan har du den under stället för att impa på :tuttar hehe

Jag har just nu 4 GPSer en Garmin, en TomTom en handdator med inbyggd GPS och nu senast en Diamond. Eftersom Diamond har allt ser jag inget behov av att ta med någon av dom andra det blir bara en klump att dra på eller som måste gömmas undan.

Okej det underlättar om man gillar datorer Diamond har WM 6.1 så det går att göra massor av kul saker med den!
Å andra sidan gillar:va man inte datorer kanske man skall ha en kartbok det är helt OK att stanna och fråga var man är :pannkyss det är en krydda i livet som jag saknar efter alla år med GPS kör man fel nu har man knappat in fel adress..

TV är kass men streama en film på Donken fungerar klockrent å då kan man ladda med något som går på bio....:D
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Inte TV men telefon!
En HTC Diamon är en telefon med allt man behöver och lite till kolla in demon http://www.htc.com/uploadedFiles/WWW/Product/HTC_Touch_Diamond/Product_News/diamond_demo.html
Den väger 110gr mot Zumo 300gr märks inte i fickan men en Zumo tar plats 12 x 10 x 4 cm får knappast plats i fickan har du den under stället för att impa på :tuttar hehe

Jag har just nu 4 GPSer en Garmin, en TomTom en handdator med inbyggd GPS och nu senast en Diamond. Eftersom Diamond har allt ser jag inget behov av att ta med någon av dom andra det blir bara en klump att dra på eller som måste gömmas undan.

Okej det underlättar om man gillar datorer Diamond har WM 6.1 så det går att göra massor av kul saker med den!
Å andra sidan gillar:va man inte datorer kanske man skall ha en kartbok det är helt OK att stanna och fråga var man är :pannkyss det är en krydda i livet som jag saknar efter alla år med GPS kör man fel nu har man knappat in fel adress..

TV är kass men streama en film på Donken fungerar klockrent å då kan man ladda med något som går på bio....:D

Är fullt medveten om att Diamond är en telefon...var själv o klämde på en sån för ett tag sen o funderade på att köpa. TV-snacket vara bara en jämförelse o inget annat.....

Alla är vi olika o tur är väl det:) . Jag föredrar nog min Zumo , även om du kan streama o surfa med HTC'n. Anser fortfarande att en zumo som är anpassad för mc-bruk , fortfarande är bättre på det , än ngt som inte är avsett för mc-bruk:). Så fortsätt med kådisen....Jag använder dom inte !:D

Inte TV men telefon!
En HTC Diamon är en telefon med allt man behöver och lite till kolla in demon

Vad är det för karta till HTC:n?
Och vad kostar den kartan?

Kartor hämtar du på TPB o du kan säkert lägga in vilken du vill , typ Route66 , Tom-Tom , etc... O mer gratis kan det inte bli !
 
Last edited:

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Inte TV men telefon!
En HTC Diamon är en telefon med allt man behöver och lite till kolla in demon

Vad är det för karta till HTC:n?
Och vad kostar den kartan?

Alla kartprogram som fungerar på WM funkar i Diamon (bäst att testa) Jag har TomTom, googla lite eller sök på PirateBay eller liknande.:ajjabajja .. när man vet att det funkar kan man ju köpa ett exemplar för att få rent samvete :fakta Dustin har TOMTOM NAVIGATOR 6 MJUKVARA VÄSTEUROPA DVD 945:-
Garmin skall fungera men jag har inte testat deras program för WM miljö.

HTC har SfirIII chip mao en riktigt bra GPS som fungerar även om man inte har fri sikt till satelliterna.

Vill man bara kolla läget någon gång då och då kan man använda Google Maps som är förinstallerad men då skall man veta att den hämtar info via WLAN eller 3G och då bör man lägga till 5G på abonemanget så man slipper överraskningar!
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Hur funkar 500 eller 550 för offroadkörning?
Är på jakt efter en gps som kan användas till både bil och hojåkning, en renodlad offroad gps får så lite skärm. Finns det några andra alternativ än ovan nämda?
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Hur funkar 500 eller 550 för offroadkörning?
Är på jakt efter en gps som kan användas till både bil och hojåkning, en renodlad offroad gps får så lite skärm. Finns det några andra alternativ än ovan nämda?


Läs länken till Resmark i ett inlägg lite längre upp så borde det klarna.

Garmin har blivit lite av standard och de flesta som sysslar med offroad använder sig av Garmin, smidigt när man byter rutter och spår med varandra.

För offroad vill du ha en gps där du kan stänga av den automatiska ruttomräkningen, det fixar Zumo 550.

Du vill även ha en gps som kan visa spår och då helst flera spår år gången.

Gpser som fixar det är tex Garmin 278, Garmins 60CSx.

Garmin Zumo 550 kan bara visa ett spår år gången.

Garmn Zumo 550 funkar även klockrent i bilen.

Jag har i sommar använt min 550 för offoadkörning och måste säga att jag är nöjd.

Att valet föll på 550 och inte en 60CSx var att jag ville ha en GPS som funkade i bilen också, alltså en GPS med tal/köranvisningar.

Överväger ändå nu att skaffa en 60CSx då den är bättre lämpad för offroadkörning.

Topp tre för offroadkörning torde se ut så här.

Garmin 278 Dyr ca. 6000 kr.
Garmin 60CSx ca. 2800 kr.
Garmin Zumo550 ca. 5-6000 kr.

Köper du en GPS så se till att du får karta med på skiva, kartor levererade på minneskort kan inte laddas in i datorn.

www.soe.se finns en jättetråd om GPS, och där finns alla svar för vad som gäller vid offroad åka och GPS användning.

http://www.garmin.se/productlist.aspx?pageid=31
 
Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Garmin 278 Dyr ca. 6000 kr.
Garmin 60CSx ca. 2800 kr.
Garmin Zumo550 ca. 5-6000 kr.

Köper du en GPS så se till att du får karta med på skiva, kartor levererade på minneskort kan inte laddas in i datorn.

Notera att kartorna till 60CSx kostar en bra slant om man vill ha dom på skiva.

Jag kör en 60CSx och gillar den. Funkar bra både på skogsstigar, Friluftskartan PRO, och på vägnavigering, City Navigator 2008.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top