Cagiva-tråden

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Öppnar härmed en tråd för oss Cagivaägare. Har själv en Cagiva Navigator och innan dess en Elefant. Bra va!!
 

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Bensintank

Har två tanklock till två bensintankar på min Cagiva Navigator. Problemet är att den bara tar bensin ifrån den ena tanken. Alltså bensinstopp trots att den ena tanken är full. Mysko, vad är det för fel tro?
 

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Kom igen nu detta är en ypperlig tråd för oss Cagiva Navigator ägare. Här kan vi utbyta erfarenheter. Måste säga att det är en kanonrolig hoj och man undrar lite hur många som rullar på våra vägar då den är lite ovanlig.
 

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Finns det ingén som äger en Cagiva!!! Söker efter ägare till Cagivas Navigator. Vill utbyta kunskap om hojen. Finns det nån schyst sida som är lika bra som sporthoj.com men som inriktar sig mer åt offroad hojar?
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Tjenixen!

Äger inte någon Navigator tyvärr. Men en V-Raptor har jag i min ägo :)
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Tjenixen!

Äger inte någon Navigator tyvärr. Men en V-Raptor har jag i min ägo :)

Hejsan ! Jag har ingen Cagiva alls men sonen funderar på att skaffa en 125 cc .
Jag försöker få fram lite info om dom men de verkar vara en ovanlig modell !
Någon som vet någonting om dom kanske ? :confused:
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Tjenixen!

Nää Cagiva är inte den mest vanliga hojen här i Sverige och börjar bli ovanliga runtom i Europa också. Dock finns dom fortfarande kvar och är väldigt aktuella fortfarande fast idag heter dom MV Agusta. Dom antog MV Agusta som namn istället efter dom köpte upp rätten till märket och när F4:an blev så populär som den blev när dom släppte den. Men fabrikerna heter fortfarande CRC (Cagiva Research Center) där allting byggs :).

Förmodar det är Miton som han är intresserad av. Brukar vara den som alla tonåringar suktar efter när det gäller Cagivan :). Den finns det massor av info om på nätet, bara googla :).

Hitta denna lite snabbt som exempel bara: http://www.bike.se/reportage/klassiker/cagiva-mito-snygg-sexig-och-singel
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Tjenixen!

Nää Cagiva är inte den mest vanliga hojen här i Sverige och börjar bli ovanliga runtom i Europa också. Dock finns dom fortfarande kvar och är väldigt aktuella fortfarande fast idag heter dom MV Agusta. Dom antog MV Agusta som namn istället efter dom köpte upp rätten till märket och när F4:an blev så populär som den blev när dom släppte den. Men fabrikerna heter fortfarande CRC (Cagiva Research Center) där allting byggs :).

Förmodar det är Miton som han är intresserad av. Brukar vara den som alla tonåringar suktar efter när det gäller Cagivan :). Den finns det massor av info om på nätet, bara googla :).

Hitta denna lite snabbt som exempel bara: http://www.bike.se/reportage/klassiker/cagiva-mito-snygg-sexig-och-singel

Tjeenare ! Jo de stämmer bra ! Tack för tipset ! :tummenupp
Då vet vi lite mer !
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Alltså , nästan Ingen människa i SVERIGE vet nånting om detta märke ? :va
Ska vara kvaliteet har jag hört ! Men men , inte billig !!! :rolleyes: kan va de ! :tummenupp

Lite så är det att inte många känner till något om märket. Knappt ens handlarna.
Det är det som gör det lite kul att äga en också, för det blir snabbt en snackis när man kommer någonstans :). Samtidigt kan det vara en pain in the ass om man undrar något för man får leta info själv och söka som en galning, finns få att fråga om saker.

Har haft en tidigare och äger en nu och kvalitén kan jag inte direkt klaga på :).
Men ja när dom fanns att köpa nya i Sverige innan dom tappa sin agentur och innan namnbytet till MV Agusta så var dom lite dyrare än andra, typ som Ducati. Men kostar att ha något lite mer exotiskt :)

Så det är inte ett märke att äga om man vill vara lite mer mainstream ;)
 
Last edited:

Johnnie

Que?
Gick med
1 Mar 2007
Ort
Tibro
Hoj
MV Agusta F4:a, Aprilia RS250, Aprilia AF1 samt en Compact
Slänger ut ett försök här och kollar om nån har en mito för billig peng? Defekt inga problem!
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Wow! Såg denna tråd nu. Vet att Cagiva motorcyklar varit med lite här och där i filmer, t ex "Canyon" modellen, i Jurassic Park Lost World här.

Så jag tycker det är lite KULT över just den hojen i alla fall. Om jag sedan vill köra den, .. jag vet inte. Det är väl en helt europeisk motorcykel, är det inte? Ducati-motor tyckte jag mig läsa nånstans, det finns nog en del kinesiskt med om man rotar lite, kanske elektroniken.

cagiva mc.jpg
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag känner spontant att jag nog är en Triumph-snubbe mer än en italienare. Lite mer åt old-fashioned hållet också.

Egentligen är jag en jap-hoj snubbe, detta eftersom japanare oftare har kvalitet.

Dock har jag aldrig provat en Cagiva, inte heller MotoGuzzi eller Ducati, så jag kan egentligen inte bedöma riktigt.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Jag känner spontant att jag nog är en Triumph-snubbe mer än en italienare. Lite mer åt old-fashioned hållet också.

Egentligen är jag en jap-hoj snubbe, detta eftersom japanare oftare har kvalitet.

Dock har jag aldrig provat en Cagiva, inte heller MotoGuzzi eller Ducati, så jag kan egentligen inte bedöma riktigt.
Cagiva har haft Suzukimotorer sen typ millenieskiftet. Iaf 4-taktarna.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Cagiva har haft Suzukimotorer sen typ millenieskiftet. Iaf 4-taktarna.
Före millenieskiftet hade Elephant 750 och 900 samt Gran Canyon och Alazzurra Ducatimotor, med en söt liten elefant på.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jasså minsann? Suzukimotor i Cagiva.
Kom precis på att jag faktiskt provade en Ducati Scrambler några månader sedan. Vad är det för motor i dom? Det var tydligen konstiga ventlier i dom, eller nån konstig design på ventilerna?
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Jasså minsann? Suzukimotor i Cagiva.
Kom precis på att jag faktiskt provade en Ducati Scrambler några månader sedan. Vad är det för motor i dom? Det var tydligen konstiga ventlier i dom, eller nån konstig design på ventilerna?
Det är i princip samma motor som fanns i Cagivahojar tillverkade under 90-talet. ? 90 graders L-twin. 803cc. 75 hästar. 2 ventiler per cylinder. Kamrem och tvångsstyrda Desmodromiska ventiler(de har inte ventilfjädrar utan tvingas tillbaka mekaniskt av vipparmar). Luft/oljekyld.
Tror det är den sista Ducatimodellen med den gamla klassiska luftkylda motorn.
Nu är det ju vattenkylning, 4-cylindrigt och vanlig ventilteknik i deras senaste modeller. Inte ens rörram har de längre.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Intressant att veta. Är Ducati, alltså inte italienskt generellt, krångligt att äga och serva i längden? Vilkan kända problem har motorerna, om några?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top