Kobe biff va e de?

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
bakomflötet
Hoj
suzuki
Tycker att kött är guds gåva till mig och har nu blivit riktigt nyfiken på vad kobebiff är för något så finns det någon som vet vad det speciella med det är tala om det för mig är ni snäll.
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Är väll japanska kor som får massage flera gånger om dagen just för att få ett mört kött.

\Masonit
 

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Speed Triple
Hoj
Sörmland
Det är så långt ifrån radhusbiff man kan komma och det lär visst smaka fantastiskt. För den som har råd vill säga. Vi talar om världens kanske dyraste och mest exklusiva kött – japansk kobebiff.

Kobebiff är en vittomtalad delikatess från Japan. Experter och finsmakare håller det som det saftigaste och smakrikaste köttet i världen. Men smakar det så kostar det, det är nämligen inte helt gratis. På restaurangen Aragawa i Tokyo, som enligt Forbes utsågs till världens dyraste restaurang 2005, kan man visst beställa in kobebiff för ett par tusen spänn per person.
Kobebiff kommer uteslutande från kor av den japanska rasen Wagyu. “Wa” är ett gammalt ord för Japan eller japanskt, och “gyu” betyder nötkreatur. För att köttet överhuvudtaget ska få kallas kobebiff måste wagyukon komma från just Kobe i Japan och dessutom följa en närmast rigid uppfödning. Länge försökte den japanska regeringen genom sträng lagstiftning att förhindra export av waguyuboskap, men eftersom bete och mark är dyrt i Japan har mycket av köttproduktionen sedan mitten av 1970-talet flyttats utomlands, framförallt till Kalifornien och Australien. Där föds djuren upp efter konstens alla regler innan de sedan skickas tillbaka till Japan för slakt.
Specialdieten som bjuds består av gräs och humle. Till det öl att dricka för att stimulera aptiten och öka matsmältningen. Dessutom blir kossorna ryktade och får regelbunden massage för att motverka stress och stelhet, allt till tonerna av klassisk musik. Det hela låter som ett avundsvärt lyxliv, ända fram till det är dags att åka till slakteriet vill säga.
Avsikten med allt det här daltandet är naturligtvis att köttet ska bli mört och få en så perfekt marmorering som möjligt.
– Det har en fantastisk köttsmak, det är väldigt saftigt och mört och det har att göra med marmoreringen, säger Stefan Persson, inköpsansvarig på Gourmet Food som importerar köttet. Marmoreringen är den viktigaste egenskapen och det som avgör kvaliteten på kött. När du sedan äter kobeköttet märker du det på köttsaften och smaken också, för det här köttet har en väldigt distinkt smak. Om det är det perfekta köttet? Det beror på, det har ju en prislapp. Vi säljer mest till butiker och där ligger det runt 1.400-1.500 kronor kilot, så vem som helst kan inte gå och köpa det och bjuda sina vänner på hur som helst. Men någon gång i livet ska man testa det och efterfrågan är stor just nu.
Waguyurasen är tack vare sina gener benägen att ge ett välmarmorerat kött med mycket fett insprängt i muskulaturen, och det är alltså fettet som ger kobebiffen dess speciella smak, saftighet och mörhet. Fettet är dessutom av den nyttigare omättade varianten med hög koncentration av omega-3 och omega-6 fettsyror, vilka anses vara särskilt lämpliga för dem som måste ge akt på sitt kolesterol.

Eftersom fettet i kobebiff smälter vid en lägre temperatur än vanligt nötkött måste den tillagas med varsam hand. För lång stek- eller grilltid riskerar att smälta bort allt fett och kvar blir då bara en torr skosula utan någon smak. Glöm det där med ”well done” alltså.
Kobebiff kan med fördel även tillredas som sashimi, det vill säga i tunna, råa skivor och gärna marinerat i sojasås.
– Det är lite poppis att köra den som råbiff, men jag tycker det är bättre att köra den som tillagad, jag tycker smaken kommer fram bättre då, säger Stefan Persson. Vi brukar säga att man ska anrätta det som gåslever; hög värme, tunna skivor och bara vända det i pannan.
För hårt stekt trist. Rätt tillagat fantastiskt, och så mört och saftigt att det fullkomligt smälter i munnen. Hmm… vid närmare eftertanke är det kanske bäst att överlåta tillagningen till en riktig kock – för femtonhundra spänn kilot är det nog dumt att ta chansen. Och till dess att jag får råd får jag väl nöja mig med radhusbiff. Det är inte så dumt det heller.

Faktaruta: Här är restaurangerna som har kobebiff på menyn
Fredsgatan 12, Stockholm
Berns, Stockholm
Ljunggren, Stockholm (endast som beställningsvara, ring innan)
Orkidé Thai Restaurang, Stockholm
Jerrhag & Eriksson Gastronomi (cateringföretag), Stockholm
Lammet & Grisen, Öland
 

Zeemon

Zeemon
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Kungsängen
Hoj
Suzuki GSXR 750 -93
Käkade det i Hong Kong när jag var där, det var mörare än Oxfile. Det smälte i munnen och va grymt gott. Om du inte har provat så ska du verkligen göra det, det är en upplevelse som inte kan beskrivas ;)
 

SwePatrik

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Ort
Brandbergen
Hoj
00, Honda, SP1
Har också käkat det på personaltfesten då jag jobbar i butik som säljer det men det gick inte så bra så vi hadde det till P festen i stället så 2 sånna biffar va skoj :) fast eftersom ingen lagat det förut vart det nog inte optimalt tilllagat så jag tycker ju oxfile smakar bättre men som sagt va kanske inte rätt tilllagat :/
 

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Käkade det när vi var på Öland för FLERA år sedan. Lammet och Grisen är så sjukt mysigt <3

Hehe, :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top