Imorgon åker vi..

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Starten går kl 06,00...till Trelleborg , på färjan , landar i Travemunde kl 17,15. En sväng in på Louis i Hamburg o sen till Altona o lasta hojarna på Autozug. Kliver av i Munchen tisdag morgon kl 07,15 , sen börjar äventyret !:tummenupp
Ha det bra...det ska vi ha !:)
 

Bifogat

  • Rutt.JPG
    Rutt.JPG
    131.1 KB · Visningar: 771
  • DSC02594.JPG
    DSC02594.JPG
    156.3 KB · Visningar: 616

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Verkar vara en härlig tur planerad, kör försiktigt.

Vad har du för pipor på Duken, min Akra gör att allt jag har på ryggen luktar avgaser....kan ju vara lite otrevligt om sovsäcken luktar som insidan på Tingstadstunneln eller Söderledstunneln.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Det är Acra på min oxå... Har med DB-killersen om ngn polismakt skulle ha åsikter om ljudnivån. Lukten däremot får de på köpet !:tummenupp Visst luktar man en del avgaser , men vi kompenserar det med svettiga skinnställ , samma kalsingar hela resan och en markant doft av pilsnerrapar , så att krypa ner i en stinkande sovsäck blir rena drömmen !:D
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Trevlig resa och hälsa jonte.
Jag dricker upp din öl du har hemma under tiden:fyllisar
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Trevlig resa och hälsa jonte.
Jag dricker upp din öl du har hemma under tiden:fyllisar

Det lär gå fort , för det är lika tomt i öllagret som i kylskåpet !:tummenupp Ska tänka på dig när vi sitter med ömmande häckar , fegranden borta , knäna blodiga , en öl i var hand o ett fånigt leende på läpparna i kvällssolen.:tummenupp

Hälsa familjen o ha det bra på jobbet dessa 2 veckor... Hörs när vi kommer hem.:)
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
F_n Va avis jag blir:gnissla
Första dan efter semestern är trögt som bara den :huvet
Sen till råga på allt kör ni om mig på e22 utanför Karlshamn vid 7.00 i morse :) Var på väg till jobbet i firmabilen, ville verkligen hänga på men jag hann inte me :D
Ps. den lät helskönt när du passerade hoppas du inte behöver stoppa i db-killern så alla får njuta :yoparty :yoparty. Ds.

Ha det gött nu o dela gärna med er av alla äventyr på vägen:yoparty .


/Maveric
 
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
F_n Va avis jag blir:gnissla
Första dan efter semestern är trögt som bara den :huvet
Sen till råga på allt kör ni om mig på e22 utanför Karlshamn vid 7.00 i morse :) Var på väg till jobbet i firmabilen, ville verkligen hänga på men jag hann inte me :D
Ps. den lät helskönt när du passerade hoppas du inte behöver stoppa i db-killern så alla får njuta :yoparty :yoparty. Ds.

Ha det gött nu o dela gärna med er av alla äventyr på vägen:yoparty .


/Maveric

Var inte meningen att göra livet svårare för dig ! Sorry...:D
Slapp använda db-killersen....men i vissa tunnlar önskar man nästan att man haft dom i. Ljudet studsar tillbaka mot väggarna o efter några km tunnel kan det bli rätt jobbigt.... Men lite får man ju ta ?:)

Här är en liten kortversion av en kommande reseberättelse :

Hemma igen efter en helt otrolig resa !..:tummenupp . Har haft kanonväder 95% av tiden...regnade lite när vi kom till Tyskland o lite in i Österrike , passerade Lichtenstein o Schweiz , sen har det varit 32-34 grader hela tiden. Lagom skönt i skinnställ !.:rolleyes: . Tog i alla fall en heldag i Pula , Kroatien med sol o bad. Har kört vägar som man bara trodde fanns på vykort , sett utsikter o vyer som man inte ens kunnat fantisera om , kört genom tjeckiska o polska landsbygden o fått fantasier om hur det såg ut i Sverige i slutet av 1800-talet , sett alla fina byggnader i Wien o Prag , sovit i Amstetten en natt o snokat runt Josef Fritsl's hus...nöt dock inte fota , för grannarna var ute.:D , upplevt köerna till Venedig o det fullkomliga kaoset , varit på "the top of the world" flera gånger känns det som...Har säkert passerat 30-40-50 alppass på upp till 2840 m enligt gps'en , kört över Grossglockner Hochalpenstrasse , en väg som nästan gjorde ögonen fuktiga....perfekt asfalt , otrolig utsikt , långa svepande kurvor hela tiden.... Varit på både Auschwitz o Birkenau o sett med egna ögon det man bara hört talas om. Det absolut hemskaste stället jag nånsin varit på. Huden knottrade sig så fort man klev in på området o började läsa all information , se bilderna , byggnaderna , foto på tusentals av de personer som avrättades där , gått i samma fotspår som 1,5 miljoner andra människor som tog sina sista steg där.
Besökt det äkta örnnästet utanför Salzburg , besökt slottet som användes i filmen "örnnästet" i Werfen o gett ett oavsiktligt skamligt förslag !..:-D. Letade efter boende i Chiavenna i Italien , frågade en tjej vid en korsning om "She knew some place to sleep over the night for 2 persons".... -Is it a joke , frågade hon , slog mig på armen o skrattade nervöst !...:-D.... Frågade alltså om ngn form av pensionat för mig o kompisen , inget annat..:-D.
Upplevt italienarnas körsätt på nära håll... De kör som gudar om man jämför med en hög polacker på en motorväg. De är helt o hållet hänsynslösa o livsfarliga ! Lägger man sen till vägskicket....2 st 15 cm djupa hjulspår på nästan alla vägar vi körde , som alla lastbilar gjort i den extrema värmen , så blev det ännu mer spännande.
Träffat mkt folk , många på mc , många nyfikna , speciellt i Tjeckien o Polen , då det inte verkade finnas särskilt många mc där... Deras värld stannade när vi körde förbi o de nästan stod med gapande munnar. Att jag åkte med Acra gjorde nog sitt till...den hörs ganska bra , SD'n !:tungan
O dessa vägar !!! Dessa helt otroliga vägar !! Speciellt runt Schio , Bolzano , Lienz , Arabba…. Det är helt galet ! Vi har kört 300 mil racerbana o 170 mil transport o resan var värd vartenda öre ! Planerna för nästa sommar har redan börjat..:) .
Kort o gott en helt fantastisk resa !!!..
 
Last edited:

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Var inte meningen att göra livet svårare för dig ! Sorry...:D
Slapp använda db-killersen....men i vissa tunnlar önskar man nästan att man haft dom i. Ljudet studsar tillbaka mot väggarna o efter några km tunnel kan det bli rätt jobbigt.... Men lite får man ju ta ?:)

Här är en liten kortversion av en kommande reseberättelse :

Hemma igen efter en helt otrolig resa !..:tummenupp . Har haft kanonväder 95% av tiden...regnade lite när vi kom till Tyskland o lite in i Österrike , passerade Lichtenstein o Schweiz , sen har det varit 32-34 grader hela tiden. Lagom skönt i skinnställ !.:rolleyes: . Tog i alla fall en heldag i Pula , Kroatien med sol o bad. Har kört vägar som man bara trodde fanns på vykort , sett utsikter o vyer som man inte ens kunnat fantisera om , kört genom tjeckiska o polska landsbygden o fått fantasier om hur det såg ut i Sverige i slutet av 1800-talet , sett alla fina byggnader i Wien o Prag , sovit i Amstetten en natt o snokat runt Josef Fritsl's hus...nöt dock inte fota , för grannarna var ute.:D , upplevt köerna till Venedig o det fullkomliga kaoset , varit på "the top of the world" flera gånger känns det som...Har säkert passerat 30-40-50 alppass på upp till 2840 m enligt gps'en , kört över Grossglockner Hochalpenstrasse , en väg som nästan gjorde ögonen fuktiga....perfekt asfalt , otrolig utsikt , långa svepande kurvor hela tiden.... Kort o gott en helt fantastisk resa !!!..

Låter helt fantastiskt :tummenupp är fortfarande lika avis :gnissla .
Men kul att läsa reseberättelsen skriv gärna den långa oxå kan ju ge en del tips för nästa sommar :D .
Planerar att köra ner ungefär samma rutt som ni o sen snurra runt lite i norra italien o kroatien men sen ta oss tillbaka via tyskland igen o använda autozug en del av vägen :)
Så nu får man sukta till nästa sommar :tråkad.
Men kul att allt verkar gått bra :tummenupp


/Maveric
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Den långa kommer den oxå...Håller på o knåpar lite hemma. Mest som ett minne för en själv , för hur det än är så glömmer man bort vad byar etc heter när man bara ser bilderna efter några veckor....
Jag skulle lätt kunna åka imorogn igen ner till Bolzano , Bormio , Zell am see , Lienz eller var som i Dolomiterna... Ta in på ett mc-Gasthof , ca 30 Euro/natt , o flera av de Gasthofen har tillgång till litet garage så man kan tvätta o ev mecka lite med hojen. De har även en hel del rutter med fina vägar förtryckta på kartor eller filer att ladda i gps'en , för närområdet där Gasthofet ligger. O när man kört alla vägar där tar man bara en dagstur på 30-40 mil o byter hotell..:). Heldagen som vi körde utan packning o utgick från Lienz var otrolig ! Har kört mc sen jag var 16 , är nu 39 , o kan med lätthet säga att den dagen slog allt annat jag upplevt i mc-väg. 45 mil racerbana , 10-15 alppass , oehörda vyer o kanonväder. Går inte att beskriva...måste upplevas ! Körde 20 mil i Dolomiterna i Italien o sen vägen mellan Lienz o Mittelsill , över till Zell am see o sen Grossglockner Hochalpenstrasse ner till Lienz igen. Kör den o du förstår..:)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Cool resa :tummenupp
Antar att du är hookad nu då. Nästa gång kommer du vilja köra ännu längre. Sen ännu längre. Det är ju det där som är meningen med livet. Böjarna på Hochalpenstrasse eller Transfargasan Hwy... Vidderna. Luften. Utsikterna. Människorna.

Att sitta på kontoret framför datorn gör mig fan deprimerad :(
För att vara ett jobb är det jävligt bra ändå, men när man vet vad man kunde göra istället för att sitta här......
 

knallen

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2004
Ort
Borås
Hoj
Ducati
Grossglockner är ju en stor favorit. Campingen i Heiligenblut äras av mitt besök varje år! Otroligt trevliga och god mat, som överallt visserligen.. :)
 

Mr_Flax

Syns i Depån
Gick med
23 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
Honda 900 fighter, sukka k5 banhoj o två st husqvarna 258
fan va nice det låter. får mig att återuppliva gamla minnen från min o mackans europaresa förra året.. fan va skoj sånt här är..

vi tog också autozug och det fungerade klockrent..

mvh robb
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Fyfan va härligt. Sugen på att köra en vända nere i Europa jag med.
Hade ni bokat nå boende i förtid eller åkte ni bara runt och letade sovställen?
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Cool resa :tummenupp
Antar att du är hookad nu då. Nästa gång kommer du vilja köra ännu längre. Sen ännu längre. Det är ju det där som är meningen med livet. Böjarna på Hochalpenstrasse eller Transfargasan Hwy... Vidderna. Luften. Utsikterna. Människorna.

Att sitta på kontoret framför datorn gör mig fan deprimerad :(
För att vara ett jobb är det jävligt bra ändå, men när man vet vad man kunde göra istället för att sitta här......


Mmmmm...rejält hookad !:D ... Det började så lugnt o stilla för några år sen med ett varv runt Skåne , sen har det bara trappats upp. Lite sjukt det här...det är väl själva äventyret som drar efter att ha slitit som en hund i 48 v , så vill man passa på att göra nåt helt annorlunda de ynka 4 veckor man är ledig:) .
Den lösa planen för nästa år är köra genom Danmark o följa kustlinjen Belgien , Holland , Frankrike o ner till Normandie o kika på där de allierade landsteg. Sen tillbaka till Calais o åka över till Dover...Köra England , Wales o runt den skotska kusten. Lite annorlunda mot alpkörning kanske , men där finns ju whiskeydestillerier !:tungan

Fyfan va härligt. Sugen på att köra en vända nere i Europa jag med.
Hade ni bokat nå boende i förtid eller åkte ni bara runt och letade sovställen?

Vi hade inte bokat nånting innan , förutom Autozug o Trelleborg-Travemunde. Det finns en uppsjö av Gasthof , Pensionat , etc , så boende var aldrig nåt problem. Hade en hel del hjälp av gps'en oxå...både vad det gällde mackar , bankomater o boende. Även sevärdheter som Örnnästet , Auschwitz , etc....låg som POI's.
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Mmmmm...rejält hookad !:D ... Det började så lugnt o stilla för några år sen med ett varv runt Skåne , sen har det bara trappats upp. Lite sjukt det här...det är väl själva äventyret som drar efter att ha slitit som en hund i 48 v , så vill man passa på att göra nåt helt annorlunda de ynka 4 veckor man är ledig:) .
Den lösa planen för nästa år är köra genom Danmark o följa kustlinjen Belgien , Holland , Frankrike o ner till Normandie o kika på där de allierade landsteg. Sen tillbaka till Calais o åka över till Dover...Köra England , Wales o runt den skotska kusten. Lite annorlunda mot alpkörning kanske , men där finns ju whiskeydestillerier !:tungan


I år drog vi runt i Spanien och ner till Marocko. Helt ok faktiskt. Förra årets resa var dock betydligt mer intressant. Under en månads tid plockade vi samtliga länder i Östeuropa (exkl Moldavien och Vitryssland) Vi körde ner till Istanbul och sen vände vi hemåt igen. En tripp jag verkligen kan rekommendera. Snacka om att få se vitt skilda saker, träffa kul folk och uppleva nya kulturer. 4 vecklor klarade vi oss på, men det var i stressigaste laget.

UK står på attgöra-listan. Tror det finns tillräckligt mycket att se på där för att det skall kunna bli en egen resa. Lite knixigt med färjeförbindelserna dit bara, så det enklaste i nuläget verkar vara att köra via Calais som du säger.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
I år drog vi runt i Spanien och ner till Marocko. Helt ok faktiskt. Förra årets resa var dock betydligt mer intressant. Under en månads tid plockade vi samtliga länder i Östeuropa (exkl Moldavien och Vitryssland) Vi körde ner till Istanbul och sen vände vi hemåt igen. En tripp jag verkligen kan rekommendera. Snacka om att få se vitt skilda saker, träffa kul folk och uppleva nya kulturer. 4 vecklor klarade vi oss på, men det var i stressigaste laget.

UK står på attgöra-listan. Tror det finns tillräckligt mycket att se på där för att det skall kunna bli en egen resa. Lite knixigt med färjeförbindelserna dit bara, så det enklaste i nuläget verkar vara att köra via Calais som du säger.

Träffade ett gäng engländare i Norge förra året när vi var där o körde. De hade baxat över 12-15 Lotus super 7 o smiskade serpentiner där en vecka. Har för mig de åkte Bergen-Newcastle.... Kunde faktiskt vara ett alternativ för hemresan , så får man lite alpkörning oxå:). Eller Esbjerg-Harwich ......

Öststaterna låter intressant ! Kan tänka mig att man får den där pionjärkänslan i kroppen som säger att man är ute på okänd mark o trampar stigar som ingen trampat förut:). Lite så var det på polska o tjeckiska landsbygden.... De kom i häst o vagn o vi kom på nåt så fantastiskt som motorcyklar !:)
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Ah, underbart, vilken fin resa ! Bara att gratulera. Och tack för reseberättelsen.
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Underbar resa. Verkar som om Supeduken går fint att toura med också. Hur var bensinförbrukningen?

Lägg gärna in länk till långa versionen av reseberättelsen. Kan vara bra och ha tips inför nästa sommar ;)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top