Hartzområdet -vägtips

Ceer

為台灣星迷
Gick med
5 Jan 2008
Ort
bästkusten
Hoj
FZ -89'a
Hej
Planerar en 4-5 dagarstur från Göteborg och nyfiken på Hartzområdet.
Har någon erfarenhet eller tips på vilket område/städer man kan ha som riktmärke, eller rekomenderade vägar.
Även tips på någon camping som bas vore trevligt.

(Moseldalen/Eifel är det mest omtalade men tror man behöver fler dagar så att det får vänta till en annan gång).

/Claes
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Harz är inte större än att du hinner med att nosa på de flesta vägar på ett par dagar, dessutom går det utmärkt att kartreka - det som ser kul ut där på kartan är det nästan utan undantag irl också. :D
De flesta byar och småstäder är mysiga som bas, enda nackdelen är att många har litet kurorts-anda och därmed rätt höga prislägen på boende och mat. En annan sak att tänka på är att Harz är extremt populärt bland nordtyska hojåkare, och således väldigt tät hojtrafik speciellt på helgerna.
 

Ceer

為台灣星迷
Gick med
5 Jan 2008
Ort
bästkusten
Hoj
FZ -89'a
Tack..:)
Är det kala berg eller är det mjuka gröna kullar?
Har någon tips på sevärdheter eller rekomenderade sidor på nätet?

Är Rödby Puttgarden det bästa eller har någon erfarenheter av Trelleborg / Ystad

/ Claes
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Jag o en kompis kom hem i fredags från en 2v Europatripp. Resonerade som så att vi ville spara häckarna o slippa transporten genom Danmark. Vi åkte Trelleborg-Travemunde den 21/7 , 550 kr/hoj o person. Körde sen ner till Hamburg o hoppade på Autozug till Munchen på kvällen o landade morgonen efter, ca 1500 kr/hoj o person.
 

KGE

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
Torshälla
Hoj
1995 BMW R1100 RS
harz

Tack..:)
Är det kala berg eller är det mjuka gröna kullar?
Har någon tips på sevärdheter eller rekomenderade sidor på nätet?

Är Rödby Puttgarden det bästa eller har någon erfarenheter av Trelleborg / Ystad

/ Claes

Hej
Ja Du är kanske redan hemma från resan till Harz.
Vi bodde på ett billigt Hotell-vandrarhem i Schirke med kurviga vägar kring. Går att gå eller åka tåg därifrån upp på Brocken om man så önskar. Större delen av övre delen av berget är barrskogklätt, den västra sluttningen mera spännande med små städer och delvis gröna dalar.
Fick tyvärr se en MC-olycka i en kurva.
Rödby-Puttgarden är nog enklast, kan beroende på tidpunkt på dagen ibland vara bra att svänga av autobahn före Hamburg för att slippa köerna vid vägarbetet.

kge
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Väcker denna tråd till liv igen.

Harzbergen är ett av mina mål denna säsong, verkar lite kul, lite vackert, lite nära och lite behändigt...

Jag behöver en karta över området, har någon en länk till en dylik ?

Boende behöver man ju också, fast det verkar som att man kan bo på ett ställe och göra dagsutflykter, området är inte större... Finns det campingplatser...?

Edit: Ooops, ok sorry, nu hittade jag din länk Tmax, i en tidigare tråd:
http://butiken.metria.se/kartbutiken/product_info.php?cPath=191_193_109_269&products_id=66189

Tack ! :tummenupp
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Har gjort liite research. Det verkar vara som 69:an skriver. Välj det som ser bra ut - så blir det bra! :) Och det är inte jättestort. Rådet vi har fått är att ta in någonstans och stanna där. Större är inte området.

Det finns (minst) ett par "hojhotell", bl a www.pension-roseneck.com och http://biker-hotel-harz.de/. Båda var totalt fullbokade den helgen vi skall ned (Kristi Himmelfärd).

Men Simon (ein Engländer!) på det senare av de två fixade in hos hos hans kollega Vicki på Pension Koala, 5 minuter till fots därifrån. (www.pension-koala.de) Vicki är från "Down Under" så språket är inget problem - om man förstår australiensisk engelska! :) € 69 per skalle för tre nätter med frukost i dubbelrum.

Vicki är ingen hojåkare, men Simon (hojkille) erbjuder vägtips och barhäng med hojåkare på hans "hojhak", även till oss som bor strax bredvid hos hans kollega Vicki.

Karta har jag hittat här: http://butiken.metria.se/kartbutiken/product_info.php?cPath=191_193_109_269&products_id=66189 Dvs tidningen Motorrads hojåkarkarta. Vi har inte plottat in exakt rutt ännu, men den ser lovande ut. Man vill ju INTE köra Autobahn en meter mer än nödvändigt. Särskilt inte på en Thruxton... en av världens bäst lämpade touringhojar! *ironi*
 
Last edited:

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Sådär, nu har jag beställt den där kartan också :)

Den här säsongen måste det ske, att jag tar mig över vattnet och ner på kontinenten !

Fast mina reskamrater har börjat prata Norge igen..., suck... :va

Får nog köra söderut på egen hand, vilket inte alls behöver vara fel :)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Väcker denna tråd till liv igen.

Harzbergen är ett av mina mål denna säsong, verkar lite kul, lite vackert, lite nära och lite behändigt...

Jag behöver en karta över området, har någon en länk till en dylik ?

Boende behöver man ju också, fast det verkar som att man kan bo på ett ställe och göra dagsutflykter, området är inte större... Finns det campingplatser...?

Edit: Ooops, ok sorry, nu hittade jag din länk Tmax, i en tidigare tråd:
http://butiken.metria.se/kartbutiken/product_info.php?cPath=191_193_109_269&products_id=66189

Tack ! :tummenupp

Jag for för några år sedan ner till Harz. Hur jag nu sen hamnade först med båt från Köpenhamn till Polen har jag ingen aning om.
Hittade en camping söder om Goslar(vacker stad). Stället hette Kreuzek.(tältade där) Harz varvar man ju runt i princip på en dag. Kändes som att den västra/sydvästra delen har dom häftigaste vägarna.(kan ju minnas fel också) För dryga tio år sedan på väg till Sachenring, så snurrade jag också en stund i dom delarna av Harzområdet. Därav tog jag en tur till dit.

Så, du har ju det berömda mc-hotellet Löwenhertz http://www.villa-loewenherz.de/ ett stenkast ifrån(ca 8 mil väster om Harz) varifrån man kan göra dagsturer från och sen snacka mc o dricka bärs med andra hojåkare på kvällen.
Dock, hotellet är ofta bokat av klubbar under helgerna, så vardag är att föredra.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Dags att resa!

Har nu så smått börjat packa för resan till Harz!

En komplikation är att vi reser under Kristi Himmelsfärd. Det verkar som att halva Nordtyskland är där och kör hoj den helgen. Nordtyskland är ju flackt, och Harz är väl det närmaste alper som man kommer i den norra delen av landet. Sägs det.

Avfärd med Stena onsdag kväll, framme i Kiel torsdag morgon. C:a 40 mil från Kiel till Harz på torsdag. Det allra mesta på mindre/halvstora landsvägar. Vi vill helst undvika autobahn helt.

Fredag, lördag snurrar vi runt på krokvägarna i Harzbergen och skrapar stövelspetsar (det är ju dem som tar i först på en Thruxton). Söndag kör vi åter till Kiel på mindre vägar (40 mil), måndag morgon vaknar vi på färjan i Göteborgs hamninlopp.

Blir kanske runt 150 mil eller mer. Beror på hur entusiastiska vi är där nere. Ganska så entusiastiska skulle jag tro... :)
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Ah, blir en fin resa för er !
Tänkte faktiskt på er häromdagen. Har du spanat in din nya karta över NordDeutschland ordentligt nurå ?

Jag och min kamrat ska ju också ut och lufta oss Kristihimmelfärdsdagarna och vi talade om Harz ett tag, men nu blir det nog att vi kör lite Öland-Danmark tror jag.
Vi sparar Tyskland till långsvängen i juli :)

Hoppas ni får det riktigt bra, såg att vädret bådar gott... :tummenupp
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Väskorna är packade! Sitter å kartrekar på den här nivån:

Exempelvis:
* Bad Segeberg, kör lite österut (206), sväng höger/söder (L83) > Klein Gladebrügge/Dreggers/Bad Oldesloe
* I Bad Oldesloe (L90) > Pölitz/Barkhorst/Lasbek
* Kör (404) > Schwarzenbek
* Kör (209) > Lauenburg > Lüneburg
* Vänster (4) > Melbeck
* Höger (L233 ) > Ebstorf
* ...osv!

Tänker mata in det i navigatorn, men själva rekande gör man bra med en kombo av papperskarta och Google Maps/Via Michelin.

Fast nu måste jag sova!
 
Last edited:

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
ok, ser... öh, bra ut... Antar att det är du som är stigfinnaren, den som ser till att ha en bra karta, den som har koll...?

Tänk, man laddar för en resa långt i förväg, å det känns så långt innan att man nästan inte tror att den där avresedagen nånsin kommer... och sen rätt var det är så är d ändå dags, dagen är här..., o man fattar knappt att d är sant...! :)

Ha d reditt bra, och ta d lugnt ;-)
 
Last edited:

M.

Medlem
Gick med
5 Nov 2010
Ort
Lund
Hoj
BNW S1000XR
[YOUTUBE-ID]xWOCOXJUTKc[/YOUTUBE-ID]

Vägen vid Kyfhäuser är helt sanslöst bra, men väldigt farlig har varit där över kristi himmelsfärd såg 3 st olyckor där ambulans var och hämtade folk + att jag själv kraschade men klarade mig hel skinnad
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hemma igen från Harz. Riktigt fin körning, kan rekommendera Harz till den som gillar kurvor i vacker landsbygd! (Vem gör inte det?) Skrapade i med stövlarna ett par gånger om dagen, trots måttligt tempo...

Landskap som i en turistbroschyr. Mjukt böljande fält, gröna dalar, åar och bäckar med öring, både lövskog och barrskog. Korsvirkeshus, pittoreska byar - ja, som ett resereportage i TV.

Krokiga vägar, en och annan serpentin, höjdskillnader, hygglig asfalt - med mera, med mera. Klart värt en resa! Bifogar ett foto på Thrux'an inför avresan.

EDIT: kika på filmen nedan. Den säger rätt mycket!
 

Bifogat

  • IMG_0206.jpg
    IMG_0206.jpg
    252.1 KB · Visningar: 177

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Gott om "Pensioner" av olika slag. Stod 5-10 hojar utanför vart och vartannat hus på vissa gator, kändes det som.

MAAAASSOR av hojar just den gångna helgen (Kr. himmelsfärd). Vi sågs många hundra! De flesta kör rätt så städat. Vi var ett gäng medelålders normalfega snubbar med familjer att tänka på, men körde i kapp och förbi de allra flesta. Men, visst fanns det sporthojskillar som körde bra fort på vägarna.

Vi bodde på Pension Koala i Bad Grund. Enkelt, rent, men inte särskilt "hippt". Funkade alldeles utmärkt. Se http://www.pension-koala.de/ Vi betalade € 69/person i dubbelrum - för tre nätter! Öl kostade runt € 2,50-3 ute på stan. Vi gav € 2,5 i den egna hotellbaren för en halvliter.
 
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top